Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Någon som vet hur man "hölstrar" sina händer, trycke 4 under tutorial och nu får jag inte ner dem så jag kan zooma med höger musknapp?
Samt nån som lyckats binda om F som används i konverationer?

Dubbelklicka knappen du tar upp weapon wheel med.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

Håller med om att det skulle varit intressant om Rockstar byggde en sådan här värld. Det känns lite som att CDPR plockat russinen ur flera spel och klistrat ihop allt men missat vissa bitar. De avslöjar sig själva ibland utan att nämna för mycket.

Spekulerar bara. Men samma sak med alla referenser man ser som de lagt in som man antingen ska känna igen eller så har de bara stulit dem. Allt från karaktärer som ser ut som tagna ur original Blade Runner, eller asiatiska sci-fi element och annat. I en intervju med CDPR som sändes i kulturnyheterna sa de ungefär ”vi ville ha Keanu Reeves och hade ingen plan B, vi skulle bara stoppa in honom i spelet”. Då tänker man jaha, varför då?

Lite så ihopklistat känns det med alla olika referenser och element man känner igen från alla möjliga håll.

OBS jag gillar retrowave/scifi/neon/palmer/hologram så jag klagar inte. Tycker det är intressant för det känns som de tänkt att de ska sälja den här drömmen/fetishen till folk för att det är enkelt.

Får väl hoppas på ett MMORPG eller liknande i retrowave/scifi stil. Om man orkar spela när det väl kommer ett sånt. Kanske vi har bra VR då så det blir mer än ett spel, en riktig virtuell verklighet.

Men uppskattar storyn och min egna karaktär så här långt. Det är bra tidsfördriv och värt slantarna även om det har förbättringspotential.

Säger inte emot dig men spelet är trits allt baserat på rollspelet med samma namn som kom i sluret på 80-talet (varav jag har spelat det mesta av det som gavs ut i sverige). Nu har jag visserligen bara spelat prologen men tycker att de har fått till världen på ett sånt vis att mitt 13åriga själv uppskattar det som fanken och nostalgin från pappersspelet är galet hög.

Liksom, all kultur snor ju från varandra så det känns inte märkligt att du upplever det så. Själv tycker jag de är trogna källmaterialet och är nöjd med det.

Bara en tanke

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sweet jebus så kass jag är numer på att "panga och skjuta".

Nomad. Biljakten i början. Pangade på som en galning och tror inte jag träffade någonting. Är definitivt för gammal nu.

Dold text

Det tror jag inte, tyckte inte att skotten gjorde något där. Bilarna började bara brinna efter ett skott för att sedan vara med om en scriptad krasch lite senare. Fler skott gjorde ingen mer skada.

Permalänk
Medlem

Någon med logitec mus som får scrollhjul samt div knappar på musen att funka. Inte ett smack funkar på min mx master 2s. (förutom vänster och höger knapp)

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Tror jag skippar detta spel tills jag uppgraderat grafikkortet alternativt drivrutiner eller spelet optimerats lite. Kan ju inte ens köra på Medium i 1440p med ett 1080. EDIT: Ja, "kan" kan jag ju, men 40 FPS känns inte roligt, särskilt inte på medium settings.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/mrwCneuarY3ABSTEM3fZM7-970-80.png

Kika på denna video innan du stålsätter dig. DLSS för GTX1080 gör enorm skillnad för fps.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Någon med logitec mus som får scrollhjul samt div knappar på musen att funka. Inte ett smack funkar på min mx master 2s. (förutom vänster och höger knapp)

Om du ställt in funktioner på ditt scrollhjul med logitechs programvara funkar det inte, du måste rensa bort de knappinställningarna eller skapa en profil som har det så som du kör när du spelar.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Om du ställt in funktioner på ditt scrollhjul med logitechs programvara funkar det inte, du måste rensa bort de knappinställningarna eller skapa en profil som har det så som du kör när du spelar.

Har default på allt, bara höger och vänster registreras. Men lite googlande så verkar många ha problem med möss i spelet.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Har det nämnts något om nästa patch?

Permalänk
Medlem

Fyfan detta spelet blir bara bättre och bättre ju mer man spelar det och man fattar mer nu;)
Stängde av raytracing,motion blur samt deapth of field och satte allt på ultra och dlss quality ,ligger på mellan 80-120 fps nu.
Finns väl nån bugg här och där men inget som stör direkt mycket.Jävligt snygg grafik tycker jag.

Permalänk

Fick nyss patch 1.04 till PS4. Vet inte change log menär på 17,7 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

Fick nyss patch 1.04 till PS4. Vet inte change log menär på 17,7 GB.

https://www.cyberpunk.net/en/news/37043/hotfix-1-04

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Säger inte emot dig men spelet är trits allt baserat på rollspelet med samma namn som kom i sluret på 80-talet (varav jag har spelat det mesta av det som gavs ut i sverige). Nu har jag visserligen bara spelat prologen men tycker att de har fått till världen på ett sånt vis att mitt 13åriga själv uppskattar det som fanken och nostalgin från pappersspelet är galet hög.

Liksom, all kultur snor ju från varandra så det känns inte märkligt att du upplever det så. Själv tycker jag de är trogna källmaterialet och är nöjd med det.

Bara en tanke

Jag håller med dig och gillar spelet och loren.

Menar mer att det är rätt lätt, om man vill, att kopiera och klistra ihop grejer som jag går igång på. Men återstår att se om open world lyckas hålla mig intresserad. Svårt stt utveckla allt i text när jag knappar på telefonen. Tar genvägar och tycker ändå jag skriver för långt 😬

Permalänk

Min patch på Steam är 1,4 GB men det tar sjukt lång tid att installera den. Det verkar alla ha problem med om man läser i Cyberpunk-forumet på Steam.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Danke.

Till dig som undrade om inställningar på PS5. Jag stängde av HDR för det såg grått ut. Testat olika nits inställningar osv. Slår av allt under graphics och HDR av tills vidare.

Permalänk
Medlem

när man springer runt med 30fps.. snälla webhallen när får jag mitt 3080

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Min patch på Steam är 1,4 GB men det tar sjukt lång tid att installera den. Det verkar alla ha problem med om man läser i Cyberpunk-forumet på Steam.

Fick en uppdatering som var 585 MB (GOG-versionen av spelet), antar att det var 1.04-uppdateringen... Nedladdningen var ju snabb men sedan var installationssteget jämförelsevis långsamt i förhållande till den måttliga storleken.

Men det verkade skrivas väldigt mycket, så det är väl stora filer som modifieras, antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Fick en uppdatering som var 585 MB (GOG-versionen av spelet), antar att det var 1.04-uppdateringen... Nedladdningen var ju snabb men sedan var installationssteget jämförelsevis långsamt i förhållande till den måttliga storleken.

Men det verkade skrivas väldigt mycket, så det är väl stora filer som modifieras, antar jag.

Steam fick krupp och tankade ner patchen igen efter 20 minuters "installation". Det verkar inte lovande det här.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Spelet flyter på riktigt bra på PS5! Jag har spelat sen 17:00 och hade min första crash nu vid 23, tar det som en signal att det är dags att sova lite hehe!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

Danke.

Till dig som undrade om inställningar på PS5. Jag stängde av HDR för det såg grått ut. Testat olika nits inställningar osv. Slår av allt under graphics och HDR av tills vidare.

Märkte skillnad direkt när jag stängde av HDR. Verkar lida av problem på samma sätt som RDR2 när den kom ut på ps4. Blev bra mycket bättre med HDR avslaget alltså.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Steam fick krupp och tankade ner patchen igen efter 20 minuters "installation". Det verkar inte lovande det här.

Okej. Nej, några sådana problem hade inte jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För er som precis som jag är vänsterhänt eller av en annan anledning behöver byta key bindings till t ex piltangenterna gör detta:

Det finns två filer som styr key bindings: InputUserMappings.xml som du hittar i mappen "<Cyberpunk Game Directory>/r6/config" samt UserSettings.json som du hittar i mappen C:\Users\<your user name>\AppData\Local\CD Projekt Red\Cyberpunk 2077\.

Den första filen styr ALLA key bindings. Här kan du t ex ändra F-tangenten (take down etc) till något annat. Jag har ändrat det till Enter-tangenten exempelvis.

Den andra filen styr endast de key bindings som du kan ändra på i spelet.

Se till att dessa två filer inte pekar på olika tangenter, annars kan det bli knas.

Öppna filerna i en text editor. Leta (eller hellre sök efter texten: "value": "IK_Key" där Key är samma som den tangent du vill ändra. För piltangenter skriver du "value": "IK_Up" eller "value": "IK_Down" etc.

Hoppas detta hjälper någon mer än mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Kan också rekommendera er som får krascher att kolla över era clocks på grafikkortet. Jag sänkte mina och inte en krasch sen dess.

Spelet är okej. Trodde det skulle vara bättre faktiskt.

Spelet får överlag kassa betyg särskilt på PS4 och Xbox One där det knappt verkar vara spelbart.. Aktien backar även den.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fråga. Jag har spelat några timmar ikväll. Och slängde in en massa saker i en sån där drop point. Hur får jag pengarna där ifrån? Grejerna låg bara kvar där. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Fråga. Jag har spelat några timmar ikväll. Och slängde in en massa saker i en sån där drop point. Hur får jag pengarna där ifrån? Grejerna låg bara kvar där. Vad gör jag för fel?

Det verkar vara en bugg. Det ska regna snoppar ur drop pointen om man gör rätt.
https://twitter.com/FiskyBizniz/status/1336696420699660288

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Passa er för nya patchen ni som sitter med Steamversionen. Jag fick en massa korrupta filer och blev tvungen att tanka hem hela spelet igen. Det verkar tyvärr vara ganska vanligt enligt Steamforumet för Cyberpunk. Tur att man sitter på fiber.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Ni som har PS kan klicka på spelets ikon och uppdateringshistorik för att se vad som fixats specifikt för konsolen.

Bl a improved car and vehicle streaming. Det är här jag crashar efter ett tags spel som övergår till fordonssekvens. Så de verkar prioritera rätt vilket är lovande.

Sen är det grafiska fixar, quests och stabilitet i allmänhet.

Eftersom jag fick bluescreen igen kunde jag installera patchen och har sedan dess fått en bs till även den efter ett mission som övergår till bilfärd. Det ser ut som att skärpan i menyerna och annat vid startscreenen justerats upp. Det påverkar ju immersion mycket till ett lågt pris. Kunde inte ens läsa på datorerna innan får se om det går nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitstream:

Ni som har PS kan klicka på spelets ikon och uppdateringshistorik för att se vad som fixats specifikt för konsolen.

Bl a improved car and vehicle streaming. Det är här jag crashar efter ett tags spel som övergår till fordonssekvens. Så de verkar prioritera rätt vilket är lovande.

Sen är det grafiska fixar, quests och stabilitet i allmänhet.

Eftersom jag fick bluescreen igen kunde jag installera patchen och har sedan dess fått en bs till även den efter ett mission som övergår till bilfärd. Det ser ut som att skärpan i menyerna och annat vid startscreenen justerats upp. Det påverkar ju immersion mycket till ett lågt pris. Kunde inte ens läsa på datorerna innan får se om det går nu.

Får du bluescreens så är det med största sannolikhet inte spelet, utan att spelet är krävande och stressar ditt ostabila system.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det verkar vara en bugg. Det ska regna snoppar ur drop pointen om man gör rätt.
https://twitter.com/FiskyBizniz/status/1336696420699660288

Kanon, inte så att jag behöver pengarna...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Får du bluescreens så är det med största sannolikhet inte spelet, utan att spelet är krävande och stressar ditt ostabila system.

Det stressas nog pga dålig kod inte dålig hårdvara.

Det ska inte vara så svårt att optimera för konsol som alla har samma prestanda.

Min konsol är knäpptyst, fläkten hörs inte alls vilket är extremt sällsynt för en PS4. Jag har moddat den för maximal kylning för att kunna spela tyst på natten så att sambon inte störs. Även en bra SSD från Samsung för att slippa dåliga laddningstider. Det är inga andra spel som beter sig så här om de inte har fel på koden. Sist var det The Division 2 men det gällde också alla andra som spelade och det patchades bort. Det är blue screens pga dålig kod precis som miljoner andra upplever just nu.

Fick dock spelat ett par timmar efter senaste patchen och det flyter på mycket bättre nu. Spelet känns rappt och spelbart. Jag sprang runt och ”köttade” både med Katana och annat och försökte stressa spelet med många kills och mycket action. Jag strafar och springer och hoppar omkring när jag lootar. Rensar ett rum eller mission supersnabbt och plockar upp allt och drar vidare. Körde även motorcykel snabbt och länge för att belasta. Något har de lyckats med för det är stor skillnad för mig iaf.

Grafiken är vad den är och jag kan ta nedskalningen bara för att få ta del av spelet. Jag spelar på den här plattformen medvetet pga tillgänglighet och jämför inte grafik med PC utan andra spel på samma plattform. Men det är OK även om man inte kan läsa på vissa av datorerna t ex (de glömde exkludera nätet från komprimering antar jag). Bara ett exempel på hur de träffar fel med vissa saker när de skalar ner allt på ett bräde.

Jag har ren spelglädje nu och är väldigt glad att det funkar bättre. Vet inte exakt hur de kunde träffa så rätt med en hotfix en fredagkväll men den var bra för min första generations PS4 iaf. Har tagit en sväng på reddit också och ser att även PC verkar ha fått högre FPS. Xbox har inte fått sin patch än. Vet inte vad de plockat bort och gjort den här gången men det går iaf att spela nu. Jag har spelat på Amiga, 386 osv när det begav sig och textbaserat RPG, så grafiken kan jag leva med 😬 Får bli en PC senare om jag hittar en WAF-lösning där.

Känns riktigt kul och hoppas att det håller. Lycka till alla oavsett plattform! 🙂

Permalänk
Medlem

Hur fungerar DLSS-inställningarna i spelet? Auto är dynamisk upplösning? Vad är då Quality och Performance? Spelar i 4k och vill gärna ha det uppskalat från 1440p enbart, även om det innebär fps under 60.

Känner mig trög.

Mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)