Permalänk

Hjälp med speldator bygge

Hej hej!
Har byggt ihop en dator som mest ska användas för att spela GTA 5, Warzone, Cold war, Forza Horizon 4 och lite redigering.
Finns det något jag kan byta ut för bättre prestanda utan att öka budgeten? Kommer allt även passa med alla andra komponenter?
Kör en 1080 X 1920 59 Hz skärm.
Har redan diskar så behövs ej.
Bygget

Tack i förhand!

Mvh
Robin

Permalänk

Någon som har åsikter runt omkring bygget eller frågor?

Permalänk
Medlem

Hur lite är "Lite" redigering?

Eftersom 5600x är helt slut är det nog bättre att hålla sig lite och kolla black friday/mellandagsrean.
Kanske är något roligare grafikkort som kommer ut för en billigare slant!

Hur som helst så hade jag gått för 3600mhz på ramen, och ett 650w PSU räcker gott och väl, så där kan du spara in lite också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

Någon som har åsikter runt omkring bygget eller frågor?

Har du redan byggt allt?

5600X processorn är riktigt bra för spel, kanske overkill för en RTX 2060.
Det beror på hur mycket processor kraft som spelen tar, oftast brukar väl Multiplayer spel dra mer CPU kraft.

Ett alternativ är att kanske om 1,2 eller 3 år så kan du uppgradera grafikkortet men behåller processorn mm.

Vid den budgeten skulle jag själv kanske föredra en billigare processor samt lägga mellanskillnaden på ett RTX 3070 något som en Core i5 9600K 1700kr Dustinhome

billigaste RTX 3070 i Sverige verkar kosta ca 6000kr, problemen ar såklart att det inte finns i lager.

Fast då får du omvänd problem möjligtvis, mycket starkt grafikkort medan processorn bara har 6 kärnor 6 trådar, men jag tror ändå att det blir mindre flask med en 9600K samt RTX 3070 på de flesta spelen, någon mer insatt kanske kan ge bättre åsikt

Permalänk
Skrivet av Actually_Jonas:

Hur lite är "Lite" redigering?

Eftersom 5600x är helt slut är det nog bättre att hålla sig lite och kolla black friday/mellandagsrean.
Kanske är något roligare grafikkort som kommer ut för en billigare slant!

Hur som helst så hade jag gått för 3600mhz på ramen, och ett 650w PSU räcker gott och väl, så där kan du spara in lite också!

Tänker vänta tills black friday med köpet. Finns det ev något grafikkort du skulle kunna rekommendera som möjligtvis kanske blir rea på?

Kollade runt lite och tog till slut 3600mHz ramen.
Tror du att ett RTX 2060S är bättre att gå för?
Tänkte ha kvar 5600x i mitt bygge.

Kommer en 650 watt PSU funka till det ens? Lite orolig att det inte ska vara nog. Bara GPU’n tar ca 500.

Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att få upp de minnena till en bra hastighet.
Det är bättre att satsa på ett bättre minnen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=3470963

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Jag hade problem med att få upp de minnena till en bra hastighet.
Det är bättre att satsa på ett bättre minnen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=3470963

Sa i ett annat svar att jag har bytt till 16x2 GB 3600MhZ

Kommer 3600mhz hålla ett tag eller kommer jag behöva byte inom de kommande åren?

Permalänk
Medlem

Nu så behöver man inte mer än 16 GB för gaming.
Går man över 3600 mhz på minnena med en 3000-serie ryzen processorer blir det för små vinster i prestanda så det är inte värt mödan. (jag vet inte hur det är med 5000-serien)
Hur det blir i framtiden kan man sia om men jag tror att när man bör ha 32 GB så har man också en ny generation av ramminnen (ddr5)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Nu så behöver man inte mer än 16 GB för gaming.
Går man över 3600 mhz på minnena med en 3000-serie ryzen processorer blir det för små vinster i prestanda så det är inte värt mödan. (jag vet inte hur det är med 5000-serien)
Hur det blir i framtiden kan man sia om men jag tror att när man bör ha 32 GB så har man också en ny generation av ramminnen (ddr5)

Så man kan spara en del o bara gå ner till 16 gb o sedan kanske lägga det på en bättre GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingkillen05:

Så man kan spara en del o bara gå ner till 16 gb o sedan kanske lägga det på en bättre GPU?

Ja absolut.
Det är dock en snårig marknad för grafikkort just nu.
Nvidia och AMD släpper nya kort men de är inte lätta att få tag i vilket spiller över i att begagnatmarknaden inte är så bra för köparen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Ja absolut.
Det är dock en snårig marknad för grafikkort just nu.
Nvidia och AMD släpper nya kort men de är inte lätta att få tag i vilket spiller över i att begagnatmarknaden inte är så bra för köparen.

Behåller mitt nuvarande bygge i undantag till att jag byter ramen. Om jag hittar några fantastiska priser på grafikkort på black friday får vi se då.