Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har ingen betydelse för mitt svar att kö är dåligt. Att det blir kö skapar tvivel om man ska handla deras produkter eller inte. Att konkurenterna inte heller kan leverera för stunden har överlag väldigt lite betydelse.

Ditt argument var att konkurrenter gynnas och då påpekar jag att den enda konkurrenten inte heller kan leverera. På vilket sätt är det inte relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ditt argument var att konkurrenter gynnas och då påpekar jag att den enda konkurrenten inte heller kan leverera. På vilket sätt är det inte relevant?

Eftersom de inte kan leverera gynnar det konkurrenter då ingen kan sälja produkten.
Ju längre tid det går ju mer tid har AMD i detta fallet på sig att få fram sina produkter. Får kunden vänta i flera månader finns både risken att AMD hinner före och att kunden kommer välja att vänta på nästa generation.
Så åter igen kö är inget bra. Det bara ökar din risk och en bra investering bygger på förhållandet mellan risk och avkastning. Kön ger ingen ökad avkastning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom de inte kan leverera gynnar det konkurrenter då ingen kan sälja produkten.
Ju längre tid det går ju mer tid har AMD i detta fallet på sig att få fram sina produkter. Får kunden vänta i flera månader finns både risken att AMD hinner före och att kunden kommer välja att vänta på nästa generation.

Jag kan hålla med om ditt resonemang ifall bara ett av dem hade haft leveransproblem.
Här finns ingen vinnare för ingen kan sälja det antalet kort som marknaden efterfrågar. Det finns en flaskhals någonstans som båda drabbas av och därför kommer det inte tillräckligt många kort. Därför har jag svårt att tro att nuvarande situation med stora köer skulle gynna den ena mer än den andra. När kön för AMD produkter försvinner då kommer också kön för Nvidia produkter försvinna är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag ligger drygt -10% i år på investeringar och funderar allvarligt att investera degen i ett 0%-räntekonto 2021 vilket är betydligt bättre än att gå back 10% och år 2022 är målet att investeringen växer till optimistiska 3% för helåret men vi får se.

Bra plan, köp dyrt och sälj billigt. Du kommer kunna ta pension vid 25 eller senast 30....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Började i april och ligger +37% för året, låg +150% i november men den positionen jag har kvar tappade en del. Förväntar mig en återhämtning i vår och mer därtill då jag tror covid med lockdowns har påverkat folks optimism inom området. Så 2021 lär bli spännande det också.

Att investera stabilt är tråkigt :p.

Permalänk
Medlem

Inte summerat upp totalen, har spritt tillgångarna på olika institut, valutor osv, men gissningsvis ligger jag 15% upp i år. Som vanligt är jag inte helt nöjd. Men i kronor mätt är det markant bättre än något tidigare år.

Har 75% i fonder och resten i olika aktier.
Sålde inget under corona men köpte en del i uppgången efter botten i våras och somras.
I efterhand borde jag gått in med mer pengar och gjort det direkt istället för successivt, men alltid lätt att vara efterklok.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har mitt investerat i fonder samt en liten "krockkudde" vid sidan om

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Sista investeringen för i år blir i Swedbank Robur Access Asien 15000kr (minskade på bufferten) och sen 46,66kr i Avanza Zero (hade några kr som skvalpade på Avanza kontot).
Investerar dessa pengar i Asien fonden då jag tycker Lysa har en för liten andel där och Kinas ekonomi förväntas gå förbi USAs redan 2028.

Planen för nästa år är fortfarande att investera månadsvis hos Lysa och följa upp investeringar minimalt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Bra plan, köp dyrt och sälj billigt. Du kommer kunna ta pension vid 25 eller senast 30....

Jag har inga kunskaper om hur man får investeringarna att växa 50% per år som många verkar ha här. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Nasdaq och Dow Jones kunde gå markant upp trots massarbetslöshet och Corona sedan mars i år?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga kunskaper om hur man får investeringarna att växa 50% per år som många verkar ha här. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Nasdaq och Dow Jones kunde gå markant upp trots massarbetslöshet och Corona sedan mars i år?

Stirra dig inte blind på siffrorna som folk har fått i år. De flesta har nog klarat sig mindre bra men det nämns inte här Det som är viktigt är avkastningen på längre tid, det kommer inte vara i närheten av 50% per år.
Vilka fonder äger du?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Stirra dig inte blind på siffrorna som folk har fått i år. De flesta har nog klarat sig mindre bra men det nämns inte här Det som är viktigt är avkastningen på längre tid, det kommer inte vara i närheten av 50% per år.
Vilka fonder äger du?

Jag har inga fonder just nu. Jag paniksålde Avanzazero i mars vilket var felbeslut men däremot har jag investerat i fysiska ädelmetaller (guld och silver) och det som långsiktigt (10+ år) och det har gått relativt bra och prognosen är bra men den investeringen är mer av inflationsskydd och värdebevarare ifall fiatsystemet skulle krascha. Jag har gjort en del bra beslut med Bitcoin också så om jag lägger ihop allt ligger jag bättre än bankränteavkastningen men jag har också investerat i XRP Ripple som jag tror kan ge en hel del.

Om några veckor kommer jag att se över vad jag ska göra på börsen men jag är samtidigt orolig att vi kanske är på väg mot en krasch om Covid-19 inte lugnar ner sig betänkligt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga fonder just nu. Jag paniksålde Avanzazero i mars vilket var felbeslut men däremot har jag investerat i fysiska ädelmetaller (guld och silver) och det som långsiktigt (10+ år) och det har gått relativt bra och prognosen är bra men den investeringen är mer av inflationsskydd och värdebevarare ifall fiatsystemet skulle krascha. Jag har gjort en del bra beslut med Bitcoin också så om jag lägger ihop allt ligger jag bättre än bankränteavkastningen men jag har också investerat i XRP Ripple som jag tror kan ge en hel del.

Om några veckor kommer jag att se över vad jag ska göra på börsen men jag är samtidigt orolig att vi kanske är på väg mot en krasch om Covid-19 inte lugnar ner sig betänkligt.

Så då har du lärt dig:
Du kan inte förutse marknaden.
Agera inte som att du kan förutse marknaden.
Investera långsiktigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga fonder just nu. Jag paniksålde Avanzazero i mars vilket var felbeslut men däremot har jag investerat i fysiska ädelmetaller (guld och silver) och det som långsiktigt (10+ år) och det har gått relativt bra och prognosen är bra men den investeringen är mer av inflationsskydd och värdebevarare ifall fiatsystemet skulle krascha. Jag har gjort en del bra beslut med Bitcoin också så om jag lägger ihop allt ligger jag bättre än bankränteavkastningen men jag har också investerat i XRP Ripple som jag tror kan ge en hel del.

Om några veckor kommer jag att se över vad jag ska göra på börsen men jag är samtidigt orolig att vi kanske är på väg mot en krasch om Covid-19 inte lugnar ner sig betänkligt.

Du har gjort det jag gjorde i 15 års tid. Jag har i princip bara förlorat pengar på börsen. Du behöver inte ens vara smart för att göra pengar på börsen efter den långsiktiga trenden har varit positiv. Så sluta kolla och månadsspara. Du får aldrig låta en dålig investering bli en långsiktig investering. Kör inte Avanza Zero, utan kör Nordnet Sverige indexfond utan avgifter. Jag menar, till och med min son gör lite pengar på börsen. Sparar barnbidraget varje månad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga fonder just nu. Jag paniksålde Avanzazero i mars vilket var felbeslut men däremot har jag investerat i fysiska ädelmetaller (guld och silver) och det som långsiktigt (10+ år) och det har gått relativt bra och prognosen är bra men den investeringen är mer av inflationsskydd och värdebevarare ifall fiatsystemet skulle krascha. Jag har gjort en del bra beslut med Bitcoin också så om jag lägger ihop allt ligger jag bättre än bankränteavkastningen men jag har också investerat i XRP Ripple som jag tror kan ge en hel del.

Om några veckor kommer jag att se över vad jag ska göra på börsen men jag är samtidigt orolig att vi kanske är på väg mot en krasch om Covid-19 inte lugnar ner sig betänkligt.

Krascher och nedgångar hör till på börsen, men är du långsiktig och köper kontinuerligt gör det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga fonder just nu. Jag paniksålde Avanzazero i mars vilket var felbeslut men däremot har jag investerat i fysiska ädelmetaller (guld och silver) och det som långsiktigt (10+ år) och det har gått relativt bra och prognosen är bra men den investeringen är mer av inflationsskydd och värdebevarare ifall fiatsystemet skulle krascha. Jag har gjort en del bra beslut med Bitcoin också så om jag lägger ihop allt ligger jag bättre än bankränteavkastningen men jag har också investerat i XRP Ripple som jag tror kan ge en hel del.

Om några veckor kommer jag att se över vad jag ska göra på börsen men jag är samtidigt orolig att vi kanske är på väg mot en krasch om Covid-19 inte lugnar ner sig betänkligt.

Blanda ädelmetaller med indexfonder. Typ 25-75 med fördel för indexfonder. Då har du backup för en megakrasch men ändå 75% som tickar på i det mest sannolika scenariot att börsen kontinuerligt tickar på.

Permalänk

Är fortfarande all-in på börsen även efter man låg i fosterställning i mars och tyckte synd om sig själv. Måste bryta detta men jag är alldeles för girig....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag ligger drygt -10% i år på investeringar och funderar allvarligt att investera degen i ett 0%-räntekonto 2021 vilket är betydligt bättre än att gå back 10% och år 2022 är målet att investeringen växer till optimistiska 3% för helåret men vi får se.

Investera i mer säkra breda globala indexfonder. Exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära eller Lysa. Relativt säkert, bland annat eftersom dessa i teorin inte kan tappa hela sitt värde undan att hela världsekonomin går under. Du får också ett väldigt brett utbud som är relativt konjunktursäkert eftersom de innehåller samtliga branscher.

Du kommer dock inte tjäna några flera 100%, men du kan vara relativt säker på att du att du under minst en 10 års period inte kommer gå back.

Problemet med exempelvis Avanza Zero som du nämnde är att den har en väldigt begränsad portfölj med enbart de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Någon som är klok på Savr och hur deras rabatter funkar? Jag har slutligen fått tummen ur ändan med att börja flytta dit saker. Så tog och jämförde ett par fonder mellan dem och Avanza och fann att de INTE visade olika utveckling för en period, vilket jag hade väntat mig då förvaltningsavgifterna ska dras direkt från fondkursen.

Så om man köper en fond på både Savr och Avanza, för säg 100kr den första januari, som kostar 2% på avanza och 1% på savr i avgift (inkl platformsavgift). Säg att den 31december har den gått +10%, vad kan man vänta sig för värden på innehav, samt publicerade utvecklingssiffror då?
Värdet på avanza borde ju vara 107.8kr (110-110*0,02) och på savr 108.9kr (110-110*0,01), men dessa borde ju också spegla "utvecklingen i år", som samtidigt kommer visas som samma på både sidorna (!?) och rimligtvis också tagit förvaltningskostnaden i beaktande och visa +7.8%.

Var någonstans smyger sig rabatten då in på ens konto/innehav? Kommer den visa +7.8%, men värdet på ens innehav är trots det 108.9kr?

Not: Eftersom förvaltningsavgiften givetvis beror på värdet under hela perioden har jag bara antagit att de gått 10%+ direkt dagen efter köp, och legat där hela perioden.

Skrivet av Dahle86:

Nej, det är det inte. Då hinner konkurrenter komma med bättre produkter och man tappar kunder. Så kunder i kö är dåligt.

Du menar att enorm efterfrågan på ens produkter är dåligt eftersom det eventuellt kan leda till att man tappar efterfrågan på sina produkter?! Det gör ju inget om man tappar kunder om man ändå har så pass många att de står i kö... Knappast som så att detta påverkar ens egen RnD för framtiden heller.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Någon som är klok på Savr och hur deras rabatter funkar? Jag har slutligen fått tummen ur ändan med att börja flytta dit saker. Så tog och jämförde ett par fonder mellan dem och Avanza och fann att de INTE visade olika utveckling för en period, vilket jag hade väntat mig då förvaltningsavgifterna ska dras direkt från fondkursen.

Så om man köper en fond på både Savr och Avanza, för säg 100kr den första januari, som kostar 2% på avanza och 1% på savr i avgift (inkl platformsavgift). Säg att den 31december har den gått +10%, vad kan man vänta sig för värden på innehav, samt publicerade utvecklingssiffror då?
Värdet på avanza borde ju vara 107.8kr (110-110*0,02) och på savr 108.9kr (110-110*0,01), men dessa borde ju också spegla "utvecklingen i år", som samtidigt kommer visas som samma på både sidorna (!?) och rimligtvis också tagit förvaltningskostnaden i beaktande och visa +7.8%.

Var någonstans smyger sig rabatten då in på ens konto/innehav? Kommer den visa +7.8%, men värdet på ens innehav är trots det 108.9kr?

Not: Eftersom förvaltningsavgiften givetvis beror på värdet under hela perioden har jag bara antagit att de gått 10%+ direkt dagen efter köp, och legat där hela perioden.

Enligt https://savr.com/sv/kontakt återbetalas rabatten kvartalsvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga kunskaper om hur man får investeringarna att växa 50% per år som många verkar ha här. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Nasdaq och Dow Jones kunde gå markant upp trots massarbetslöshet och Corona sedan mars i år?

Finns ingen som klarar 50% per år över tid, snittet på börsen ligger på 8% per år, och oavsett kriser i världen så är ett långsiktigt sparande ett vinnande koncept och har så alltid varit. Med långsiktig menar jag 10-30år typ, ja du förstår-

En tusenlapp i månaden i 25 år med en snittavkastning på 8% ger ca en miljon på kontot.
Och förutse börsen, det kan ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du menar att enorm efterfrågan på ens produkter är dåligt eftersom det eventuellt kan leda till att man tappar efterfrågan på sina produkter?! Det gör ju inget om man tappar kunder om man ändå har så pass många att de står i kö... Knappast som så att detta påverkar ens egen RnD för framtiden heller.

Nej, det jag säger är att ha kö är inte samma sak som att sälja. För varje dag som går utsätts du för risken att kunder gör andra val än köper din produkt.
Det påverkar möjligen inte företagets planerade intäkter då de borde veta sin produktionstakt men aktiekurs mässigt som det handlar om här är det dåligt för varje dag som går förlorar de potentiella försäljningar. Så ha en enorm kö är inget positivt speciellt när man inte nyttjar den genom att höja priserna. Vilket istället är dålig pr.
Frågan från början var varför nvidias kurs inte går uppåt med så hög efterfrågan/kö. Svaret är att kö inte påverkar deras intäkter.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga kunskaper om hur man får investeringarna att växa 50% per år som många verkar ha här. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Nasdaq och Dow Jones kunde gå markant upp trots massarbetslöshet och Corona sedan mars i år?

Du ska inte jämföra dig med andra för mycket. Du hör bara om dom som gått plus. Du vill inte ens veta hur många som bränt sig i år, särskilt nybörjare. Dessa personer kommer lämna börsen .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag har inga kunskaper om hur man får investeringarna att växa 50% per år som många verkar ha här. Dessutom kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att Nasdaq och Dow Jones kunde gå markant upp trots massarbetslöshet och Corona sedan mars i år?

Jag gjorde själv mina första investeringar i början på året efter att ha läst en del nybörjarböcker och dylikt. Började med att sätta in 100K på Lysa i februari. "Nu är man igång i alla fall, spännande" tänkte jag. En vecka senare var de värda 70K. Skrattretande dålig timing när man kollar på mitt diagram på Lysa. Men jag behöll i alla fall och nu är de nästan tillbaka på 100K. Just Lysa har gått väldigt segt. Mina andra investeringar på Avanza har faktiskt gått riktigt bra, där Swedbank Robur Teknik A ligger i täten. Totalt plus 8% sedan i februari allt som allt. Köp och behåll.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du ska inte jämföra dig med andra för mycket. Du hör bara om dom som gått plus. Du vill inte ens veta hur många som bränt sig i år, särskilt nybörjare. Dessa personer kommer lämna börsen .

"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient." - Warren Buffett passar väl in ganska bra här. Många som paniksålde i våras även här på forumet som tappade en hel del på det.
Vi som köpte på oss ligger nog minst 50%+ hela buntem.

Permalänk
Medlem

Fastighetsbranschen, Sagax, Balder och SBB exempelvis. Balder har man ju kunnat köpa, sälja och köpa flera gånger om så som dom har svängt och gjort ett antal tusenlappar extra på det. Visserligen en chansning som med allt vad gäller aktier men var helt säker på min sak och det gick ju bra. Har gjort samma sak på 4 andra bolag vilket gett fina extra pengar men det ska man nog bara göra om man är ok med att man kanske inte tjänar lika bra om man har otur och aktien inte faller under där man sålda för. Säkrast är givetvis att köpa och behålla tills den dag i framtiden du vill/behöver ha ut pengarna. Fint även att ha bra utdelare som banker men tyvärr har de ju inte gett ut något iom covid. Däremot har Sagax och SBB, och vissa andra gett utdelning ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag gjorde själv mina första investeringar i början på året efter att ha läst en del nybörjarböcker och dylikt. Började med att sätta in 100K på Lysa i februari. "Nu är man igång i alla fall, spännande" tänkte jag. En vecka senare var de värda 70K. Skrattretande dålig timing när man kollar på mitt diagram på Lysa. Men jag behöll i alla fall och nu är de nästan tillbaka på 100K. Just Lysa har gått väldigt segt. Mina andra investeringar på Avanza har faktiskt gått riktigt bra, där Swedbank Robur Teknik A ligger i täten. Totalt plus 8% sedan i februari allt som allt. Köp och behåll.

Jag vet inte om det nödvändigtvis är dåligt att ens första erfarenhet av börsen är en rejäl nedgång. I alla fall om man fortsätter månadsspara och ligger kvar med pengarna. Jag tror att man blir mer ödmjuk kring börsens rörelser och kanske mer stoisk under framtida börsfall med en sådan start.

Själv började jag i september 2018, precis innan techfrossan. Gick back något mer än börsen och fick snabbt lära mig att börsen inte bara går uppåt. Inbillar mig att det gav mig mer självsäkerhet bakom mina köp i Covid-dippen, något som har gett bra avkastning.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Jag vet inte om det nödvändigtvis är dåligt att ens första erfarenhet av börsen är en rejäl nedgång.

Nej, det är väl lika bra att lära sig den hårda vägen direkt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Enligt https://savr.com/sv/kontakt återbetalas rabatten kvartalsvis.

Tackar!

Skrivet av EagiZ:

Jag vet inte om det nödvändigtvis är dåligt att ens första erfarenhet av börsen är en rejäl nedgång. I alla fall om man fortsätter månadsspara och ligger kvar med pengarna. Jag tror att man blir mer ödmjuk kring börsens rörelser och kanske mer stoisk under framtida börsfall med en sådan start.

Själv var jag medvetet nästan provokativ för att bränna mig själv i början innan jag investerat större belopp. Tror det hjälpte rätt rejält att ha den erfarenheten när corona slog till och jag tappade allt jag "tjänat" de senaste åren, och mer där till. Istället för snyftningar i fosterställning gjorde jag en del bra nyinvesteringar och studsade ur krisen mycket högre än vad jag fallit månaderna innan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Relik 📜

Ni som handlar mycket med utländska aktier, hur har ni satt upp konton?

Kör ni en ISK för svenska och en KF för utländska, eller allt på ISK? Jag har nästan inget utanför SE i dagsläget, i alla fall inget som lär ge utdelning något speciellt (Norwegian... 😅). Men, tänker inför 2021 om jag ska dra upp en KF med och köra utländska aktier i.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Ni som handlar mycket med utländska aktier, hur har ni satt upp konton?

Kör ni en ISK för svenska och en KF för utländska, eller allt på ISK? Jag har nästan inget utanför SE i dagsläget, i alla fall inget som lär ge utdelning något speciellt (Norwegian... 😅). Men, tänker inför 2021 om jag ska dra upp en KF med och köra utländska aktier i.

Själv kör jag allt på ISK iaf. Jag har alldeles för lite utdelningsaktier för att det ska vara värt och bolla med olika konton för olika aktieslag. Det är endast källskatten på utdelning som du kan få tillbaka för om du har KF. För min del är det väldigt lite då jag mest har tillväxtaktier från utlandet.

Bland de utländska aktierna med utdelning har jag störst position i Apple och Nvidia. De har väldigt låg direktavkastning så de har fått ligga på min ISK ändå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A