Godfall använder 12 GB grafikminne i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Köpa top of the line för att dra ned på grafiken?

Har väl alltid varit så?

Välj två:
FPS
Grafik
Upplösning

Detta gäller även när man köper top of the line.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Viking
Skrivet av Putte9:

Warzon använder 23579 av mitt 3090

Nej det gör det inte. Warzone allokerar däremot allt minne.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej det gör det inte. Warzone allokerar däremot allt minne.

Och även om det nu hade varit så, menar personen då att alla behöver 3090 för att spela det spelet? Så sjukt onödig kommentar från hans sida...

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är om terminologin är felaktigt använd från deras sida. Dvs om det verkligen är så att det "krävs 12GB" eller om det bara "allokerar 12GB" egentligen. Det är en väldigt stor skillnad mellan de två.

Med det sagt så kanske 10GB från Nvidia var lite snålt, men man klarar sig med "för lite" rätt minne länge innan det faktiskt tar slut på riktigt så det är nog lungt. Ytterst få ägare kommer lida av det, är jag rätt säker på iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och spelet, förutom data som GPUn processar, ska klara sig med ~1GB?

Om de har 16GB och 2-3GB används för att driva systemet så finns det 13-14GB kvar till spelet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej det gör det inte. Warzone allokerar däremot allt minne.

detta fick mig att fatta litegrann vad som menas med det. Jag skrev just i en tråd om att warzone använder 6.662gb vram av mitt 3070, sen ser jag detta att ett 3090 använder över 23.000gb vram. Betyder det att man kan skita i "varningen" och bara köra på eller?
Kan du snabbförklara allokerad? För jag körde på högsta inställningar i 1080p bara.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Och även om det nu hade varit så, menar personen då att alla behöver 3090 för att spela det spelet? Så sjukt onödig kommentar från hans sida...

Men troligtvis så kan inte alla detta. Hade det stått så för mig, som det nyss gjorde men 6.663gb vram, så tror ju jag att jag har för lite för att spela det då det kommer upp en "varning" efter 6gb för mig som har 8gb/vram.
Antar att den varningen kom upp för honom också och att han sänkte inställningarna innan han satte på spelet.
Jag ringde min kompis och sa att jag har för lite vram för att spela warzone tex.
Är rätt övertygad om att han inte försöker vara dryg och säga att det bara går att använda ett 3090.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Viking
Skrivet av Jonhed:

detta fick mig att fatta litegrann vad som menas med det. Jag skrev just i en tråd om att warzone använder 6.662gb vram av mitt 3070, sen ser jag detta att ett 3090 använder över 23.000gb vram. Betyder det att man kan skita i "varningen" och bara köra på eller?
Kan du snabbförklara allokerad? För jag körde på högsta inställningar i 1080p bara.

Eftersom det är onödigt att ha oanvänt minne i grafikkortet så använder spelet mer än vad det behöver. Det använder mer för att snabbare komma åt datan, men eftersom det egentligen inte behövs så blir det missvisande. Det krävs speciella program för att mäta den riktiga användningen av grafik-minnet, dvs att t.ex Afterburner inte funkar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hihi, nu är det väl 5000 dårar som avbeställer sina 3080 världen runt! xD
The hype for 6800XT is about to commence! xD

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eftersom det är onödigt att ha oanvänt minne i grafikkortet så använder spelet mer än vad det behöver. Det använder mer för att snabbare komma åt datan, men eftersom det egentligen inte behövs så blir det missvisande. Det krävs speciella program för att mäta den riktiga användningen av grafik-minnet, dvs att t.ex Afterburner inte funkar.

Jag förstår ungefär. Är det samma med intern grafik och allokering av ram-minne?
Kan du ge tips på ett sådant program?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Viking
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår ungefär. Är det samma med intern grafik och allokering av ram-minne?
Kan du ge tips på ett sådant program?

Vet inget sådant program just nu då dem är ovanliga. Du får nog googla. Och jag antar att det inte är riktigt samma med RAM-minnet då alla program använder sig av det, medans ett spel själv använder hela grafik-minnet. Hade varit konstigt om man öppnade ett program som allokerade upp hela RAM-minnet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår ungefär. Är det samma med intern grafik och allokering av ram-minne?
Kan du ge tips på ett sådant program?

Chrome?

Du kan ha 100 flikar på 4 GB eller 16GB beroende på hur mycket RAM du har

Allting har att göra med hur snabbt/enkelt programmet ska ha tillgång till oanvända tabbar eller behöva rendera om eller ladda om från servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bra grafik kommer ju inte gratis. Högre upplösta texturer ger bättre grafik än lägre upplösta texturer. Orkar du inte driva de högre upplösta texturerna får du då gå ner tills de flyter. Du får så bra bild du kan få med ditt 10 gb kort utan att du handikappar de med mer videominne.

Jo, jag förstår hur det fungerar, jag tänker fortfarande inte hoppas att högsta inställningar i spel generellt är högre än ett kort för runt 9000 klarar direkt efter launch.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det var många som ifrågasatte mig och några andra som ansåg att 10GB VRAM på ett toppkort 2020 inte kändes helt ok. Bra jobbat AMD, ni framtidsutrustade era kort. Fler som är skeptiska nu?

Precis vad jag tänkte på varje gång jag läste att 10 GB var mer än vad det behövdes. Lär komma fler titlar nu med 10gb+. Men som sagt inte många som kommer köra MAX på inställningar och 8K. Kul iallafall

Permalänk
Medlem

Hur många här som gnäller på detta har en 4k-skärm eller ens planer på att skaffa en? Kollade demofilmen och för mig går det alldeles för snabbt i spelet för att jag skulle hinna märka någon skillnad om jag ens hade en burk kapabel att dra runt det.

Permalänk
Medlem

Ett (1) spel (med AMD-partnerskap) uppger extremt hög minnesförbrukning = 3080 är otillräcklig. För ett par veckor sedan var det mer eller mindre världens bästa grafikkort efter sitt storasyskon.

Kontenta = Alla borde byta till AMD för inget annat är relevant att jämföra xD

Give me a break.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ska bli intressant att testa. Då spelet fungerade bra om man hade ram och. bara tabade ur inan man sparade så man kunde använda mer delar ram.

Ni är iofs min åsikt att "nya" dome ethernal är extremt dåligt optimerat. Doom remake, den innan verkade bra optimerad. Åt cpu men inte så mycket grafikkort. Den nyua... ja alt.

Har inte det nya mycket större öppnare ytor?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Ett (1) spel (med AMD-partnerskap) uppger extremt hög minnesförbrukning = 3080 är otillräcklig. För ett par veckor sedan var det mer eller mindre världens bästa grafikkort efter sitt storasyskon.

Kontenta = Alla borde byta till AMD för inget annat är relevant att jämföra xD

Give me a break.

Detta är ju bara marknadsföring och handlar om att påvisa en brist med en konkurrent, ganska vanligt. Precis som Intels ’real-world’ prestanda tester...

Jag är dock mer förvånad över varför folk måste ha allt på ’ultra’... ultra betyder ju inget, det är bara en samling parametrar som spelutvecklaren satt som översta begränsning. Precis som ett intervall mellan 20-133, så kan man ju välja ää u högre gräns. Varför är just 133 valt? Kan ju lika gärna välja 170 (men då måste det också testas och valideras...).

Ultra betyder inget mer än att utvecklaren orkade inte mer än så. Kolla på Skyrim och alla moddar med hi-res texturer, det kan man göra med nästan alla spel. Så att haka upp sig på dessa saker är bara meningslöst. Godfall kommer ju gå att spela på en hyfsad potatis också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Hur många här som gnäller på detta har en 4k-skärm eller ens planer på att skaffa en? Kollade demofilmen och för mig går det alldeles för snabbt i spelet för att jag skulle hinna märka någon skillnad om jag ens hade en burk kapabel att dra runt det.

Har inte just nu, men kommer nog att skaffa under den här uppgraderingcykeln. Jag uppgraderar hårdvara ca vart 4e till 5e år. Då vill jag att produkterna jag köper är framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Chrome?

Du kan ha 100 flikar på 4 GB eller 16GB beroende på hur mycket RAM du har

Allting har att göra med hur snabbt/enkelt programmet ska ha tillgång till oanvända tabbar eller behöva rendera om eller ladda om från servern

Tänkte mer på ett program som mäter hur mycket Vram som verkligen används i det spel man spelar

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är ju bara marknadsföring och handlar om att påvisa en brist med en konkurrent, ganska vanligt. Precis som Intels ’real-world’ prestanda tester...

Jag är dock mer förvånad över varför folk måste ha allt på ’ultra’... ultra betyder ju inget, det är bara en samling parametrar som spelutvecklaren satt som översta begränsning. Precis som ett intervall mellan 20-133, så kan man ju välja ää u högre gräns. Varför är just 133 valt? Kan ju lika gärna välja 170 (men då måste det också testas och valideras...).

Ultra betyder inget mer än att utvecklaren orkade inte mer än så. Kolla på Skyrim och alla moddar med hi-res texturer, det kan man göra med nästan alla spel. Så att haka upp sig på dessa saker är bara meningslöst. Godfall kommer ju gå att spela på en hyfsad potatis också

Det är jag med på. Jag är bara så förvånad över att folk här så öppet bara sväljer det. Tar gårdagens sanning, slänger den bakom axeln och anammar någonting helt nytt mer eller mindre utan eftertanke, som det verkar

Undrar för hur många dessa 10gb blir en flaskhals, på riktigt.
4k står trots allt för whooping 2,3% av steams användardatabas

Just nu känns det lite som att folk på något sätt tar dessa 12gb som någon sorts minimikrav för att driva spelet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inget sådant program just nu då dem är ovanliga. Du får nog googla. Och jag antar att det inte är riktigt samma med RAM-minnet då alla program använder sig av det, medans ett spel själv använder hela grafik-minnet. Hade varit konstigt om man öppnade ett program som allokerade upp hela RAM-minnet.

Haha ja iofs.. minns bara att när jag skulle spela på en bärbar med Intels integrerade grafik så fick jag massa tips om att allokera mer ram till spelet, men det gjorde ingen skillnad då det ändå måste gå en omväg och inte alls fungerade på samma sätt som Vram. Men ja, jag ska googla. Använder just nu afterburner medans jag spelar för att kolla temperatur osv

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

en regel mellan tummen och pekfingret sedan 360/ps3 när det kommer till en ny gen av spel konsoler och köpa nytt grafik kort har varit 75% av minnes mängden av konsolen.

så 360/ps3 384mb grafik minne på kortet var bra nog, XB1/PS4 6GB grafik minne var bra nog (mitt 980ti levde ett bra tag). med det sagt så skulle vi vilja se minst 12GB för att vi ska förvänta oss ett längre liv på kortet med höga texturer.

med det sagt så har RTX 3000 serien mycket högre minnes bandbredd än konsolerna och AMD (infinity cache är mer än fråga om att mätta CUs) så det överlag tar hand om en del av minnes mängden som saknas så vi får se hur spelet funkar när det väll är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det är jag med på. Jag är bara så förvånad över att folk här så öppet bara sväljer det. Tar gårdagens sanning, slänger den bakom axeln och anammar någonting helt nytt mer eller mindre utan eftertanke, som det verkar

Undrar för hur många dessa 10gb blir en flaskhals, på riktigt.
4k står trots allt för whooping 2,3% av steams användardatabas

Just nu känns det lite som att folk på något sätt tar dessa 12gb som någon sorts minimikrav för att driva spelet.

Tror dock att 4K är överrepresenterat hos användare av 3080, det är ju det första kortet som kan hålla bra bildfrekvens i den upplösningen med höga inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det är jag med på. Jag är bara så förvånad över att folk här så öppet bara sväljer det. Tar gårdagens sanning, slänger den bakom axeln och anammar någonting helt nytt mer eller mindre utan eftertanke, som det verkar

Undrar för hur många dessa 10gb blir en flaskhals, på riktigt.
4k står trots allt för whooping 2,3% av steams användardatabas

Just nu känns det lite som att folk på något sätt tar dessa 12gb som någon sorts minimikrav för att driva spelet.

Folk har en tendens att, oavsett om det gäller grafikkort eller torktumlare, hitta en massa anledningar till varför det inte är något för dem. Liknande fenomen som att, så fort någonting faktiskt inhandlats, den grejen de har är 100% utan brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror dock att 4K är överrepresenterat hos användare av 3080, det är ju det första kortet som kan hålla bra bildfrekvens i den upplösningen med höga inställningar

Det är möjligt, och 4k kommer säkert även bli vanligare i framtiden. Tycker det dras lite för stora slutsatser bara.
Lär ju vara rätt många som köper 3080 till 1440p också. Jag gjorde det iallaf.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har inte det nya mycket större öppnare ytor?

Jag har bara spelat början. Men det samt spelet innan allokerar en hel del minne redan från start. Har inte heller kollat disk acessen under tiden man spelar, Kan bli intressant att ha percmon i bakrunden. För att se hur mycket den vekligen använder disken samt ram under tiden som man spelar på en bana/område.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Det är möjligt, och 4k kommer säkert även bli vanligare i framtiden. Tycker det dras lite för stora slutsatser bara.
Lär ju vara rätt många som köper 3080 till 1440p också. Jag gjorde det iallaf.

Absolut. Men det finns ju inget som begränsar texturupplösningen bara för att renderingsupplösningen är lägre heller. De har ju inte nödvändigtvis något med varandra att göra. Borde gå att skapa spel i 640x480 som drar 20GB VRAM också. Kommer ju alltid vara upp till användaren/spelet/drivrutiner att förseslå/ändra inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Ett (1) spel (med AMD-partnerskap) uppger extremt hög minnesförbrukning = 3080 är otillräcklig. För ett par veckor sedan var det mer eller mindre världens bästa grafikkort efter sitt storasyskon.

Kontenta = Alla borde byta till AMD för inget annat är relevant att jämföra xD

Give me a break.

Som alltid så utvecklas spel mot vad som finns tillgängligt. 1080ti och 2080ti har haft 11gb ett tag, och med kompression är väl 3080 motsvarande det i volym. Det finns andra spel som kan närma sig runt 10gb beroende på situation (flight simulator i 4k- kollar videos där de flyger över new york och watch dogs Legion även bara i 1440p med RT on). Om det nu sker att en bunt kort med 16gb vram blir populära så är det inte osannolikt att det kommer options för texturer som kräver mer än 10.

Oavsett så missar allt detta poängen- nvidia gjorde valet att inte kliva upp i vram två generationer i rad, och om man är ute och letar efter ett kort i klassen 8-9000kr så är det värt att ha diskussioner om spel som faktiskt kommer begränsas på ett av valen.

Och det är fortfarande näst bäst tills motsatsen bevisas från AMD.

Kan säga såhör iallafall- jag vill kliva upp till 4k nästa år, jag är också ute efter att skaffa ett pimax-headset eller motsvarande, de kör alltså i 5120x1440 plus vad man sannolikt kommer supersampla då det är VR.

Om det fina hints redan att 10GB inte räcker för vissa spel och Amd's kort är motsvarande i prestanda i övrigt så är det öett rätt självklart val att köra AMD isåfall. Tur att det var svårt att få tag i 3080, var typ 50/50 chans att jag hade impulsköpt ett annars och rätt säker på att jag hade ångrat mig.

Med det sagt- om du inte spelar de spelen och är ute efter 1440p@144hz och är villiga att anpassa inställningar så spelar det ingen roll, 3080 är fortfarande det nästa snabbaste korten på marknaden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

en regel mellan tummen och pekfingret sedan 360/ps3 när det kommer till en ny gen av spel konsoler och köpa nytt grafik kort har varit 75% av minnes mängden av konsolen.

så 360/ps3 384mb grafik minne på kortet var bra nog, XB1/PS4 6GB grafik minne var bra nog (mitt 980ti levde ett bra tag). med det sagt så skulle vi vilja se minst 12GB för att vi ska förvänta oss ett längre liv på kortet med höga texturer.

med det sagt så har RTX 3000 serien mycket högre minnes bandbredd än konsolerna och AMD (infinity cache är mer än fråga om att mätta CUs) så det överlag tar hand om en del av minnes mängden som saknas så vi får se hur spelet funkar när det väll är ute.

Off:
Där håller jag inte med.
x360 hade 512 delat minne vilket inte PS3 hade. (256MB RAM 256MB i vRAM)
Utvecklare klagade som ... på att det vara var 8GB minne i XB1/PS4 så jag har fortfarande lite svårt att förstå varför de nu går på 16GB och inte 32GB.
Praktexemplet är Rockstar som först lovordade att de nya hade 8GB sedan kovände och sa att det inte räckte till.

On:
Ska bli intressant att se hur mycket Vram som anänds i Godfall i 1440p. Har svårt att tänka mig att det klarar att aldrig dippa under 60FPS på 4K.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.