Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Permalänk
Medlem

Var ju sugen på att uppgradera nu till hösten, men jag hade verkligen velat haft högre Hz. 5G skiter jag mer eller mindre totalt i, visst skadar det inte, men det är inget som jag känner ett behov av alls.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Eller så puttar man in ett lite kraftfullare batteri. Som andra tillverkare gör.

Telefonen blir en halv milimeter tjockare då.

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått det rätt så vill de att jag ska betala ca 14,000 kr för en telefon med 60 hz skärm, år 2020. Där telefoner som exempelvis OnePlus Nord som kostar 3800 kr just nu, har 90 hz skärm??? Nej tack lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Så om jag har förstått det rätt så vill de att jag ska betala ca 14,000 kr för en telefon med 60 hz skärm, år 2020. Där telefoner som exempelvis OnePlus Nord som kostar 3800 kr just nu, har 90 hz skärm??? Nej tack lol

Exakt! Bara hz som skiljer sig!

Den kommer inte kosta ca 14 000.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett 90/120hz skärm istället för 5G, då dels för att de känns för tidigt då nätet är under uppbyggnad och 4G funkar kalas bra 9 gånger av 10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är som en pensionär när det kommer till mobiler.
Kan inte tänka mig att det är lika massiva skillnad som på pcn emellan 60-120?
har aldrig ens tänkt vilken hz min telefon har, dock används den mest till att ringa och sms.

Permalänk
Medlem

5G är ju onödigt om något!
Så otroligt dålig räckvidd och ostabilt. Samt att en mobil knappast behöver dem hastigheterna när man är ute o går.
Operatörerna kan ju lika gärna sätta upp Wifi hotspots lite varstans. Stabilare. Tappar inte täckning när ett löv råkar blåsa förbi.

120Hz o andra sidan är ju något man tydligt märker av vid daglig användning. Tror absolut att dem hade kunnat marknadsföra det.
"'Pro motion' gives you that smooooth feeling, like you've never experienced before! It feeeels like you are actually touching the objects on the screen. It is life changing!"

Permalänk
Medlem

Apples batteri har alltid varit värdelösa, oklart varför dom inte vill lägga "energi" på att fixa det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har en pixel 3 XL och en iPhone 8 plus i jobbet. De känns sega som sirap, jämfört med tjejens oneplus 8 pro med 120hz skärm och 240hz touch sample rate.

Ärligt talat så känns det som båda inputlaggar något fruktansvärt jämfört med oneplus 8 pro. Då tänker jag inte på spel utan vanligt swipande på hemsidor.

Lite konstigt val av Apple när deras krets i övrigt är riktigt snabb.

För er som inte sett skillnaden, kanske ska lugna sig med att säga något ang poängen med 120hz.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett fördelen med 120hz på mobiler. Tror faktiskt inte standard apple användaren skulle märka av att det är lite mjukare rörelser i menyer och de mobilspelen som spelas.

Dock så känns 5G rätt onödigt i mobiler i dagsläget också

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd

Som det står så är det kameran som tar plats av batteriet och jag som inte kräver en 98mpixel kamera för att fota jobbilder eller om sambon går i vägen skulle gärna se större batteri istället.
5G är säkerligen något som kommer men tills ny modell har landat så kommer 10% av användarna fått utnyttja den högre hastigheten.
120Hz eller 60Hz på skärmen vet jag inte ens om syns när man skriver mail eller sms på luren. Tror inte ens swec sida kommer vara så stor skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ett par år senare 120Hz bara för 5000KR extra

Permalänk
Medlem

120hz drar en j*vla massa batteri, Apple har inget behov av att sälja på tekniska features, det är ingen* som inte kommer köpa en iPhone pga avsaknaden av 120hz, däremot blir det ett förbaskat liv när batteriet inte håller som väntat.

När det gäller 5G är det verkligen helt rätt i tid av Apple (för en gångs skull). 500k-1miljon personer i Stockholm kommer ha tillgång i år, om tre år lovar Telenor att 99% av Sveriges befolkning kommer ha tillgång till deras 5G-nät. Om man nu tänker sig att telefoners livslängd är minst 2år förstår man kanske prioriteringen lite bättre. Ja, buhu om man inte bor i Stockholm, men marknaden styr.

*Någon Sweclockers-läsare kanske, men ni är obetydliga i sammanhanget, sorry

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tozz:

120hz drar en j*vla massa batteri, Apple har inget behov av att sälja på tekniska features, det är ingen* som inte kommer köpa en iPhone pga avsaknaden av 120hz, däremot blir det ett förbaskat liv när batteriet inte håller som väntat.

När det gäller 5G är det verkligen helt rätt i tid av Apple (för en gångs skull). 500k-1miljon personer i Stockholm kommer ha tillgång i år, om tre år lovar Telenor att 99% av Sveriges befolkning kommer ha tillgång till deras 5G-nät. Om man nu tänker sig att telefoners livslängd är minst 2år förstår man kanske prioriteringen lite bättre. Ja, buhu om man inte bor i Stockholm, men marknaden styr.

*Någon Sweclockers-läsare kanske, men ni är obetydliga i sammanhanget, sorry

Jag förstår varför man vill ha det till IoT men vad löser 5g för behov i en telefon ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Apples batteri har alltid varit värdelösa, oklart varför dom inte vill lägga "energi" på att fixa det.

Dem fixade faktiskt batteritiden med 2019 års modeller. A13 chipet är grymt energi effektiv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår varför man vill ha det till IoT men vad löser 5g för behov i en telefon ?

Låg latens finns det alltid ett stort behov av, och mer speed betalar folk alltid för, även om dom inte behöver det.

Personligen är jag ointresserad av det, men man kan inte titta på sådana här saker enbart från sitt egna perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Aldrig sett fördelen med 120hz på mobiler. Tror faktiskt inte standard apple användaren skulle märka av att det är lite mjukare rörelser i menyer och de mobilspelen som spelas.

Dock så känns 5G rätt onödigt i mobiler i dagsläget också

Är väl främst när man scrollar på hemsidor man märker skillnad och då är det stor skillnad som jag tror de flesta kan se utan större problem...

Permalänk
Medlem

När jag är hemma vill jag ha blixtsnabbt internet, låg ping och gröna skogar. Jag är ganska sent till högre Hz än 60 på dator men nu är det dags (borde bli ny dator nån gång inom 6 månader kanske). Aldrig upplevt högre refreshrate, varken på dator eller mobil, men om det märks av å misstänker jag att jag skulle uppskatta det.

När 4G ger bra hastighet räcker det mer än väl för alla mina bruk, däremot lämnar uppkopplingen en del att önska i föräldrarnas stuga. inne i byggnader (mataffärer t.ex) osv. Men här kommer ju inte 5G vara bättre. Kortfattat så hade stabilare 4G nät varit betydligt mer användbart än 5G när jag står 10 meter från en jäkla mast.

Permalänk

Lägg allt krut på kameran och på den förbisedda ljudinspelningen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Apple att uppfinna 90hz då, bättre än batterislukande 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

120hz drar en j*vla massa batteri, Apple har inget behov av att sälja på tekniska features, det är ingen* som inte kommer köpa en iPhone pga avsaknaden av 120hz, däremot blir det ett förbaskat liv när batteriet inte håller som väntat.

När det gäller 5G är det verkligen helt rätt i tid av Apple (för en gångs skull). 500k-1miljon personer i Stockholm kommer ha tillgång i år, om tre år lovar Telenor att 99% av Sveriges befolkning kommer ha tillgång till deras 5G-nät. Om man nu tänker sig att telefoners livslängd är minst 2år förstår man kanske prioriteringen lite bättre. Ja, buhu om man inte bor i Stockholm, men marknaden styr.

*Någon Sweclockers-läsare kanske, men ni är obetydliga i sammanhanget, sorry

Och när Apple har 120hz i nästa telefon och det drar lika mycket batteri har du en ny ursäkt för Apple när du står först i kön.

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv från en tidigare nyhet:

Skrivet av DasIch:

[...] Apples kravlista lär se ut ungefär såhär:

Det ska bara funka och alltid vara på - inget ändra till 60Hz för att spara batteri eller att det bara funkar på lägre upplösning, Användaren ska inte behöva göra någonting.

Måste funka med ProMotion. Notera här att ProMotion har ett väldigt brett intervall.

Hög energieffektivitet. Apple lär sikta på samma batteritid utan att skeppa telefoner med större batteri.

Konsekventa färger. Stort problem med OLED och variabel uppdateringsfrekvens.

Konsekvent ljus utan problem i mörka miljöer. Också ett stort problem med OLED och variabel uppdateringsfrekvens.

Apple kommer i vanlig ordning inte rusa efter den senaste tekniken utan lanserar den först när den möter deras krav.

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i båda delarna. Det är en jävla mobiltelefon?
120Hz är väl för kids som inte har råd med speldator typ? Och har dom inte råd med speldator lär dom inte har råd med en iPhone heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror majoriteten som köper Iphone struntar i båda, skulle den vara sämre än förra skulle den ändå sälja som smör

Permalänk
Medlem

.

Hellre bättre batteritid än 120 Hz. Suktar efter 5.4 tums modellen 128 GB men 9 000 kr blir dyrt. Haft billiga Androidmobiler för under 5 000 kr innan och fungera helt okej men nu trött på stora tegelstenar så Apple är enda vägen att gå fast det för mig har ett krångligare OS. Men 9 000 kr för en mobil är vansinne även om skärmen täcker hela ytan. Hade aningen större Pixel 5 (151 gram) sålts i Sverige så hade jag nog köpt den fast man även där får rätt lite för de 7 000 kronorna om man jämför med andra tyvärr större 6.5-6.7 märken i prisklassen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bra att de väljer något som knappt stöds någonstans i världen framför något som kan användas av alla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

”Tar på mig världens största foliehat.”

Varför är teknikvärlden så besatt av att IT ska utrustas med 5G? Varför har man så bråttom? Det känns som att vi inte får ta del av hela bilden här.

Upplever att detta är ett steg i att precisera än mer hur och var respektive individ rör sig. Att detta är för att gynna övervakar-samhället än mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skiter fullständigt i båda delarna. Det är en jävla mobiltelefon?
120Hz är väl för kids som inte har råd med speldator typ? Och har dom inte råd med speldator lär dom inte har råd med en iPhone heller.

Om man inte bryr sig om sådana "finesser". Varför ens ha en flagship telefon då? En OnePlus Nord eller iPhone SE funkar väl i sådana fall lika bra?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har en OnePlus själv och slog av 120 Hz till förmån för mer batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Exakt! Bara hz som skiljer sig!

Den kommer inte kosta ca 14 000.

Jag har inte påstått att det bara är hz som skiljer sig? Utan jag tog bara upp att en telefon för 14,000 kr saknar "basic" specs/funktioner som en telefon för 3800 kr har...

Och vad får dig att tro att Iphone 12 Pro Max inte kommer att kosta 14,000 kr? Iphone 11 Pro max 64 GB släpptes för $1100 och kostade 14,000 kr. Och Iphone 12 Pro Max ska också släppas för $1100!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz