Hårddisk från Wish

Permalänk
Medlem

Hårddisk från Wish

Köpte av ren nyfikenhet en hårddisk som annonserades som "2TB Internal Solid State Drive" från Wish för 386 kr.
Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, ett 2GB flashminne eller 80GB SSD, eller kunde det vara möjligt att få en 2TB SSD för det priset? Man har ju sett en del felaktigt prissatta grejer från t.ex. Amazon på sistone

När den väl kom fram efter cirka 20 dagar kopplade jag vågat in den i min dator. Det visade sig vara en vanlig 2.5 tums hårddisk på 2TB, dock extern med USB 3.0-anslutning.

Jag körde några tester som inte visade särskilt imponerade resultat, men något som gjorde mig förundrad var den fluktuerande hastigheten när man kopierade en enda stor fil till den tomma disken. Hastigheten gick mellan 0 och 12 MB/s kontinuerligt tills hela filen var överförd, se bilden nedan. Jag vet att man inte kan förvänta sig samma hastighet hela tiden under en lång överföring, men jag tolkar detta beteendet som annorlunda. Det kan ju heller inte bero på fragmentering då det skrivs till den, dessutom från en snabb SSD, tänker jag.

Bild

Så varför händer detta? Vad säger det egentligen om kvalitén på hårddisken? Duger den för att lagra grejer på eller kan jag räkna med att den fallerar helt inom kort?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört testprogram för att bekräfta den faktiska storleken? Att den rapporterar 2 TB till Windows betyder tyvärr ungefär lika mycket som att det står 2 TB på Wish...

https://www.raymond.cc/blog/test-and-detect-fake-or-counterfe...

Med den där hastigheten lär det ju dock ta sin tid om den behöver skriva till hela. Även om 12 MB/s skulle vara snittet blir det ju som mest två dygn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du kört testprogram för att bekräfta den faktiska storleken? Att den rapporterar 2 TB till Windows betyder tyvärr ungefär lika mycket som att det står 2 TB på Wish...

https://www.raymond.cc/blog/test-and-detect-fake-or-counterfe...

Med den där hastigheten lär det ju dock ta sin tid om den behöver skriva till hela. Även om 12 MB/s skulle vara snittet blir det ju som mest två dygn.

Nej, har inte testat den faktiska storleken så det skulle kunna vara som du säger.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar starkt att du gör det. Värt att läsa på hur det funkar om den är mindre, vilket känns extremt sannolikt. Kanske kan man åtminstone använda den faktiska kapaciteten utan problem -- men lagra för tusan inte 2 TB viktiga filer på den, de lär vara borta innan du skrivit klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@FZL Du har köpt ett USB 2.0 minne på 32GB för 386kr.

Visa signatur

Raid is not backup