Tisdagshäng - Kenneth spelar Heroes of Might and Magic III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Håller inte med, spelar hellre Heroes VI nuförtiden, klart underskattad release.

Jag måste bara flika in att i detta fallet har Fulci helt rätt. Nostalgi aside, 6:an is the shit.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag måste bara flika in att i detta fallet har Fulci helt rätt. Nostalgi aside, 6:an is the shit.

Skulle ni säga att det är det bästa HoMM spelet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Antingen var det väldigt länge sen du spelade eller så var du bara dålig på det

Jag har nog inte kört HOMM3 (eller någon annan för den delen) på mer än tio år skulle jag tro! Var väl inte SÅ kass på det när det begav sig, körde igenom hela kampanjerna för både grundspelet och expansionen...

Ville mest bara leka "sandbox" och utforska hur datorspelarna uppträdde typ, utan att behöva slåss mot dem själv, för det skulle ju påverka experimentet. Så jag behövde vara stark nog för att avskräcka eventuella försök till attacker mot mig.

Skrivet av DW75:

Alla AI har en inställning för hur de ska spela. Explorer, Builder, Warrior tror jag det är och de kör väldigt olika beroende på karta, och de är också extremt olika effektiva beroende på hur kartan ser ut.

Hm, jag minns inte alls hur jag ställt in dem, det var alldeles för länge sedan för att komma ihåg sådana detaljer... Kom inte ens ihåg att det fanns olika inställningar på dem...

Borde prova igen, har velat spela HOMM3 igen i åratal, men det har tydligen varit svårt att få originalversionen av spelet att fungera under moderna windowsversioner, så jag har undvikit att engagera mig. Får väl köpa spelet igen från GoG helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag har nog inte kört HOMM3 (eller någon annan för den delen) på mer än tio år skulle jag tro! Var väl inte SÅ kass på det när det begav sig, körde igenom hela kampanjerna för både grundspelet och expansionen....

Nej då, jag tror bara att med den utveckling som varit sedan 1998, samt att vi som spelade både då och nu har 20 år mer erfarenhet, så uppfattar man spelet idag som ganska enkelt. Men fortfarande ett kul spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Kan ingen lägga upp en omröstning vilket av spelen i serien som är bäst så jag vet vilket jag ska ge mig på?
Jag satt och kikade på 6an igår eftersom det var det sista men oklart om det är det bästa?

Helt klart 2an för mig. Kan vara nostalgiska skäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azureye:

Jag måste bara flika in att i detta fallet har Fulci helt rätt. Nostalgi aside, 6:an is the shit.

För mig är nog världen och karaktärerna viktigast. Det känns inte som Heroes of Might and Magic om det inte är Enroth. Har spelat de moderna Heroes-spelen lite i a f och världen känns inte lika välutvecklad som de äldre spelen. Kan ju vara för att de hade anknytning till Might and Magic-spelen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Skulle ni säga att det är det bästa HoMM spelet?

Nja, men klart bästa med 3D-grafik. Trean är en klassiker, men 6:an har rätt spelkänsla (tycker jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

För mig är nog världen och karaktärerna viktigast. Det känns inte som Heroes of Might and Magic om det inte är Enroth. Har spelat de moderna Heroes-spelen lite i a f och världen känns inte lika välutvecklad som de äldre spelen. Kan ju vara för att de hade anknytning till Might and Magic-spelen...

Ja, det har du rätt i. Ubisoft förstörde serien rätt duktigt. Men av de ”nya” spelen så är 6:an mest komplett. Hade själv svårt med övergången till nya universumet. Men å andra sidan kändes det som att 4:an redan var en stor skillnad från 3:an.

Av nostalgiska skäl står ju HoMM3 högst på listan ändå. Men om jag skulle starta 3:an och 6:an skulle den senare få flest speltimmar.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Problemet med spelen är att det är väldigt långsamma. I 3an var det ok, men 4an var ännu långsammare och därför är väl 3an bästa balansen. Dock var det lättare i 2an att få fram de bästa trupperna i varje faction. 3an krävde mer resurser.

Chain lightning, så underbar spell

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hör HoMM 3-soundtrack i huvudet medans jag skrollar i kommentarsfältet?

Edit: mer specifikt main menu-musiken

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av aggrocult:

Har inte testat på GOG, men ifall det är den officiella HD-versionen står jag över. Det ser... Inte bra ut helt enkelt.
Kör på complete och är nöjd så.

Nej det är inte officiella. Där är en community patch som gör att man kan köra spelet på högre upplösning. HoA modden gör även en del balanseringar till spelet.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |