Permalänk
Inaktiv

Frågan bör väl snarare vara el eller hybrid.

Personligen el, och då är Tesla egentligen det enda valet. Gillar dock Porsches modeller, även om kapaciteten inte riktigt är där.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag köpte ny bil, önsket sade Tesla, plånboken sade Suzuki Ignis. pris skillnad? 500K! Det tog mig ett år att spara ihop till en sprillans ny Suzuki, med skatt på 460,- sek per år och en försäkring på 1800,- (jag är lite äldre så jag får lite rabatt). Bensinen den drar 23 km till arbetet varje dag, är ca. 900,- i mån. och det inkluderar 2 Danmarks-resor över sundet varje år. Så det är noll och ingenting.

En Tesla av den absolut billigaste sorten skulle kosta mig lika så mycket som ett litet hus i Skåne, medan min bil kostar ett års uppsparing. Valet var enkelt, plånboken bestämmer. 145,000 inkl. vinterdäck med TPMS sensorer, back kamera, 6 airbags, ABS, justerbara säter bak OCH foran, Air-condition, DAB radio, GPS, Apple-Airplay/Android auto med skärm. Dragkrok, elektrisk justerbara fönster, spegel, och även bilens front ljus kan justeras i höjden med el kontrol. All vardagslyx, till människopris, jag kan inte se att Tesla eller Nissal Leaf (typ 450,000 för en el-bil i Sverige) skulle kunna kategoriseras som nåt annat en ren LYX om du är till lyxbilar eller vill betala för din bil dom nästa 5 åren.

Med tanke på att snittpriset på nya bilar som säljs säker gissningsvis ligger på MINST 400.000 i Sverige (hittar inga siffror när jag googlar) så är du knappast representativ. Lyxbilar, då snackar vi minst en miljon, uppåt två miljoner. Typ Tesla Model S/X, Porsche Taycan, Audi e-tron osv.

Var får man ett litet hus i Skåne för en halv miljon förresten?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Kona såg faktiskt rätt trevlig ut, så länge man tar till dragkroken så får man ju med sig ungarnas cyklar även om bagaget är mindre än en normal kombi.
Fattade dock inte vad inbyggd 3-fasladdning innebär. Handlar det om att man kan mata den direkt med 3-fas istället för bara vanlig 220 via normalt eluttag?

Precis, du kan ladda den med 11kW (full laddning på 5-6 timmar) istället för 3,6kW med enfas.

Den finns att privatleasa maxutrustad (utom dragkrok tyvärr som dessutom är dyrt med leasing, 800kr/mån ) för 4000/månad i 12 mån inkl allt och vinterdäck för 1500mil/år, 10kr/övermil. Riktigt bra deal. En ny förbränningsbil tappar förmodligen mer i värde första året än så. VW ID3 finns att privatleasa för 2999kr/mån, också riktigt bra deal, dock grundmodellen och med 1000mil/år, 7,5kr/övermil.

Många biltillverkare har rätt attraktiva kampanjer på privatleasing om man tar leverans innan årsskiftet, då de vill få ner sina snittutsläpp för att slippa utsläppsböter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TobiasStockholm:

Precis, du kan ladda den med 11kW (full laddning på 5-6 timmar) istället för 3,6kW med enfas.

Den finns att privatleasa maxutrustad (utom dragkrok tyvärr som dessutom är dyrt med leasing, 800kr/mån ) för 4000/månad i 12 mån inkl allt och vinterdäck. Riktigt bra deal. En ny förbränningsbil tappar förmodligen mer i värde första året än så. VW ID3 finns att privatleasa för 2999kr/mån, också riktigt bra deal, dock grundmodellen.

Många biltillverkare har rätt attraktiva kampanjer på privatleasing om man tar leverans innan årsskiftet, då de vill få ner sina snittutsläpp för att slippa utsläppsböter.

Det låter ju bra på pappret, så länge man håller sig under de 1000 mil/år de bestämt att man får köra. Längre bilsemester går ju fetbort isåfall, vilket är lite oturligt eftersom man inte lär åka till Mallorca nästa sommar heller.
Det är mitt största problem med leasing, de vansinnigt dåligt tilltagna milen man får med, och de hutlösa priser de kräver för överskjutande mil.
Med Kona-leasingen kunde jag inte ens pendla till jobbet varannan dag med den, i grundavtal. Helt värdelöst för mig, tyvärr.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Det låter ju bra på pappret, så länge man håller sig under de 1000 mil/år de bestämt att man får köra. Längre bilsemester går ju fetbort isåfall, vilket är lite oturligt eftersom man inte lär åka till Mallorca nästa sommar heller.
Det är mitt största problem med leasing, de vansinnigt dåligt tilltagna milen man får med, och de hutlösa priser de kräver för överskjutande mil.
Med Kona-leasingen kunde jag inte ens pendla till jobbet varannan dag med den, i grundavtal. Helt värdelöst för mig, tyvärr.

Hyundai är med 1500mil/år men VW ID3 är med 1000 mil/år ja. Men 10kr/övermil för Hyundai och 7,5kr/övermil med ID3 är inte så farligt.

Kör du 2500mil/år med Hyundaien blir det 800kr mer i månaden, fortfarande billigt för en maxutrustad ny elbil med bra räckvidd.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det låter ju bra på pappret, så länge man håller sig under de 1000 mil/år de bestämt att man får köra. Längre bilsemester går ju fetbort isåfall, vilket är lite oturligt eftersom man inte lär åka till Mallorca nästa sommar heller.
Det är mitt största problem med leasing, de vansinnigt dåligt tilltagna milen man får med, och de hutlösa priser de kräver för överskjutande mil.
Med Kona-leasingen kunde jag inte ens pendla till jobbet varannan dag med den, i grundavtal. Helt värdelöst för mig, tyvärr.

I allmänhet kan man ju köpa till fler mil om man behöver. Men det är klart att hur långt bilen gått påverkar andrahandsvärdet ganska mycket, och att det därför kan bli rätt dyrt.

Själv har jag nu nästan motsatt problem. Jag betalar för 1000 mil per år men kör inte så långt ens under normala år, i år använder jag bilen kanske två gånger i veckan. Men jag får inget tillbaka för "undermil", men jag hoppas ju att man kanske kan förhandla lite vid återlämnandet. De lär ju hitta saker att gnälla på som de vill ha betalt för och då kanske jag kan få till något avdrag på det med tanke på att bilen sannolikt kommer att ha gått max 2000 mil av de 3000 som ingick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snart dags att byta bil igen. Frågan är vad man ska köra på. Brukar ha bilarna ca 4 år.

Alla säger att el är framtiden. Alla tillverkare och länder säger att de ska slipa bensinare ganska snart. Alla säger att begagnat marknaden för bensinare när jag säljer om 4-5 år kommer vara skräp...
...men det byggs inga laddstolpar?

Vad är era reflektioner kring detta? Kommer det bli en plötslig boom av stolpbyggande nästa år? Och tänk på att Sverige inte endast består av Stockholm innerstad och köpcentrum

*PS, hybrid är fegt, vill ha ett svart/vitt svar, inga gråskalor

Bäst för både miljö och plånbok är att du fortsätter köra vidare med din nuvarande plåtburk till den inte fungerar för ändamålet längre (t.ex. familjeutökning eller dyl.).

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Eott:

Varför byter man bil var 4:e år?

Hur orkar man äga en och samma bil i fyra år?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen hade det förstås blivit problem om hundratusen laddstolpar ska installeras och användas imorgon i Malmö eller liknande, men det är ju inte vad som händer.

Nä, fast det är väl det som borde hända om alla ska köra elbil? England ska ju förbjuda nybilar som inte är el om 10 år. Om vi vill göra liknande så måste ju dessa stolpar och elnät byggas redan nu. Inte sen. Jag tycker det går lite långsamt bara samtidigt som många kollegor och annat löst folk rekommenderar elbil.

Kanske väntar man på nästa generations snabbladdare innan man börjar bygga fullt ut? Skulle vara en anledning jag förstår

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Bor i förort till Göteborg och resorna är sällan längre än 1h bilväg.

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Det låter som att elbil är perfekt för dig. Kör du såna sträckor att du kan ladda hemma över natten så är elbilar betydligt mera praktiska och ekonomiska om man kör mycket. Bensin eller hybrid är bara vettigt om man kör långa sträckor på konstiga rutter, typ 50 mil i sträck på småvägar. Det gör ju nästan ingen.

Utbudet på större elbilar i vettiga prisklasser blir betydligt bättre nästa år. VW ID.4 och speciellt Skoda Enyaq är de som jag själv tycker är mest lockande, men Kia Niro EV och Hyundai Kona är inte heller några dåliga alternativ. Sen är ju nog Tesla 3 väldigt attraktiv med deras Superchargers.

Tyvärr finns det knappt några bra begagnade (typ 2-5 år) bilar på marknaden, både eftersom det sålts så få i tiderna och eftersom de köps upp så snabbt.

Skrivet av Jejk0b:

Agreed, men det löser dom med någon variant av kilometerskatt, så "snart" kommer hela det ekonomiska incitamentet med elbil/plug-in hybrid försvinna.

Varför skulle det försvinna? Om staten vill ersätta förlorade skatteinkomster från bränsle så kommer de ju antagligen att höja skatterna på bensin och diesel med åtminstone lika mycket, så balansen lär nog finnas kvar. Det blir bara ännu dyrare att köra med fossila bränslen i så fall.

Skrivet av willesakken:

Bäst för både miljö och plånbok är att du fortsätter köra vidare med din nuvarande plåtburk till den inte fungerar för ändamålet längre (t.ex. familjeutökning eller dyl.).

Det gäller bara om du knappt kör alls. En Tesla 3 når paritet i utsläpp med en motsvarande bensinbil vid runt 25 000-30 000 km (högre utsläpp vid produktion). Den nuvarande plåtburken har antagligen utsläpp på minst 150g/km (när man beaktar bränsleproduktionen) mer än en elbil som körs på förnybar el, vilket gör att man inte behöver köra många tusen kilometer per år under ett par års tid för att det ska vara mer miljövänligt att köpa en ny, liten elbil.

Sen så är de ju inte enda alternativen. Vill man vara så miljömedveten som möjligt så är det bästa alternativet att köpa en liten, begagnad elbil, typ Nissan Leaf från 2015 eller så.

Själv kör jag med en Audi Q3 (1,5 liters bensin) från 2020. Det blev bensinbil på grund av jobbets policy för bilförmån, men själv skulle jag nog hellre väntat ett halvår på t.ex. ID.4 eller Enyaq. Elbil är ändå inte optimalt för mig, eftersom jag ett par gånger i månaden kör typ 100 mil på två dagar, men det är något som jag kunde leva med.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nä, fast det är väl det som borde hända om alla ska köra elbil? England ska ju förbjuda nybilar som inte är el om 10 år. Om vi vill göra liknande så måste ju dessa stolpar och elnät byggas redan nu. Inte sen. Jag tycker det går lite långsamt bara samtidigt som många kollegor och annat löst folk rekommenderar elbil.

Kanske väntar man på bästa generations snabbladdare innan man börjar bygga fullt ut? Skulle vara en anledning bjag förstår

Egentligen så behövs ju inte så många laddningsstolpar som man skulle tro, även om fler behövs. De viktigaste laddningsställena är ju hemma, på jobbet och sen på bensinmackar efter större vägar. Ska du köra från Malmö till Kiruna så behöver du ladda på vägen, men kör du från hemmet till kontoret så laddar du ju på natten och under jobbdagen. Då behövs inte heller någon vidare snabbladdning, för du har antagligen ganska många timmar på dig, och bilen är antagligen halvfull när du kommer dit.

Man tänker ofta lite fel när det gäller laddning. Vi är så vana att tanka bilen en gång i veckan, och att hitta en mack när det behövs. Se istället på det som du gör med mobilen. Jag laddar den på natten, och när jag kommer till jobbet sätter jag den i dockan. Då har jag praktiskt taget fullt batteri under hela dagen, utan att behöva tänka desto mer på saken.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tre sidor in i tråden och jag har fortfarande inte förstått vad som diskuteras riktigt.

Frågan "elbil vs bensinbil" blir ju lite knasig när det inte känns som man specat upp alls vad syftet med bilen är, eller har jag bara helt missat det? Det är en viss skillnad på att köpa en begagnad Polo som är 3 år gammal jämtemot ett ny Tesla Model 3. Från trådstarten går att utläsa att man är orolig för värdetapp. En några år gammal OK bensinare kan tappa hela sitt värde innan man är uppe i tappet på en helt ny bra elbil exempelvis (helt enkelt för att billiga elbilar inte finns).

Rent kostnadsmässigt handlar det inte så mycket om el vs bensin utan snarare billig vs dyr bil. Billiga elbilar finns inte (Renault Zoe är väl gränsfall men också väldigt begränsad), så om man kör normalmycket kommer bensin vara mer prisvärt (om det nu är det som är högsta prioriteten).

När jag skaffar bil framöver kommer exempelvis en resa jag gör då och då vara ca 35 mil. De billigaste elbilarna med den räckvidden och lite marginal kostar över halvmiljonen. En sådan bil kommer aldrig bli billigare sett till totalkostnad än säg en begagnad VW/Seat/Skoda som rimligtvis ligger i spannet 80-180k.

@hölmiz specade upp relevanta frågor som bör besvaras innan man kan dra någon rimlig slutsats kring vad som är det lämpliga valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tror du har skrivit fel eller missförstått något. Kör du 8A på tre-fas så laddar du med ca 5,6kW (beroende på exakt spänning du får ut, det är inte alltid exakt 230 eller 240V) inte 11kW som du får med 16A.

Som jag skrev ovan.. Jag är ingen elektriker.

Det enda jag vet är att jag fått en laddstolpe med 3-fas 11kW/16A och att jag i bilen ställer ner laddningen till 8A, för att inte maxa ut det hela tiden. Det räcker ändå gott och väl varje natt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det gäller bara om du knappt kör alls. En Tesla 3 når paritet i utsläpp med en motsvarande bensinbil vid runt 25 000-30 000 km (högre utsläpp vid produktion). Den nuvarande plåtburken har antagligen utsläpp på minst 150g/km (när man beaktar bränsleproduktionen) mer än en elbil som körs på förnybar el, vilket gör att man inte behöver köra många tusen kilometer per år under ett par års tid för att det ska vara mer miljövänligt att köpa en ny, liten elbil.

Hur många kilogram koldixoid (åsidoser de kemikalierna som krävs för att producera dagens battericeller) släpps det ut för att producera en Tesla, eller motsvarande, elbil idag?

Jag tror du missförstår. Jag säger inte att man ska köpa en ny bensinare istället för elbil. Jag säger att snällast för miljön (och plånbok) är att inte köpa ny alls om man absolut inte måste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Nä, fast det är väl det som borde hända om alla ska köra elbil? England ska ju förbjuda nybilar som inte är el om 10 år. Om vi vill göra liknande så måste ju dessa stolpar och elnät byggas redan nu. Inte sen. Jag tycker det går lite långsamt bara samtidigt som många kollegor och annat löst folk rekommenderar elbil.

Men även om det blir en massa elbilar så kommer förstås inte alla att ladda samtidigt. Smarta elnät kommer ju att behövas, så att elleverantörerna kan sprida ut laddningen över nätterna och liknande, och nätet kommer att behöva byggas ut men det har ju varit klart i rätt många år nu. Att det inte har skett är ju ett politiskt beslut inte ekonomiskt eller tekniskt.

Citat:

Kanske väntar man på bästa generations snabbladdare innan man börjar bygga fullt ut? Skulle vara en anledning bjag förstår

Dagens snabbladdare är tillräckligt bra och man är redan uppe på nivåer som kräver vätskekylda kablar och liknande, så det är inte så enkelt att öka effekten ännu mer. Men det som behövs är inte så mycket fler snabbladdare utan fler långsamma (och prisvärda) laddare där folk bor och jobbar. Snabbladdare behövs också, längs motorvägar och liknande, men merparten av laddningen kommer att ske via långsamma laddare hemma eller på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willesakken:

Hur många kilogram koldixoid (åsidoser de kemikalierna som krävs för att producera dagens battericeller) släpps det ut för att producera en Tesla, eller motsvarande, elbil idag?

Jag tror du missförstår. Jag säger inte att man ska köpa en ny bensinare istället för elbil. Jag säger att snällast för miljön (och plånbok) är att inte köpa ny alls om man absolut inte måste.

Du har absolut en poäng. Samtidigt så finns det ju andra aspekter som komplicerar saken. Om du inte skrotar din gamla bil utan säljer den när du köper en ny elbil så kommer någon annan att använda den, kanske istället för en ännu äldre bil som släpper ut mer. Ser man till helheten så skrotas ju bilar när de är så gamla och/eller trasiga att de inte är värda att laga eller sälja längre. Så om du köper en ny bil så kanske du liksom "knuffar ut" en riktigt gammal och smutsig bil i botten av köpekedjan. Eller så skrotas inte den här gamla skitbilen utan en artonåring köper den istället för att inte ha en bil, och då är det ju inte så positivt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kanske väntar man på bästa generations snabbladdare innan man börjar bygga fullt ut? Skulle vara en anledning bjag förstår

Med tanke på att jag knappt hinner gå på toaletten och köpa en dryck ifall jag kör Stockholm-Göteborg och inte skall ladda i onödan (och då på förra generationens laddare från Tesla) så behövs det inte speciellt mycket mer skulle jag påstå. Den generation de bygger nu (samt t.ex. Ionity) är markant snabbare också så då är det ännu värre. Det är ju dessutom rätt utbyggt och blir bättre hela tiden.

Sen är det ju inte alla bilar som kan ladda tokfort men de nyare från de flesta tillverkare laddar på rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Kör man längre planeras stopp in för 45 min laddning (halva tiden med gen3 stolpar) vid behov.

Det är alldeles för lång tid för mig, 5 minuter vore acceptabelt. Om "alla" dessutom skaffar elbil så lär ju risken bli ganska hög för långa laddköer på vältrafikerade rutter. Att istället stanna och fjuttladda 5 minuter i taget på dagens laddstationer vore heller ingen acceptabel lösning för min del.

När laddinfrastrukturen är utbyggd ordentligt överallt (hela Sverige inklusive inlandet) och laddning tar max 5 minuter så skaffar jag gärna elbil.

Innan dess fortsätter jag med laddhybrid, 100% el till-från jobbet och inne i stan och sedan bensin för längre sträckor. Enligt mig den perfekta kompromissen när man bor i tätort, inte har långt till jobbet men kör längre sträckor då och då (40 mil för släktpåhälsning exempelvis).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Hur många kilogram koldixoid (åsidoser de kemikalierna som krävs för att producera dagens battericeller) släpps det ut för att producera en Tesla, eller motsvarande, elbil idag?

Jag tror du missförstår. Jag säger inte att man ska köpa en ny bensinare istället för elbil. Jag säger att snällast för miljön (och plånbok) är att inte köpa ny alls om man absolut inte måste.

Nej, jag missförstod inte. Min poäng är att det är bättre för miljön till och med att köpa en ny elbil än att köra på med den gamla dieselbilen (eller bensinbilen, men exemplet nedan är med diesel).

Titta t.ex. på den här rapporten gjort vid University of Eindhoven: https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/Eng...

Enligt den rapporten uppskattas utsläppen för produktionen av en Tesla Model 3 uppgå till 13,25 ton co2. Skillnaden i utsläpp mellan Mercedes C 220d och Tesla Model 3 är 188g/km. Det innebär att du släpper ut mera om du kör ca 70 000km med din gamla dieselbil än om du köper en ny Tesla och kör samma mängd.

Sen så kan du påverka det betydligt om du köper en mindre bil. En eGolf t.ex. har utsläpp på 8,75 ton ungefär, och når breakeven med gamla dieseln (utan produktionskostnader) vid ca 47 000 km, vilket för många motsvarar kanske 3 års körande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det är alldeles för lång tid för mig, 5 minuter vore acceptabelt. Om "alla" dessutom skaffar elbil så lär ju risken bli ganska hög för långa laddköer på vältrafikerade rutter. Att istället stanna och fjuttladda 5 minuter i taget på dagens laddstationer vore heller ingen acceptabel lösning för min del.

När laddinfrastrukturen är utbyggd ordentligt överallt (hela Sverige inklusive inlandet) och laddning tar max 5 minuter så skaffar jag gärna elbil.

Innan dess fortsätter jag med laddhybrid, 100% el till-från jobbet och inne i stan och sedan bensin för längre sträckor. Enligt mig den perfekta kompromissen när man bor i tätort, inte har långt till jobbet men kör längre sträckor då och då (40 mil för släktpåhälsning exempelvis).

Samtidigt finns det ju bilar idag som klarar 40 mil utan laddning på vägen och dina släktingar kanske har ett eluttag som du kan låna när du är framme, alltså borde det inte vara något större problem. Om du inte åker 40 mil för att hälsa på och sen åker hem igen samma dag förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är alldeles för lång tid för mig, 5 minuter vore acceptabelt. Om "alla" dessutom skaffar elbil så lär ju risken bli ganska hög för långa laddköer på vältrafikerade rutter. Att istället stanna och fjuttladda 5 minuter i taget på dagens laddstationer vore heller ingen acceptabel lösning för min del.

När laddinfrastrukturen är utbyggd ordentligt överallt (hela Sverige inklusive inlandet) och laddning tar max 5 minuter så skaffar jag gärna elbil.

Innan dess fortsätter jag med laddhybrid, 100% el till-från jobbet och inne i stan och sedan bensin för längre sträckor. Enligt mig den perfekta kompromissen när man bor i tätort, inte har långt till jobbet men kör längre sträckor då och då (40 mil för släktpåhälsning exempelvis).

Varför vill du ladda fullt på vägen utan att det behövs? Är ju som att stanna för att tanka när man har halv tank så den är full när man kommer fram...

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat hittills. Har lärt mig massor om snabbladdning och vad som krävs o finns.

Nu blir jag ju sugen på elbil på riktigt. Fast har inte sett prislappen för 4 år elbil än förstås (inkl bygge av laddstolpar hemma).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Varför byter man bil var 4:e år?

För att man konstant vill ligga i spannet där bilen förlorar mest värde

Mer seriöst: Köp en relativt modern bil med motor i rimlig storlek (kring 2L för en familjebil). Allting över ca 250k går automatiskt bort eftersom man då i princip bara förstör resurser. Rent miljömässigt är det bästa föra miljön troligen bilen du äger, men det gillar inte många att höra.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

hade aldrig gått på elbil inom dom 10 kommande åren.. Det svenska elnätet är så kraftigt underdimensionerat för elbilar utöver den konsumtion som sker i dagsläget, energiproduktionen laggar efter så det slår härliga till. Det betyder bara att det finns 1 sak kvar att göra... tok höja elpriset eller begränsa folks tillgång till el.

Bensin eller diesel, Ny eller begagnad bestämmer du själv.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Kör med en 10 år gammal bil idag och kommer högst antagligen köpa elbil nästa gång (säg om 4-5år). Laddstolpar bryr jag mig inte om men kommer däremot behöva installera laddare hemma.

Edit: Jag hade gärna köpt elbil idag men det känns inte som att det finns någon bra elbil än. Tesla vore väl kanske ok men har läst en hel del "nybörjarmisstag" de har med de billigare modellerna i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selmalagerlöf:

hade aldrig gått på elbil inom dom 10 kommande åren.. Det svenska elnätet är så kraftigt underdimensionerat för elbilar utöver den konsumtion som sker i dagsläget, energiproduktionen laggar efter så det slår härliga till. Det betyder bara att det finns 1 sak kvar att göra... tok höja elpriset eller begränsa folks tillgång till el.

Bensin eller diesel, Ny eller begagnad bestämmer du själv.

Ni svenskar exporterar väl el?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon201296:

Ni svenskar exporterar väl el?

Jepp. Från vissa regioner. Men i andra behöver vi importera, för vi kan inte transportera elen över längre sträckor inom landet pga ett dassigt huvudnät.
Norrland producerar mängder med vattenkraft, men det har jag som skåning nästan ingen som helst nytta av, eftersom den inte går att transportera ner till mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jepp. Från vissa regioner. Men i andra behöver vi importera, för vi kan inte transportera elen över längre sträckor inom landet pga ett dassigt huvudnät.
Norrland producerar mängder med vattenkraft, men det har jag som skåning nästan ingen som helst nytta av, eftersom den inte går att transportera ner till mig.

Det var härifrån jag fick mina uppgifter, tyckte det var intressant. Vi är nog ganska långt ifrån att alla i hela landet byter snabbt till elbil men även om det skulle hända som de här skriver "över en natt" så är det en fortfarande bara en liten del av landets elförbrukning.

"Ett dassigt huvudnät" som du skriver kan ju i och för sig fortfarande vara ett bekymmer, kan jag läsa om detta någonstans?

Edit: Glömde länka, här: https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-e....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Varför byter man bil var 4:e år?

För att det är kul med nya bilar? Behöver inte vara svårare än så

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon201296:

Det var härifrån jag fick mina uppgifter, tyckte det var intressant. Vi är nog ganska långt ifrån att alla i hela landet byter snabbt till elbil men även om det skulle hända som de här skriver "över en natt" så är det en fortfarande bara en liten del av landets elförbrukning.

"Ett dassigt huvudnät" som du skriver kan ju i och för sig fortfarande vara ett bekymmer, kan jag läsa om detta någonstans?

Edit: Glömde länka, här: https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-e....

Det är svårt att få fram exakta uppgifter, men omskrivningar av olika sätt att förminska negativa effekter av att alla laddar samtidigt ger en fingervisning om att det fortfarande finns en del jobb kvar:
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-e...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield