Hårddisk tips till lekmans TrueNas projekt.

Permalänk
Medlem

Hårddisk tips till lekmans TrueNas projekt.

Jag har alltid velat bygga min egen NAS hemma, mest som ett roligt projekt, inte för att jag verkligen behöver en. Nu med release av Truenas 12 och att jag har en datorburk över så tänkte jag ge mig in i träsket.

Jag har en 120GB SSD som jag tänkt ha OS på.
Sedan har jag följande HDD diskar:

  • 1x 1TB

  • 2x 2TB

  • 1x 3TB

3TB disken är en något år gammal WD RED medan de andra diskarna har minst 5+ år på nacken och jag är lite osäker hur länge de kommer hålla.

Så jag tänkte mest kolla om ni tycker det är mer värt att endast köra på en 3TB disk för lagring och helt enkelt inte lagra saker där som jag är rädd ska försvinna. Eller ska jag punga ut 1000kr på en WD RED 2TB disk för att skapa en Raid-z (då det kan bli ett roligt projekt att testa RAID).

Jag har läst nånstans att det inte är så smart att mixa diskar av olika storlek. Hade jag kunat slopa 1TB lagring från min 3TB disk för att använda den så hade jag gärna gjort det.

Tack för mig

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av 2x2TB+3TB för en raidz1, då kommer du få ut 4TB användbart (3TB disken används endast 2TB av) och valfri disk kan rasa utan att något försvinner.

Kanske värt att kolla på unraid, där kan man mixa diskar fritt och ha den största som "säkerhets disk" då kan du använda alla dina diskar och få 5TB användbart och fortfarande tappa valfri disk, tillskillnad från raidz1 eller raid5 som med alla diskar endast skulle ge dig 3TB användbart.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera unraid då kan du använda din 3TB som paritetsdisk och dina 2x2TB+1TB för data samt din 120GB som cachedrive då oset körs på en usbsticka. Du kan testa unraid gratis i 30 dagar för att se om du gillar det sedan krävs en licens, billigaste kostar 60$ då får du köra med 6st diskar totalt och uppgradera oset till alla kommande versioner.

Vill inte tvinga på dig unraid, kände bara med den hårdvaran så skulle det kunna passa bra.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Du kan använda dig av 2x2TB+3TB för en raidz1, då kommer du få ut 4TB användbart (3TB disken används endast 2TB av) och valfri disk kan rasa utan att något försvinner.

Kanske värt att kolla på unraid, där kan man mixa diskar fritt och ha den största som "säkerhets disk" då kan du använda alla dina diskar och få 5TB användbart och fortfarande tappa valfri disk, tillskillnad från raidz1 eller raid5 som med alla diskar endast skulle ge dig 3TB användbart.

Skrivet av Mrwite:

Kan rekommendera unraid då kan du använda din 3TB som paritetsdisk och dina 2x2TB+1TB för data samt din 120GB som cachedrive då oset körs på en usbsticka. Du kan testa unraid gratis i 30 dagar för att se om du gillar det sedan krävs en licens, billigaste kostar 60$ då får du köra med 6st diskar totalt och uppgradera oset till alla kommande versioner.

Vill inte tvinga på dig unraid, kände bara med den hårdvaran så skulle det kunna passa bra.

Har googlat runt lite på unraid och det ser ju väldigt trevligt ut, jag är definitivt intresserad av det.

Sen undrar jag också om ni har tips på ett chassi som är bra för ett eget NAS hemmabygge. Behöver passa ett ATX moderkort och minst 6st hårddiskar.

Jag gillar ju även att skapa roliga projekt hemma och unraid ser ju ut att stödja en mäng olika roliga plugins och program, så tack för tipset!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.