SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Medlem

Bugg: Reklambannern klippts på mitten på min platta i vertikalt läge. Inget annat klippt, bara reklambannern längst upp
Platta: Samsung Tab A (2016)
Webbläsare: Chrome och Brave
Edit: Topbannern klippts likadant om man minskar på webbfönstret på datorn.

Skrivet av medbor:

Samma med alla bilder på förstasidan. Okej att bilderna tar en stund att ladda ibland, men aspect ratio är ju alltid samma (? Eller nära nog), det värsta som finns är hemsidor som hoppar runt

För övrigt ett stort problem inforumet också, men lite svårare att lösa eftersom bilderna kan senut lite mer varierat där...

Edit: en sak till @undac: nya sidväljaren (såg den först i nätaggsartikeln nu på framsidan), bara nej tack!

Ge mig en lista med länkar bara, jag klarar att scrolla förbi 100 pixlar till, inga problem! En liten ruta med en rad per sida/huvudrubrik. Klart!

Det är lite jobbigt när sidor hoppar runt, nu när jag uppdaterar (Ctrl+F5) kommer nätagg-bilden som ligger som nummer 2 på sidan först, och sedan kommer musmattan (som är 1a nu) efter det. Tror det är svårt att sätta höjd på elementen innan bilderna läses in när bilderna är olika höga, ibland inga bilder och liknande i artikeln, men omöjligt är det nog inte.

Håller med dig om Dropdown! Att ha en Dropdown-meny i slutet av artiklar är inte användarvänligt alls. När jag läst artiklar på andra webbsiter har jag alltid stört mig på detta. Att användarna ska behöva trycka två gånger för att gå mellan de olika delarna i en artikel. Så lite klick som möjligt måste ju vara prio.

Dropdown-menyer tycker jag man ska använda så lite som möjligt eller för t.ex inställningar, långa listor som kan vara dynamiska (t.ex välja land), inte för navigera på en artikel.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Alling:

en (slutar på .png, .jpg etc).

Aha! Imgur själv genererar en länk utan extension, men då visas det inte i forumet. Orkar inte försöka förstå i om det är browsern eller forumet som inte fixar det NAP. :). Img-taggen hade jag redan på plats, så den var inte problemet.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffisimo:

Aha! Imgur själv genererar en länk utan extension, men då visas det inte i forumet. Orkar inte försöka förstå i om det är browsern eller forumet som inte fixar det NAP. :). Img-taggen hade jag redan på plats, så den var inte problemet.

Tack för hjälpen!

Nej, du länkade till själva hemsidan och inte bilden i sig. Du kan inte kopiera adressen i adressraden utan måste välja bildens egen adress.
Vanligt fel folk gör på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ikonen innan trådnamnet tar dig till första olästa, är inte detta precis som innan?

Funkar för mig?

Ah, där var den. Tack!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej, du länkade till själva hemsidan och inte bilden i sig. Du kan inte kopiera adressen i adressraden utan måste välja bildens egen adress.
Vanligt fel folk gör på forumet.

Ah, nu förstår jag vad du menar.

Forumen har nästan dött ut nu, och jag har glömt hur man gör med såna här "lite-lösningar" som inte vill hosta grejer själva.

Till och med Jira klarar av en paste rakt in nuförtiden.

Tack för lektionen!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Edit: en sak till @undac: nya sidväljaren (såg den först i nätaggsartikeln nu på framsidan), bara nej tack!

Ge mig en lista med länkar bara, jag klarar att scrolla förbi 100 pixlar till, inga problem! En liten ruta med en rad per sida/huvudrubrik. Klart!

Agreed

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffisimo:

18 sidor så det här kan ju ha nämnts tidigare, även om jag letat lite lagom halvhjärtat:
Jag refreshade precis fynd-tråden, och på de nya inläggen fanns det både orange och grå tummar trots att jag inte sett inläggen tidigare. Jag kan "tumma upp"-bägge och då ökar också räkningen på de bägge. Färgen däremot ändras inte.

https://imgur.com/JbRkK4C.png

https://imgur.com/JbRkK4C ifall img-taggen inte börjar fungera plötsligt

Det förväntade beteendet för mig är att tummen blir orange när jag själv har röstat upp ett inlägg, och förblir grå om jag inte röstat på inlägget.
Det förväntade beteendet är också att tummen blir grå igen om jag tar bort min tumme upp.

Tummen blir orange samtidigt som siffran ändrar färg. Finns ingen indikation på om man själv klickat på den, vilket är synd och borde fixas.

Jag tycker siffran ska vara styrd av siffran och tummen ska vara styrd av dig som medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Bugg: Reklambannern klippts på mitten på min platta i vertikalt läge. Inget annat klippt, bara reklambannern längst upp
Platta: Samsung Tab A (2016)
Webbläsare: Chrome och Brave
Edit: Topbannern klippts likadant om man minskar på webbfönstret på datorn.

Det är lite jobbigt när sidor hoppar runt, nu när jag uppdaterar (Ctrl+F5) kommer nätagg-bilden som ligger som nummer 2 på sidan först, och sedan kommer musmattan (som är 1a nu) efter det. Tror det är svårt att sätta höjd på elementen innan bilderna läses in när bilderna är olika höga, ibland inga bilder och liknande i artikeln, men omöjligt är det nog inte.

Håller med dig om Dropdown! Att ha en Dropdown-meny i slutet av artiklar är inte användarvänligt alls. När jag läst artiklar på andra webbsiter har jag alltid stört mig på detta. Att användarna ska behöva trycka två gånger för att gå mellan de olika delarna i en artikel. Så lite klick som möjligt måste ju vara prio.

Dropdown-menyer tycker jag man ska använda så lite som möjligt eller för t.ex inställningar, långa listor som kan vara dynamiska (t.ex välja land), inte för navigera på en artikel.

Jo jag ser som du säger att bilderna på framsidans höjd varierar något... det går att lösa på flera sätt, antingen skicka med filnamn och storlek direkt för varje fil, eller helt enkelt speca 3:1 (t.ex) som ratio och låta bilderna fylla det så mycket de kan när de skalas efter att passa på bredden. Verkar som att tester generellt har högre bilder, kanske går att styra ratio per typ av innehåll?

Det är väldigt irriterande att använda sidan på mobildata nu om man har ’non-perfect’ mottagning.

Bildstorlek som metadata eller liknande saker borde varit standard sedan länge.

Permalänk
Medlem

Följda trådar beter sig konstigt:
Öppnar tråden från en nyhet och skriver ett inlägg (börjar följa)
Går jag till följda trådar är då titeln blå (oläst/oöppnad?)
Klickar jag då på ikonen till vänster om titeln (senast olästa) bläddrar lite och kommer tillbaka är tråden fortfarande blå...
Enda som ändrar färgen på titeln till grå är att klicka på titeln och alltså öppna tråden från första inlägget... känns väldigt mysko. Samma händer med alla ’gamla’ trådar jag följde på gamla mobilhemsidan. Problemet med att klicka på titeln är att det också återställer ikonens färg till grå och gör det svårt att se vilka trådar som har nya inlägg.

Om det finns olästa inlägg på en tråd med 10+ sidor eller så, då räknas det fortfarande enligt ikonen i listan som att jag läst dessa inlägg när jag öppnar tråden från första inlägget (klickar på titeln på tråden för att få bort den blåa färgen). När jag då är tillbaka i följda trådar är titeln och ikonen grå trots att jag inte läst de nya inläggen har alltså ikonen blivit grå. Om jag klickar på ikonen kommer jag dock till rätt plats i tråden (första olästa)

Första olästa fungerar väldigt dåligt i trådar med bilder eftersom de laddas in dynamiskt och först efter att man kommit till rätt inlägg, det betyder att inlägget man vill läsa hamnar långt utanför skärmen nedåt när bilderna börjar poppa in.

Ni måste lösa pop-in, då jag inte tyckte det var lika illa förut. Sidan i sig känns oftast snabbare, men gissar att content läses in asynkront och därför blir det denna rendering i osynk, i alla fall min teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag måste säga att jag är avundsjuk att sweclockers är bredare på min mobil än min dator.

Eftersom man inte vill bredda på datorskärmen kanske man skall avskala mobilen också?
Kanske en tunn strimma med forum i mitten av skärmen, ungefär lika brett som en tumnagel och sedan fin vit färg på sidorna?

Jo, den "responsiva" och "dynamiska anpassningen" av sajten för olika enheters skärmstorlekar verkar f--- inte direkt fungera så bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Något som inte är en bugg utan mer en design sak är på forum avståndet mellan Forumdel och Trådar som är väl stort, är speciellt uppenbart på mobil, verkar vara rubrik Bakom kulisserna och medlemsträffar under Övrigt där beskrivande texten är så bred och bestämmer avståndet mellan kolumnen Forumdel och Trådar, ser ut som en lätt sak att fixa med lite handpåläggning, och även på vissa andra rubrikers beskrivningar också.
Gör man det så kan fältet/rubrik Senaste inlägg bli bredare och mer lättläst, i synnerhet på mobiler..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det går tekniskt sett att bredda sidan om man leker med positionering, men jag vet inte om det blir bättre eller bara plottrigt?

Gillar dock tanken på att ha dubbla nyhetskolumner i mitten...

Inget seriöst menat bara några minuter lek i Gimp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det går tekniskt sett att bredda sidan om man leker med positionering, men jag vet inte om det blir bättre eller bara plottrigt?

Gillar dock tanken på att ha dubbla nyhetskolumner i mitten...

Inget seriöst menat bara några minuter lek i Gimp

https://i.imgur.com/yZ2oWZD_d.jpg?maxwidth=4000&shape=thumb&fidelity=high

Ja, det där såg för jävligt ut 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det där såg för jävligt ut 😅

Absolut, men det är också mer än dubbelt så brett och bara lekt i paint i princip, inte ändrat storlekar på element eller andra saker.

Det finns bara mycket yta som kan fyllas med befintliga element.

Men ärligt är väl sidan ganska plottrig redan? Alla element är olika stora på alla ledder och vissa annonser följer med, andra är fasta... det blir dessutom extremt tomt längre ner när man scrollar, och att ens hitta elementen längst ner blir ju ett uthållighetstest för scrollhjulet nästan.

De elementen på vänstra sidan i min bild är alltså hämtade från botten. Är det någon som någonsin använder dessa?

Jag använder så sällan sidan på desktop så jag kanske inte borde lägga mig i, men ärligt tycker jag nog den behöver justeras litegrann

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går tekniskt sett att bredda sidan om man leker med positionering, men jag vet inte om det blir bättre eller bara plottrigt?

Gillar dock tanken på att ha dubbla nyhetskolumner i mitten...

Inget seriöst menat bara några minuter lek i Gimp

https://i.imgur.com/yZ2oWZD_d.jpg?maxwidth=4000&shape=thumb&fidelity=high

Tanken med två kolumner med nyheter har jag funderat på också sista dagarna. Ser nu med din bild att det skulle kanske fungera.
Jag har gjort ett userscript/styles där jag breddat SweC men ska finslipa på det lite till innan andra får ta del av det, men är på gång vilken dag som helst.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tanken med två kolumner med nyheter har jag funderat på också sista dagarna. Ser nu med din bild att det skulle kanske fungera.
Jag har gjort ett userscript/styles där jag breddat SweC men ska finslipa på det lite till innan andra får ta del av det, men är på gång vilken dag som helst.

Har jag med
En relativt snygg och förhoppningsvis rätt enkel lösning hade varit en knapp till bredvid hänglåset. Oaktiverad så används dagens "smalbandsforum" för de som trivs med det. Aktiverad så tas hårdkodningen bort och col-content (dvs innehållet) får nyttja den tillgängliga ytan, dvs fullt responsiv site. Bredden regleras då med fönsterstorleken. Nu är jag mer torsk än fena på javascript men det här borde inte bli så många rader. Som bonus kan inställningen sparas i kaka eller db.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Idag vid 14-tiden drar vi ut en mindre uppdatering:

  • Desktopannonser döljs på mobilen, blir mindre tomma rutor

  • [code] fungerar i FireFox (igen...)

  • Panoramabannern på mobilen har ett dedikerat utrymme (hoppar mindre vid första sidladdning på ettan)

  • Annonsen som följer med (på desktop) har en fördefinierad bredd - läckte tidigare utanför

  • "Vill du ta bort bilden?"-rutan för bekräftelse syntes inte i galleriet / marknaden

  • Consent-förfrågan

  • Antal småfixar bakom kulissen för redaktion och moderatorer

Rent allmänt om den nya sidan och feedback på senaste tiden:
Vi fortsätter att lyssna in här i tråden även om vi inte aktivt svarar på allt. Just nu håller vi på och definierar vad nästa steg ska bli. Som det ser ut i dagsläget kommer detta steg att innehålla en del efterfrågade funktioner/ändringar men absolut inte alla.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tanken med två kolumner med nyheter har jag funderat på också sista dagarna. Ser nu med din bild att det skulle kanske fungera.
Jag har gjort ett userscript/styles där jag breddat SweC men ska finslipa på det lite till innan andra får ta del av det, men är på gång vilken dag som helst.

Låter lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Idag vid 14-tiden drar vi ut en mindre uppdatering:

  • Desktopannonser döljs på mobilen, blir mindre tomma rutor

  • [code] fungerar i FireFox (igen...)

  • Panoramabannern på mobilen har ett dedikerat utrymme (hoppar mindre vid första sidladdning på ettan)

  • Annonsen som följer med (på desktop) har en fördefinierad bredd - läckte tidigare utanför

  • "Vill du ta bort bilden?"-rutan för bekräftelse syntes inte i galleriet / marknaden

  • Consent-förfrågan

  • Antal småfixar bakom kulissen för redaktion och moderatorer

Rent allmänt om den nya sidan och feedback på senaste tiden:
Vi fortsätter att lyssna in här i tråden även om vi inte aktivt svarar på allt. Just nu håller vi på och definierar vad nästa steg ska bli. Som det ser ut i dagsläget kommer detta steg att innehålla en del efterfrågade funktioner/ändringar men absolut inte alla.

Kanske ha en lista och en omröstning? Eller det är nog helt overkill gissar jag förresten... trevligt med den transparens ni ger oss i alla fall!

Kanske lista på allt ni snappat upp som ska fixas och en annan med det ni tycker ska behållas som är så folk kan rikta sin kritik innan ändringarna sker eller stoppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Idag vid 14-tiden drar vi ut en mindre uppdatering:

  • Desktopannonser döljs på mobilen, blir mindre tomma rutor

  • [code] fungerar i FireFox (igen...)

  • Panoramabannern på mobilen har ett dedikerat utrymme (hoppar mindre vid första sidladdning på ettan)

  • Annonsen som följer med (på desktop) har en fördefinierad bredd - läckte tidigare utanför

  • "Vill du ta bort bilden?"-rutan för bekräftelse syntes inte i galleriet / marknaden

  • Consent-förfrågan

  • Antal småfixar bakom kulissen för redaktion och moderatorer

Rent allmänt om den nya sidan och feedback på senaste tiden:
Vi fortsätter att lyssna in här i tråden även om vi inte aktivt svarar på allt. Just nu håller vi på och definierar vad nästa steg ska bli. Som det ser ut i dagsläget kommer detta steg att innehålla en del efterfrågade funktioner/ändringar men absolut inte alla.

Kan ni vara snälla och lägga tillbaka knappen för desktop-läge på mobilenheter? Det fanns en knapp förut som sparade cookies eller liknande, som kunde komma ihåg att hemsidan alltid ska visas i desktop-läge. Nu finns inte den knappen längre och man måste manuellt forcera desktop-läge i webbläsaren varje gång man går in på sweclockers, vilket är väldigt irriterande.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AGI:

Kan ni vara snälla och lägga tillbaka knappen för desktop-läge på mobilenheter? Det fanns en knapp förut som sparade cookies eller liknande, som kunde komma ihåg att hemsidan alltid ska visas i desktop-läge. Nu finns inte den knappen längre och man måste manuellt forcera desktop-läge i webbläsaren varje gång man går in på sweclockers, vilket är väldigt irriterande.

Den gamla knappen gjorde att man togs till en annan hemsida. Det finns numera bara en hemsida så det är inte bara en knappt att lägga tillbaka.

Men vi har på todo-listan att fixa något liknande.
Det lär dock ta en liten stund innan vi kan pusha ut något.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den gamla knappen gjorde att man togs till en annan hemsida. Det finns numera bara en hemsida så det är inte bara en knappt att lägga tillbaka.

Men vi har på todo-listan att fixa något liknande.
Det lär dock ta en liten stund innan vi kan pusha ut något.

Okej, superbra att funktionen kommer komma så småningom då. Tack för det!

Permalänk
Medlem

Gillar designen, förutom att båda de två darkmode jag hade är helt oanvändbara numera.

Snälla sweclockers gör ett eget darkmode, måste vara fler som sagt det innan också?

Tom. facebook har darkmode, sweclockers borde vara före facebook

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Gillar designen, förutom att båda de två darkmode jag hade är helt oanvändbara numera.

Snälla sweclockers gör ett eget darkmode, måste vara fler som sagt det innan också?

Tom. facebook har darkmode, sweclockers borde vara före facebook

Ladda ner Stylus och kör sedan med soitoras mörka tema, funkar bra!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att jag tycker ni har gjort den nya designen bra. Det mesta känns lika naturligt att göra jämfört med den gamla. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Har jag med
En relativt snygg och förhoppningsvis rätt enkel lösning hade varit en knapp till bredvid hänglåset. Oaktiverad så används dagens "smalbandsforum" för de som trivs med det. Aktiverad så tas hårdkodningen bort och col-content (dvs innehållet) får nyttja den tillgängliga ytan, dvs fullt responsiv site. Bredden regleras då med fönsterstorleken. Nu är jag mer torsk än fena på javascript men det här borde inte bli så många rader. Som bonus kan inställningen sparas i kaka eller db.

Det man inte kan får man lära sig eller hur?

Ca 75 rader tog det. Då blev det en växlande knapp för smal eller fullbredd. Efter att @UndaC nämnde localstorage så kunde jag inte låta bli att testa så inställningen sparas dit för bevarande till nästa besök.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sidbytarknapparna i trådar borde inte visa dubbelpilen som blå på näst sista sidan, eftersom man inte kan hoppa mer än en.

Samt att de inte visas alls på trådar med bara en sida.

Funktionaliteten och utseendet passar inte ihop...

Sen att man inte kan se hur många sidor en tråd har är bara mystiskt.

Istället för dubbelpilar för första och sista ska det väl istället stå ’1’ och ’sides.count’ istället, då kan man lätt se hur många sidor som finns också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Sidbytarknapparna i trådar borde inte visa dubbelpilen som blå på näst sista sidan, eftersom man inte kan hoppa mer än en.

Samt att de inte visas alls på trådar med bara en sida.

Funktionaliteten och utseendet passar inte ihop...

Det där är ju bara tramsigt, typ måste ha nåt att klaga på?

Citat:

Sen att man inte kan se hur många sidor en tråd har är bara mystiskt.

Håller med om detta dock!

Skrivet av mats42:

Det man inte kan får man lära sig eller hur?

Ca 75 rader tog det. Då blev det en växlande knapp för smal eller fullbredd. Efter att @UndaC nämnde localstorage så kunde jag inte låta bli att testa så inställningen sparas dit för bevarande till nästa besök.

Usch, fullbredd vill man ju verkligen inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det där är ju bara tramsigt, typ måste ha nåt att klaga på?

Håller med om detta dock!

Usch, fullbredd vill man ju verkligen inte ha.

Tramsigt? Nu får du ge dig! Självklart är inte alla saker lika illa eller viktiga som feedback, men att det finns mer än en sak som är fel med sidväljarknapparna är väl bara bra att de vet? När de väl ska sitta och fundera över andra delar och fixa saker kan väl även denna detalj tittas på. De har ju redan hanterat ett specialfall när tråden bara har en sida, då kan man väl lika gärna göra det rätt ur alla aspekter.

Den där typen av kommentarer kommer bara leda till att färre personer uttrycker sig i tråden och leda till en sämre sida för alla!

Det skulle vara som att säga att någon som vill ha en bredare sida på desktop ska sluta klaga för det har aldrig funnits? Självklart är det också en förbättring som de ska lägga på sin backlog och fundera över.

Trevligare kommentarer tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sidbytarknapparna i trådar borde inte visa dubbelpilen som blå på näst sista sidan, eftersom man inte kan hoppa mer än en.

Dubbelpilen har väl betydelsen att gå till sista sidan, inte att hoppa flera sidor? Så jag tycker att dubbelpilen ska vara blå och klickbar även på näst sista sidan och då ska man komma till sista sidan när man klickar på den. Den enda gången den ska vara utgråad borde vara när man redan står på sista sidan IMHO.