RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Har i och för sig enbart testat Metro Exodus på min 6800XT med Raytracing. Min 3080 har inte kommit än så kan inte jämföra direkt i just min dator, men prestandan med Raytracing tycker jag ändå är helt okej. Har inte sett den dippa under 60 FPS med 1440p Ultra + Raytracing. I många ställen är den uppe i 80-100 FPS. Utan blir det 140+ FPS men men xD

Ska testa den inbyggda benchmark med båda när mitt 3080 kommer och se om det blir en stor skillnad, men som jag förstår det är 6800XT sämst på 100% raytraced spel som Minecraft RTX som dessutom är EXTREMT väl optimerad för just nvidia.

Vi vet ej hur ett liknande spel som är optimerade för RDNA2 kommer att se ut, hittils har vi enbart Dirt 5 som tappar mindre frames när DXR är på med 6800XT än 3080. Kan se en Minecraft DXR optimerad för RDNA2 som ser lika bra ut och presterar i princip samma som Minecraft RTX.

Och ifall det visar sig vara så, helt plötsligt verkar 6800XT nästan det bästa kortet ty du har också 6 GB extra VRAM. Redan idag kan du få en 2080 Ti att prestera bättre än 3070 på 4K Ultra Nightmare i Doom Eternal (högsta inställningar och texturer) eftersom de tar slut på de 8 GB VRAM. Hur länge tills spel använder 10GB och 3080n också börjar choke:a lite?

Att sätta på högre upplösningstexturer brukar inte kräva extra prestanda utan använder sig bara av mer VRAM. Därför har jag haft det svårt att bestämma vilket kort jag eventuellt ska behålla

Glöm inte att du har gammal klassisk upscaling med Radeon Image Sharpening om du vill sänka upplösningen/render resolution lite.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielDDS:

Det är också en pandemi i världen, med det sagt är allt jag beställt till min nästkommande dator ej i lager. Incl. 5600X och annat smått och gott.

Ja det är ju förståeligt att tillgången borde vara rätt kass med tanke på pandemin samt att TSMC ska tillverka 7nm-kretsar till ps5, xsx, zen 3 samt rx6000.

Att då AMD slår sig för bröstet och säger att det minsann inte är en paper launch och att tillgången ska vara bättre än nvidias 3000-serie är ju bara så jävla dåligt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Nu vart man ju ännu mer trött på Webhallens jävla Klarna problem när kortet hade release den 18onde,

Riktigt besviken på denna release. Ännu mer besviken på Webhallen. när dom hade sin så kallade BUGG!

Sen har man ju go lust och åka nita dom som lägger ut korten på Blocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Ja det är ju förståeligt att tillgången borde vara rätt kass med tanke på pandemin samt att TSMC ska tillverka 7nm-kretsar till ps5, xsx, zen 3 samt rx6000.

Att då AMD slår sig för bröstet och säger att det minsann inte är en paper launch och att tillgången ska vara bättre än nvidias 3000-serie är ju bara så jävla dåligt.

Det är väl samma problem för AMD som det är för de andra, de trodde nog att de kunde leverera eftersom de säkert blivit lovade leveranser på chipp som sen inte dök upp. Sen fick ÅF inga kort de blivit lovade. I slutändan sitter vi och går in och kollar leveransstatus på våra beställningar flera gånger om dagen.

2020 blir legendariskt på många sätt :/

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Komplett har också sällat sig till dem som inte tar emot förhandsbokning idag. Tycket det är bra, varför stressa fram en förhandsbokning kl 15 innan man har all information, när det inte ens finns några kort att tillgå.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Komplett har också sällat sig till dem som inte tar emot förhandsbokning idag. Tycket det är bra, varför stressa fram en förhandsbokning kl 15 innan man har all information, när det inte ens finns några kort att tillgå.

Jag såg det men nu hittar jag inte den infon längre. Har du en länk? Kanske någon va för snabb på publicera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Jag såg det men nu hittar jag inte den infon längre. Har du en länk? Kanske någon va för snabb på publicera?

Citat:

I dag lanseras tredjepartsmodeller av AMDs nya grafikkortsserie; Radeon RX 6800 och 6800XT.

Dessvärre visar sig tillgången vara extremt låg och vi har endast fått ett fåtal kort från tillverkarna. Som det ser ut nu är tillverkningstakten hos ASUS, MSI, Sapphire och alla andra partnertillverkare, värdigt låg och väntetiden spås bli lång. Därför kommer vi inte att ta emot förbokningar från kl 15:00 utan endast att visa upp korten och du kan välja att få ett meddelande så snart vi öppnar upp dom för köp. Du som sedan vill ställa dig i kö bör vara förberedd på att vänta länge och att korten kommer i lager under första halvan av nästa år.

Men du kan vara säker på att vi gör allt vi kan för att få tag på så många kort som möjligt och kommer leverera dom så snabbt vi kan. Vi ber alla att ha tålamod kring leveranserna av dessa kort.

https://www.komplett.se/kampanj/129188/amd-radeon-6000-series

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på vad USB-C uttaget skall/kan användas till på RX 6800 korten? Någon som vet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Satt och funderade på vad USB-C uttaget skall/kan användas till på RX 6800 korten? Någon som vet?

Går att använda som utgång till skärm men utöver det är jag osäker. Har en Thunderbolt 3-display som jag tänkte plugga in där. Mycket smalare kabel än en tjock DP.

Permalänk
Medlem

Tackar! för det finns inga länkar på deras sida så hur du kommer åt den övergår mitt förstånd. Jag kanske är blind? Tycker att det borde finnas direkt på deras huvudsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Satt och funderade på vad USB-C uttaget skall/kan användas till på RX 6800 korten? Någon som vet?

Skrivet av Svertel:

Går att använda som utgång till skärm men utöver det är jag osäker. Har en Thunderbolt 3-display som jag tänkte plugga in där. Mycket smalare kabel än en tjock DP.

I believe perhaps VR headsets use that USB-C connection?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Tackar! för det finns inga länkar på deras sida så hur du kommer åt den övergår mitt förstånd. Jag kanske är blind? Tycker att det borde finnas direkt på deras huvudsida.

Dom länkade till den sidan från deras inlägg på deras facebook-sida.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Om nu svenska priserna på 6800xt landar på 8000+ så ser jag ingen anledning att köpa något då 3080 hamnar på iprincip samma pris och verkar leverera lika bra eller bättre på alla tester

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk

Så ingen återförsäljare har något kort? Fan vad soft lanseringar det här året.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Så ingen återförsäljare har något kort? Fan vad soft lanseringar det här året.

Ryktas att komplett ska få in något enstaka men jag ids inte ens försöka

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Ryktas att komplett ska få in något enstaka men jag ids inte ens försöka

Varför skulle du ens försöka? Enligt signaturen har du ju redan ett 6800XT...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PKSWE:

I believe perhaps VR headsets use that USB-C connection?

hmm yes maby

EDIT: the RX 6000-series cards include a USB-C port to “power head-mounted displays with just one cable for a modern VR experience.” Yepp

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Man vill ju bara gråta.... 9500kr för 6800 XT

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

går att köpa 6800xt på inet nu (även om de postas nästa år): https://www.inet.se/kampanj/6000/amd-radeon-rx-6000-serien

Permalänk
Medlem

Inet har ett "bra pris" på Vega 56 från fyndhörnan annars om någon verkligen är sugen
https://www.inet.se/produkt/x143528/sapphire-rx-vega-56-8gb-h...

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

går att köpa 6800xt på inet nu (även om de postas nästa år): https://www.inet.se/kampanj/6000/amd-radeon-rx-6000-serien

Tack för länken, dock finns endast två kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

skitpriser asså!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Shit va billigt. bara 10k för TUF kortet.

Permalänk

Man blir ju lite småirriterad på webhallens klarnabugg nu alltså. Förra veckan var man inne och beställde första minuten och står nu ändå utan kort till nästa år om man inte köper andrahand.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk

9499:- för det billigaste RX 6800 XT på inet. GG AMD, blir att vänta på 3080 istället eller tills det blir mer "normala" priser.

Permalänk
Medlem

Har Inet endast Powercolor? Vill ju köpa Sapphire!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ringstorp:

9499:- för det billigaste RX 6800 XT på inet. GG AMD, blir att vänta på 3080 istället eller tills det blir mer "normala" priser.

Om det åtminstone fanns nåt kort att få tag i som ej är 3 generationer gamla

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Man blir ju lite småirriterad på webhallen klarnabugg nu alltså. Förra veckan var man inne och beställde första minuten och står nu ändå utan kort till nästa år om man inte köper andrahand.

Håller fullkomligt med. Skickade även bevis på exakt tidpunkt från klarna men det var skitsamma. 3 kundtjänst grabbar höll med och tyckte definitivt att jag var inom ramen att hinna med, alla 3 pratade med Patrik (enligt dom själva) men Patrik sa nej.

Permalänk
Medlem

HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAH
Jag trodde inte att AMD kunde bli sämre än Nvidia.

Just nu firar Jensen med skinnjackor, champagne och hummer till alla anställda.
LMAO