För kallt i lägenheten vad göra?

Permalänk

För kallt i lägenheten vad göra?

Bor i hyreshus och felanmälde nyligen att värmen i lägenheten är för kall. En dag senare ringer VVS montören? upp mig och säger att de installerat någon AI-baserad värmeväxlare eller vad det vad för något som de installerat. Jag har aldrig haft det så här kallt under alla år jag bott här, också en annan i huset har felanmält dålig värme i lägenheten.

Jag bor dessutom i en hörnlägenhet där alla fönster ger en avkylkningseffekt och när elementet knappt är ljumma så blir det riktigt kallt i lägenheten trots att mina tre termometrar visar 21 grader. Jag behöver 22-23 grader för att inte frysa.

Idioten säger att de skruvat upp AI termostaten för den förra hyresgästen som klagade men jag känner ingen skillnad. Han säger att jag ska ge det lite tid att AI skiten ska lära sig att reglera värmen men inget händer.

Detta är oacceptabelt! Jag kan knappt gå med t-shirt eller strumpor i lägenheten längre utan att jag börjar frysa. Vad kan jag göra?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

21 grader inomhus är inte oacceptabelt.

Du kan klä på dig mer eller köpa en värmefläkt. Ha persienner eller gardiner för dina fönster för att förminska den upplevda kylan pga strålning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bor i hyreshus och felanmälde nyligen att värmen i lägenheten är för kall. En dag senare ringer VVS montören? upp mig och säger att de installerat någon AI-baserad värmeväxlare eller vad det vad för något som de installerat. Jag har aldrig haft det så här kallt under alla år jag bott här, också en annan i huset har felanmält dålig värme i lägenheten.

Jag bor dessutom i en hörnlägenhet där alla fönster ger en avkylkningseffekt och när elementet knappt är ljumma så blir det riktigt kallt i lägenheten trots att mina tre termometrar visar 21 grader. Jag behöver 22-23 grader för att inte frysa.

Idioten säger att de skruvat upp AI termostaten för den förra hyresgästen som klagade men jag känner ingen skillnad. Han säger att jag ska ge det lite tid att AI skiten ska lära sig att reglera värmen men inget händer.

Detta är oacceptabelt! Jag kan knappt gå med t-shirt eller strumpor i lägenheten längre utan att jag börjar frysa. Vad kan jag göra?

Skaffa dig en termometer och sätt i typ mitten av lägenheten (typ denna: https://www.dustinhome.se/product/5011169459/termometer-indoo... ) för att se vad du har för temperatur. då kan man iaf påpeka att så här ser det ut. Vart har du dina Termometrar placerade idag?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du får nog skaffa ett el-element eller värmefläkt då en inomhustemperatur på 21 grader är en godkänd temperatur i en hyresrätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

21 grader inomhus är inte oacceptabelt.

Du kan klä på dig mer eller köpa en värmefläkt. Ha persienner eller gardiner för dina fönster för att förminska den upplevda kylan pga strålning.

Det drar ju hushållsel finns inte en chans. Det sistnämnda hjälper inte heller. Finns det någon högre instans jag kan klaga till?

Permalänk
Medlem

Du får väl föra en civiliserad diskussion med din hyresvärd, eller vvs montören för att höra så dom förstått dina önskemål. 20-21 grader anses som normalt för inomhusmiljö, så ditt önskemål är utanför det som anses som normalt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Det drar ju hushållsel finns inte en chans. Det sistnämnda hjälper inte heller. Finns det någon högre instans jag kan klaga till?

Det finns inte en chans att du får genom någonting om din temperatur är 21 grader.

Det är standard i Sverige hos de flesta hyresvärdar. Folkhälsomyndigheten rekommenderar minst 20.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bor i hyreshus och felanmälde nyligen att värmen i lägenheten är för kall. En dag senare ringer VVS montören? upp mig och säger att de installerat någon AI-baserad värmeväxlare eller vad det vad för något som de installerat. Jag har aldrig haft det så här kallt under alla år jag bott här, också en annan i huset har felanmält dålig värme i lägenheten.

Jag bor dessutom i en hörnlägenhet där alla fönster ger en avkylkningseffekt och när elementet knappt är ljumma så blir det riktigt kallt i lägenheten trots att mina tre termometrar visar 21 grader. Jag behöver 22-23 grader för att inte frysa.

Idioten säger att de skruvat upp AI termostaten för den förra hyresgästen som klagade men jag känner ingen skillnad. Han säger att jag ska ge det lite tid att AI skiten ska lära sig att reglera värmen men inget händer.

Detta är oacceptabelt! Jag kan knappt gå med t-shirt eller strumpor i lägenheten längre utan att jag börjar frysa. Vad kan jag göra?

Nivån för oacceptabelt har uppenbarligen väldigt mycket med personlig uppfattning att göra. Jag vill minnas att det finns ett värde på 16 eller 14 grader som är en nivå för vad som är okej och inte. Gör som vanliga människor och dra på en långärmad tröja när behov finnes?

Edit - 18 grader verkar gälla hyreslägenhet. Vet att värmen pajjade i skolan när jag var mindre, då satt vi i jackor tills det sjönk under 14 grader då vi fick gå hem.

Permalänk
Medlem

Det var en liknande tråd där det fanns lite tips och råd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1611967-varmen-i-en-bo...

Jag brukar ha på mig en ylle-tröja eller kofta utanpå min bomulls-t-shirt, ylle-sockor utanpå mina bomulls-strumpor och långkalsonger eller varmare byxor på hösten/vintern/våren. En dun-väst eller liknande tycker jag också fungerar bra inomhus.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

20-24 grader är acceptabelt enligt folkhälsomyndigheten.
Finns nog inte mycket du kan göra mer än att klaga och hoppas på att de lyssnar.

Det börjar komma upp fler och fler fastighetsägare som implementerar maskininlärningsalgoritmer för att försöka reglera uppvärmningen i en fastighet optimalt. Finns många miljoner för dem att spara.

Algoritmerna är olika "smarta" men ofta plockar de smartare algoritmerna in väderprognoser. Prognostiserar man t.ex. att det kommer vara soligt ute pressar algoritmen ner värmekurvan något för att inte få översläng (för hög temperatur). Men som vi alla vet är inte alltid prognoserna korrekta och istället blir det kortvarigt kallt i huset och det tar någon timme för den att reglera upp värmen igen.

https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/2019/sa-kall...

Permalänk
Skrivet av xervz:

20-24 grader är acceptabelt enligt folkhälsomyndigheten.
Finns nog inte mycket du kan göra mer än att klaga och hoppas på att de lyssnar.

Det börjar komma upp fler och fler fastighetsägare som implementerar maskininlärningsalgoritmer för att försöka reglera uppvärmningen i en fastighet optimalt. Finns många miljoner för dem att spara.

Algoritmerna är olika "smarta" men ofta plockar de smartare algoritmerna in väderprognoser. Prognostiserar man t.ex. att det kommer vara soligt ute pressar algoritmen ner värmekurvan något för att inte få översläng (för hög temperatur). Men som vi alla vet är inte alltid prognoserna korrekta och istället blir det kortvarigt kallt i huset och det tar någon timme för den att reglera upp värmen igen.

https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/2019/sa-kall...

Jag tänker inte ge upp om jag så måste rasa in hos VDns kontor! De ska ta bort denna algoritmreglerare för den reglerar så att jag fryser. De måste ha installerat den för några veckor sedan för det är då jag började frysa. Jag har bott här i många år och aldrig klagat på värmen förrän nu.

Jag skulle återkomma till VVS montören om några dagar och jag ska be honom skruva upp temperaturen på riktigt denna gång. Fungerar inte det kommer jag uppmana alla i huset att klaga.

Alla inlägg som att köra sockor, yllekläder och köra värmeelement tänker jag ignorera.

Permalänk
Medlem

Köp en filt
Köp ulltofflor
Köp konvektorelement
Köp värmeljus
Klä på dig

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Täck för fönsterna och lek världskrig.

Hade 16-17°C om nätterna för ett par år sedan, 17-18°C om dagarna. Blev bättre efter de gjort arbete i värmecentralen, så nu med 20-22°C har jag inga problem. Bodde för 3 år sedan i en lägenhet som kunde bli 24°C på vintern och har inte haft några problem att vänja mig vid ~21°C som ju är varmare än det är på jobbet mitt i vintern.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag runt 18-19c, när det går över 24c på sommaren så dör jag inombords, fryser man i <22 grader så bör man antingen klä på sig eller om man gjort det så bör man nog göra en hälsokontroll.

Med det sagt, alla är olika, 20c är ganska normalt i lägenheter, skaffa en värmefläkt eller slå på ugnen...

Du kan ignorera hur många inlägg som helst, förändrar inte verkligheten.

Permalänk
Medlem

Köp en FX Processor och tryck i Dubbla Radeon R9 290 så har du vämre så det räcker och blir över

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver, hyresvärden kommer nog inte göra något, och 21 grader räknas som ok (vissa hyresvärdar, framför allt kommunala brukar ha ett par extra grader om du är över en viss ålder, typ över 65 eller 70).

Att klaga hos VD kommer inte hjälpa dig om det inte står bostäder tomma överallt där du bor, ju jobbigare du är ju snabbare kommer du bli en av de personer fastighetsägaren och fastighetsskötarna suckar över när de ser ditt namn eller nummer, och ingen kommer vilja hjälpa dig. Källa: Jobbat med ekonomi och administration av bostäder i tio år, fått "Svara inte" listor av klienter...

Så vad kan du göra? Mät regelbundet temperaturen på identiska sätt (samma plats, samma tidpunkter).
Kontrollera att fönster är täta, om de inte är det anmäl det.
Som ovan, gardiner eller dylikt hjälper.
Kolla från luftventiler, stäng dem inte, men kan är de helt öppna kan de stramas åt en aning.
Skaffa bra stumpor, låter larvigt, men vet inte hur många kollegor som klagat på att det är kallt med öppna skot och inga strumpor (fungerar även bra tvärt om, är det för varmt, ta en kallt fotbad nästan magiskt på de värsta sommardagarna).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Jag tänker inte ge upp om jag så måste rasa in hos VDns kontor! De ska ta bort denna algoritmreglerare för den reglerar så att jag fryser. De måste ha installerat den för några veckor sedan för det är då jag började frysa. Jag har bott här i många år och aldrig klagat på värmen förrän nu.

Jag skulle återkomma till VVS montören om några dagar och jag ska be honom skruva upp temperaturen på riktigt denna gång. Fungerar inte det kommer jag uppmana alla i huset att klaga.

Alla inlägg som att köra sockor, yllekläder och köra värmeelement tänker jag ignorera.

Haha, lycka till.

Du kanske ska köpa hus istället, om du vill bestämma temperaturen själv.

Permalänk
Medlem

Som student brukade man köra med lite fina knep, om strömmen ingick:
Elelement
Speldator med något spel igång som uppvärmning, gärna med äldre top grafikkort som brukar avge mycket värme.
Ugn kan man öppna och sätta på 50grader.

Permalänk
Medlem

Jag stod och meckade i garaget härom dagen och tyckte att tempen var ganska behaglig, den var 10 grader. så träna lite inomhus så får du upp tempen. dom kommer inte göra något åt dina 21 grader, vill du ha varmare får du lösa det själv.
tjocka stora gardiner framför fönster hjälper men är rätt fult, dessutom kan grannarna tro att det är en pundarkvart som har gardinerna för dragna 24/7
Köp en värme matta. min katt ligger på sin värme matta här i källaren och är väldigt nöjd. köpte hos conrad. drar väll en 70 watt men kan vara värt det.
köp ett element, olja för långvarig och kontinuerlig uppvärmning och konvektor eller värme fläkt för kortare sessioner.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

21 grader är ju fullt godkänt, men om du vill göra en fuling kan du ju prova att ta bort termostaterna, och kolla om ventilen bakom termostaten har en "ring" som du kan justera (kanske är strypt).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mitt exempel skulle faktiskt göra att det både blir varmare och känns varmare för dig. Täck fönsterna precis som under krig, finns värmeisolerande gardiner att köpa.

Permalänk
Medlem

Troligtvis installerat en typ av I-gain dvs en prognosstyrd utetemperaturgivare, en hel del bostadsrättsföreningar som gör detta, om de inte varit i lägenheterna och satt upp inomhusgivare som de sedan tittar på och ställer in en genomsnittskurva för värmen.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Troligtvis installerat en typ av I-gain dvs en prognosstyrd utetemperaturgivare, en hel del bostadsrättsföreningar som gör detta, om de inte varit i lägenheterna och satt upp inomhusgivare som de sedan tittar på och ställer in en genomsnittskurva för värmen.

Det är ju 21 grader, och mer brukar man inte sikta på, så då fungerar det ju, oavsett vilken styrning som finns hos frågeställaren. Sedan kan även termostaterna vara så att de helt enkelt inte tillåter mer än ~21 grader, även om temperaturen i radiatorkretsen skulle kunna ge mer.

Permalänk
Medlem

För det första. Har du ens kollat så alla element funkar som de ska?
Sen om du har 21 grader inomhus så får du bita i det sura äpplet och klä på dig då det anses vara normalt.

Minns första vintern vi bodde i vår lägenhet. 12-14 grader inomhus och istappar som hängde från ventilationen. Då kan man börja klaga

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dinkefing: En bra sak är att hitta kylan, dvs vart det är kallt. Du kan brassa på med 25 grader i luften men håller golvet 13 grader kommer du frysa oavsett (lite överdrivet men du förstår säkert )

Börja med att mäta temperaturen på olika höjder (gärna med en såndäringa temperaturpistol) och ta reda på vart det är kallt. Kan ju vara så att det är fel på ventilationen och inte på elementen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Haha, lycka till.

Du kanske ska köpa hus istället, om du vill bestämma temperaturen själv.

Jag ger inte upp i första taget.

Skrivet av Tobitheo:

För det första. Har du ens kollat så alla element funkar som de ska?
Sen om du har 21 grader inomhus så får du bita i det sura äpplet och klä på dig då det anses vara normalt.

Minns första vintern vi bodde i vår lägenhet. 12-14 grader inomhus och istappar som hängde från ventilationen. Då kan man börja klaga

Elementen funkar men de är inte varma utan endast ljumma dvs varken kallt eller varmt. Det är fem grader ute och de borde vara varmare. Förut hade jag 22-23 grader när elementen var på, nu ligger det runt 21 grader tack vare AI regleringen som uppenbarligen bara är till för fastighetsbolaget att tjäna pengar och få sina hyresgäster att frysa.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer komma någonstans med den attityden.

Så vida du inte är svårt sjuk lär de inte hjälpa till mer än de gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Elementen funkar men de är inte varma utan endast ljumma dvs varken kallt eller varmt. Det är fem grader ute och de borde vara varmare. Förut hade jag 22-23 grader när elementen var på, nu ligger det runt 21 grader tack vare AI regleringen som uppenbarligen bara är till för fastighetsbolaget att tjäna pengar och få sina hyresgäster att frysa.

Nu vet inte jag vad du har för modell på element. Men kan du så prova lufta dom, se till att de står på max och se om du har något drag i ventilation, fönster etc.

Bara genom att täta fönstren ökade det 2 grader här. För att inte tala om hur mycket det ökade första vintern när jag fick täta all ventilation också. Då va det finsk bastu här.
(Innan någon säger nåt om att täta ventilation så va det en snabb lösning just för stunden då vi på den tiden hade enbart sonen och han va tre år gammal)