Klocka 10600k + 4400MHz CL18 DDR4 minnen = svårt?

Permalänk

Klocka 10600k + 4400MHz CL18 DDR4 minnen = svårt?

Hej!

Jag har en ny i5 10600k + DDR4 minnen som är speccade till 4400 Mhz CL18 i kit om 2st stickor. Samt moderkort MSI Z490-A PRO.

Jag kör processorn i 5 Ghz på alla kärnor och samma hastighet med AVX. Behövde dra upp till 1,3V ca. Den biten känns helt okej och jag vill inte klocka mer än så utan vill ha något stabilt för 24/7 användning utan högljudd fläkt.

Nu har jag testat med minnena i 4266 Mhz som är deras lägre XMP profil. 1,4V. Jag får då "Error detected" i OCCT. Jag testade höja till 1,42V men ingen skillnad. IO på auto = 1,295V samt SA (system agent) på auto vilket ger rätt så höga 1,4V. Jag vill helst köra lägre än 1,4V. Ringbus på auto tills jag fått till ram.

Fråga 1: Vad kan jag göra? Bara öka på mer kräm till ram minnena? Men de är speccade till 1,4V på lägre hastigheten och 1,45V på 4400 Mhz så de ska ju klara detta tänker jag?

Fråga 2: Jag kör helst SA lägre än 1,4V då det verkar vara i högsta laget vad jag förstått. Något jag kan göra här, eller går det ej om jag ska köra minnena i hög hastighet?

Ram: VIPER BLACK OUT DDR4 16GB 4400MHz CL18 KIT

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Jag kör nu minnena i 4000 Mhz och där fungerar det fint. Men i 4400 eller 4266 Mhz som de är speccade till fungerar det inte utan fel i OCCT tyvärr. Även utan CPU klockning och även med lite extra påslag till spänningen.
Kan nu med minnena i 4000 Mhz köra CPU i 5 Ghz samtidigt utan problem och med 60 grader temperatur efter en längre körning i OCCT.

Kanske moderkortet som inte stödjer mer än 4000 Mhz minnen när man kör 2st? Jag hade lite svårt att tolka texten från manualen. Det var olika om man hade 1st minne, 2st, 4st och om de var dubbelsidiga minnen osv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på OCCT's memtest längre.
Anledningen är att bror köpte en bärbar burk (till käringa) och jag hade 2st 1600mhz 4gig ddr3 (hade även lägre CL) liggandes istället för hans 2st 1333mhz 2gig.
Så han kom hit vi tryckte i dom, gick ej att ändra hastighet på dom så dom kördes i lägre frekvens och CL än vad dom klarar av, dvs ska funka utan problem.

Starta occt memtest för jag kom ej ihåg varifrån dessa kom så ett 5-10min test är ju bra o köra då.
Men occt hittade fel o avbröt direkt med 1sek som "körtid", så satte tillbaks 2gig minnena och occt kördes fint i 5min.
Bror hade med sig sin dator som hade 2st 4gig i sig (med samma 1600mhz och samma CL som dom två jag hade) så vi provade dom i i käring datorn och occt funkade fint (med 1333mhz och det högre CL).

Satte i mina minnen i hans burk occt funkade fint, började tänka va fan varför?
Diskuterade runt lite och vi bestämde oss för att ladda ner memtest och prova med mina minnen i kärring datorn och jepp memtest funkade felfritt.
Vi bestämde oss för att vi skulle låta käring datorn stå med memtest i gång i 22-23tim då han ändå skulle åka förbi nära mig dagen efter så kunde hämta den då.

Och japp gick felfritt i 22-23timmar i memtest och när han kom så starade vi om o körde occt som bröt efter 1sek igen.
VARFÖR?
Jag tvivlar på att occt är så in i helvetet mycket bättre på att hitta minnes fel än memtest är.
Den har nu använts dagligen i 3-4 mån utan ett enda problem vilket jag tvivlar på att den hade gjort om minnena var så dåliga som occt tyckte dom var.

Med lite färre ord!
Prova med annat memtest än occt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Det kan vara en idé faktiskt. Däremot testade jag spela en del och det hängde sig ibland (kanske varannan timme) när jag körde minnena i 4400 Mhz så något var konstigt där.

Det blev däremot inget efter 1 sekund i OCCT för mig utan det kunde gå någon minut utan fel ibland.

Jag funderar nu på att köra i 4000 Mhz på minnena ändå. Jag kan dra ner timings då en bra bit samt att det "endast" behövs 1,4V till minnena. Jag känner mig lite osäker på att köra för högt till SA och IO med. Där var det 1,4V+ på SA som gällde i 4400 Mhz på minnena.
Nu i 4000 Mhz är jag nere på 1,21V SA och 1,17V IO. CPU i 5Ghz utan att behöva höja spänningen allt för mkt åtminstone.

Edit: Jag hittade nu på minnestillverkarens sida att varken mitt moderkort eller min processor stöds i 4400 Mhz. Kanske därför det var svårt att få till stabilitet Lite synd nu när jag betalat någon hundralapp extra för minnena, men jag klarar mig bra i 4000 Mhz med.
https://viper.patriotmemory.com/products/viper-4-blackout-ddr...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |