Permalänk
Medlem

Tips på gratis brandvägg

Jag installerade nyligen ZoneAlarm efter att jag hittat programmet som bästa gratisalternativet på Techradar. Efter jag skaffat det så har jag upplevt sporadiska slow downs på min dator(inte kul). Jag har haft utkik i task managern på vad som händer och då märkte jag att ZoneAlarm stod märkt som ett 32-bitars program(what?).

Hur som helst så har jag tagit bort programmet och aktiverat Windows brandvägg sålänge.

Har ni något tips på en bra gratis brandvägg eller skulle ni säga att windows egen duger? Har hört bådeoch om den saken.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Kör du uppdaterad Windows 10 så räcker det med inbyggda, den och deras defender (antivirus) är rätt bra nuförtiden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Så länge du inte arbetar med mycket känsligt material som skumt folk verkligen är ute efter, skulle jag nöja mig med Windows Defender.
För en vanlig privaterson är en dedikerad brandvägg onödigt, IMHO. Det vill säga om man nu inte tycker sånt är jätteroligt att hålla på med.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Simplewall
https://github.com/henrypp/simplewall

Ett bra gratis alternativ till få översyn på appar/spel på in/utgående trafik.

Permalänk
Medlem

Har man hyffsat internet vett dvs. man klickar inte på okända länkar i e-post eller laddar ner okända program etc. så klarar man sig med den som finns i Windows.

Jag hatar den dock eftersom jag anser att om program automatiskt kan skapa regler i den är det att anse som en säkerhetsrisk, då jag vill ha full kontroll på vad jag tillåter i en brandvägg, så jag kör med en 3:e part (nämner dock inte vilken eftersom den är inget för nybörjare eller personer som inte vill ha massa popup frågor om vad som får gå ut på nätet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Windows Firewall är extremt kompetent men problemet ligger i användaren som kör admin och tillåter ändringar utan lösenord.

https://www.quora.com/How-safe-is-Windows-Firewall?share=1

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har man hyffsat internet vett dvs. man klickar inte på okända länkar i e-post eller laddar ner okända program etc. så klarar man sig med den som finns i Windows.

Jag hatar den dock eftersom jag anser att om program automatiskt kan skapa regler i den är det att anse som en säkerhetsrisk, då jag vill ha full kontroll på vad jag tillåter i en brandvägg, så jag kör med en 3:e part (nämner dock inte vilken eftersom den är inget för nybörjare eller personer som inte vill ha massa popup frågor om vad som får gå ut på nätet).

Jag brukar sköta mig när det gäller sånt men är van vid att ha lite översikt på vad som händer. Jag körde med Comodo på min tidigare installation och det funkade ju bra men lite mkt pop-ups.

Läste ett tips om https://www.techspot.com/downloads/5407-tinywall.html låter som ett bra alternativ. Hade varit gött att ha möjlighet till mer insyn i processen då och då.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Man behöver inte klicka på något för att bli smittad räcket att en ad-servet är smittad

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Comodo

Comodo Firewall är ett mycket bra alternativ, av egen erfarenhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Windowsbrandväggen lol.
Standard på den som ingen ändrar är väl att den tillåter allt ut och blockar endast viss trafik in.
Knappast något att kalla en fullgod brandvägg.

Tredjeparsbrandväggar har mycket bättre konfigurationsmöjligheter.

Jag gillar mjukvarubrandväggar som inte bara använder nätverks regler utan också kan begränsa enskilda program.

Permalänk

Jag kör med Windows Firewall Control (köptes av MB för ett tag sedan), och funkar bra. Varje program som vill få till gång till internet så får man en popup (kan använda "smart" funktion som minskar det). Den kan blockera andra program att lägga till regler, vilket jag har märkt att nästan alla program kan ändra reglerna utan att notifiera användaren, vilket är lite konstigt.

Så det är ett bra tillägg till Windows Firewall, lite pillande måste man dock ha i början.

Permalänk
Medlem

Jag valde att testa TinyWall, verkar funka fint än så länge. En får dock inga pop-ups om program så man måste ställa in varje program som skall få tillgång manuellt. Inget fel med det men det gäller att man har det i bakhuvet. Väldigt resurssnålt ❤️

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,