Nya komponenter, startar ej, Ryzen7 3700X, MSI Tomahawk B550

Permalänk
Medlem

Nya komponenter, startar ej, Ryzen7 3700X, MSI Tomahawk B550

Första tråden här på bra många år.

Skaffade uppgraderingskit med MSI MAG B550, Ryzen 7 3700X och 2x16 gb ram.

Monterade allt i chassi enligt konstens alla regler. Använder mig av ett Corsair RM850 (ett par år på nacken), samt 7990 (ännu fler år på nacken). Men allt detta var fungerande i tidigare montering, så har svårt att se hur det skulle vara det som orsakar problem här.

Men vid uppstart så kommer jag ingenstans. EZ Led visar CPU som fel, har tyvärr inget annan CPU att felsöka med. Det här är i sånt fall första gången jag fått någon komponent som varit DoA.

Spontant så är det ju CPU som fallerar, men kan inte vara helt säker (men om det vore MB så borde den antingen inte komma till att tända CPU-leden, alt komma längre i bootsekvensen?)

Tyvärr så är jag begränsad i alternativa komponenter och/eller vänner i närheten som kan hjälpa till med felsökning. Min tanke nu är att åka in till affären, be att få CPU utbytt pga DoA och sen göra vidare försök i eftermiddag.

Har användarna här inne några andra uppslag eller tips?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Henrik21: Har du möjlighet att ta en bild på monteringen?
En klassiker är ju att man glömmer koppla in ström till CPU:n på moderkortet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du kan ha hamnat i samma dyngpöl som har gjort, med en utdaterad bios/uefi. Beroende på var du bor kan du låna eller så kan jag hjälpa dig med en annan cpu om det är lämpligt. Det är vad jag tror och gissar är lösningen.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara ström glömt, är ju 8 pin och 24 pin som ska monteras. Nog för att jag är glömsk ibland men de två sakerna kommer jag ihåg.

Uppdaterat till senaste icke beta bios, så bör inte vara problemet heller. Att man inte lyckas hosta en bild de här dagarna heller. Men allt det som bör räcka är inkopplat, dvs ssd, gfx och en ramsticka.

Edit, har lyckats ta mig förbi cpu led iaf. Fast på dram, testat olika kombinationer av stickorna och olika placering. Men kommer tyvärr inte längre än så.

Edit2, åkte förbivaffär med minnena som vid en snabb koll verkade fungera där. Imorgon blir det in med cpu, mb och minnen för hel felsökning.

Har svårt att se att ett par år gammalt corsair rm850 inte skulle räcka till med den setupen.

Mer input
Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Byggde ihop ett system idag med Ryzen 3600 och MSI B550 Tomahawk. Har du testat att ta ut moderkortet från lådan och kollat på distanserna så att ingen sitter fel och kortsluter moderkortet? Minnena ska sitta i slot 4 resp slot 2. Det finns en bild på moderkortet hur de ska sitta. CMOS-reset så att inget skit sitter kvar. Nätagget är overkill.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det inte vara några synliga "airgaps" mellan CPU'n och sloten?

Permalänk
Medlem

Prova med bara en ram-sticka i moderkortet, bara för att se om datorn vill starta då.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Byggde ihop ett system idag med Ryzen 3600 och MSI B550 Tomahawk. Har du testat att ta ut moderkortet från lådan och kollat på distanserna så att ingen sitter fel och kortsluter moderkortet? Minnena ska sitta i slot 4 resp slot 2. Det finns en bild på moderkortet hur de ska sitta. CMOS-reset så att inget skit sitter kvar. Nätagget är overkill.

Moderkortet, testade inte bara på kartongen som man kanske skulle gjort innan man gav sig på att montera allt. Men distanserna satt rätt, samma platser som föregående MB. Minnen testade i slot 2/4 samt bara slot 2 en sticka åt gången.

CMOS-reset borde väl inte behövts med tanke på att bioset flashades till senaste version? Nätagget som sagt är jag inte orolig över.

Skrivet av Techyo:

Har du kollat så att det inte vara några synliga "airgaps" mellan CPU'n och sloten?

Airgaps? CPU ska väl bara vara att lägga ner i socketen rätt väg, utan någon som helst motstånd eller tryck. Sen fälla ner pinnen och därefter montera kylaren?

Skrivet av AmpRC:

Prova med bara en ram-sticka i moderkortet, bara för att se om datorn vill starta då.

Testat båda stickorna var för sig i slot 2, utan skillnad i uppträdande.

Som nämndes ovan, numera inlämnat i affären för kontroll. Inväntar rapport därifrån just nu.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga: Har du varit noggrann med att faktiskt spänna fast CPU med haken? Har en "bekant" som glömde göra det en gång.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Inga böjda pinnar eller sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Airgaps? CPU ska väl bara vara att lägga ner i socketen rätt väg, utan någon som helst motstånd eller tryck. Sen fälla ner pinnen och därefter montera kylaren?

Jo precis men det kan hända att någon minimal fel-placering gjort att CPU'n inte riktigt sitter som den ska, detta kan enkelt kollas bara genom att se om det är några synliga "airgaps" mellan själva cpu'n och socketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Kanske en dum fråga: Har du varit noggrann med att faktiskt spänna fast CPU med haken? Har en "bekant" som glömde göra det en gång.

Japp

Skrivet av anon2110:

Inga böjda pinnar eller sånt?

Fick tillbaka från affären, det var ju böjda pins (ordnat nu med så att den inte har längre utan den komemr vidare till boot).

Skrivet av Techyo:

Jo precis men det kan hända att någon minimal fel-placering gjort att CPU'n inte riktigt sitter som den ska, detta kan enkelt kollas bara genom att se om det är några synliga "airgaps" mellan själva cpu'n och socketen.

Se ovan.

Sen, problemet kvarstår. Med 7990 i sign så får jag ingen bild, men när jag testar det med gamla MB och CPU så får jag bild. Kan det vara något med UEFI bios eller så som spökar (men konstigt nog så bootar dne och får bild med ett gammalt GTX280), så ställer mig väldigt tveksam till just det.

Samt när den bootar så vill den ju inte installera windwos på SSD-disken då den tycker att det är fel typ av partition, men det får jag googla och se hur man kan lösa.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Japp

Fick tillbaka från affären, det var ju böjda pins (ordnat nu med så att den inte har längre utan den komemr vidare till boot).

Se ovan.

Sen, problemet kvarstår. Med 7990 i sign så får jag ingen bild, men när jag testar det med gamla MB och CPU så får jag bild. Kan det vara något med UEFI bios eller så som spökar (men konstigt nog så bootar dne och får bild med ett gammalt GTX280), så ställer mig väldigt tveksam till just det.

Samt när den bootar så vill den ju inte installera windwos på SSD-disken då den tycker att det är fel typ av partition, men det får jag googla och se hur man kan lösa.

Kan du inte få låna en CPU från affären? Eller ett annat grafikkort. Så du kan utesluta CPUn. Och sen ett grafikkort till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan du inte få låna en CPU från affären? Eller ett annat grafikkort. Så du kan utesluta CPUn. Och sen ett grafikkort till.

Ska lämna tillbaka den extra cpu jag köpte (då den första fungerar). Uppdatering efter förmiddagens försök.

Med 7990 ingen bild alls, med gtx280 så tar jag mig vidare till installationen av Windows där jag då får felkod 0x8007025D, vilket indikerar felaktigt installationsmedia eller hårddisk med dåliga sektorer.

Ska prova med att köra det via usb 2.0 istället för 3.0 så kanske det blir skillnad.

Som sagt, med 7990 med övriga delar i signatur så tar jag mig också vidare till post/windowsinstall.

Dags för tur till affären och byta oöppnad ryzen 3700x mot hårddisk och evt även nytt grafikkort.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Kör en Nvme m2 när du ändå köper. Testa usb2. Går ju ganska fort ändå att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kör en Nvme m2 när du ändå köper. Testa usb2. Går ju ganska fort ändå att installera.

Uppdatering efter gårdagen:

Ny hårddisk (vilket då med andra ord säkert löst problemen med hårdvaran i signaturen).
Windows installerat och igång. Kan köra Horizonklienten så kan numera jobba i ergonomiskt vettig ställning.

Fortfarande inte löst varför den bara bootar med GTX280 och inte med 7990. Kommer nog inte längre än så här i dagsläget utan lägger ner och skaffar nytt grafikkort vid lite senare tillfälle.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Samt när den bootar så vill den ju inte installera windwos på SSD-disken då den tycker att det är fel typ av partition, men det får jag googla och se hur man kan lösa.

Ta bort alla partitioner på disken och trycka nästa så den själv skapar ny mm när den fortsätter installera Windows har fixat det och andra fel där det inte räckte att bara formatera, återställa, reparera på olika sätt. Tar bara några sekunder extra.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Uppdatering efter gårdagen:
Fortfarande inte löst varför den bara bootar med GTX280 och inte med 7990. Kommer nog inte längre än så här i dagsläget utan lägger ner och skaffar nytt grafikkort vid lite senare tillfälle.

UEFI's, kan vara lite kinkiga med äldre komponenter. Testat alla PCIE slots? och valbara grafikkorts-generationer 1, 2, 3. Förstår att du vill få fart på 7990n

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta bort alla partitioner på disken och trycka nästa så den själv skapar ny mm när den fortsätter installera Windows har fixat det och andra fel där det inte räckte att bara formatera, återställa, reparera på olika sätt. Tar bara några sekunder extra.

Provade att rensa alla partitioner, skapa ny osv. Men kanske dags att gå från en SATA SSD till NVME och 100gb till 500 iaf. Kommer eventuellt kolla mer på den lite senare.

Edit. Menade att en 500gb redan är inköpt

Skrivet av coolerfreak:

UEFI's, kan vara lite kinkiga med äldre komponenter. Testat alla PCIE slots? och valbara grafikkorts-generationer 1, 2, 3. Förstår att du vill få fart på 7990n

Testat de PCIE-slottar som den passar i, ingen skillnad. Det som gör mig så fundersam är ju att det bootar och visar bild med det gamla moderkortet. Valbara GFX-generationer?

Alltså, får man inte fart på 7990:t så blir det nog nyköp, men har inte någon akut brådska just nu då huvudproblemet var att få igång den överhuvudtaget och sen ha den som arbetsstation under Covid-isolering nu...

Klargjorde att sad redan köpts
Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Provade att rensa alla partitioner, skapa ny osv. Men kanske dags att gå från en SATA SSD till NVME och 100gb till 500 iaf. Kommer eventuellt kolla mer på den lite senare.

Testat de PCIE-slottar som den passar i, ingen skillnad. Det som gör mig så fundersam är ju att det bootar och visar bild med det gamla moderkortet. Valbara GFX-generationer?

Alltså, får man inte fart på 7990:t så blir det nog nyköp, men har inte någon akut brådska just nu då huvudproblemet var att få igång den överhuvudtaget och sen ha den som arbetsstation under Covid-isolering nu...

Komplett har A2000 1TB för 1049 nvme. Sjukt prisvärt

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Testat de PCIE-slottar som den passar i, ingen skillnad. Det som gör mig så fundersam är ju att det bootar och visar bild med det gamla moderkortet. Valbara GFX-generationer?

Alltså, får man inte fart på 7990:t så blir det nog nyköp, men har inte någon akut brådska just nu då huvudproblemet var att få igång den överhuvudtaget och sen ha den som arbetsstation under Covid-isolering nu...

MSI kallar de för typ PCIE_ Link-speed. Titta inne på PCI-peripherals om du hittar något.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

MSI kallar de för typ PCIE_ Link-speed. Titta inne på PCI-peripherals om du hittar något.

Får kolla på den, men iaf försökt flasha gpu bios till senaste version. Slutade inte med någon förändring. Så kommer köra vidare med GTX280 en stund och sen får vi se vad man beslutar sig för framöver. 5600XT eller 5700XT är väl det som är mest lockande.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Får kolla på den, men iaf försökt flasha gpu bios till senaste version. Slutade inte med någon förändring. Så kommer köra vidare med GTX280 en stund och sen får vi se vad man beslutar sig för framöver. 5600XT eller 5700XT är väl det som är mest lockande.

Nya spännande kort kommer avtäckas nästa vecka.