Chrome crashar vid 19GB ram, trots att jag har 24GB

Permalänk
Hedersmedlem

Chrome crashar vid 19GB ram, trots att jag har 24GB

Är det någon som vet varför chrome säger att det inte finns tillräckligt med RAM (vid totalt 19GB) medan datorn har 24gb?
Är det någon inställning i Chrome som begränsar användandet av RAM?

EDIT: Kan förtydliga att det är HELA windows som använder 19gb (av 24gb). Chrome använder ca 9GB. Då det fortfarande finns 5gb ledigt så borde ju chrome ta av dessa 5gb istället för att krasha.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig, att du använder 19 GB ram är mellan dig och din gud. Men snälla, förklara hur det är möjligt att försöka använda mer än 19GB minne i Chrome? Vad gör du?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

ja kan det va att övriga system vil ha restrerande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och jag trodde jag hade problem med 14gb kul att veta att det finns folk som trillat längre ner.

Permalänk
Medlem

Du kan prova detta

Permalänk
Medlem

påminner mig om när en snubbe klagade en gång i tiden på att chrome sög och hans favvoplugin, nån orts "tab manager" som "pausade" vissa tabs och ladda om när man gick in på dom eller nåt i den stilen och visade dom i "mappar" (bookmarks, någon??) bara fanns till FireFox.

han hade ~1000 tabbar "öppna" hela tiden och kunde inte tänka sig använda webben på nåt annat sätt... x'D

angående problemet: ja 19 är nog gränsen, något mindre om du inte har pagefile aktiverat.
Ta ditt system ram minus 4-5 för windows och andra program. (discord, steam, osv) som lurkar i bakgrunden.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ditt problem är att du har för mycket skit öppet att webbläsaren använder 19GB RAM... Vill inte ens veta vad du gör med webbläsaren men det här måste vara veckans ilandsproblem.

Permalänk
Medlem

The great suspender finns för att "pausa" icke aktiva tabbar för att spara in på lite RAM

https://chrome.google.com/webstore/detail/the-great-suspender...

Permalänk
Hedersmedlem

Kan förtydliga att det är HELA windows som använder 19gb (av 24gb). Chrome använder ca 9GB. Då det fortfarande finns 5gb ledigt så borde ju chrome ta av dessa 5gb istället för att krasha?

Permalänk
Medlem

Windows använder virtuellt minne och det är en sammanslagning av RAM och hårddiskutrymme.
Om du har 24GB RAM installerat i datorn så har windows reserverat 1.5 -> 4 x detta på disk för att kunna växla minne från RAM till disk beroende på hur programmen arbetar. Det är alltid reserverat RAM för operativsystemet exempelvis.

En kortfattad förklaring (not) på hur det fungerar:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Ditt problem beror på något annat, exempelvis att växlingsfilen slår i taket. Börja med att utöka den.
Nu står det hur man gör det i länken ovan, men det är väl antagligen lite rörigt att hitta så använd typ den här guiden:
https://www.tomshardware.com/news/how-to-manage-virtual-memor...

Jag kan tycka att du bör se över hur du jobbar istället, men here you go.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Windows använder virtuellt minne och det är en sammanslagning av RAM och hårddiskutrymme.
Om du har 24GB RAM installerat i datorn så har windows reserverat 1.5 -> 4 x detta på disk för att kunna växla minne från RAM till disk beroende på hur programmen arbetar. Det är alltid reserverat RAM för operativsystemet exempelvis.

En kortfattad förklaring (not) på hur det fungerar:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Ditt problem beror på något annat, exempelvis att växlingsfilen slår i taket. Börja med att utöka den.
Nu står det hur man gör det i länken ovan, men det är väl antagligen lite rörigt att hitta så använd typ den här guiden:
https://www.tomshardware.com/news/how-to-manage-virtual-memor...

Jag kan tycka att du bör se över hur du jobbar istället, men here you go.

I inställningarna står det att växlingfilen bestäms av Windows (just nu på ca 4GB). Låter lite väl högt att välja 1,5 --> 4x av RAM storlek på 24gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

påminner mig om när en snubbe klagade en gång i tiden på att chrome sög och hans favvoplugin, nån orts "tab manager" som "pausade" vissa tabs och ladda om när man gick in på dom eller nåt i den stilen och visade dom i "mappar" (bookmarks, någon??) bara fanns till FireFox.

han hade ~1000 tabbar "öppna" hela tiden och kunde inte tänka sig använda webben på nåt annat sätt... x'D

angående problemet: ja 19 är nog gränsen, något mindre om du inte har pagefile aktiverat.
Ta ditt system ram minus 4-5 för windows och andra program. (discord, steam, osv) som lurkar i bakgrunden.

Hahaha. Han använde alltså aldrig adressfältet utan klickade bara runt mellan sina 1000 tabbar där han har alla hemsidor han någonsin kommer besöka?

Det är ju helt sjukt

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att höra en vettig förklaring av någon som har så mång tabs öppna om varför.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

I inställningarna står det att växlingfilen bestäms av Windows (just nu på ca 4GB). Låter lite väl högt att välja 1,5 --> 4x av RAM storlek på 24gb?

Är detta något ? https://windowsreport.com/not-enough-memory-open-page-chrome/
kan man ändra så pagefilen blir större än 4gb? Tänkte på kapitel 2

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

I inställningarna står det att växlingfilen bestäms av Windows (just nu på ca 4GB). Låter lite väl högt att välja 1,5 --> 4x av RAM storlek på 24gb?

Ja just, låt det vara så är väl rekommendationen (härom tvistar många) - men i felsökningssyfte, bumpa upp den till typ 16GB eller något. Krävs en omstart.

Skrivet av Tawen:

Är detta något ? https://windowsreport.com/not-enough-memory-open-page-chrome/
kan man ändra så pagefilen blir större än 4gb? Tänkte på kapitel 2

Ja, det gör skillnad.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Chrome är notoriskt instabilt när man har många flikar och fönster öppna så jag rekommenderar Firefox eller Pale moon, de kan ibland krascha de också när man har några tusen flikar uppe men de tappar inte bort flikar och fönster även om de kraschar på det sätt som Chrome ofta gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade chrome för att.. ja den sög på många vis. Jag tröttnade.

Tog ett steg tillbaka till gamla Firefox och ändrade till följande inställning och vips så drog browsern väldigt lite minne utan att förlora prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.