Permalänk

Asus B550-F + 5600X Problem

Hej,

satte precis ihop en nästan helt ny dator med asus B550-f moderkort och en ryzen 5600X samt Gskill Trident Z minnen.
Mitt problem är att systemet inte postar/bootar överhuvudtaget.
När jag kopplar in nätagget så börjar ROG-loggan pulsera och bios-flashback till ett antal olika bios verkar fungera som det ska (först långsamt pulserande grön lampa och sedan snabbt blinkade, efter detta stängs lampan av. Precis som det beskrivs i manualen).

När jag sedan ska starta datorn händer absolut ingenting, inga status LED:ar lyser, det är som att strömmen inte kommer fram eller något, men som sagt, ROG loggan blinkar på.

Saker jag testat:
Plocka ut minnen
Plocka ut grafikkort
Verifiera att inga pinnar var böjda på cpun
Fulstarta agget för att verifiera att det fungerar
Testade också att kortsluta PWR-pinnarna på moderkortet för att försäkra mig om att det inte var något fel på startknappen, då händer absolut ingenting.

Har som sagt testat lite olika bios men inget verkar hjälpa.

Har något något mer tips?

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios så att det stödjer 5000-serien?
En guide här:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Yes har testat ett antal olika. Kan ju inte vara 100 på att det fungerade men allt tyder på det....

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Det borde funka med moderkortet om man följer Inets guide.
Om det är något med hårddisken och windows så kanske du behöver ställa in bootordningen i bios.

Annars kan det vara ett garantiärende och att du behöver lämna tillbaka någon komponent.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att lägga upp bilder? Testa eventuellt med "Clear CMOS". Detta beskrivs i manualen.

Permalänk

Rätt säker på att moderkortet är trasigt.
Får inte strömt ordentligt verkar det som, min gamla dator gick igång direkt när jag kopplade in agget så det verkar ok. Har aldrig sett några statusledar alls. :/

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Tji fick jag.
Var helt säker på att det var moderkortet och ville ju ha igång datorn så åkte in och köpte ett b550 tomahawk, flashade med en usb-sticka till bioset som ska ha stöd för zen 3 men när jag sätter i cpun så vägrar datorn att boota.
Kan det vara så jävligt att det faktiskt är cpun som är kass? Alltså ingenting händer när jag sätter in cpun, fläktarna går inte igång, inga LED:ar lyser -ingenting. Plockar jag ut cpun så går det fint att starta upp moderkortet (alltså så långt det nu går att starta utan processor....)

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NoArmsButCookies:

Kan det vara så jävligt att det faktiskt är cpun som är kass?

Alla processorer skall funktionstestas innan de lämnar fabrik, så det är ytterst låg felfrekvens på dem när de väl når slutanvändaren. Självklart kan det fortfarande förekomma processorer som är DOA. Bäst är naturligtvis om du kan testa i ett system som redan kör en Ryzen 5000 och därmed uppenbarligen fungerar som det skall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ja min känsla var också att det var väldigt ovanligt. Får testa lite mer med att flasha bios...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jag hade samma på mitt B550 Auros Pro. Jag testade allt i en hel helg. Försökte byta bios, rensade cmos, plockade ut batteriet en hel natt, testade verkligen allt men var helt söker på att moderkortet var paj. Det bara blinkade till i led när man slog på det.

Så jag gjorde en felanmälan till inet och skickade in det. Var helt säker på att de skulle byta ut det.
Men tydligen så var det bara S.B.T (Skit Bakom Tangentbordet)

Inet hade inga problem att få igång det och byta bios. Hemma var det bara att sätta ihop det och köra.
Extremt bra hanterat av Inet då ingen felsökningsavgift utgick trots att jag förmodligen gjort fel.
Men datorns vägar äro outgrundliga, posten kanske skakade den till rätta 😅

Permalänk

Haha tack för peppen... ska testa lite till. Har en känsla av att bios flashback inte alltid är klockrent....
svårt att verifiera att det faktiskt fungerade när man inte kan boota :/

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Haha tack för peppen... ska testa lite till. Har en känsla av att bios flashback inte alltid är klockrent....
svårt att verifiera att det faktiskt fungerade när man inte kan boota :/

Testa med flera olika usbminnen oxå. jag hade bara 2 olika hemma som jag testade med.
Men tydligen kan det vara kinkigt med.

Permalänk
Medlem

USB-stickan du kör flashback med är formaterad till fat32?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in ATX 12v-sladden bredvid processorn?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tji fick jag.
Var helt säker på att det var moderkortet och ville ju ha igång datorn så åkte in och köpte ett b550 tomahawk, flashade med en usb-sticka till bioset som ska ha stöd för zen 3 men när jag sätter i cpun så vägrar datorn att boota.
Kan det vara så jävligt att det faktiskt är cpun som är kass? Alltså ingenting händer när jag sätter in cpun, fläktarna går inte igång, inga LED:ar lyser -ingenting. Plockar jag ut cpun så går det fint att starta upp moderkortet (alltså så långt det nu går att starta utan processor....)

Jag hade ett liknande problem förut, funkade efter att jag skruvade loss cpu-kylaren lite då den satt för hårt. Innan det har jag även haft problem med minnen också.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Asus B550-F ska likt andra B550 moderkort stödja 5000-serien utan bios uppdatering out of the box som jag förstått.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Devil May Cry:

Asus B550-F ska likt andra B550 moderkort stödja 5000-serien utan bios uppdatering out of the box som jag förstått.

B550 släpptes ett halvår innan 5000-serien, och därmed finns det gott om brädor ute i butikerna som inte har något stöd för de nya processorerna, utan kräver en uppdatering av UEFI.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Har testat lite mer nu, kan utan problem flasha moderkortet om CPU:n inte är i, då går det precis som jag har läst mig till att det ska fungera, dvs, jag stoppar i USB:t, trycker flashknappen, jag ser att minnets aktivitetsledar lyser och det tar ett par minuter, fläktarna i datorn går igång och allt verkar toppen.
Sätter i cpun, ingenting, helt stendött. Ingenting händer när jag trycker på powerknappen, inte ens fläktarna snurrar. Exakt samma beteende på två moderkort. :/ Jag som var så peppad på att bygga en ny dator efter 8 år med 2700k.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Upptäckte jag också har problem med Asus b550-f gaming med min 5000 ryzen. Jag får upp en fin ROG logga och "please press del or f2...". Har inte provat uppdatera BIOS än.

Uppdatering: la på senaste beta bios via Flashback och nu är den igång! Haha!

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Även jag har problem. En Ryzen 5600x, Asus B550-F gamling, gskills 32 gb 3600. Allting verkar funka förutom att jag hela tiden får no signal. Har flashat med senaste beta bios från 25/11. Blinkade ett tag sedan slutade den. Några förslag eller någon annan som har likande problem.

Permalänk

Kan tyvärr inte hjälpa dig men du verkar ju komma betydligt längre än mig i alla fall!
Jag ska skicka in min cpu till inet så får vi se...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag hade ett rent helvete att få igång allt med datorn i sign dvs. samma moderkort.

DRAM leden lös och ingen bild. Testade allt, ett minne i taget etc. Hade senaste beta bioset på USB. Inget fungerade. Sedan kollade jag senaste bios igen. Idag dvs. (8 december). Då har ASUS släppt ett nytt bios som inte är beta längre.

Installerade det via flashback rensade cmos och bam. Allt fungerar klockrent. Är till och med inne på intel plattformens installation av Windows 10 och det fungerar galant.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av loket100:

Även jag har problem. En Ryzen 5600x, Asus B550-F gamling, gskills 32 gb 3600. Allting verkar funka förutom att jag hela tiden får no signal. Har flashat med senaste beta bios från 25/11. Blinkade ett tag sedan slutade den. Några förslag eller någon annan som har likande problem.

Jag har samma minnen (cl16) men 5950x. Med senaste bios så rullade den igång

Du kanske har samma låsning på nån rog logga så kanske värt koppla in på dp istället för HDMI? Och uppdatera BIOS såklart.

Permalänk
Medlem

Fick också igång datorn med senaste bios. Dock funkade det inte första flashningen, var tvingad att flasha med ett annat USB minne. Tradigt bara när man inte vet, gått igenom pins på CPU, provat olika minnen, ett och två minnen, kablar m.m
Sen i slutändan handlar allt om bios.

Permalänk
Medlem

Ja nog trodde jag datorn skulle starta iaf med bios som.följde med

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande strul, datorn startade men stannade med felkod 02 (Asus). En bios-update senare så startade allt som det skulle. Detta gjordes med allting installerat (jag vet flera som oroligt frågat om man måste plocka ut CPU, GPU etc.)

För referens:
Moderkort - Asus ROG Strix X570-E
CPU - AMD Ryzen 9 5900X
Ram - Corsair Vengeance 3600Mhz CL18 (32GB)
GPU - oväsentligt men det krävs en då Ryzen inte har inbyggd GPU

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem alls med mitt B550-F att flasha bios med sticka. Gick på 2minuter. Däremot är versionen av bios helt ruttet senaste bioset ger mig 10% sämre prestanda än betan. Boosten på cpun går som ett gummiband och volten lever ett eget liv. Den boostar max när jag sitter i firefox eller explorer men när jag ger mig in program som bör få prestanda (cinebench etc) då sjunker skiten till stock.
Mailade Asus och svaret man fick var typ har du satt in sladden i väggen.

Permalänk
Medlem

Låter som det är många som haft problem med "Asus B550-F + 5600X".

Läste en kommentar på prisjakt för B550-F WIFI versionen där det står att det är ett riktigt krångligt moderkort.

  • Ljuddrivrutinerna, ASUS Crate och front USB 3.0 kan helt plötsligt sluta att fungera.

  • Moderkortet hittar headsetet 1 gång av 10 när det ansluts.

  • Asus Crate hänger sig ofta.

  • Vid överföring av data till USB minne kopplas överföringen bort och återanslutas.

Upplever ni liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwaaaap:

Låter som det är många som haft problem med "Asus B550-F + 5600X".

Läste en kommentar på prisjakt för B550-F WIFI versionen där det står att det är ett riktigt krångligt moderkort.

  • Ljuddrivrutinerna, ASUS Crate och front USB 3.0 kan helt plötsligt sluta att fungera.

  • Moderkortet hittar headsetet 1 gång av 10 när det ansluts.

  • Asus Crate hänger sig ofta.

  • Vid överföring av data till USB minne kopplas överföringen bort och återanslutas.

Upplever ni liknande problem?

Moderkortet är med senaste BIOS, jag var ovan som kom från Intels plattform att behöva flasha bios så ofta. Med senaste icke betan fungerar allt klockrent för mig. Asus Crate hade jag inga problem med, valde dock att avaktivera det i BIOS idag då jag inte har något behov av det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag lånar den här tråden lite om det går bra.
Är det någon mer som har problem med nätverkskortet på Asus B550-f wifi?
Jag blir dc:ad flera gånger per dag i ca 4-5 sekunder när jag kör med kabel, och jag har uppdaterat alla drivrutiner.