Diablo II-remake uppges vara på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

D2 hade sin charm med alla varianter på talents m.m. helt klart, men ska de göra en remake vore det ju trevligt om det fanns alternativ att enklare få nolla sina poäng och testa olika varianter.

Det var riktigt tråkigt att behöva levla en ny karaktär bara för att testa nya grejer och råkade man klicka en gång för mycket så var det bara att börja om igen. Jag kommer inte ihåg om de fixade något annat sätt senare, skaffa Stone of Jordans eller några essences eller liknande?

Hursomhelst är det trevligt om man kan testa massa olika builds enklare. Det är en av sakerna som D3 gjorde rätt anser jag.

Jag hoppas att D4 tar det bästa av de tidigare spelen.

du får ju 3 respecs av akara, vill du ha mera så får du byta tokens med andra/farma själv eller göra ny gubbe...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

D2 lirade man ju när man var mindre och har goda minnen från! Och hemska, var rätt läskigt bitvis faktiskt. Kunde varken engelska eller något typ men kul hade jag xD. Hade lite hjälp av en äldre polare som kunde dessa bitar bättre och som hjälpte till.

Jag köpte på senare år D2 och testade igen dock och näe, det har inte åldrats väl för mig tyvärr. Jag gillar den råa och mörka stilen. Men grafiken är väl gammal, förmågorna såg tråkiga ur rent grafiskt tyvärr och det var rätt stelt att lira eftersom att binda om förmågor utan återkoppling från UIn hur det är bundet var ju bara konstigt. Att man är låst efter sina val är ju också drygt. Jag visste ju att det var så, men behöver inte gilla det för de. Tröttnade snabbt tyvärr.

Men detta är saker en remake lätt åtgärdar så jag ser fram emot det, lär utan tvekan skaffa det och lira, det tror jag nog allt.

Ser dock mer fram emot D4 när det kommer till kritan, hehe, men gissningsvis kommer denna ryktade remake innan D4.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så länge man kan spela det offline, och inte som fadäsen Diablo II låter det bra, Crash blev ju kanonbra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast det är ju exakt vad D2 är också? En lång story, med grind sen. Men mer grind på levlandet istället för end game om man nu vill prova lite olika specs då.

Visst är det en viss känsla att valen man gör betyder något, men det är samtidigt fruktansvärt tråkigt att behöva lägga massa grind-tid på att bara levla om och om igen för att få komma till nivån där man vill prova saker.

Inte helt lätt att få en bra balansgång mellan systemen, vi får se vad de gör i 4an

Jag anser att Diablo 2 hade en mycket större utmaning och det var stundvis väldigt svårt. Det jag menade var att D3 inte hade någon utmaning, man sprang bara och gjorde det man skulle och det var sällan några problem alls.

Antar att det är en smaksak helt enkelt

Permalänk
Medlem

Spelar än idag diablo 2 vid varje ladder reset. Däremot tröttnar man efter ett par veckor när 99% av spelarna är bottar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan det vara 15-20 år sedan jag lirade diablo 2 senast? Ska bli riktigt kul att få återleva det igen. Skulle vara roligt on det lägger till lite nytt. Dock tror jag även att det redan nu finns en hel del nytt för mig att upptäcka i diablo 2 då jag inte lirat de för mig nyare patcharna.

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att spela D2 idag? Är det vanilla som gäller eller ska man börja med någon modd direkt? Har bara spelat D1 och D3, hoppade över D2 back in the day, men är sugen på att testa att köra igenom SP bara

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Senaste "nya" titeln var Overwatch - ett väldigt populärt spel. Vad är det för "nytt" spel som inte är bra?

Och det är 5 år gammalt, knappast ett "nytt" spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur duktiga Vicarious Visions var med Crash Bandicoot så känns det väldigt hoppfullt, Crash blev ju trots allt en 100% remake.

Många utvecklare slänger ur sig ord som Remaster och Remake men det är få som faktiskt lyckas med det. Istället blir det oftast Re-release.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Woho!
Diablo 2 igen, free to play med always online krav, microtransactions och loot drop rate gjort för en online marknad!
Kan inte bärga mig..

Okej? Vad får dig att tro att de kommer att introducera MT? Finns väl inget som tyder på att det skall bli f2p heller.

Skrivet av MinscS2:

"Blizzard" kan knappt göra (bra) nya spel längre, så de har fallit tillbaka på att göra remakes av sina gamla.

Med WC3 Reforged i färskt minne är jag väl inte jätteoptimistisk.
Hade nog hellre sett att de iallafall försökte göra Diablo IV. Diablo III blev rätt bra till slut, även om startsträckan var lååång.
D2 har absolut sin charm, men jag kommer inte att stå först i kön för att spela samma spel igen med lite bättre grafik.

När de gör nya spel gnäller folk. När de gör remakes så gnäller folk. När de inte gör något alls för att de ser gnället så gnäller folk. Summa av summarum.. folk gnäller oberoende vad blizzard gör bara för att folk gillar att gnälla.

Skrivet av LastNinjas:

Känns lite skumt att de ödslar resurser på detta istället för att sattsa allt på 4an? typ konkurrera med sig själva..

Är ju antagligen inte samma studio som gör dessa två spel. D4 är dessutom minst 3 år bort. Med andra ord.. Blizz försöker fylla luckan.

Skrivet av MinscS2:

Och det är 5 år gammalt, knappast ett "nytt" spel.

Spelet är 4 år och 7 månader för att vara exakt.

Blizzard har aldrig varit kända för att spotta ur sig spel. De tar sin tid och det har visat sig, historiskt sett, vara framgångsrikt. De är föregångaren till CD Project Red i den aspekten fast mååånga gånger större studio självfallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vicarious Visions blir del av Blizzard
Gamers: RIP Vicarious Visions
Vicarious Visions ska göra en remake på Diablo 2
Gamers: Här är mina kontokortsuppgifter

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag väldigt lite förtroende för Activision Blizzard numera, men det är bara att hoppas på det bästa. Diablo II är ett av de bästa spelen någonsin, helt klart.

För folk som är sugna på Diablo II kan jag rekommendera 'Project Diablo 2'. Det är en gratis mod, gjord av fans, där de har balanserat om skills - även lagt till några nya skills - som gör att det finns fler bra builds att testa. Modden har också många livskvalitetsförbättringar, som större inventory och stash, fler item slots på mercenaries samt stöd för setbonusar på mercs. Project D2 har lagt till mer att göra i endgame, nya bossar och ett map-system liknande det som finns i Path of Exile. Det går att spela multiplayer online på Battlenet, men även singleplayer offline.

https://www.projectdiablo2.com

Permalänk
Avstängd

Spelade enormt mycket av D2 och köpte sen också D3 som jag tyckte var lite av ett fiasko, kom aldrig riktigt in i känslan av Diablovärlden i det spelet.
Kollade lite på en video om D4 och det kändes som en blandning av D2 och D3 av det lilla man såg men fångade inte mig riktigt då det känns för lika och fortfarande för styrt vart man ska. Kanske skulle de ha slopat Diabloserien efter trean och börjat på något helt nytt istället.

Att börja spela D2 igen med lite nya förmågor och lite annat nytt känns inte heller intressant. Att ta ett äldre spel och köra en remake av det blir sällan samma sak tyvärr då jag tror det är svårt att fånga de unga och många av oss äldre som redan spelat spelet kommer säkerligen köpa det och spela några timmar innan man ledsnar igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Var kul i 1 timme sen fattade man att det aldrig blev nåt av detta, det enda det blev var mer av samma & förstörde crpg genren en hel del år framöver. Men snygga trailer hade dom (det perfekta konsolspelet enkelt att spela & noll innehåll)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Känns lite skumt att de ödslar resurser på detta istället för att sattsa allt på 4an? typ konkurrera med sig själva..

4an kommer bli en enorm flopp med "attack" och "defense", som ett jävla mobilspel :/

Permalänk
Medlem

kanske får se något på Blizzcon vad tror ni? inga läckor alls ännu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

När de gör nya spel gnäller folk.

Gör folk? Var förvisso så länge sedan Blizzard släppte en helt ny IP (förutom Overwatch, som verkar rätt populärt) att jag glömt hur responsen var.

Skrivet av Xinpei:

När de gör remakes så gnäller folk.

Ja, ifall dom är skit. Vilket deras senaste remake (WC3) verkligen är.

Skrivet av Xinpei:

När de inte gör något alls för att de ser gnället så gnäller folk.

...ja?

Skrivet av Xinpei:

Summa av summarum.. folk gnäller oberoende vad blizzard gör bara för att folk gillar att gnälla.

Eller så kan dom börja göra bra ifrån sig igen, så kanske folk slutar gnälla.
Blizzard får mycket kritik, och den är inte helt obefogad, även om folk gillar att gnälla, precis som att folk som gillar Blizzard gillar att gnälla på folk som gnäller på Blizzard.

Skrivet av Xinpei:

Spelet är 4 år och 7 månader för att vara exakt.

Jamendåså, det förändrar ju allt!

Skrivet av Xinpei:

Blizzard har aldrig varit kända för att spotta ur sig spel. De tar sin tid och det har visat sig, historiskt sett, vara framgångsrikt. De är föregångaren till CD Project Red i den aspekten fast mååånga gånger större studio självfallet.

"Historiskt" är sannerligen nyckelordet. Dagens Blizzard har knappt något gemensamt med Blizzard för 10-20 år sedan, inte ens namnet.

Skulle även vara försiktig med att använda CDPR som en referensram för något positivt just nu. Nog för att dom tog sig tid med CP2077 men jag tror inte att aktieägarna skulle klassa det som en "framgång".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Dessa remakes är tyvärr sällan något att ha. Diablo 4 hoppas jag blir lika roligt som Diablo 2 däremot, för trean var skit.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det en bra remaster så tror jag den kommer inbringa många sålda exemplar och en hel del pengar... så jag håller tummarna !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag anser att Diablo 2 hade en mycket större utmaning och det var stundvis väldigt svårt. Det jag menade var att D3 inte hade någon utmaning, man sprang bara och gjorde det man skulle och det var sällan några problem alls.

Antar att det är en smaksak helt enkelt

Svårighetsgraden bör ju dock inte komma från att man gör lite fel i en build utan från en väl avvägd spelbalans. Det förstnämnda påverkar ju ofta inget mer än att folk får leta upp en build på nätet istället för att testa själva, och jag upplevde inte att D3 var enklare pga respecs utan pga spelbalansen.

När det begav sig var det ju dessutom så att en nerf av en förmåga kunde göra din karaktär kass, utan att du gjort något fel, då Blizzard inte hade någon fingertoppskänsla. Den biten torde dock vara en mindre faktor vid det här laget.

Så jag tycker bara att en brist på respecs blir tradigt snarare än svårt. Nu fick ju D2 begränsade respecs efter ett tag och det löste mycket. Det D2 vi minns är till stor del vad det var efter att många patchar och expansionen fixade massor av brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

du får ju 3 respecs av akara, vill du ha mera så får du byta tokens med andra/farma själv eller göra ny gubbe...

Ja, jag har märkt att de hade lagt till detta efter alla kommentarer i denna tråden.
Jag spelade D2 senast 2009 enligt mina gamla sparfiler, så det var innan den patchen kom XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ni som längtar efter en D2 remake gå och spela Grim Dawn om ni inte gjort det: https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

Det är som man minns att D2 var, inte som det är. Och 100ggr bättre än D3 är det också

Permalänk
Medlem

Sabba inte det enda bra spelet som finns, tack.

Till alla er som gnäller på att det inte går att respeca i Diablo II, hört talas om tokens?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

D2 hade sin charm med alla varianter på talents m.m. helt klart, men ska de göra en remake vore det ju trevligt om det fanns alternativ att enklare få nolla sina poäng och testa olika varianter.

Det var riktigt tråkigt att behöva levla en ny karaktär bara för att testa nya grejer och råkade man klicka en gång för mycket så var det bara att börja om igen. Jag kommer inte ihåg om de fixade något annat sätt senare, skaffa Stone of Jordans eller några essences eller liknande?

Hursomhelst är det trevligt om man kan testa massa olika builds enklare. Det är en av sakerna som D3 gjorde rätt anser jag.

Jag hoppas att D4 tar det bästa av de tidigare spelen.

Det är fixat i diablo 2, den of evil questen ger nu utöver en skill point även reset all stats/skills, 3 gånger får man det gratis en för varje svårighets nivå, sen får man leta efter olika saker för att göra en: https://diablo.gamepedia.com/Token_of_Absolution_(Diablo_II)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Svårighetsgraden bör ju dock inte komma från att man gör lite fel i en build utan från en väl avvägd spelbalans. Det förstnämnda påverkar ju ofta inget mer än att folk får leta upp en build på nätet istället för att testa själva, och jag upplevde inte att D3 var enklare pga respecs utan pga spelbalansen.

När det begav sig var det ju dessutom så att en nerf av en förmåga kunde göra din karaktär kass, utan att du gjort något fel, då Blizzard inte hade någon fingertoppskänsla. Den biten torde dock vara en mindre faktor vid det här laget.

Så jag tycker bara att en brist på respecs blir tradigt snarare än svårt. Nu fick ju D2 begränsade respecs efter ett tag och det löste mycket. Det D2 vi minns är till stor del vad det var efter att många patchar och expansionen fixade massor av brister.

Nej men de är ju klart att builden måste spela någon roll, om du inte kan göra fel med den kan dom ju bara ta bort det helt. Då är det bara en gimmick. Varför ha en mechanic som alltid blir rätt? Sedan är det ju skillnad på att göra lite fel som du säger och typ köra support fram till level 60 och sedan "nej nu ska jag bli en DPS maskin" Det först nämnda gör det i värsta fall lite kämpigt tills du fått rättat till det, men vad gör de liksom?

Jag har spelat PoE hur mycket som helst med 10 olika karaktärer och aldrig kollat upp på nätet hur jag ska bygga, om folk inte vill ta chansningar och vill att spelet eller någon annan ska hålla deras händer hela tiden är de väll deras problem? Vi kan ju knappast bygga varje spel efter dom som är mest casual.

Ja ett begränsat antal respecs är såklart helt okej, det är D3 modellen som är totalt värdelös. Då får man spela en annan genre av spel om man inte gillar att bygga sin karaktär utan bara vill springa runt och slå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Svårighetsgraden bör ju dock inte komma från att man gör lite fel i en build utan från en väl avvägd spelbalans. Det förstnämnda påverkar ju ofta inget mer än att folk får leta upp en build på nätet istället för att testa själva, och jag upplevde inte att D3 var enklare pga respecs utan pga spelbalansen.

När det begav sig var det ju dessutom så att en nerf av en förmåga kunde göra din karaktär kass, utan att du gjort något fel, då Blizzard inte hade någon fingertoppskänsla. Den biten torde dock vara en mindre faktor vid det här laget.

Så jag tycker bara att en brist på respecs blir tradigt snarare än svårt. Nu fick ju D2 begränsade respecs efter ett tag och det löste mycket. Det D2 vi minns är till stor del vad det var efter att många patchar och expansionen fixade massor av brister.

Hehe. Jag kom att tänka på hur svårighetsgraden såg ut i D3 i början.
Apropå det här med patchar och att vi inte minns hur det var innan i diablo 2 innan skill-reset ;).

D3 fick en hel del skit för att det var för svårt initialt ;).
Ja det vi verkar minnas var väl främst värdelösa drops - inga unika/sets och de legendary som fanns var kass. Att man sällan fick loot till rätt karaktär och att man istället behövde auction house. Bad end game and all that.
Men svårighetsgraden var alltså inte nådig heller. Belial åt spelare till frukost i början. Nom nom! Och många champion packs blev överjävliga. Folk dog i drivor när de förökte ta sig ut vid katapulterna i act 3 minns jag.

Men det var mest en anekdot ;). Det här rättades till - med råge. Ja blizz gick bananas åt andra hållet och gjorde spelet till en cake walk med tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Svårighetsgraden bör ju dock inte komma från att man gör lite fel i en build utan från en väl avvägd spelbalans. Det förstnämnda påverkar ju ofta inget mer än att folk får leta upp en build på nätet istället för att testa själva, och jag upplevde inte att D3 var enklare pga respecs utan pga spelbalansen.

Ärligt talat är det enda riktigt välbalanserade spelet i serien Diablo 1. Det var också det med bred marginal mest begränsade.
I mer komplicerade och fria spel kan man med tiden iterera fram bättre balans i kombination med att spelarna själva kan välja mellan svårighetsgrader. Men problemet är nog generellt, och personligen uppskattade jag, och uppskattar fortfarande väldigt mycket, att kombinera upptäckandet av spelvärlden med att samtidigt ha känslan av behöva vara försiktig och strategisk. Moderna AAA spel är inte sådana.

Känslan från det första Diablo-spelet, när man gick ner en nivå och började med att stå HELT STILL för att man inte hade en aning om vad som skulle finnas där, men man visste att det antagligen skulle vara något som dödade en om man bara rusade på. Varenda nivå. Det gav en intensitet till spelandet som saknats sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej men de är ju klart att builden måste spela någon roll, om du inte kan göra fel med den kan dom ju bara ta bort det helt. Då är det bara en gimmick. Varför ha en mechanic som alltid blir rätt? Sedan är det ju skillnad på att göra lite fel som du säger och typ köra support fram till level 60 och sedan "nej nu ska jag bli en DPS maskin" Det först nämnda gör det i värsta fall lite kämpigt tills du fått rättat till det, men vad gör de liksom?

Jag har spelat PoE hur mycket som helst med 10 olika karaktärer och aldrig kollat upp på nätet hur jag ska bygga, om folk inte vill ta chansningar och vill att spelet eller någon annan ska hålla deras händer hela tiden är de väll deras problem? Vi kan ju knappast bygga varje spel efter dom som är mest casual.

Ja ett begränsat antal respecs är såklart helt okej, det är D3 modellen som är totalt värdelös. Då får man spela en annan genre av spel om man inte gillar att bygga sin karaktär utan bara vill springa runt och slå.

Det är inte en gimmick i något av fallen, det är ett sätt att variera spelstilen inom varje karaktär. Det enda som skiljer är huruvida man har en implementerad "time sink" för att byta spelstil. Att inte ha några respecs gör inte nödvändigtvis spelet svårt utan tidsödande så det är främst en artificiell förlängare av speltid.

PoE är för mig praktexemplet av ett lätt ARPG. Har kört det ett par gånger och det dröjde aldrig länge innan det kändes som jag inte längre slogs mot fiender för allt bara exploderade när jag kom i närheten. Även bossar tenderade ofta vara dråpligt snabba affärer. Finns det någon svårighet i det spelet måste det vara långt in i end game-spelandet, eller så kanske det möjligen är ett dåligt balanserat spel och jag råkade undvika dåliga "klasser". Hursomhelst tycker jag spelet är ett exempel på att omständlig karaktärsbyggarmekanik utan respecs inte behöver betyda att spelet blir svårt.

För att prata andra spel som är kända som svåra kan vi ta Demon's Souls. Spelet har utmaning men jag tycker inte att den ligger i bristen på respecs. Utmaningen ligger helt i designen av banor och fiender. Senare Souls-spel införde också respecs och jag har inte hört någon säga att serien blev lättare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är inte en gimmick i något av fallen, det är ett sätt att variera spelstilen inom varje karaktär. Det enda som skiljer är huruvida man har en implementerad "time sink" för att byta spelstil. Att inte ha några respecs gör inte nödvändigtvis spelet svårt utan tidsödande så det är främst en artificiell förlängare av speltid.

PoE är för mig praktexemplet av ett lätt ARPG. Har kört det ett par gånger och det dröjde aldrig länge innan det kändes som jag inte längre slogs mot fiender för allt bara exploderade när jag kom i närheten. Även bossar tenderade ofta vara dråpligt snabba affärer. Finns det någon svårighet i det spelet måste det vara långt in i end game-spelandet, eller så kanske det möjligen är ett dåligt balanserat spel och jag råkade undvika dåliga "klasser". Hursomhelst tycker jag spelet är ett exempel på att omständlig karaktärsbyggarmekanik utan respecs inte behöver betyda att spelet blir svårt.

För att prata andra spel som är kända som svåra kan vi ta Demon's Souls. Spelet har utmaning men jag tycker inte att den ligger i bristen på respecs. Utmaningen ligger helt i designen av banor och fiender. Senare Souls-spel införde också respecs och jag har inte hört någon säga att serien blev lättare med tiden.

Sedan är ju varken Demon souls eller Dark souls ett RPG hack 'n slash looter. De är ju mer arkadaktigt egentligen, det handlar inte lika mycket om karaktären du bygger utan göra rätt moves vid rätt tillfällen och lära dej världen, det finns folk som spelar genom dom spelen "nakna" utan att dö en ända gång. Om du jämför dessa spelen med Diablo och du vill att Diablo ska vara liknande så letar du efter fel saker på fel ställe. Med andra ord kan svårighetsgraden omöjligt ligga i samma element.

Och ja de är late gamet som är grejen med PoE, liksom alla andra RPG, hack 'n slash looters.

Möjligt att du kanske inte gillar den genren av spel som Diablo är helt enkelt.

Edit: Ser inte meningen med varierade karaktärer där du alltid får samma resultat, det ända är ju att det ser olika ut men alla kommer vinna och vara bäst på sin sak utan att spelaren gjort någon ansträngning för de. Då handlar det verkligen enbart om vem som slängt flest timmar på spelet och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sedan är ju varken Demon souls eller Dark souls ett RPG hack 'n slash looter. De är ju mer arkadaktigt egentligen, det handlar inte lika mycket om karaktären du bygger utan göra rätt moves vid rätt tillfällen och lära dej världen, det finns folk som spelar genom dom spelen "nakna" utan att dö en ända gång. Om du jämför dessa spelen med Diablo och du vill att Diablo ska vara liknande så letar du efter fel saker på fel ställe. Med andra ord kan svårighetsgraden omöjligt ligga i samma element.

Och ja de är late gamet som är grejen med PoE, liksom alla andra RPG, hack 'n slash looters.

Möjligt att du kanske inte gillar den genren av spel som Diablo är helt enkelt.

Edit: Ser inte meningen med varierade karaktärer där du alltid får samma resultat, det ända är ju att det ser olika ut men alla kommer vinna och vara bäst på sin sak utan att spelaren gjort någon ansträngning för de. Då handlar det verkligen enbart om vem som slängt flest timmar på spelet och inget annat.

Jag sade inte att Diablo ska vara något, jag gav olika exempel på att bristen på respecs inte har speciellt mycket att göra med den riktiga svårighetsgraden utan bara är en timesink.

Jag har spelat tonvis med Diablo och Diablo II, och sedan en hel del Diablo III och PoE. Jag vet mycket väl vad genren är, och gillar den när den är gjord bra, men om respecs hade varit vad som gjorde spelen utmanade så hade PoE varit väldigt utmanande och det var det verkligen inte i mina ögon.

Varierade karaktärer ger möjligheter till olika spelstilar, vilket gör att det kan passa fler personer. Samma anledning som att det finns olika klasser. För många blir det också mindre ansträngning att skapa en build i ett spel utan respecs för då försöker folk inte ens att testa själva i rädsla att göra fel utan går bara på någon build på nätet, medan system som uppmuntrar till att testa saker kommer få fler som hittar sin egen väg och testar olika saker.

Själv bryr jag mig inte väldigt mycket om respecs då jag är en sådan som sätter mig in i de spel jag är intresserad av, men jag skulle gärna se att ARPG tog ett steg tillbaka från att bara handla om hastighet och lite utmaning till att vara något där fiender känns lite mer som hot. Jag vill att det ska kännas som man faktiskt slåss mot dem snarare än att de är som hinder i ett 110m häcklopp. Tillbaka till rötterna helt enkelt.