Permalänk
Skrivet av backfeed:

Är lite för lat för att gräva fram mina siffror nu, men ha i åtanke att elpriset har rusat pga rekordhög förbrukning i Sverige senaste tiden, så det är bara att förvänta sig att räkningen blir saftigare än vanligt för januari.

Fast nu beror ju inte de höga priserna på att Sveriges befolkning har ökat utan för att vi har extremister i regeringen.
Det kan knappast komma som en överraskning att befolkningen ökar eller att det kan bli kalla vintrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då måste du ha fel på värmeåtervinningen.

Det är helt korrekt, förförvärmaren är tokig.
Tar smällen nu och håller på och drar golvvärme för att peta in luft/vatten + ny lite mer normal ventilation uppdaterad från 1990

Permalänk
Medlem

130kvm villa, med direktverkande el som uppvärmning, samt hemmajobb.

Förbrukning:
2858kWh under januari.

Kostnad:
Vattenfall - 2209Kr
Tibber - 1027Kr
Totalt: 3236Kr

På årsbasis har det dock varit fördelaktigt med timbaserat pris.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har bergvärme det finns flera faktorer som kan spela in, pumparna säljs ju i olika effektstorlekar. Har man inte tillräckligt stor pump så kommer ju eltillskottet gå in och då är det inte lika stor besparing. Det du kan kolla är din inställning om sådana finns på din pump för integral/gradminuter. Det brukar finnas ett steg för när kompressorn ska starta och ett när eltillskottet ska gå in. Det du kan testa är då att senarelägga när eltillskottet ska gå in. Alltså hur många gradminuter det ska gå innan pumpen ska känna sig besegrad och släppa på eltillskottet. Tänker inte gå in på extrema detaljer då det säkert skiljer en del mellan märken med mera hur man gör detta. Det bör stå i din manual till pumpen hur du gör detta. Observera dock att gradminuter inte är fysiska minuter

Jag värmer ett hus på 230kvadrat boyta som håller 20 grader. Plus en källare med garage på 150kvadrat där det håller 15grader, har Thermias största pump för villa. Eltillskottet går inte in även om det skulle vara -20 grader ute och den orkar med. Ingen granne har bergvärme så det är även det en sak som gör det effektivare.

Gjorde av med strax under 2000kwh för januari.

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Fick en rätt saftig elräkning nu för Januari, hus på ca 120kvm(3 rum med kök plus källare) , bra isolerat, nya fönster, bergvärmepump från 2007, stödeldar med kamin.

Gjort av med 2147kwh och det landar på

Totalt 3111kr varav:
Årsavgift 28kr
El 1062kr (49.50 öre per kwh)
Moms 272kr
Årsavgift elnät 355kr
Elöverföring 436kr
Energiskatt 955kr

Tycker det låter dyrt när man hör kollegor som bor i stora villor med 4 ungar betalar runt 2000kr totalt.

Vad ligger ni på för kostnad/förbrukning?

Hur kan ni ha 2000kwh på den kvadraten.?

Jag har en äldre villa 119Kvm(två våningar) med el-vatten (frånluft) uppvärming, dåligt isolerad med minst en tv på konstant samt äldre tvätt disk och oftast torktumlare går varje dag plus min arme av datorer och serverar.

Jag ligger oftast på 1000kwh på vintern, 500 på sommaren då Eluppvärmt är största tjuven.

Kan rekommendera att byta elbolag varje år så får man alltid ny kund erbjudandet vilket sparar allt ifrån 750 - 2000kr om året vilket man kan göra roligare för än låta det ticka in hos leverantörer.
https://www.elskling.se

EDIT: två vuxna och två barn är vi btw.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

165kvm tvåvåningsvilla med direktverkande eluppvärmning.
5 barn + 2 vuxna

Elförbrukning under december 2853kWh
Lumo energi (el): 766,75kr
Gävle energi (nät): 2023kr

Permalänk
Medlem

Bor i villa typ 150-160m2 utanför Umeå (2-3mil) med värmepump som uppvärmning (pump från -04) med el-patron som tillskott om det behövs
Har Umeå Energi som nätägare & leverantör
Nyttjar bara nedervåningen atm så ca 100m2 boyta men håller ändå 17-18 grader på övervåningen och 20-22 på nedervåningen

Är bara jag & sambon i hushållet men en hel del elektronik
samt hennes växtlampor, körs även en del motorvärmare på både bilar & traktor

Gjort av med totalt 2499kwh i januari månad och det landar på 2363kr fördelat på

Abonnemangsavgifter
Säkringsavgift 16A
Överföringsavgift
Energiskatt
Moms
Summa 1502kr

El-Rörligt pris
Årsavgift 16A
Inköpspris
Påslag
Elcertifikatavgift
Moms
Summa 861 kr

klagar inte på kostnaden då jag bodde i villa med 2 plan på 80m2 förr i Växjö med el-element & luft-värmepump som uppvärmning och landade på 5000+ kr i total elförbrukning...
och skillnaden är att i Växjö är det oftast bara -10-12 grader (såg -20 typ 3 dagar under 5 år jag bodde där)
men uppe i norr är de ofta runt -20 veckor i sträck
skulle lätt kunna skala bort en del av förbrukningen men ha billigare el-fakturor nu än förr så ha inte riktigt orka bry mig

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Bor i villa utanför Stockholm.
Värmer upp 100m2 varav 50 är källaren.
Har en vedpanna och en acktank på 2m3 som värmer huset samt varmvattnet.
Den enda elen är alltså hushållsel.

Värmen är ca 15m3 ved som går åt istället.

Kostnad 1 jan 2021 t o m 31 jan 2021
- Fast elnätsavgift 31 dagar 62,00 kr/mån 62,00 kr
- Rörlig elnätsavgift 565 kWh á 39,60 öre/kWh = 223,61 kr
- Moms 25% 71,40 kr
Summa 357,01 kr

Energiskatt 1 jan 2021 t o m 31 jan 2021
- Energiskatt 565 kWh 35,60 öre/kWh 201,03 kr
- Moms 25% 50,26 kr
Summa 251,29 kr

Totalt landar vi på 608 kr för januari.

Permalänk
Medlem

Fick en räkning på 1952 kronor, gjort av med 1006 kWh. Ca 80m2 lägenhet, värms upp via en frånluftsvärmepump och sedan kompletteras det med el-element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

1.5:a på 52kvm, 985kWh.... AC på sommaren, två el-element på vintern... ligger ganska konsekvent på ~1TWh, men har två datorer, nas, massor av nätverksutrustning, kör tvättmaskin, diskmaskin, airfryer och perkulator rätt kraftigt... två bärbara... Tycker det är rätt mycket ändå.

Skrivet av zarkov:

1TWh? Nu har du nog blandat ihop prefixen (och enheterna?) för det motsvarar drygt 1/10 av en svensk kärnkraftsreaktor och även om du har mycket prylar igång är det inte riktigt rimligt för ett enda hushåll...

Tror vi har hittat orsaken till att sveriges elnät har brist just nu

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Bor i en 4a på 90kvm med följande inkl. moms.

El - Bundet 3 år
420,00 kr/år
57,75 öre/kWh

Nät
1338,75 kr/år
65,75 öre/kWh

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Tycker det låter dyrt när man hör kollegor som bor i stora villor med 4 ungar betalar runt 2000kr totalt.

Tänk på att folk är experter på att missa att räkna både nätavgift och förbrukning.
Dessutom höftar många.

Skrivet av hakd:

Hur kan ni ha 2000kwh på den kvadraten.?

Jag har en äldre villa 119Kvm(två våningar) med el-vatten (frånluft) uppvärming, dåligt isolerad med minst en tv på konstant samt äldre tvätt disk och oftast torktumlare går varje dag plus min arme av datorer och serverar.

Beror ju på var man bor också. Viss skillnad mellan skåne-vinter och kiruna-vinter

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En sak jag tror en del missar när de tycker de borde ha högre kostnader relativt andra, med tanke på hur mkt grejer de kör hemma, är att alla prylar som drar el hemma omvandlar den elen till värme.

Har du ett eluppvärmt hus är det saksamma att köra lampor, tv, datorer och servrar som att köra elementen vad gäller hur mycket värme som alstras. Enda skillnaden är ju att elementen eventuellt sitter på mer välvalda platser.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast nu beror ju inte de höga priserna på att Sveriges befolkning har ökat utan för att vi har extremister i regeringen.
Det kan knappast komma som en överraskning att befolkningen ökar eller att det kan bli kalla vintrar.

Jag trodde det var uppenbart att jag syftade på kallare än vanligt och därmed högre förbrukning pga uppvärmning, och högre förbrukning = högre pris (gamla goda tillgång/efterfrågan). Vet inte vem som skulle vara förvånad över det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag trodde det var uppenbart att jag syftade på kallare än vanligt och därmed högre förbrukning pga uppvärmning, och högre förbrukning = högre pris (gamla goda tillgång/efterfrågan). Vet inte vem som skulle vara förvånad över det?

Kallare än vanligt säger du. Vad är vanligt?
Den här vintern är inte ett dugg ovanlig.

Att tillgången är betydligt mindre än efterfrågan beror på totalt insnöade politiker och inget annat.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en tvåa har ingen direkt koll på siffror, betalar per kvartal cirka 1400kr. På dagarna har jag igång 2 datorer och den som agerar backup är igång 24h.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kallare än vanligt säger du. Vad är vanligt?
Den här vintern är inte ett dugg ovanlig.

Att tillgången är betydligt mindre än efterfrågan beror på totalt insnöade politiker och inget annat.

Januari 2021 var kallare än vanligt, ja:

https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/manadsmedeltemper...

Väldigt stor skillnad särskilt mot januari 2020, då det regnade här uppe i norr.

Själv hade jag exempelvis 32% högre elförbrukning i januari 2021 jämfört med januari 2020.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Januari 2021 var kallare än vanligt, ja:

https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/manadsmedeltemper...

Väldigt stor skillnad särskilt mot januari 2020, då det regnade här uppe i norr.

Själv hade jag exempelvis 32% högre elförbrukning i januari 2021 jämfört med januari 2020.

Tjaaaa vill man räkna medel på 16 år så.
Men vad har det med avsaknad av kloka politiker att göra förstår jag riktigt inte.
Facit har vi på hand.

Permalänk
Medlem

Bor i 215 kvadratmeter villa med 65 kvadratmeter källare. Eluppvärmd (suck)...

4200kw/h för Januari, värre var det dock 2019 då vi gjorde av med 4700kw/h i Jan. So far i Februari taktar vi 68% högre förbrukning än förra året.

Bundet elpris på ~45 öre kw/h gör det ändå ok.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tjaaaa vill man räkna medel på 16 år så.
Men vad har det med avsaknad av kloka politiker att göra förstår jag riktigt inte.
Facit har vi på hand.

Januari 2021 är markant kallare än normalt, vilket innebär att elförbrukningen för uppvärmning stiger. Ju längre upp i norr man bor desto större påverkan har det, av naturliga skäl. Av hela vårt hushålls elförbrukning så står uppvärmning för den överlägset största delen, så utomhustemperaturen spelar en väldigt stor roll.

Det du såg var ett medel över 20 år, men om du istället vill se det över 60 år så är det fortfarande kallare än normalt:

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2...

Vad utomhustemperaturen har med politiker att göra förstår jag inte, jag har inte pratat om politik överhuvudtaget så jag undrar om du citerade fel person?

Det OP skrev var att januariräkningen var dyr. Det var den. För att det var kallt, och för att elpriset därför har stigit tillfälligt (med över 25% jämfört med för i december 2020, i just mitt specifika fall) pga ökad efterfrågan.

Tillägg: jämfört med januari 2020 så hade jag 32% högre elförbrukning + 26% högre kilowattpris (pga tillgång/efterfrågan, det är lätt att bevisa eftersom månaden före hade samma kilowattpris som för året innan) = 66% högre totalkostnad för januari 2021. Men det är ett extremfall eftersom januari 2020 var så förbaskat varm.

Matematik/logik, inte politik.

Tillägg 2: Jag har rörligt kilowattpris, så det är det jag utgår från. Binder aldrig någonting någonsin, för över tid går man alltid back på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Januari 2021 är markant kallare än normalt, vilket innebär att elförbrukningen för uppvärmning stiger. Ju längre upp i norr man bor desto större påverkan har det, av naturliga skäl. Av hela vårt hushålls elförbrukning så står uppvärmning för den överlägset största delen, så utomhustemperaturen spelar en väldigt stor roll.

Det du såg var ett medel över 20 år, men om du istället vill se det över 60 år så är det fortfarande kallare än normalt:

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2...

Vad utomhustemperaturen har med politiker att göra förstår jag inte, jag har inte pratat om politik överhuvudtaget så jag undrar om du citerade fel person?

Det OP skrev var att januariräkningen var dyr. Det var den. För att det var kallt, och för att elpriset därför har stigit tillfälligt (med över 25% jämfört med för i december 2020, i just mitt specifika fall) pga ökad efterfrågan.

Tillägg: jämfört med januari 2020 så hade jag 32% högre elförbrukning + 26% högre kilowattpris (pga tillgång/efterfrågan, det är lätt att bevisa eftersom månaden före hade samma kilowattpris som för året innan) = 66% högre totalkostnad för januari 2021. Men det är ett extremfall eftersom januari 2020 var så förbaskat varm.

Matematik/logik, inte politik.

Tillägg 2: Jag har rörligt kilowattpris, så det är det jag utgår från. Binder aldrig någonting någonsin, för över tid går man alltid back på det.

Tråden handlar väl om el, elkostnad mm. För många så är elens kostnader nu nästan tiofalt vissa timmar och det beror inte på vädret i sin helhet. Såna här problem hade vi inte förr i tiden (när det var kallare enligt din statistik) eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tråden handlar väl om el, elkostnad mm. För många så är elens kostnader nu nästan tiofalt vissa timmar och det beror inte på vädret i sin helhet. Såna här problem hade vi inte förr i tiden (när det var kallare enligt din statistik) eller hur.

Jag håller inte koll på elpriserna timme för timme utan bara månad för månad, så det kan jag inte kommentera annat än att det inte är dyrare än normalt, åtminstone inte för mig. 2020 var ovanligt billigt, faktiskt, pga att vintern var varm, elpriset lågt och vattenmagasinen välfyllda.

Men jag bor i norrland, så jag är inte drabbad av problemen med elöverföring/kapacitet som det pratas om söderut.

Men visst, energiskatten fick gärna vara lägre. Och elproduktionen mer stabil och pålitlig. Kärnkraft? Ja tack (jag skulle ha en egen reaktor under garagegolvet om jag bara fick och hade råd).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag håller inte koll på elpriserna timme för timme utan bara månad för månad, så det kan jag inte kommentera annat än att det inte är dyrare än normalt, åtminstone inte för mig. 2020 var ovanligt billigt, faktiskt, pga att vintern var varm, elpriset lågt och vattenmagasinen välfyllda.

Men jag bor i norrland, så jag är inte drabbad av problemen med elöverföring/kapacitet som det pratas om söderut.

Men visst, energiskatten fick gärna vara lägre. Och elproduktionen mer stabil och pålitlig. Kärnkraft? Ja tack (jag skulle ha en egen reaktor under garagegolvet om jag bara fick och hade råd).

Du ska nog vara glad du bor där du bor (än så länge)

Och ja, mera kärnkraft.

Permalänk
Medlem

Vi har alltid haft grishög elräkning, oavsett vart vi bott. Gissar att det beror på speldator, vi lagar mat i ugn/spis varje dag, samt tvättmaskin.

250 i juli när vi har semester, sen upp till 1000 om man har otur med elpriset. Har varit typ samma när vi var två vuxna på 40 kvadrat, eller nu när vi är en hel familj på det dubbla.

Permalänk
Medlem

Jag har fastpris, och har haft det sen 2010, men priset har fördubblas på denna tiden, det är bara skatter, överföring och nätavgiften som stiger extremt.

så min årsförbrukning har gått från 7000,- till kring 12000,-

Jag har pellets uppvärmning. Och där är mina årsförbrukning kring 7500-12000,- (typ 9000,- i snitt). Dvs. 3-5 pallar pellets.
Bor i en 1.5 plans villa (två våningar, källare finns men den är inte uppvärmd), ca 100m2 yta och 70m2 i biyta.

Vatten har också stigit något så vansinnigt, från att kosta kring 3000,- per år, till 7500,- per år.

Jag bor i Norra Skåne.

Löjlig korrektur fixat
Permalänk
Medlem

I januari betalade jag 70 öre / kwh vilket är väldigt högt. Normalpris ca 45-55 öre. Blir väl att binda upp mig på nåt fastpris med 25 öre igen till sommaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

2a 67kvm, 122kWh i januari, totalt 332kr. Fortfarande helt oklar på om jag betalar mycket eller lite sett till min förbrukning. Bor utanför Malmö

Permalänk
Medlem

Varför gick jag in här och kollade för. Såg nu att jag betalar det dubbla för elen just nu jämfört med december. Blir ju sugen på att lägga en snigel på någons öga.

Kan dom vara snälla att starta upp kärnkraftverken igen så att vi har kapacitet här i söder på vintern också.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Har förbrukat 941 kWh i Jan.

Vet inte vad det kommer att kosta än.

Edit:

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Elräkning Januari ca 1300kr
Elräkning Februari ca 3400kr WTF!
Undrar om det är en kombo av eluppvärm uppfart och de allmänt höga elpriserna!
Gumman får använda sina Icebuggs framledes för jag kommer stänga av el-slingan så fort jag kommer hem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net