2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Nu låter det nog som att jag inte vet vad jag vill ha, och det vet jag inte heller, men väljer mellan dessa två:

Philips 75" PUS8505
https://www.webhallen.com/se/product/327149-Philips-2020-75-T...

Sony 55" XH90 (inspirerat av er)
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...

Hade en Samsung QLed 65" 2018 innan, men nu har jag en 40" Sony efter separation. Kollar ju inte jättemycket på TV men den jag har nu ser liten ut

Nån som har några tankar att dela med sig av? Just dessa två är att det känns som mycket bang for buck. Har inga problem att vänta ett tag heller iofs.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det blir en XG95. Bör jag ta försäkring?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marukusu:

Har en beställning på en XH90 55' för 10k. Lite lockande att byta till XG95 55' för 8k då kanske.. Hur är processorn i XG95 då det är 2019 års modell? Fortfarande bättre än XH90 om jag förstått guiden rätt?

Ja xg95 är bättre xg95 har x1 ultimate och xh90 har en gammal basic x1.. Jag sitter själv med samma val och xh90 är såklart lockande för 2.1 funktioner. Men realistiskt sett hur många spel kommer ha 4k120hz och hur mycket bildkvalitet offrar man för de extra frames? Känns som 4k60 eller 1080p120hz är bättre alternativ.
Dessutom har inte ens 2.1 funktionerna kommit än. Jag tror att om du vill ha en "riktig" hdmi 21 tv utan massa problem så får man nog vänta tills 2022.

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Då var det nog dags att ersätta trotjänaren, en 10 år gammal Samsung 50" plasma som tjänat oss väl. Vi har byggt om lite där hemma och nu hamnade TV'n väl långt ifrån bortre delen av soffan.

Jag är på det klara att det är 75" som gäller, och jag vill inte ha OLED. Pris max 20 kkr, helst 15 som jag tänkt från början!
Skulle trycka KÖP-knappen på Sony HX90 för 15 kkr men den försvann. Tittar nu istället på XG95, dvs 2019 års modell och föregångaren till XH95, samt Samsung Q80T.

Så... Vilken väljer jag? HDMI 2.1 och 4k/120 hz är inte aktuellt just nu då jag inte spelar, men möjligen senare eftersom grabben börjar visa lite intresse.... så det är ju ett plus på Q80T och XH90. Men det lär väl mest bli FIFA så där kan ju 120 Hz kvitta egentligen. Har dessutom klarat mig på 60 Hz på PC'n i alla år.

Har googlat mig fram till att både EU- och US-versionerna av Q80T är bättre än XH90 i princip allt förutom gray uniformity - och det kanske blir en issue när man vant sig vid plasmans svärta?
Avsaknaden av Dolby Vision och bara en HDMI 2.1 på Q80T känns inte så kul. Också ett plus att in- och utgångarna är på vänstersidan på Sony-apparaterna.

Jag har även förstått att EU-versionen av Q80T är rätt mycket sämre än US (varför i h-e har de samma beteckning??). Det jag egentligen undrar är hur XG95 står sig mot EU-versionen av Q80T? Hittar väldigt lite jämförelse där, så vad säger ni?

TLDR; hittar jag XH90 för 15 k tar jag den, men om inte så tar jag EU-QT80 eller XG95 - men vilken??

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marukusu:

Har en beställning på en XH90 55' för 10k. Lite lockande att byta till XG95 55' för 8k då kanske.. Hur är processorn i XG95 då det är 2019 års modell? Fortfarande bättre än XH90 om jag förstått guiden rätt?

Vilken processor tänker du på? Systemprocessorn för prestanda i menyer och gränssnitt är nog på samma nivå och båda är snabbare än de notoriskt sega 2018-modellerna. Bildprocessorn kan vara samma eller något olika. Fast sådant är mer på axelryckningsnivå då det är helheten som avgör där XG95 har en bättre FALD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nilzohn:

Hej alla,

Då var det nog dags att ersätta trotjänaren, en 10 år gammal Samsung 50" plasma som tjänat oss väl. Vi har byggt om lite där hemma och nu hamnade TV'n väl långt ifrån bortre delen av soffan.

Jag är på det klara att det är 75" som gäller, och jag vill inte ha OLED. Pris max 20 kkr, helst 15 som jag tänkt från början!
Skulle trycka KÖP-knappen på Sony HX90 för 15 kkr men den försvann. Tittar nu istället på XG95, dvs 2019 års modell och föregångaren till XH95, samt Samsung Q80T.

Så... Vilken väljer jag? HDMI 2.1 och 4k/120 hz är inte aktuellt just nu då jag inte spelar, men möjligen senare eftersom grabben börjar visa lite intresse.... så det är ju ett plus på Q80T och XH90. Men det lär väl mest bli FIFA så där kan ju 120 Hz kvitta egentligen. Har dessutom klarat mig på 60 Hz på PC'n i alla år.

Har googlat mig fram till att både EU- och US-versionerna av Q80T är bättre än XH90 i princip allt förutom gray uniformity - och det kanske blir en issue när man vant sig vid plasmans svärta?
Avsaknaden av Dolby Vision och bara en HDMI 2.1 på Q80T känns inte så kul. Också ett plus att in- och utgångarna är på vänstersidan på Sony-apparaterna.

Jag har även förstått att EU-versionen av Q80T är rätt mycket sämre än US (varför i h-e har de samma beteckning??). Det jag egentligen undrar är hur XG95 står sig mot EU-versionen av Q80T? Hittar väldigt lite jämförelse där, så vad säger ni?

TLDR; hittar jag XH90 för 15 k tar jag den, men om inte så tar jag EU-QT80 eller XG95 - men vilken??

Tack!

Ta en titt på detta inlägg: #18766474

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Vilken processor tänker du på? Systemprocessorn för prestanda i menyer och gränssnitt är nog på samma nivå och båda är snabbare än de notoriskt sega 2018-modellerna. Bildprocessorn kan vara samma eller något olika. Fast sådant är mer på axelryckningsnivå då det är helheten som avgör där XG95 har en bättre FALD.

XH90 kör en X1 4k hdr processor som de skriver på hemsidan medan xg95/xh95 kör med x1 ultimate processor, såvitt jag vet är ultimate deras bästa. Finns även extreme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Har en beställning på en XH90 55' för 10k. Lite lockande att byta till XG95 55' för 8k då kanske.. Hur är processorn i XG95 då det är 2019 års modell? Fortfarande bättre än XH90 om jag förstått guiden rätt?

  • There is one important difference, though, which is that X900H (XH90) is the first Sony TV to employ the MediaTek MT5895 SoC (with 3GB RAM and Mali-G52 GPU), the next step for Sony.

  • When checking the technical specifications of the SoC, we were able to determine that X950G comes equipped with the MediaTek 5893 SoC but with a later revision number compared to AF9 (UR2 vs. UR1). Same speed but for some reason it has less RAM.

Källor:
https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...
https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...
https://avclub.gr/forum/showthread.php/169788-Sony-TV-Line-up...
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=356128

Personligen hade jag kört på XG95 då det är en bättre panel helt enkelt. Prestandan kommer vara bra för båda modellen.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Fick tag på en 55" Q70T idag, blev lite ledsen igår när den var slut överallt å inga andra apparater jag var intresserad av droppade tillräckligt i pris. Men de går verkligen åt fort, försvann typ direkt från Netonnet och på Webhallen sjönk lagret från ca 20 till 3 apparater omgående.
Denna kommer bli perfekt tillsammans med en Xbox Series S i gästrummet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Fan vilken beslutsångest jag har nu då.
Sony 55" XG95 7990:- eller Philips 58PU8505 5990:-

2000kr mer för en "toppklass" tv.
Kommer ha den i sovrummet och kollar mycket på netflix o plex från min server typ.
Ingen av dom är ju "framtidssäkra" med typ 4k120 osv.
Men för film, serier tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fan vilken beslutsångest jag har nu då.
Sony 55" XG95 7990:- eller Philips 58PU8505 5990:-

2000kr mer för en "toppklass" tv.
Kommer ha den i sovrummet och kollar mycket på netflix o plex från min server typ.
Ingen av dom är ju "framtidssäkra" med typ 4k120 osv.
Men för film, serier tittande.

Är i samma dilemma som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man kan dela in toppklassen i flera jämförande segment och jag kommer göra uppföljande artikel om det.

Sony XH95/XG95
Samsung Q90T/Q95T
TCL X10

+ Sonys och Samsungs 8K-modeller

Ovanstående LCD:er kan ta en match med OLED-modellerna i fråga om bildegenskaper.

Sony XH90/XH92 och Samsung Q80T kan inte riktigt matcha en OLED eller ovanstående. Fortfarande toppklass, fortfarande funktionerna och bildkvaliteten som gör dem till toppklass. Bara steget lägre. Man skulle även kunna baka in LG Nano9-modellerna här ifall man inte behöver kontrastförhållandet och dynamiken, till exempel att man prioriterar bild för ljusa rum. Nano9 har också bättre reflexfilter än dessa två.

Om man tänker att tvn till 70% ska användas för gaming med ps5, resten Netflix. Fortfarande xg95 över q80t?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aikido:

Om man tänker att tvn till 70% ska användas för gaming med ps5, resten Netflix. Fortfarande xg95 över q80t?

Bildkvaliteten är bättre. Skulle vara om du värderar 4K/120 och VRR mer än bildkvalitet, något som inte är så givet med just PS5.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Fan vilken beslutsångest jag har nu då.
Sony 55" XG95 7990:- eller Philips 58PU8505 5990:-

2000kr mer för en "toppklass" tv.
Kommer ha den i sovrummet och kollar mycket på netflix o plex från min server typ.
Ingen av dom är ju "framtidssäkra" med typ 4k120 osv.
Men för film, serier tittande.

Du väljer mellan en av de allra bästa i fråga om bildkvalitet inom de normala prisnivåerna, mot en mittenmodell som inte är i närheten av att vara lika bra i fråga om just bildkvalitet.

Det skiljer sig 2000 kronor eller 33 procent mer för en hel annan nivå av kvalitet. Sällan jag pekar ut värde i fråga om andras pengar, men detta är en sådan situation där svaret är givet ifall just bildkvalitet är målet.

Permalänk

Hej!

Kan någon hjälpa mig förklara skillnaden på dessa två och vilken som är att föredra?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70pus7805-12-13...

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Tack!

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Beställt en Sony 55" XG95 med leverans först 10/12.
Måste försöka bestämma vilken av den och Philips 58PU8505 jag ska behålla i helgen nu ;O

Aldrig provat ambilight heller tänkte det kanske är mysigt när man ligger i sängen nedsläckt och kollar på serier.
Men bättre bildkvalitet är alltid välkommet. Sen om det är 2000kr mer värt är ju svårt o veta när man inte sett någon av dom live.

Edit:

Skrivet av Laxpudding:

Du väljer mellan en av de allra bästa i fråga om bildkvalitet inom de normala prisnivåerna, mot en mittenmodell som inte är i närheten av att vara lika bra i fråga om just bildkvalitet.

Det skiljer sig 2000 kronor eller 33 procent mer för en hel annan nivå av kvalitet. Sällan jag pekar ut värde i fråga om andras pengar, men detta är en sådan situation där svaret är givet ifall just bildkvalitet är målet.

Så pass alltså, tar med mig det i valet vilken jag ska behålla

Permalänk
Avstängd

Riktigt besviken på att ingen kör bra pris på LG 48" CX.. Elgiganten gick ner 2000 kr men har den inte ens köpbar, trollföretag

Får hoppas att det kanske kommer nå mer ändringar under dagen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luciano999:

Hej!

Kan någon hjälpa mig förklara skillnaden på dessa två och vilken som är att föredra?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70pus7805-12-13...

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Tack!

Guiden förklara just detta. Om det är svårt att finna: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildkvaliteten är bättre. Skulle vara om du värderar 4K/120 och VRR mer än bildkvalitet, något som inte är så givet med just PS5.

Stort tack för hjälpen. Avbeställde q80 och gick för ditt tips. Förstår att det blir mycket frågor, vissa dummare än andra en sån här dag. Men stort tack för vägledning - guld värt!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Guiden förklara just detta. Om det är svårt att finna: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Tack, och förlåt att jag inte kollade där först.
I guiden så står det:

PUS7805 = Ljus plast
PUS7855 = Mörk plast

På bilderna på NoN och MM så ser det dock ut att vara tvärtom? Är det ett typo i guiden eller fel hos återförsäljarna eventuellt?

Mvh

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Nu verkar XG95 55' vara slut online på EG.

Hann nog knipa mig en. Beställningen står som reserverad, antar att det betyder att jag har en.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Nu verkar XG95 55' vara slut online på EG.

Hann nog knipa mig en. Beställningen står som reserverad, antar att det betyder att jag har en.

Uh oh.. min står bara som under behandling..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luciano999:

Tack, och förlåt att jag inte kollade där först.
I guiden så står det:

PUS7805 = Ljus plast
PUS7855 = Mörk plast

På bilderna på NoN och MM så ser det dock ut att vara tvärtom? Är det ett typo i guiden eller fel hos återförsäljarna eventuellt?

Mvh

Ah stämmer – snarare mina ögon som går i kors av Philips röriga beteckningar. Så ändrade.

För andra modeller har låg tredjessiffra på ljust utförande och mörkt utförande på högre tredjesiffra. Tvärtom här alltså. Verkar som att ljus 70-tums PUS7855 har metallram också. Om man får tro Philips. Lyckas inte finna info om ifall den mörka PUS7805 också är i metall.

https://www.philips.se/c-m-so/tv/4k-ultra-hd/senaste#availabi...

Philips utbud är ungefär som att obducera en lasagne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

https://www.komplett.se/product/1161427/tv-ljud-bild/tv-video...

Är denna TV ok? Ser mest TV och Netflix. Lite xbox. Tvn kan stå på samma kanal i många timmar så rädd för in bränning. Inga speciella önskemål annars förutom att ett fönster är på sidan av tvn och vill inte ha blänk

Alla OLEDs har en skärmsläckare som drar igång efter ca 30 min orörd/stilla bild.

Så inbränning där är inget problem. Plus inbränning i sig är från 2018-2019 år framåt endast teoretiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Nu verkar XG95 55' vara slut online på EG.

Hann nog knipa mig en. Beställningen står som reserverad, antar att det betyder att jag har en.

Well, shit. Suttit och velat och till slut bestämt mig. Aaaand it's gone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

https://i.imgur.com/Be69BgN.png

Fick hem min nya TV idag! En Philips 58" The One 58PUS8505 efter att ha funderat länge och väl på om jag skulle byta ut min fina gamla plasma eller inte. Än så länge rätt nöjd även om det är ganska löjligt hur mycket "fräcka features" man behöver slå av för att få riktigt bra bild...

För 5990 känns det som en av BF's bästa deals

Fixade precis en sån till föräldrarna. Tror de blir nöjda!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Var hittar ni bra pris på 58pus8505?

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Om man kommer över samma pris för Q90T vs Q90R så är det då bättre att köra på R pga dimming zonerna som blev lägre i 2020 T versionen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Har en beställning på en XH90 55' för 10k. Lite lockande att byta till XG95 55' för 8k då kanske.. Hur är processorn i XG95 då det är 2019 års modell? Fortfarande bättre än XH90 om jag förstått guiden rätt?

Yes! Det är deras bästa X1 Ultimate i XG95 samma som deras OLEDs.

Skulle lätt köra XG95 där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nu när XG95 är slut på EG så antar jag att Q80T för strax under 10k är ett bra köp ist?
Eller någon annan tv man bör kolla på?