Permalänk
Medlem

Var är alla 2,5/5Gbps-switchar?

I takt med att jag uppgraderar mina darorer så sitter jag nu med 3 stycken darorer som hae 2,5Gbps nätverkskort, men jag hittar fasen inga switchar till ändamålet. Det finns en enda i konsumentsermentet, men den är inte managerbar och jag måste kunna sätta vlan på dom.
Nästa steg är ju typ 10Gbps men dom är ju riktigt schweindyra och riktar sig ju inte alls till hemsegmentet.
Det borde ju verkligen komma snabbare switchar än 1 gigabit snart nu, alltså en större mängd sådana, med tanke på att väldigt många darorer utrustas med 2,5Gbps-kort.
Finns det några switchar nånstans som jag missat?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Netgear MS510TX bl.a

Permalänk

Den stora skaran använder sin dator inte till mer än att surfa, se på film och spela. Dessa klarar sig med enkla datorer och nätverk, vilket gör att marknaden för de kraftfulla är liten. Vad jag har förstått så kräver det dessutom rätt schysst hårdvara inne i en router för att klara av 10Gbit på 5 portar och det gör det hela dyrt.
Så det tragiska är att man får vänta. Netgear MS510TXPP som nämndes så kallar säkert visa den för konsumentswitch, men priset gör att jag skulle kalla den för lilla kontoret/entusiast-switch.

Vanlig folk idag köper inte en stor separat switch, de köper en låda med mycket i som de kallar för en router, om de skaffar en switch så är det att splittra en nätverkskabel i garaget eller liknande.

*edit*
MS510TX är egentligen inte sjukligt dyr, det börjar närma sig. Men det är 2st 2,5Gbit portar och 2st 5Gbit portar man får ut om jag tolkar det rätt. Så man lägger ut över 3000kr på en swicth som redan vid inköp är underdimensionerad. Annars kan man räkna på nätverksutrustning i många år och se kostnaden som liten. Till detta ska man ha rätt nätverkskabel, ska man köpa cat 7 eller 8 idag?

Permalänk
Medlem

CRS309-1G-8S+ är riktigt fin, men det kostar ju lite extra att köpa till SFP också.
Har en sån, kör 1x5Gbit och 3x10Gbit

Inte en 2,5/5Gbps-switch, men har aldrig fattat varför moderkortstillverkarna går på 2,5/5Gbps när 10Gbps är standard sedan länge.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv

Netgear MS510TX
2850 kr ink frakt till Sverige

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har en på g. Jag väntar på den, och tills dess kör jag en vanlig gigabitswitch.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran använder sin dator inte till mer än att surfa, se på film och spela. Dessa klarar sig med enkla datorer och nätverk, vilket gör att marknaden för de kraftfulla är liten. Vad jag har förstått så kräver det dessutom rätt schysst hårdvara inne i en router för att klara av 10Gbit på 5 portar och det gör det hela dyrt.
Så det tragiska är att man får vänta. Netgear MS510TXPP som nämndes så kallar säkert visa den för konsumentswitch, men priset gör att jag skulle kalla den för lilla kontoret/entusiast-switch.

Vanlig folk idag köper inte en stor separat switch, de köper en låda med mycket i som de kallar för en router, om de skaffar en switch så är det att splittra en nätverkskabel i garaget eller liknande.

*edit*
MS510TX är egentligen inte sjukligt dyr, det börjar närma sig. Men det är 2st 2,5Gbit portar och 2st 5Gbit portar man får ut om jag tolkar det rätt. Så man lägger ut över 3000kr på en swicth som redan vid inköp är underdimensionerad. Annars kan man räkna på nätverksutrustning i många år och se kostnaden som liten. Till detta ska man ha rätt nätverkskabel, ska man köpa cat 7 eller 8 idag?

Ja den skulle ju kunna vara något. Jag har "bara" 2,5Gbps på 3 datorer, övriga servrar har 1Gbps inklusive brandväggen. Får jag 4-5 portar som klarar 2,5Gbps är jag nöjd, även om 3000.spänn känns lite väl mycket. I dagsläget har jag 2 st 24 portars gigabitswitchar samt ett antal 5-8 portars switchar. Att byta ut allt blir för dyrt, men att kunna köra vissa datorer på mer än 1Gbps vore bra. Får hoppas det börjar tillverkas mer switchar som är 2,5-5Gbps snart, så det blir lite konkurrens.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Ubiquiti har en på g. Jag väntar på den, och tills dess kör jag en vanlig gigabitswitch.

Låter bra, deras grejer brukar ju vara bra samt rimligt prisat.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Netgear MS510TX
2850 kr ink frakt till Sverige

Har letat efter en sådan just på Amazon. Ska undersöka den mer noga.
Det är väldigt snålt utbud på 10Gbit-utrustning för oss entusiaster. I princip får man bygga rack hemma, vilket kan orsaka lite bekymmer för hemfriden..

Men nu när fler och fler moderkort har stöd för i alla fall 2,5Gbit tror jag det blir större utbud kanske redan nästa år? Sedan kommer nästa hinder: När Bahnhof ökar max från 1Gb/s till 10 i min del av stan. Två gator längre bort har dom det. Så nära, men ändå så långt borta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Netgear MS510TX
2850 kr ink frakt till Sverige

Byt de till se, så kommer du direkt till Svenska priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniken är framförallt alldeles för dyr, den kostar mångdubbelt mot 1Gbit teknik och apparaterna kräver även mycket mer energi eftersom kretsarna görs i så små serier att man använder gammal tillverkningsteknik för dem.
Det är helt enkelt väldigt omogen teknik som idag har extremt litet användningsområde och frågan är nog om "lite snabbare" ens komemr att bli nått intressant ur kommersiell synpunkt för om man ökar banbredden så att man tex även kan överföra video så öppnas många nya tillämpningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ykalon:

Byt de till se, så kommer du direkt till Svenska priset.

Okej, tack! Jag trodde att det alltid blir dyrare med se-sidan, men det verkar inte stämma för denna produkt (Just denna gång skiljde det ju bara 4kr). Jag har för mig att när jag jämfört tidigare så har det skiljt en liten slant iallafall, så jag har kört från de. Men det beror ju på vilken produkt det är kanske, samt eventuella nationella skatter.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en QNAP QSW-1105-5T hemma för alla mina datorer med 2.5 GbE, kostade runt 99$ och har funkat riktigt bra. Har också en QNAP QSW-M408-4C för 10 GbE men inte lika nöjd med den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265228:

Jag kör en QNAP QSW-1105-5T hemma för alla mina datorer med 2.5 GbE, kostade runt 99$ och har funkat riktigt bra. Har också en QNAP QSW-M408-4C för 10 GbE men inte lika nöjd med den.

Tack för ett till perspektiv! Får man fråga varför du inte är nöjd med den snabbare switchen (QNAP QSW-M408-4C)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265474:

Tack för ett till perspektiv! Får man fråga varför du inte är nöjd med den snabbare switchen (QNAP QSW-M408-4C)?

Den fungerar bra, men inget lösenords skydd på telnet porten (och ingen SSH port) plus ingen HTTPS på Web UIn. Känns som att säkerheten inte är direkt seriös, men som hem switch är den nog bra. Är nog mest jag som är lite paranoid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265228:

Den fungerar bra, men inget lösenords skydd på telnet porten (och ingen SSH port) plus ingen HTTPS på Web UIn. Känns som att säkerheten inte är direkt seriös, men som hem switch är den nog bra. Är nog mest jag som är lite paranoid.

Ahh okej, ja det var ju lite trist. HTTPS verkar vara ytterst ovanligt på konsumentprylar tyvärr, men telnet-login måste ju gå att begränsa? Kan man stänga av telnet-åtkomsten alternativt begränsa den till ett visst VLAN? Skulle ju hjälpa lite isåfall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265474:

Ahh okej, ja det var ju lite trist. HTTPS verkar vara ytterst ovanligt på konsumentprylar tyvärr, men telnet-login måste ju gå att begränsa? Kan man stänga av telnet-åtkomsten alternativt begränsa den till ett visst VLAN? Skulle ju hjälpa lite isåfall.

Skulle gissa att det går via telnet, men inte hittat något på Web UIn. Svårt att hitta nå bra dokumentation från QNAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265228:

Jag kör en QNAP QSW-1105-5T hemma för alla mina datorer med 2.5 GbE, kostade runt 99$ och har funkat riktigt bra. Har också en QNAP QSW-M408-4C för 10 GbE men inte lika nöjd med den.

Yes, den där switchen har jag hittat och den hade varit högintressant om den hade varit managerbar, vilket den tyvärr inte är.
2,5Gbps-switchen alltså.
Angående den dyrare switchen så läste jag ditt senare inlägg och det låter ju inte som en seriös produkt att inte ha https på web ui:t och inget lösenord på telnet. Vem använder ens telnet? Det är ju superosäkert. SSH hade ju varit ett mycket bättre val.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är väl mest tänkt att dessa 2.5Gbit/s som finns inbyggt på nya mammabrädor är tänkt att användas för direktkommunikation mot en NAS server? Om man tittar på senaste B550 Tomahawk exempelvis så har den både 1Gbit/s port och 2.5Gbit/s port då är det väl tänkt att man kör med 2.5Gbit/s mot NAS'en och använder 1Gbit/s mot Internet alternativt om ens bräda bara har en nätverksport så finns ofta WiFi 6 då kör man WiFi mot Internet och nätverksporten mot NAS'en.

Det är väl så de flesta kommer användas. Finns ju extremt sällan för hemmabruk att internethastigheter över 1Gbit erbjuds.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är väl mest tänkt att dessa 2.5GHz som finns inbyggt på nya mammabrädor är tänkt att användas för direktkommunikation mot en NAS server? Om man tittar på senaste B550 Tomahawk exempelvis så har den både 1Ghz port och 2.5Ghz port då är det väl tänkt att man kör med 2.5Ghz mot NAS'en och använder 1Gbit/s mot Internet alternativt om ens bräda bara har en nätverksport så finns ofta WiFi 6 då kör man WiFi mot Internet och nätverksporten mot NAS'en.

Det är väl så de flesta kommer användas. Finns ju extremt sällan för hemmabruk att internethastigheter över 1Gbit erbjuds.

Fast även fast man inte har 1Gbps internetanslutning så betyder ju inte det att många vill ha högre nätverkshastighet internt i sitt nätverk hemma. Ett NAS är ju tänkt att delas med flera användare / datorer med en centraliserad lagring. Att då köra enbart en dator mot ett NAS känns ju bara helkonstigt. Då kan man ju lika gärna ha datat på datorn som är ansluten till NAS:en.
Jag tror inte att någon tänkt att det ska fungera så.

EDIT: Antar att du också menar 2,5Gbps och inte Ghz..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fast även fast man inte har 1Gbps internetanslutning så betyder ju inte det att många vill ha högre nätverkshastighet internt i sitt nätverk hemma. Ett NAS är ju tänkt att delas med flera användare / datorer med en centraliserad lagring. Att då köra enbart en dator mot ett NAS känns ju bara helkonstigt. Då kan man ju lika gärna ha datat på datorn som är ansluten till NAS:en.
Jag tror inte att någon tänkt att det ska fungera så.

EDIT: Antar att du också menar 2,5Gbps och inte Ghz..

Haha så det kan bli, hade precis innan diskuterat CPU'er så av någon anledning var min hjärna fast i GHz begreppet så skrev det omedvetet, menade naturligtvis Gbit/s och har nu ändrat!

Naturligtvis är det bättre med snabbare LAN hastighet. En NAS är ju främst tänkt för just det du beskriver men det är förvånansvärt många nördar som i praktiken kör den som en sorts extern back up/extern lagring och för att då således kunna slippa ha mekaniska diskar i sin dator så då sitter NAS'en direktkopplad mot en stationär dator för direktöverföring av filer fram och tillbaka och sen nyttjas den andra porten för uppkoppling mot en router så kan NAS'en nås både från andra enheter i hushållet samt från Internet om man vill komma åt filer när man är bortrest. Men oftast används nog anslutningen mellan datorn och NAS'en och då vill man ha högst hastighet den vägen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version