Jämföra och slå ihop kod enkelt?

Permalänk
Medlem

Jämföra och slå ihop kod enkelt?

Jag har köpt ett script i PHP där jag tänkte göra lite ändringar i koden.

När scriptet släpper uppdateringar vill jag såklart ha dem men inte förstöra mina egna ändringar.

Förmodar det får bli någon Git variant lokalt. Dock inte sugen på att mixtra i terminalen, eller helst vill jag i alla fall det ska gå så smidigt som möjligt. Få uppdateringarna till min kod och behålla mina ändringar. Några tips på program eller kommando?

Permalänk
Medlem

låter som att du behöver göra en Git fork bara?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

låter som att du behöver göra en Git fork bara?

Nu får du förklara

Jag får uppdateringarna i en *.zip-fil.

Min modifierade version är lokalt och på mitt webbhotell.

Projektet bygger på laravel om det har ngn betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Nu får du förklara

Jag får uppdateringarna i en *.zip-fil.

Min modifierade version är lokalt och på mitt webbhotell.

Projektet bygger på laravel om det har ngn betydelse.

Märkligaste jag hört. Be personen du köpt av att göra ett laravel package av det hela, så hålls det helt separat från ditt projekt och du kan uppdatera det utan problem hur mycket du vill. Composer är bra grejer, använd det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Märkligaste jag hört. Be personen du köpt av att göra ett laravel package av det hela, så hålls det helt separat från ditt projekt och du kan uppdatera det utan problem hur mycket du vill. Composer är bra grejer, använd det.

Det får du gärna utveckla Hur gör jag då och hur får jag reda på om det är ett laravel package? Jag tror jag har hela projektet/koden.

Med din lösning. Kan det då fungera så om jag ex raderar lite kod från i ex fil aaa.php och när det sedan kommer en uppdatering som även är gjord bland annati filen aaa.php. Då får jag uppdateringen samt att det jag raderat är fortfarande raderat (i aaa.php)?

Tror projektet redan använder sig av composer.

Vid uppdateringar av scriptet används följande: https://github.com/rashidlaasri/LaravelInstaller
Laddar upp alla filerna för uppdatering till webhotellet och besöker sedan /update i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Du kan använda valfritt program som kan göra 3-vägsjämförelser för att göra det på enklast möjliga sätt. Jag hade använt kdiff3 (som trots sitt utseende är väldigt bra), då får du upp följande dialog när du öppnar programmet:

Det krävs att du behåller en kopia av den omodifierade originalkoden.
För A så väljer du mappen där du har den omodifierade koden. För B så väljer du mappen där du packat upp den nya koden. För C så väljer du mappen där du har din modifierade kod. När du trycker OK så kommer kdiff3 att jämföra innehållet i alla filer mellan de tre mapparna och lista ut vilka filer som behöver uppdateras. Här finns lite skrivet kring hur du jobbar med vyn som dyker upp. Kan rekommendera att du läser resten av manualen också om du aldrig jobbat med ett diffverktyg förut.
Vid nästa uppdatering så krävs det att du har en kopia av föregående uppdatering och pekar ut den som A. B blir då den nya uppdateringen och C din modifierade kod.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.