Kan jag låsa 6 kärnor och överklocka 2 på min 5800X?

Permalänk
Medlem

Kan jag låsa 6 kärnor och överklocka 2 på min 5800X?

Kör just nu en Ryzen 5800X låst på 1100 mV Core samt alla 8 kärnor låst på 4400mHz.
Tempsen är riktigt bra och kan inte höra fläktarna när jag lirar spel.

Får 58xx poäng i Cinebench 20 multitrådat samt ca 566 poäng i single trådat.

om jag kör Stock inställningar så får jag 624 poäng in Single trådat, alltså över 10% mer prestanda, dock så låter datorn väldiggt mycket då.

Justerar allt via BIOS. Ovanstående med ECO mode 65Watt.

Skulle då hellre vilja överklocka de 2 bästa kärnorna, går det låsa 6 kärnor på 4.4Ghz / 1.1V medans övriga 2 körs tillexempel på 1.475V 5Ghz som MAX?

Har försökt använda mig av AMD curve, men det verkar fungera bara i stock volt?!

Permalänk
Medlem

Cinebench-resultat är inte översättbart till faktisk prestanda. Vet inte om CCX-overclocking finns till Ryzen3 men tror fortfarande att du får mer prestanda genom att bara köra med PBO.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Cinebench-resultat är inte översättbart till faktisk prestanda. Vet inte om CCX-overclocking finns till Ryzen3 men tror fortfarande att du får mer prestanda genom att bara köra med PBO.

Det finns CCX-overclocking, dock så har ju 5800X bara en CCX, antar att 5900X som har 2 CCX så hade jag kunnat undervolta/underklocka en CCX samt andra disabla 2-4 cores och övervolta/överklocka?