Mesh front! Luftflöde, riktning och varför?

Permalänk

Mesh front! Luftflöde, riktning och varför?

Hej, har kliat mig och sökt rundor på nätet utan några direkta svar. Vi kan tänka tillsammans här.

Nya chassin med mesh front är uppskattade och får bra betyg av t.ex youtubern Gamers Nexus i temp testerna.
Men de har inget fint filter, istället är panelen utformad med många 1mm hål. Jag behöver inte undra, det kommer bli dammigt i datorn med tiden.
Till frågan, varför sitter där så fina filter på toppen av chassit om det är så "strikt" att det ska vara frånluft(exit) i chassits luftflöde?

Varför inte ha panelens front som insug och toppen som insug. Sen får övertrycket ta sig ut genom alla hål i baksidan utöver baksidans utsugsfläkt som linjerar med CPUn?
Då filtrerar man åtminstone 50% av luften som sugs in.

Finns det komplikationer med övertryck om inte tillräckligt med hål finns på baksidan ? (vissa chassin har extra perforerad plåt baktill, medans vissa endast har öppet för en utsugsfläkt).

Jag vill hitta ett chassie för ATX moderkort som är i vit färg, så litet som möjligt (men plats för nya rtx 3080) och bra luftflöde. Nu är detta inte det minsta jag hittat men tittar på t.ex
Phanteks Eclipse P360A Vit. Men det retar mig med flödet och filtreringen. Betalar gärna mer för samma höga luftflöde och filter i fronten bakom t.ex meshen.

Hur tänker ni kring flödet i chassit?
Hur ser ni på att köpa filter och smältlimma dit det framför fläktarna på framsidan (undviker mer än gärna det arbetet!).
Har ni tips på vita chassie enligt ovan till mig, vitt och stilrent?

Permalänk
Medlem

Foliera valfritt chassi i vitt kanske?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Du kommer få damm i datorn oavsett. Filterna är inte till för att stoppa det mest finkorniga utan mer hår och annat skrot. Skulle du använda ett riktigt tätt dammfilter så skulle du ha lika dåligt luftflöde som med stängd front. Du skulle då behöva brute-forca insuget och det skulle täppas till rätt fort med damm vilket resulterar till inget luftflöde.

Damma ur datorn en gång per år och allting är fine. Det är ändå en allmänn rekommendation oavsett chassi.

Det övre filtret ska du helst ta bort om du använder det som utblås/inga fläktar.

Filter + Mesh är kaka på kaka vilket resulterar i samma luftflöde som stängd front. Gamers Nexus testade detta.

Ska du inte köpa till fläktar så välj hellre P400A.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

https://www.demcifilter.com/magnetic-computer-dust-filters-fo... har storleksanpassade filter som man fäster med magneter över olika öppningar. De är väldigt finmaskiga. Finns kit till många olika vanliga chassin om man vill ha extra dammskydd.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Länkat från maLakai är ytterst intressant!
Tack för den länken och som MeSaber skriver så riskerar man att öka luftmotståndet för mycket.

Men hur ser ni på att ha båda som intag (topp och front)?