Permalänk
Medlem

USB-switch för tangentbord/mus

Hej!

Jag försöker sammanfoga så jag kan åtminstone använda trådlösa samma tangentbord till 3 eheter (desktop, laptop och telefon), tyvärr stödjer Logitech G915 TKL bara sin mottagare och en bluetooth enhet samtidigt. Därför tänkte jag om man kan använda någon USB-switch för att byta så mottagaren är ansluten till flera olika enheter.

Det bör ju lösas enkelt med en switch och sådana finns det ju många av, nu kommer vi dock till det intressanta, kraven. Dels vill jag att den klarar av gamingtangentbord/mus med 1000 Hz polling rate osv, men jag vill ju också att den skall klara av att byta källa utan att man behöver trycka på någon fysisk knapp. Har sett att det finns vissa enheter som klarar det genom att trycka en tangentkombination på tangentbordet men hur funkar det med trådlösa diton?

Någon som testat lite olika och har koll på vad som är bra?

Permalänk

troligen det du tänker på är något program som vidarebefodrar rörelser/knapptryck via nätverket

finns otaliga program för detta nackdelen är väl att det är väl inte direkt lämpligt för spelande då det generellt brukar vara ganska trögt att använda och mycket inputlag är oftast ett faktum då det är mer tänkt för kontorsarbete eller andra användningsområden där inputlag inte är något större problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör den här: ATEN US424

Den här modellen är visserligen bara USB 2, men det funkar fint för mus, tangentbord och headset med USB-ljudkort. Jag växlar mellan två eller tre maskiner och den här enheten har en liten knapp på en sladd som stegar vald maskin. några LEDs på toppen visar vilken som är vald för tillfället.

Jag tror det fanns modeller för 2/4 inputs, 2/4 outputs och även med USB 3, men om jag minns rätt så var USB 3-modellerna typ dubbla priset.

@Aktsu : Hur kommer det sig att du inte vill ha en dedikerad fysisk knapp för att växla maskin? Från mitt perspektiv så skulle växeln behöva ligga och lyssna på all aktivitet för att reagera på rätt tangentcombo, vilket skulle kunna riskera latency jämfört med att en mer "korkad" switch direkt sänder alla signaler till rätt port. Men jag har inte testat och jämfört så det kanske inte alls är något problem?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Jag kör den här: ATEN US424

Den här modellen är visserligen bara USB 2, men det funkar fint för mus, tangentbord och headset med USB-ljudkort. Jag växlar mellan två eller tre maskiner och den här enheten har en liten knapp på en sladd som stegar vald maskin. några LEDs på toppen visar vilken som är vald för tillfället.

Jag tror det fanns modeller för 2/4 inputs, 2/4 outputs och även med USB 3, men om jag minns rätt så var USB 3-modellerna typ dubbla priset.

@Aktsu : Hur kommer det sig att du inte vill ha en dedikerad fysisk knapp för att växla maskin? Från mitt perspektiv så skulle växeln behöva ligga och lyssna på all aktivitet för att reagera på rätt tangentcombo, vilket skulle kunna riskera latency jämfört med att en mer "korkad" switch direkt sänder alla signaler till rätt port. Men jag har inte testat och jämfört så det kanske inte alls är något problem?

Ja jag har sett de där, problemet för mig är att de är så jäkla fula (och jag ogillar kablar rent generellt) så den kommer monteras osynligt antingen i en kabellåda eller under bordet i bakkant. Och det blir då rätt omständigt att behöva huka sig under bordet för att byta källa.

Går det inte att få det utan någon signifikant ökning av input lag så får jag i så fall överge idén och para om tangentbordet varje gång, det är dock också rätt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har sett de där, problemet för mig är att de är så jäkla fula (och jag ogillar kablar rent generellt) så den kommer monteras osynligt antingen i en kabellåda eller under bordet i bakkant. Och det blir då rätt omständigt att behöva huka sig under bordet för att byta källa.

Går det inte att få det utan någon signifikant ökning av input lag så får jag i så fall överge idén och para om tangentbordet varje gång, det är dock också rätt irriterande.

Aha, jo, den är ful som stryk, jag har gömt min bakom ena datorn. Knappen för att växla sitter på en två meter lång sladd. Funderar på att sätta fast den på undersidan av skrivbordsskivan ungefär som larmknappen på banken.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.