Köpare vill betala 75% av priset innan det kommer fram

Permalänk
Medlem

Köpare vill betala 75% av priset innan det kommer fram

Hej, jag har sålt en vara på budgivning för 2000:- inkl frakt, köparen vill dock betala 75% + frakt för att känna sig mer säker. Dock blir jag lite orolig ifall posten lyckas göra nånting, kanske repa grejerna eller någonting och han vill då förhandla priset o kanske vägrar betala de extra 500 kronorna. Jag blir också orolig över att när varorna kommit att han poängterar fel som inte finns där, och därför inte vill betala allting.

Han verkar dock relativt godtrogen, men när jag skrev att jag helst tar full betalning så blev han lite halvt aggressiv och sa att då kunde han skita i att köpa om det ska krånglas.

Är det jag som är för nojjig eller vad tycker ni? Har själv alltid betalat fullpris för en vara som ska skickas, och har alltid sålt så på samma sätt, jag tänker att det alltid är en risk att handla begagnat liksom.

Permalänk
Medlem

Alltid full pris. Skulle aldrig tillåta någon betala 75% av priset. Hade valt att sälja till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Alltid full pris. Skulle aldrig tillåta någon betala 75% av priset. Hade valt att sälja till någon annan.

👍

Permalänk
Medlem

Jag säljer aldrig något innan köparen har betalat allt, inklusive frakt.

Köper du begagnat så är det en del av risken, därav är priset oftast mycket lägre än nypris i butik.

Permalänk
Medlem

Var har du sålt din vara? Tradera, Blocket, eller här på sweclockers marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

[...]

Han verkar dock relativt godtrogen, men när jag skrev att jag helst tar full betalning så blev han lite halvt aggressiv och sa att då kunde han skita i att köpa om det ska krånglas.

[...]

Låt honom ta sina pengar och köpa den någon annanstans då, och påpeka att det är han som krånglar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Han verkar dock relativt godtrogen, men när jag skrev att jag helst tar full betalning så blev han lite halvt aggressiv och sa att då kunde han skita i att köpa om det ska krånglas.

Han låter som han vill lura dig och blir sur när han håller på att avslöjas. Säg att den inte är till salu, och lägg upp den på nytt.

btw, så har jag sett youtubers köpa och sälja grejer, och det är allt möjligt skit som folk försökt sig på.
Du säljer en laptop, och köparen säger sen att den inte fungerar. Skickar tillbaka den och det är inte samma dator. Ja det är en likadant, men det är inte samma dator, så då har man fått en trasig dator och köparen har den fungerande.

Eller så har man bytt ut innehållet. Tex den där 1TB SSD:n som satt i är borta och ersatt med en gammal mekanisk hårddisk osv.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vet ju inte vart budgivningen var nånstans, men låter ju lite orimligt att han ska komma dragandes med sina egna betalningsmodeller efter avslutad budgivning. Var inte betalningform förankrad innan budgivning?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

100% betalning oavsett. Är du ärlig så kan köparen aldrig klaga om köparen är ärlig själv.

Om budgivningen skedde på tradera så är det bara att be kundtjänst om hjälp med betalningen om du inte tror att du kan komma upp i samma belopp igen. Annars är det bara att lägga ut på nytt och makulera den gamla auktionen.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag säljer aldrig något innan köparen har betalat allt, inklusive frakt.

Köper du begagnat så är det en del av risken, därav är priset oftast mycket lägre än nypris i butik.

Samma här, känns skumt. Men han säger att han blivit scammad för många gånger och känner sig osäker,

Skrivet av shogou:

Var har du sålt din vara? Tradera, Blocket, eller här på sweclockers marknad?

Det var faktiskt på facebook market! De va en del folk som budade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Han låter som han vill lura dig och blir sur när han håller på att avslöjas. Säg att den inte är till salu, och lägg upp den på nytt.

Ja jag känner igen beteéndet faktiskt, det har hänt mig innan när jag sålde en cykelhjälm.. Det var förjävligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

men när jag skrev att jag helst tar full betalning så blev han lite halvt aggressiv och sa att då kunde han skita i att köpa om det ska krånglas.

Hade bara direkt avslutat kontakten. Ett sådant beteende nu, tänk hur det skulle kunna eskalera vid ett riktigt problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Samma här, känns skumt. Men han säger att han blivit scammad för många gånger och känner sig osäker,

Det var faktiskt på facebook market! De va en del folk som budade där.

Om han vill känna sig extra säker på att han ska kunna få tillbaka sina pengar om något går fel kan du alltid skicka han en faktura via PayPal. Dock tillkommer % avgift om jag minns rätt.

https://www.paypal.com/invoice/create

Men om jag ska vara ärlig så hade nog inte sålt till den där personen, jag hade sålt på sweclockers marknad eller tradera, det är dom mest seriösa platformarna i min erfarenhet, då kan du även kolla folks rep på tradera, eller marknads referenser här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vet ju inte vart budgivningen var nånstans, men låter ju lite orimligt att han ska komma dragandes med sina egna betalningsmodeller efter avslutad budgivning. Var inte betalningform förankrad innan budgivning?

Inte riktigt förankrad, den var ju på facebook market. Men common sense tänker jag.

Permalänk
Medlem

Det är inte du som krånglar, det är han. Vill han inte betala säljer du till den som var nummer två.
Även om killen är ärlig så vet ju inte du det? Gå inte på detta utan skriv ett sakligt mail att antingen betalar han hela summan eller så blir han utan.
Blir han aggressiv blockar du honom.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Använd er av en tjänst som gör så att betalningen är säker för er båda typ: https://www.payson.se/sv/privat/paysongaranti-saker-betalning... eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag försöker avsluta dealen med fullbetalning nu annars blir det inget.

Permalänk
Medlem

Alltid knepigt med att sälja begagnat, måste ju finnas tillit från bägge parter. Jag skulle nog accepterat, hen tar ju en risk att skicka ens 75% till TS också, TS kan ju strunta i att skicka prylen eller skicka en tegelsten.

Använd helst någon tjänst med skydd för både köpare/säljare när du säljer, typ traderas betallösning eller blocket paketet!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag har också erbjudit film och fler bilder på att försäkra om att varorna fungerar i perfekt skick och är fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Jag försöker avsluta dealen med fullbetalning nu annars blir det inget.

Sista tipset är att ta bilder av ALLT om du väljer att sälja till personen, minsta lilla detalj.

Om det är en riktigt dyra vara jag säljer brukar jag dokumnetera allting från serie nr till allmänt skick, även hur jag packat, så om mot förmodan något går snett i frakten eller de försöker skicka tillbaka fel produkt så har jag allt bevis.

Om det är en GPU tex. brukar jag dessutom spela in en video som visar skick på funktionen innan.

Permalänk
Medlem

Säljer jag något får de betala innan jag skickar. Alternativt Blocketpaket om de vill. Och den viktigaste läxan: TA ALDRIG BETALNING PÅ PAYPAL! Bluffköparens paradis då PayPal bryr sig 0 om säljaren.

Köper jag något betalar jag givetvis innan jag förväntar mig att de ska skicka, alternativt när jag hämtar upp. Tycker jag att personen är skum eller så frågar jag om jag kan få köpa med Blocketpaket. På Tradera har de även Paynova nu för säkert köp

Så finns ingen anledning idag att direkt vara orolig, se till att dokumentera så bra som det bara går när man säljer ifall det är en skum person. Har inte blivit lurad på flera år och köpt/sålt en hel del.

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla här för era snabba svar. Han vägrade betala fullpris och skulle han ha filmer o bilder skulle det behövas skickas imorgon.. Då tacka han nej. Känns bra ändå för jag är nästan 100% säker efter att ha läst era kommentarer att det senare skulle ha börjats strula i betalning..

Permalänk

Tror starkt att fattiglappen inte ville betala full pris bara

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB