Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska vi prata priser och NMT så bör vi ju tänka på att en modern iPhone motsvarar nog inte ens ett samtal på en timme

Tacka vet jag NEC Minicall. Hade varken råd med NMT eller GSM på den tiden, så jag ringde upp från hemtelefonen istället.

Permalänk
Samsung Sverige

Intressant tråd att läsa igenom! För egen del är nog batteritid viktigast, följt av skärm med bra ljusstyrka och "flyt", och tillräckligt bra prestanda för att inte upplevas långsam. Men det är nästan svårt att bryta ut enskilda faktorer, oftast är det den totala upplevelsen som avgjort om jag varit riktigt nöjd eller inte.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

REN Android!

Vill ha en REN android där jag själv kan välja vilka apps jag vill ha i telefonen, BORT med alla bloatware, egna påhitt från tillverkare, påtvingade appar mm. EN REN TELEFON! hur svårt kan det bli?

Permalänk
Medlem

Valde annat då jag förstås är mest är inne på design men mest är hur användarvänlig telefonen är.
Det får inte vara för mycket funktioner men inte heller för slö.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Vill ha en REN android där jag själv kan välja vilka apps jag vill ha i telefonen, BORT med alla bloatware, egna påhitt från tillverkare, påtvingade appar mm. EN REN TELEFON! hur svårt kan det bli?

Min uppfattning kring Samsung är att det tagits flera steg mot dels färre appar, och framförallt möjligheten att ta bort de appar man inte vill använda. Samtidigt ska man inte glömma att det finns många som uppskattar Samsungs (och andra tillverkares) anpassningar av Android.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Min uppfattning kring Samsung är att det tagits flera steg mot dels färre appar, och framförallt möjligheten att ta bort de appar man inte vill använda. Samtidigt ska man inte glömma att det finns många som uppskattar Samsungs (och andra tillverkares) anpassningar av Android.

Problemet med dessa anpassningar är ju att man då blir låst av tillverkaren att erbjuda uppgraderingar av Android. Det är väldigt enkelt att råka låta bli det efter en för kort stund

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

Problemet med dessa anpassningar är ju att man då blir låst av tillverkaren att erbjuda uppgraderingar av Android. Det är väldigt enkelt att råka låta bli det efter en för kort stund

Även helt "stock" Android skulle väl rimligen också behöva viss anpassning av uppdateringarna från tillverkaren, om inte all hårdvara var exakt likadan. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Jag har blivit lite av en krigare för Android One de senaste åren. För mig är priset sett till prestanda och batteritid de två viktigaste kriterierna. Men även säkerhet och integritet. Med Android så blir oftast de sistnämnda ett av undantagen man får lov att acceptera. Men med lite tålamod så kan man stänga av det mesta av Googles inbyggda spårnings- funktioner. Tillsammans med en VPN så känner jag mig ändå relativt trygg att använda telefonen utan att behöva oroa mig över att min information kommer hamna i fel händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Även helt "stock" Android skulle väl rimligen också behöva viss anpassning av uppdateringarna från tillverkaren, om inte all hårdvara var exakt likadan. Eller tänker jag fel?

Högst oklart. Drivrutiner och liknande är väl på ’linux-nivå’ och bör vara kompatibelt mellan android-versioner tänker jag. Senaste versionerna (efter 10) ska väl kunna uppgraderas helt utan telefonmakarens inblandning var det väl tänkt (kravet på dubbla systempartitioner och allt vad det var). Inte helt säker här på de tekniska detaljerna, men det är absolut en avgörande faktor till varför många väljer bort Android/Samsung skulle jag säga

Edit: lite mer läsning om ämnet:
https://www.androidpolice.com/2020/03/30/its-2020-why-dont-sa...

Sådant borde ju vara standard nu 4 år senare

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

Högst oklart. Drivrutiner och liknande är väl på ’linux-nivå’ och bör vara kompatibelt mellan android-versioner tänker jag. Senaste versionerna (efter 10) ska väl kunna uppgraderas helt utan telefonmakarens inblandning var det väl tänkt (kravet på dubbla systempartitioner och allt vad det var). Inte helt säker här på de tekniska detaljerna, men det är absolut en avgörande faktor till varför många väljer bort Android/Samsung skulle jag säga

Edit: lite mer läsning om ämnet:
https://www.androidpolice.com/2020/03/30/its-2020-why-dont-sa...

Sådant borde ju vara standard nu 4 år senare

Jag kan höra efter om det finns någon förklaring kring stödet för Seamless updates. Det kan ju möjligen vara kopplat till One UI och hur det implementeras.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tja, det har varierat under åren. Upplåsbar bootloader, CFW, etc, känns allt mindre viktigt, däremot vill jag inte ha en skitstor telefon.

Låter min Galaxy S7 sätta baseline. Så nästa telefon måste ha snabbare och bättre kamera, vara vattentät, ha liknande storlek och kosta max 3000-4000, typ. Enda punkten jag accepterar att en ny telefon är sämre är upplösningen, min S7 har väl typ 577 ppi och det är aningen onödigt, kanske.

Batteritid tycker jag är rätt bra numera. När skulle man ha tid att dränera batteriet om man jobbar och har barn? Låter den ligga på laddplatta varje natt så den börjar dagen med 100%.

Mina krav har väl egentligen sänkts de senaste åren, på sätt och vis, i meningen att flaggskeppen är allt mer för dyra och "för bra". Det räcker gott med en S7-motsvarighet, fast liite bättre kamera vore ju alltid bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Batteri-tid och Video kvalité.

Skadar inte om den är bra på realtids streaming heller, då denna feature blir mera och mera relevant för hur vi lever våra liv på distans.

Permalänk
Medlem

Operativayatemet or vikitgast för mig jag har iPhone och har fler appar som enbart finns för iPhone, hårdvara som bara stöds av iPhone och så har jag köpt en del appar. Dvs om jag skulle byta till annat operativsystem så är det ganska mycket som ska till för att jag ska byta min huvudtelefon.

Så jag säger operativsystem är absolut viktigast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Operativayatemet or vikitgast för mig jag har iPhone och har fler appar som enbart finns för iPhone, hårdvara som bara stöds av iPhone och så har jag köpt en del appar. Dvs om jag skulle byta till annat operativsystem så är det ganska mycket som ska till för att jag ska byta min huvudtelefon.

Så jag säger operativsystem är absolut viktigast!

Vilka appar är det som inte finns på Android som du använder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilka appar är det som inte finns på Android som du använder?

Wingman 2 - för att styr ljudinspelare
Blackmagic - för att styra kameran
Lumu - ljussättare
FiLMiC - för att filma med flera inställningar
iMovie - visst apples egna men har inte sett något likande så bra android
Diverse mjukvarusyntar

Kunna ansluta fysiska ljudkort

Integrationen mellan dator och mobil
Airdrop . Visst finns den i android till visst del men inte alls lika smidig.

Sen tycker jag vissa appar känns bättre optimarde för iOS än android. Detta har fick blivit mycket bättre.

Sen har såklart android massor av saker som Apple bara kan drömma om. Har kali linux på min android...

Permalänk
Medlem

Säkerhet och integritet. Stöd för LineageOS. 3,5mm port är även viktigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Antar att någon redan har utryckt min åsikt, orkar inte läsa igenom hela tråden.
Allt som radades upp som alternativ i frågan är viktigt ingen mera än den andra. Vill ha en telefon som är prisvärd inte en telefon som kostar som en gaming burk minus grafikkort. Någonstans 3-4000 kr är en smärtgräns för mig. Har idag en Motorola G6 plus av andra generation och har inga planer på att byta.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Detta är min drömtelefon:
<70mm bred
Oled
Mid-range soc
Lång mjukvarusupport
Baksida av plast eller metall
Upplåst bootloader för community-support
Lång batteritid (>5000mAh)

la till om batteritid
Permalänk
Medlem
Skrivet av cRYPT0NiT3:

Vill ha en REN android där jag själv kan välja vilka apps jag vill ha i telefonen, BORT med alla bloatware, egna påhitt från tillverkare, påtvingade appar mm. EN REN TELEFON! hur svårt kan det bli?

Jag antar att du har Googles sökfält på din hemskärm? För det är ren andriod, ren android = en jävla massa bloat från Google och saker som du inte ens kan ta bort från hemskärmen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Främst batteritid kollar jag på, tummade på just detta med nuvarande Xperia XZs och det ångrar jag men den är 3,5 år gammal nu och jag lider ju inte av batteritiden farligt mkt, men ändå. Det är en viktig grej att den inte har för litet batteri helt enkelt. Man tvingas ju packa med laddare onödigt ofta tycker jag.

Jag köper i regel inte billigaste möjliga så resten brukar glida med på köpet, dvs duglig kamera och skärm. Är inte superkräsen här faktiskt. Samma med storleken, bara det inte närmar sig en phablet så att säga är det OK i min bok.

Tre saker jag gärna betalar extra för dock och som jag gärna vill ha i min nästa lur, utöver större batteri, är:

- Fingeravtrycksläsare i skärmen, tycker det vore grymt med tanke på att jag ofta har mobilen liggandes bredvid mig på bordet både hemma och jobbet. Då vill jag inte fiffla med en knapp på sidan när jag vill låsa upp den och kolla ngn notification tex, det har jag lärt mig att ogilla nu med denna mobil. Ordentligt.

- Ingen "selfie" kamera. Iaf om det innebär hål i skärmen. Maken till efterblivet mode. Bort med den kameran helt eller så får det bli en liten kant övertill då...Bara inte hål. Helst bort med den helt. Använt den typ...3ggr på min Xperia de 3,5 åren jag haft den...bort med skiten bara.

- ljudet från högtalare skickas rakt ut från skärmen! Det vanligaste är ju, tyvärr, i underkänt nedåt. Hatar sånt. Van vid stereo från två Sony lurar nu och vill inte vara utan det. Kollar en del YouTube i sängen på morgonen och kvällen och då vill jag inte behöva kupa handen och jönsa för att höra. Jag är framför skärmen och dit ska ljudet punkt.

OnePlus hade en som klarade två av dessa krav och hade min nuvarande Xperia inte fungerat så fint än och jag inte vart en snål smålänning hade jag fan köpt en, McLaren edition var jag jäääävligt nära att köpa. Men det var inte försvarbart tyckte jag så gav upp de tankarna.

Så nu när mobilen närmar sig 4 år börjar man ju leta lite efter något Som uppfyller minst två, men helst alla tre kriterier. Får se vad det blir...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag antar att du har Googles sökfält på din hemskärm? För det är ren andriod, ren android = en jävla massa bloat från Google och saker som du inte ens kan ta bort från hemskärmen.

AOSP är också ’ren android’ och har inte ens googles tjänster, men det säljs inte så många sådana telefoner. Gissar att Huawei var närmast med deras Appgallery-telefoner eller alla extreme-privacy-varianter

Permalänk
Medlem

Batteritid all THE way är en super poweruser används konstant via jobbet den behöver verkligen inte vara nån värsting hade en s9+ som jag fick ladda 3ggr/dag förut tröttnade och köpte en Blackview 9500 plus. Bästa köpet på länge hade Krav på minst 5000mah och qi-laddning vilket möttes med 10000mah nu behöver jag bara ladda ca 0.75ggr/dag

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Batteritid
Ljudkvalité
Mjukvaran.
Skärmen
Kameran

Permalänk
Medlem

Att migrationen från föregående system till nya systemet fungerar.
Vill inte tappa kontakter till synes slumpmässigt på vägen, eller bilder för den delen.

Så när blir det en försäljningspunkt?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv

Att det ska vara bra känsla i knappsatsen och inte för tröga.

Permalänk
Medlem

Prestandan börjar redan bli på den nivån att det inte spelar så stor roll vilken telefon man köper så för mig är det:
1. Skärm - 120Hz, kalibrerad enligt standard också på lägre ljusstyrka
2. Kamera - bra videokvalitet, inga större buggar eller gimmicks
3. Batteri - Bra batteritid med fast charge (minimum 25w)

Har just nu en Oneplus 8 Pro och förbeställde en S21 Ultra. Kommer dock lämna tillbaka S21 Ultra och köpa en iPhone 13 Pro Max senare i år istället då jag inte litar på att Samsung klarar av att leverera på nr 1 & 2.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Så lite skräpprogram som möjligt så man slipper firmans epost då det räcker med den som följer med os till exempel

Permalänk
Medlem

Eftersom jag skrivit att batteritiden är en av de viktigaste för mig så är jag verkligen glad att jag valde s21 ultran
https://www.youtube.com/watch?v=OmzKPmSW1Bw&feature=emb_logo

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Pris samt hur länge mobilen håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilka appar är det som inte finns på Android som du använder?

Kan bara svara för mig, men en bra kamera-app med stöd för RAW och samtliga kameror är något jag saknar på Android.

Moment som jag kör på iOS verkar ha gett upp Android, då det är en omöjlig uppgift att anpassa mjukvaran efter den stora mängden med unik hårdvara. Det är inte bara positivt att många Android-lurar numera har 5-6 kameror med löjligt många megapixlar.

Kan även tillägga att stödet för kameran på min Android-lur försvann i Skandiabankens app efter en uppdatering.

Det är sådant som nu fått mig att gå tillbaka till Apple och iPhone.