Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

De är större än så.

Blir så när man tanker ned rippade filmer olagligt!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk

Såg Enola Holmes för några dagar sedan. Det var väl hygglig men svårt att förstå till vilken målgrupp den riktar sig då den bitvis var lite "barnslig" i storyn för att sedan vara väldigt våldsam.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd

Run (2020). Hade David Fincher gjort filmen så hade den blivit riktigt bra. Får ändå en rekommendation för de som gillar thrillers.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Blir så när man tanker ned rippade filmer olagligt!

Går ju att rippa själv om man inte vill hålla på att trillskas med en skiva hela tiden också

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

The Hateful Eight
Såg filmen för första gången nyss. Tycker det är en av Tarantinos bättre filmer. Intressanta karaktärer som spelas av bra skådisar. Ingen pardon när det gäller att visa de värsta av totalt samvetslösa människor. Brutala scener med mycket blod och gore. Den är för lång, det borde ha klippts bort en hel del. Inte för att några scener är direkt dåliga, men filmen som helhet blev för utdragen. Sen var det två sekvenser med en bisarr berättarröst som jag inte gillade.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Kanal 5 i förrgår, då såg jag två filmer.

Först "Maverick" med Mel Gibson och Jodie Foster. En riktigt skoj västern som är lite mer som en parodi eller fars med tanke på hur den driver med föreställningar om "vilda västern" och stereotyper.
Karaktärerna är rätt starka och platta på samma gång.

Det är en hel del scener som överraskar och inte blir som man föreställer sig.

Sen följde "Waterworld" med Kevin Costner, vilket fick mig att haja till för jag var på Universal Studios i Hollywood, LA under 2018 och där hade de en liveshow som hette Waterworld, vilket jag nu förstår var en liveföreställning baserad på filmen.
Liveshowen var så full av pyroteknik och eld att man kunde känna hettan fast man var 40-50 meter bort.

För er som älskar Mad Max anser jag att Waterworld är ett måstese.

Istället för bilar och öken så har du en ändlös ocean, "segelbåtar" och vattenskotrar.

Och skurkarna i Waterworld är exakt lika platta, omänskliga och smutsiga som de är i Mad Max.
Dennis Hopper är löjligt ond och galen så det kan kännas som om tittaren är back in the Thunderdome!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Först "Maverick" med Mel Gibson och Jodie Foster. En riktigt skoj västern som är lite mer som en parodi eller fars med tanke på hur den driver med föreställningar om "vilda västern" och stereotyper.
Karaktärerna är rätt starka och platta på samma gång.
Det är en hel del scener som överraskar och inte blir som man föreställer sig.

Maverick minns jag som kul och charmig överlag - kanske dags att se om den ( (även om det nästan är lite synd på sätt och vis att alla måste lura alla hela tiden)

Om du kan tänka dig en (ännu) äldre rulle i lite samma humoristiska stil kolla upp Aktare för sheriffen (originaltitel "Support your local sheriff"), med James Garner som spelade Marshal Zane Cooper i Maverick filmen OCH som spelade Maverick i gamla ursprungs TV-serien från 60-talet
Lite gammaldags nu (kanske lite seg?) men charmig och kul vill jag minnas.... Garner har en klurig balans mellan charmig värme och lite vasshet.

Skrivet av Luminous:

För er som älskar Mad Max anser jag att Waterworld är ett måste

Hmm ja ju mer du säger det desto mer lik Mad max blir den ... Men den känns nog mest som trean (Thunderdome) som jag kanske tycker sämst om.
Ettan är ostig men väldig lågbudget och har sin charm i det. Tvåan känns nog bäst balanserad mellan låg och högbudget och bäst balanserad i ton (allvar/humor) mm. Trean blev lite överarbetad och nog lite för spretig i scope och ton.
Waterworld är lite som trean men med bisarrt stor budget och kanske inte tillräckligt med hjärta eller bra nog manus/utförande... Men samtidigt har den en hel del fantasi och grymma "sets", och postapokalyptiskt är nästan aldrig fel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Waterworld är grym. Förstod aldrig riktigt varför den floppade men jag såg den några år efter den släpptes men det går ju lite mode ibland. Haft kul varje gång jag sett den.

Mad Max 1 såg jag långt efter Mad Max 2 och 3 och satt som ett frågetecken över vilket skräp man såg. Ungefär lika lite charm som Peter Jackssons splatterrullar. Vet inte om jag hade en dålig dag men det kändes C snarare än B-film.

Sällan man blir så besviken.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Maverick minns jag som kul och charmig överlag - kanske dags att se om den ( (även om det nästan är lite synd på sätt och vis att alla måste lura alla hela tiden)

Om du kan tänka dig en (ännu) äldre rulle i lite samma humoristiska stil kolla upp Aktare för sheriffen (originaltitel "Support your local sheriff"), med James Garner som spelade Marshal Zane Cooper i Maverick filmen OCH som spelade Maverick i gamla ursprungs TV-serien från 60-talet
Lite gammaldags nu (kanske lite seg?) men charmig och kul vill jag minnas.... Garner har en klurig balans mellan charmig värme och lite vasshet.

Hmm ja ju mer du säger det desto mer lik Mad max blir den ... Men den känns nog mest som trean (Thunderdome) som jag kanske tycker sämst om.
Ettan är ostig men väldig lågbudget och har sin charm i det. Tvåan känns nog bäst balanserad mellan låg och högbudget och bäst balanserad i ton (allvar/humor) mm. Trean blev lite överarbetad och nog lite för spretig i scope och ton.
Waterworld är lite som trean men med bisarrt stor budget och kanske inte tillräckligt med hjärta eller bra nog manus/utförande... Men samtidigt har den en hel del fantasi och grymma "sets", och postapokalyptiskt är nästan aldrig fel

Skrivet av oqvist:

Waterworld är grym. Förstod aldrig riktigt varför den floppade men jag såg den några år efter den släpptes men det går ju lite mode ibland. Haft kul varje gång jag sett den.

Mad Max 1 såg jag långt efter Mad Max 2 och 3 och satt som ett frågetecken över vilket skräp man såg. Ungefär lika lite charm som Peter Jackssons splatterrullar. Vet inte om jag hade en dålig dag men det kändes C snarare än B-film.

Sällan man blir så besviken.

Maverick, en tv serie? Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag.

Förövrigt är jag helt ense med er om Waterworld och Mad Max, just för att jag varken älskar dem eller avskyr dem.
Jag gillar dem för vad de är kan man säga.

Jag såg Mad Max i den kronologiska ordningen eftersom jag mest hörde talas om dem för att trean gick på TV nån gång sent på kvällen, så man orkade inte kolla ordentligt och det verkade som en spännande idé.

Ettan är verkligen en, ja om inte B-film så i alla fall ett experiment där ingen tänkte på att nån ska kolla på eländet också.
Tvåan minns jag verkade mer genomtänkt och det är min favorit också.
Jag har ingen lust att se om vare sig ettan eller trean, nu när jag blev påmind.
Men Fury Road har jag faktiskt inte sett och den blev ju rätt uppskattad. Den måste jag se!

Waterworld, den är som ett mellanting av Mad Max två och tre. Den är inte toppen, men den har sin charm.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm ja ju mer du säger det desto mer lik Mad max blir den ... Men den känns nog mest som trean (Thunderdome) som jag kanske tycker sämst om.
Ettan är ostig men väldig lågbudget och har sin charm i det. Tvåan känns nog bäst balanserad mellan låg och högbudget och bäst balanserad i ton (allvar/humor) mm. Trean blev lite överarbetad och nog lite för spretig i scope och ton.
Waterworld är lite som trean men med bisarrt stor budget och kanske inte tillräckligt med hjärta eller bra nog manus/utförande... Men samtidigt har den en hel del fantasi och grymma "sets", och postapokalyptiskt är nästan aldrig fel

Waterworld som den släpptes 1995, var inte vad regissören Kevin Reynolds hade tänkt sig.
Han kom i bråk med studion och Kevin Costner, och Waterworld klipptes ner rätt ordentligt.

Sedan dess har andra versioner släppts. Bl.a. den amerikanska TV-versionen och fan-editen Ulysses cut.
2019 släppte Arrow Film en remastrad utgåva av alla tre, bio - TV och Ulysses - versionerna, på BluRay.
Kan rekommenderas. En bra remaster där bildkvalitén tog ett rejält kliv upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Går ju att rippa själv om man inte vill hålla på att trillskas med en skiva hela tiden också

Fast då vet man hur stor filmen är 😉

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

"When The Last Sword Is Drawn"

En riktig Samuraj-rulle
- eller var det en rulle för en riktig Samuraj?
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Såg Enola Holmes för några dagar sedan. Det var väl hygglig men svårt att förstå till vilken målgrupp den riktar sig då den bitvis var lite "barnslig" i storyn för att sedan vara väldigt våldsam.

Till "Pojkar 40+" som jag, som är uppvuxna på "äventyrsfilmer" ?

Jag såg den med frun för ett tag sedan och vi tyckte den var riktigt bra. Vi gillade dialogen och tyckte att det var bra skådespel.

Den får 4/5 ledtrådar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Men Fury Road har jag faktiskt inte sett och den blev ju rätt uppskattad. Den måste jag se!

Yes, se den! Påminner nog mest om tvåan överlag. Fantasifull levande värld och underhållande överlag. (möjligen är själva Max lite torr under stora delar av filmen)

Skrivet av TechWolf:

Waterworld - 2019 släppte Arrow Film en remastrad utgåva av alla tre, bio - TV och Ulysses - versionerna, på BluRay.
Kan rekommenderas. En bra remaster där bildkvalitén tog ett rejält kliv upp.

Intressant, skulle nog kunna tänka mig köpa/kolla den vid något tillfälle! Är det något som går att få tag på i Sverige?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Waterworld som den släpptes 1995, var inte vad regissören Kevin Reynolds hade tänkt sig.
Han kom i bråk med studion och Kevin Costner, och Waterworld klipptes ner rätt ordentligt.

Sedan dess har andra versioner släppts. Bl.a. den amerikanska TV-versionen och fan-editen Ulysses cut.
2019 släppte Arrow Film en remastrad utgåva av alla tre, bio - TV och Ulysses - versionerna, på BluRay.
Kan rekommenderas. En bra remaster där bildkvalitén tog ett rejält kliv upp.

Skrivet av Roger W:

Intressant, skulle nog kunna tänka mig köpa/kolla den vid något tillfälle! Är det något som går att få tag på i Sverige?

Waterworld 4K UHD har två versioner av filmen. Theatrical och Extended som är 40 min längre. Vilken version av Extended är det som är samma som på Arrows utgåva?

Waterworld - 4K Ultra HD Blu-ray + Blu-ray (Discshop 149:-)
https://www.discshop.se/filmer/bluray/waterworld_4k_ultra_hd_...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Greenland 7-8/10

Rätt bra katastroffilm och det har inte varit så många katastroffilmer på sistone så det var "kul" att se. Rätt meh slut bara... katastrofmässigt sett.

Ändå, bra film i stort.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Waterworld 4K UHD har två versioner av filmen. Theatrical och Extended som är 40 min längre. Vilken version av Extended är det som är samma som på Arrows utgåva?

Waterworld - 4K Ultra HD Blu-ray + Blu-ray (Discshop 149:-)
https://www.discshop.se/filmer/bluray/waterworld_4k_ultra_hd_...

Universals UHD release har bioversionen i UHD och TV-versionen i HD.
Ulysses cut är exklusiv till Arrow.

Universals release har inget extramaterial, och där briljerar Arrow med det motsatta.
Huvudnumret är Maelstrom: The Odyssey of Waterworld, en 102min lång dokumentär.

Arrows utgåva med 2 skivor (bio och Ulysses, samt extramaterialet) finns att beställa direkt hos Arrow:
https://arrowfilms.com/product-detail/waterworld-blu-ray/FCD1...

Edit: Såg att Discshop hade Arrows som import:
https://www.discshop.se/filmer/bluray/waterworld_blu_ray_impo...

Permalänk
Medlem

Parasit (2019) 8,6/10 på IMDB https://www.imdb.com/title/tt6751668/

Såg på Oscarsutdelningen att denna filmen fick flera priser för några år sen. Och kommer ihåg att jag tänkte att jag ska se den en dag.

Nu ca två år senare, så såg jag den igår.

Ok den är Sydkoreansk ... (språket kommer man fort in i) Men satans vilken go film!

Ger den lätt 9/10 !!!

Rättstavning m m
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

The Lighthouse..

Kändes som den hade potential i början.

Men tycker mest det var en film som försökte vara djup men misslyckades.

Sen skulle den vara spännande? Ett psykfall som runkar i ett skjul?

Nä, den höll inte måttet som psykologisk, djup eller spännande.

En av mina större filmbesvikelser på länge.

3/10

Edit:

The Midnight Sky
Med / av George Clooney

Mysig, stilfull, spännande, lite tankeväckande, annorlunda, trevligt berättargrepp som inte utelämnar allt till tittaren i klartext utan ger utrymme för egna tolkningar, snyggt gjord.

9/10.

(betydligt mer djup och konstnärlig än The Lighthouse, utan att vara svartvit med gamla gubbar som citerar gamla sjömansbesvärjelser.)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Universals UHD release har bioversionen i UHD och TV-versionen i HD.
Ulysses cut är exklusiv till Arrow.

Universals release har inget extramaterial, och där briljerar Arrow med det motsatta.
Huvudnumret är Maelstrom: The Odyssey of Waterworld, en 102min lång dokumentär.

Arrows utgåva med 2 skivor (bio och Ulysses, samt extramaterialet) finns att beställa direkt hos Arrow:
https://arrowfilms.com/product-detail/waterworld-blu-ray/FCD1...

Edit: Såg att Discshop hade Arrows som import:
https://www.discshop.se/filmer/bluray/waterworld_blu_ray_impo...

Tack för infon👍

Vet du vad som skiljer mellan TV-versionen och Ulysses cut?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tack för infon👍

Vet du vad som skiljer mellan TV-versionen och Ulysses cut?

Man skulle kunna säga att TV-versionen är en mer barntillåten
version. Svordomar, våld och naket är censurerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Man skulle kunna säga att TV-versionen är en mer barntillåten
version. Svordomar, våld och naket är censurerat.

Ok, det blir till att beställa Arrow utgåvan då

Edit: Beställd från Amazon UK för £ 7,99, blev SEK 162,15 i kassan!
https://www.amazon.co.uk/Waterworld-Blu-ray-Kevin-Costner/dp/...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

The Hateful Eight
Såg filmen för första gången nyss. Tycker det är en av Tarantinos bättre filmer. Intressanta karaktärer som spelas av bra skådisar. Ingen pardon när det gäller att visa de värsta av totalt samvetslösa människor. Brutala scener med mycket blod och gore. Den är för lång, det borde ha klippts bort en hel del. Inte för att några scener är direkt dåliga, men filmen som helhet blev för utdragen. Sen var det två sekvenser med en bisarr berättarröst som jag inte gillade.

Tarrantino är helt enkelt lite speciell men jag gillar hans filmer och han lyckas verkligen med rollsättningarna perfekt. Filmerna har ofta långa dialoger så även en rätt trist film lyckas han göra intressant.
Att han även kastar in rätt mycket splatterkänsla är alltid lite trevligt och många gånger med glimten i ögat när huvuden ryker all världens väg. Såg att den fanns på Viaplay så ska försöka få sambon och se den med mig, hon gillar också Tarrantino.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Death to 2020 på Netflix.

Sevärd review av året som gått

Permalänk
Avstängd

The Empty Man (2020)
https://www.imdb.com/title/tt5867314/
Borde ha klippts ca 30 minuter kortare för att inte bli alltför seg.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Pain & Gain herregud vilken sjukt rolig film helt bisarrt att den är baserad på en verklig händelse

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Titanic - första gången jag såg den

Den var definitivt bättre än jag trodde att den skulle vara efter att ha sett Avatar och hört folk prata om den. Välspelad och välgjord men på tok för lång. 8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ok den är Sydkoreansk ... (språket kommer man fort in i) Men satans vilken go film!

Ger den lätt 9/10 !!!

Alltså, Sydkorea har väldigt många bra episka filmer imo, att en AAA film kommer ifrån Sydkorea brukar vara tecken på kvalite och riktigt bra upplevelse.

De har åtminstonde tiotalet väldigt väldigt bra filmer, om du gillade Parasit så rekommenderar jag dig att efterforska samt se fler Sydkoreanska filmer

Permalänk
Medlem

Sydkorea kan göra riktigt bra filmer när de vill.

Train to busan - https://www.imdb.com/title/tt5700672/
En av de bästa zombiefilmerna som gjorts. Men det är en zombiefilm så ta det för vad det är.

Old Boy - https://www.imdb.com/title/tt0364569/
Ligger garanterat på min top 20 lista över de bästa filmerna genom tiden. Krävs dock att man är på humör för att se den, den är lite speciell. Den har en av de bästa slagsmålscenerna som gjorts (korridorscenen). En lång scen utan klipp och skakig kamera, underbar scen.

The host - https://www.imdb.com/title/tt0468492/
Tja... Ingen personlig favorit men gillar man monsterfilmer finns det ingen bättre. Gjord av samma kille som gjorde Parasite.

The Handmaiden - https://www.imdb.com/title/tt4016934/
Ska erkänna att jag inte sett denna ännu men den är ju ganska rejält hyllad så förhoppningsvis är den bra.

The Wailing - https://www.imdb.com/title/tt5215952/
En riktigt bra thriller med en story man inte sett tusen gånger redan. Ibland överspelar skådespelarna vilket gör att man ibland fnissar till vid fel tillfällen men jag skulle inte förvånas om det är meningen. En bra film överlag och en riktigt bra film om man vill se en thriller.

I helgen ska vi faktiskt se Memories of Murder - https://www.imdb.com/title/tt0353969/
Ännu en film som ska vara riktigt bra och som är gjord av snubben bakom Parasite.

Senaste filmen jag såg var dock The Raid - https://www.imdb.com/title/tt1899353/
En indonesisk action. I den här filmen är det knytnävar som gäller, det blir många slagsmål i trånga utrymmen. Även den här filmen lyckas göra riktigt bra slagsmålsscener utan skakig kamera och tusen klipp. Stuntmännen vet vad de gör och det syns, det är snuskigt bra.
Jag tycker att filmer där de ska slåss 80 % sv tiden i regel är ganska fåniga men den här lyckas riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Sydkorea kan göra riktigt bra filmer när de vill.

Train to busan - https://www.imdb.com/title/tt5700672/
En av de bästa zombiefilmerna som gjorts. Men det är en zombiefilm så ta det för vad det är.

Old Boy - https://www.imdb.com/title/tt0364569/
Ligger garanterat på min top 20 lista över de bästa filmerna genom tiden. Krävs dock att man är på humör för att se den, den är lite speciell. Den har en av de bästa slagsmålscenerna som gjorts (korridorscenen). En lång scen utan klipp och skakig kamera, underbar scen.

The host - https://www.imdb.com/title/tt0468492/
Tja... Ingen personlig favorit men gillar man monsterfilmer finns det ingen bättre. Gjord av samma kille som gjorde Parasite.

The Handmaiden - https://www.imdb.com/title/tt4016934/
Ska erkänna att jag inte sett denna ännu men den är ju ganska rejält hyllad så förhoppningsvis är den bra.

The Wailing - https://www.imdb.com/title/tt5215952/
En riktigt bra thriller med en story man inte sett tusen gånger redan. Ibland överspelar skådespelarna vilket gör att man ibland fnissar till vid fel tillfällen men jag skulle inte förvånas om det är meningen. En bra film överlag och en riktigt bra film om man vill se en thriller.

I helgen ska vi faktiskt se Memories of Murder - https://www.imdb.com/title/tt0353969/
Ännu en film som ska vara riktigt bra och som är gjord av snubben bakom Parasite.

Senaste filmen jag såg var dock The Raid - https://www.imdb.com/title/tt1899353/
En indonesisk action. I den här filmen är det knytnävar som gäller, det blir många slagsmål i trånga utrymmen. Även den här filmen lyckas göra riktigt bra slagsmålsscener utan skakig kamera och tusen klipp. Stuntmännen vet vad de gör och det syns, det är snuskigt bra.
Jag tycker att filmer där de ska slåss 80 % sv tiden i regel är ganska fåniga men den här lyckas riktigt bra.

Rekommenderar Mother av samma snubbe som som gjort Memories of Murder och Parasite. En av hans bästa.

Även The Chaser som nog är den bästa thrillern jag sett från Sydkorea, och det finns rätt mycket att välja på. Fantastisk regi och foto samt ett manus som tar ut svängarna.