Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Inaktiv

Bor i USA och använder nästan enbart Amazon. Gratis och snabb frakt plus överlägsen hantering av kunder är största anledningarna. Har dock slutat beställa dator delar med dem då det alltid varit lite stökigt.

Permalänk
Medlem

Kommer handla allt från Amazon, så de får in pengar för att fortsätta göra The Expanse och Jack Ryan serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265228:

Bor i USA och använder nästan enbart Amazon. Gratis och snabb frakt plus överlägsen hantering av kunder är största anledningarna. Har dock slutat beställa dator delar med dem då det alltid varit lite stökigt.

Samma här, köper i princip allt från mat till teknikprylar pa Amazon. Gratis 2 dagars leverans direkt till dörren och gratis att skicka tillbaka. Amazon har varit oumbärligt här i Kalifornien genom Covid-19 pandemin. Om det blir lika fördelaktigt i Sverige så kanske jag kan flytta tillbaka om Trump vinner valet.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Om någon produkt jag vill ha är riktigt billigt på Amazon så kan jag tänka mig att handla där. Men jag handlar hellre på ställen där jag vet att returer eller reklamationer hanteras vettigt och givetvis att det är lätt att få tag på butiken. Av vad jag sett hittills när jag kollat runt så ser jag ingen anledning prismässigt att handla där. Om man får en defekt produkt så känns det mest jobbigt att försöka hantera det då Amazon känns lite för stora.

Jag prioriterar fritt öppet köp (alltså att man för lämna tillbaka utan massa knorr), lätthanterad reklamationsavdelning m.m väldigt högt.
Inet, Netonnet, Dustin och även Elgiganten tycker jag är bra på detta så det är mina primära butiker. Men saknas nån produkt jag vill ha som inte finns i några andra butiker eller är sjukt billig kan jag tänka mig Amazon.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om priset är bättre än de svenska företagen så absolut. Tänker inte betala mer för principen direkt..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Av det jag har sett av Amazon.se så kommer jag nog fortsätta handla på Amazon.de. Mycket större utbud och bättre priser. Amazon.se känns som en sunkig Early Access. Det känns som att de har maskinöversatt hela hemsidan och inget Prime. De har till och med misslyckats med att välja rätt flagga. Om allt detta är en PR-grej vette fan. Alla nyhetssidor har ju skrivit om Amazons roliga översättningar, så väldigt billig reklam. Men jag tycker att det var en väldigt pinsamt dålig lansering för att vara ett av världens största företag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Aldrig i livet, Amazon är som ett monster och bättre priser har dom inte heller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Maskinöversättningen är ganska kul ibland dock. Exempel

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Deras sätt att driva affärer, insamlandet och lagringen av data om kunder, deras röriga obegripligt fula sida full med obegriplig text där de i många fall inte ens lyckats para ihop text med rätt bild....

Där sänkte de sina möjligheter att imponera på svenska konsumenter.... Så som sidan ser ut så är den naturligtvis anpassad till att lura folk att köpa mer än de tänkt, men jag tror att en sådan sida i Sverige gör att folk stänger skiten och handlar ngn annanstans. De flesta svenskar är mer medvetna än så när de handlar... Påminner om gamla tiders bilhandlare.

Det hade varit bättre de låtit en småstadieklass utformat den, det var det fulaste jag sett på en dator sen förra århundradet.

Den lanseringen var t om sämre än Nvidias. Skillnaden är att på Amazon finns varorna, om man lyckas hitta dem...

Permalänk
Skrivet av orespray:

Deras sätt att driva affärer, insamlandet och lagringen av data om kunder, deras röriga obegripligt fula sida full med obegriplig text där de i många fall inte ens lyckats para ihop text med rätt bild....

Där sänkte de sina möjligheter att imponera på svenska konsumenter.... Så som sidan ser ut så är den naturligtvis anpassad till att lura folk att köpa mer än de tänkt, men jag tror att en sådan sida i Sverige gör att folk stänger skiten och handlar ngn annanstans. De flesta svenskar är mer medvetna än så när de handlar... Påminner om gamla tiders bilhandlare.

Det hade varit bättre de låtit en småstadieklass utformat den, det var det fulaste jag sett på en dator sen förra århundradet.

Den lanseringen var t om sämre än Nvidias. Skillnaden är att på Amazon finns varorna, om man lyckas hitta dem...

This! Håller med 100%

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.1 GHz / 8Gb DDR3 1600Mhz / Samsung 850Pro 256Gb / Plextor 128m3pro SSD / Asus P8Z77-V Pro /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T.sripakdee:

Maskinöversättningen är ganska kul ibland dock. Exempel

Vi har en hel tråd med sån galenskap. 6 sidor redan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611849-amazon-roliga-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Brukar handla hos tyska amazon när produkter är slut/inte finns lokalt så den svenska sidan lär ej vara relevant utanför speciella erbjudanden

Permalänk

Har handlat hos både Amazon.de och Amazon.co.uk oftast udda produkter jag inte kunde få tag i någon annanstans tex en spectrocolorimeter till riktigt bra pris (UK) och en centerhögtalare i samma serie Canton GLE 490 som mina golvhögtalare (DE).

Tycker inte att priserna på Amazon är lägre än i Svenska butiker åtminstone inte på de produkter jag brukar köpa men kommer nog inkludera Amazon när jag "browsar" produkter

GLE 490 ska de va och inte GLE 690 :D
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara köpa där om det inte är saker som jag inte kan hitta hos andra återförsäljare. Jag har extremt bra erfarenheter från inet och webhallen. Jag kom in en gång på webhallen för att köpa ett par spel bland annat total war: rome 2 och dom andra köptes men jag fick en kod från killen i kassan som man vanligtvis får då man köper ett intel något kit. Koderna hade gått ut men det hade funkat för honom att aktivera spelen. Funkade för mig också, trevlig butik som alltid behandlat mig bra och varit vänliga. Så webhallen kommer jag fortfarande att stödja även om det kan bli lite dyrare, samma med inet. Trevlig personal och vänligt bemötande. Sedan har man köpt till en massa till Rome 2. Sedan vet jag inte om amazon har sura s 1.4kg

Permalänk
Medlem

Söker jag på samma varor på tyska Amazon så är priserna lägre inklusive frakt så antagligen inte

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Aldrig handlat från Amazon.
Deras hemsida är inte den vackraste eller mest användarvänlig direkt.

Jag kommer handla där om jag hittar en produkt som är betydligt billigare eller en produkt som inte finns hos en annan ÅF, blir nog ingen stamkund.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kommer handla där. Det beror på om de får eböcker på svenska och hur deras filmutbud blir.

Permalänk
Medlem

Nåt litet och extra billigt på specialerbjudande, som t.ex. deras bluetooth 5.0 sändare som jag köpte för nån timma sen. Lite större/dyrare prylar jag gärna vill kunna ordna med garanti och återköp smidigt köper jag lokalt.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Jag undviker Amazon så gott det går, men nappar ibland på diverse grejer som är svåra att hitta eller prissättningen är helt åt skogen på i Sverige. Till exempel handlade jag en 8bitdo SFC30 Pro (gamla versionen med diagonala start/select-knappar och bra d-pad) från Amazon DE i början av året. 2017 handlade jag en Crucial BX300, fin SSD med MLC som ingen sålde i Sverige, en USB-floppy drive och ett handlovsstöd till Cherry MX-board 3.0 från Amazon UK.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tubi:

Samma här, köper i princip allt från mat till teknikprylar pa Amazon. Gratis 2 dagars leverans direkt till dörren och gratis att skicka tillbaka. Amazon har varit oumbärligt här i Kalifornien genom Covid-19 pandemin. Om det blir lika fördelaktigt i Sverige så kanske jag kan flytta tillbaka om Trump vinner valet.

Samma här.

Beställt över 75 packet hos Amazon bara i år. Allt från data saker till katt mat. Sedan så är Amazon PrimeNow så jävla smidigt. Allt från mat, alkohol till Nintendo Switch inom 3 - 4 timmar.

P.S sitter i bilen med katterna nu när vi va tvungen att evakuera huset pga stora branden nära oss.

Permalänk
Medlem

Annat

Har inte kollat på sidan och lär väl inte göra det förrän jag faktiskt behöver handla något, vilket inte är i närtid känns det som just nu. Sen brukar jag alltid gå via prisjakt och väljer affär efter inte bara pris, brukar gå lite på magkänsla hur sidan ser ut, recensioner och så vidare. Känner spontant efter jag tänkt ut det här svaret, att det förmodligen ligger långt borta att jag kommer handla där, men man får se, det är situationsbaserat mina inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Om någon produkt jag vill ha är riktigt billigt på Amazon så kan jag tänka mig att handla där. Men jag handlar hellre på ställen där jag vet att returer eller reklamationer hanteras vettigt och givetvis att det är lätt att få tag på butiken. Av vad jag sett hittills när jag kollat runt så ser jag ingen anledning prismässigt att handla där. Om man får en defekt produkt så känns det mest jobbigt att försöka hantera det då Amazon känns lite för stora.

Jag prioriterar fritt öppet köp (alltså att man för lämna tillbaka utan massa knorr), lätthanterad reklamationsavdelning m.m väldigt högt.
Inet, Netonnet, Dustin och även Elgiganten tycker jag är bra på detta så det är mina primära butiker. Men saknas nån produkt jag vill ha som inte finns i några andra butiker eller är sjukt billig kan jag tänka mig Amazon.

Kan bara säga att Amazon (både Tyskland och Sverige) har fri/gratis returer, dvs ingen returkostnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Kommer självklart handla från Amazon. Handlar redan från .de.

Permalänk
Medlem

Då jag redan regelbundet handlar från 4 olika amazon-butiker känns det inte som ett stort steg att handla från en 5:e. Vem vet, den kanske ersätter UK för mig när de beläggs med skyddstullar vid årsskiftet.

Dock kommer jag antagligen handla datordelar och teknik från andra mer etablerade butiker, som jag haft för vana hittills. Kanske undantaget någon väldigt specifik nisch-sak som inte finns på annan plats.

Permalänk
Medlem

Nej, för amazon Sverige är för dyrt. Exempel: Sram cykeldelar, vi pratar då proffsdelar ligger på ca 1000-1500 över tyskarnas priser direkt i en cykelaffär i Tyskland eller tysk online cykelaffär. Amazon.se kommer bli en flopp, då tyskarna har bättre priser överlag på precis allting oavsett fysisk eller online affär.

Permalänk
Medlem

katastrofal hemsida. Priserna verkar inget vidare heller för den delen heller? så vad är vitsen...

Permalänk
Inaktiv

Vilka pajaser Amazon Sverige är! Har dyrare priser än om man handlar ifrån Amazon Tyskland! Patetiskt.

Permalänk
Avstängd

Går det att få tull och extra moms om man beställer från amazon.se?
Vissa småsaker har fri-frakt och har då typ ebay priser men då skickas ju allt från HK / Kina..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Ja om det visar sig ha något som jag är intresserad av och som inte finns i en annan fysisk butik i närheten. Kommer jag med största sannolikhet köpa något, men intresset är ganska svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går det att få tull och extra moms om man beställer från amazon.se?
Vissa småsaker har fri-frakt och har då typ ebay priser men då skickas ju allt från HK / Kina..

Om du handlar av en tredje-parts säljare ja. Eller, jag antar det eftersom det är så det fungerar i övriga Amazon-butiker.