Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja men inte värt att bemöda sig för de nivåerna.

Sålde av mina kring 80 iaf.

Vänta lite nu här du gör alltså nästan 6000 i ren vinst men inte värt att bemöda sig? Försöker du hetsa igång något här inne eller?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nu vart jag bitter med den öppningen... hade också velat gjort mig en hacka pengar! Jävla skit! Ser ut som att jag kommer välja bort fractal nästa gång jag köper dator delar 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jeppe109:

Men vafan, ingen tilldelning av fractal.
Då har ju 10k bara legat och gjort ingen nytta alls 😔

Samma här... Samt att de schablonskattas via ISK:t. Nu måste man ju köpa aktier för pengarna 😅

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vänta lite nu här du gör alltså nästan 6000 i ren vinst men inte värt att bemöda sig? Försöker du hetsa igång något här inne eller?

Jag menar att hade det varit ännu lägre tilldelning som efterfrågades så hade det inte riktigt varit värt det nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Är det för sent att hoppa på cannabiståget? Är det någon som är insatt i APHA, TLRY eller SNDL här?

Mina 5000 kr jag köpte aktier för förra veckan i SNDL har nu blivit 11.471 kr. Tack /wallstreetbets! Och den stiger fortfarande med brant kurva dagligen så go for it. Men bara med pengar du har råd att förlora, som alltid.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Någon som fick tilldelning på Fractal Gaming Group AB?
Jag blev tyvärr utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Någon som fick tilldelning på Fractal Gaming Group AB?
Jag blev tyvärr utan

Tecknade mig för 500st, fick 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Någon som fick tilldelning på Fractal Gaming Group AB?
Jag blev tyvärr utan

Väldigt få som fick, och de som fick dom fick enbart 150, minimitilldelningen. IPOn var kraftigt övertecknad och de flesta av aktierna gick till ankarinvesterare ändå. Jag blev utan också! Enkla pengar för dom som kunde få några, troligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Två saker. Jag har inte tagit något steg eller doppat tån, än. Jag har inte bestämt mig om jag skulle bli långsiktig eller daytrader och misstänker att jag initialt skulle bli en inaktiv daytrader, vilket för en oinvigd som mig låter som en oattraktiv, dålig kombo...

Men, i princip kanske man skulle testa, eller? Jag kanske får höra nya röster om hur folk ser och tolkar framtiden, vilket lockar. I coronatider är man lite less på det mesta av det gamla vanliga. Min hjulspår börjar bli lite väl djupa.

Har du något tips på hur man börjar? Jag har sett att det finns många liknande frågor med svar tidigare i tråden, men när man längtar efter måndag, då måste du gjort något extra rätt.

Vad är en bra summa att börja med? Skall man tänka i procent av tillgängliga medel eller i absoluttal eller hanterbara förluster? Jag vet inte alls vad som är ett rimligt utgångsläge. Kourtageavgiften är den i procent eller fast belopp? Ingen aning om något, inser jag. Jag såg att 1 bitcoin kostar 360 000 kr, vilket får mig att undra om man kan köpa 0,68 bitcoin eller om det måste vara heltal? Det verkar finnas en mängd hjälpsamma webbsidor, men initialt litar jag mer på Sweclockers än några andra, faktiskt. Jo, jag har vänner... Men de är inte alltid lika vidsynta som alla Argus-ögon här.

Börja med en summa som du har råd att förlora. Jag försöker tänka att max 10% av portföljens värde när jag köper ny aktie. 10% så tror jag starkt på företaget. Chansaktier 1-2%.
Ja du kan köpa delar av bitcoin. Personligen har jag xbt certifikat i både bitcoin och ethereum.

Med det sagt så är tesla 50% av min portfölj just nu..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Väldigt få som fick, och de som fick dom fick enbart 150, minimitilldelningen. IPOn var kraftigt övertecknad och de flesta av aktierna gick till ankarinvesterare ändå. Jag blev utan också! Enkla pengar för dom som kunde få några, troligtvis

Jag blev utan också.
Surt. 😆

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tycker dessa tilldelningar är så sjukt orättvisa. Frigjorde en kvarts miljon för jag verkligen ville ha aktier då jag genuint är intresserad av bolaget och haft flera av deras produkter genom åren. Nu ser vi minst 73 kronor på öppningen.

Håller med. Det måste finnas ett bättre system än att man ska ha pengar liggandes ifall man skulle ha tur med tildelning.

Avanza hqr förstås full koll på min ekonomi, varför skulle de inte kunna erbjuda läna ut summan en dag, om man har pengarna i andra aktier/fonder förstås. Det skulle förstås kosta lite men å andra sidan betalar jag courtage när jag var tvungen att sälja andra aktier för att frigöra kapital så för min del hade det inte gjort någon större skillnad.

Skrivet av Aktsu:

Fast får man under 150 aktier så är det ju verkligen ingen idé att nyteckna, redan vid 250 var ju posten i minsta laget för att hålla över tid.

Man behöver dock inte hålla det över tid. Som jag nämnde i förra tråden brukar sådanna här introduktioner stiga ganska kraftigt på öppningsdagen. Min plan var att sälja allt snabbt och sedan köpa in mig igen när kursen dippat lite. Nu får vi se hur jag gör, tror jag väntar ett pqr dagar och ser hur kursen beter sig.

Skrivet av Aktsu:

Jag menar att hade det varit ännu lägre tilldelning som efterfrågades så hade det inte riktigt varit värt det nej.

Men även om det bara varit en tusenlapp eller tre så är det för många en fin vinst. Om man inte tycker en sådan vinst inte känns ”värt” efter ungefär noll arbete så hoppas jag man inser att man har det ganska bra ställt.

Skrivet av mwi:

Någon som fick tilldelning på Fractal Gaming Group AB?
Jag blev tyvärr utan

Hm... svårt att veta. Inget av de inläggen som skrivits idag handlar om tilldelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Man behöver dock inte hålla det över tid. Som jag nämnde i förra tråden brukar sådanna här introduktioner stiga ganska kraftigt på öppningsdagen. Min plan var att sälja allt snabbt och sedan köpa in mig igen när kursen dippat lite. Nu får vi se hur jag gör, tror jag väntar ett pqr dagar och ser hur kursen beter sig.

Men även om det bara varit en tusenlapp eller tre så är det för många en fin vinst. Om man inte tycker en sådan vinst inte känns ”värt” efter ungefär noll arbete så hoppas jag man inser att man har det ganska bra ställt.

Fast vad vinner Fractal på att planera introduceringen på sådant vis att det bjuder in till att sälja direkt vid öppning? De vill väl snarare se att de som köper in sig tror på bolaget, inte att de vill tjäna några kronor första handelsdagen.

Enda anledningen till att jag sålde var för att positionen blev för liten för att hålla enligt mig, jag hade antingen köpt mer om kursen inte stuckit direkt eller sålt som jag gjorde nu. Tror egentligen på bolaget på sikt men det är uppenbarligen rätt hypeat just nu så tänker inte köpa mer till kursen just nu.

Sen är jag ju medveten om att jag är rätt privilegierad som kan tänka så angående vinstnivåerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Men även om det bara varit en tusenlapp eller tre så är det för många en fin vinst. Om man inte tycker en sådan vinst inte känns ”värt” efter ungefär noll arbete så hoppas jag man inser att man har det ganska bra ställt.

Att hålla en massa pengar likvida kan ju kosta en del det också, om börsen är på bra humör den dagen. Missar du en uppgång på 0,5% med en halv miljon så kan man diskutera om det var värt besväret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Håller med. Det måste finnas ett bättre system än att man ska ha pengar liggandes ifall man skulle ha tur med tildelning.

Avanza hqr förstås full koll på min ekonomi, varför skulle de inte kunna erbjuda läna ut summan en dag, om man har pengarna i andra aktier/fonder förstås. Det skulle förstås kosta lite men å andra sidan betalar jag courtage när jag var tvungen att sälja andra aktier för att frigöra kapital så för min del hade det inte gjort någon större skillnad.

Det gör de, det är bara att ansöka om kredit på depån.

Det sagt tycker jag också att IPO i regel sköts väldigt dåligt, den enda förklaring jag fått är att det är företagen som bestämmer. Sist jag fick tilldelning var EQT men det var likadant där, långt ifrån alla fick några aktier och jag fick bara en del av vad jag önskade. Åas, om alla skall få en liten post så är det säkert några som blir arga för att de fick så lite och tycker att det inte är värt arbetet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad vinner Fractal på att planera introduceringen på sådant vis att det bjuder in till att sälja direkt vid öppning? De vill väl snarare se att de som köper in sig tror på bolaget, inte att de vill tjäna några kronor första handelsdagen.

Enda anledningen till att jag sålde var för att positionen blev för liten för att hålla enligt mig, jag hade antingen köpt mer om kursen inte stuckit direkt eller sålt som jag gjorde nu. Tror egentligen på bolaget på sikt men det är uppenbarligen rätt hypeat just nu så tänker inte köpa mer till kursen just nu.

Sen är jag ju medveten om att jag är rätt privilegierad som kan tänka så angående vinstnivåerna.

Fractal bryr sig nog inte nämnvärt ifall aktierna byter många händer såhär i början. Saken är den att i stort sett alla etablerade bolag som börsintroduceras råkar ut för något liknande som fractal. Kursen rusar första timmarna och folk tar hem vinst,

Börsintroduceringar är ett lätt och ganska säkert sätt att tjäna snabba pengar. Det kan man tycka vad man vill om men jag är inte värre än att jag försöker tjäna lite pengar på det.

Själv är jag lite skeptisk till att hålla Fractal lång men jag gillar företaget och skulle inte bli det minsta förvånad om den stiger med tiden. Men jag sitter som sagt lugnt i båten ett par dagar och ser vad som händer, fortsätter den stiga eller ligger kvar på denna nivå slänger jag nog in pengarna någon annanstans.

Skrivet av Aphex:

Att hålla en massa pengar likvida kan ju kosta en del det också, om börsen är på bra humör den dagen. Missar du en uppgång på 0,5% med en halv miljon så kan man diskutera om det var värt besväret.

Jo, det är sant. Därför jag skrev vad jag skrev i mitt första stycke i det citerade inlägget. Jag tycker det är dålig stil att man förväntas ha pengar liggandes på kontot när det är ren tur som bestämmer om man får aktier eller inte.

Jag har för övrigt haft otur i majoriteten av de introduceringar jag varit med om. Men aja, man ska inte gråta över spilld mjölk (som man aldrig fick).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att hålla en massa pengar likvida kan ju kosta en del det också, om börsen är på bra humör den dagen. Missar du en uppgång på 0,5% med en halv miljon så kan man diskutera om det var värt besväret.

Ja den är ju intressant också, jag sitter ju egentligen med för stora summor på nollräntekonto så det påverkar ju min inställning till vad som är lönt att agera på. Jag är ju uppenbarligen för lat för att reda ut det...

Permalänk
Medlem

Tycker också de gott kunde vara lite tydligare med hur de väljer vilka som får tilldelning när alla inte kommer få vad de önskar. Det är drygt att inte veta om man bara behöver vara tidig, eller om man har större chans om man lägger bud om ett större antal aktier, eller ett mindre antal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte fick alla aktier jag hade beställt, för då hade jag gjort redig vinst. Nu blev det bara +5000kr när jag sålde på 72. Aja.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja den är ju intressant också, jag sitter ju egentligen med för stora summor på nollräntekonto så det påverkar ju min inställning till vad som är lönt att agera på. Jag är ju uppenbarligen för lat för att reda ut det...

Du tjänar faktiskt mer på att hålla en del likvider utanför börsen som du handlar vid små eller större dippar. Att vara 100% investerad är inte alltid bra när marknaden är volatil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tjänar faktiskt mer på att hålla en del likvider utanför börsen som du handlar vid små eller större dippar. Att vara 100% investerad är inte alltid bra när marknaden är volatil.

Vad baserar du det på? Att du kan förutspå börsen?

Nej, man tjänar oftast mest på att vara investerad

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Du tjänar faktiskt mer på att hålla en del likvider utanför börsen som du handlar vid små eller större dippar. Att vara 100% investerad är inte alltid bra när marknaden är volatil.

Nej, det är precis tvärtom. Det är generellt sett i volatilare tider man får mer betalt som investerare. (T.e.x oavsett var i kurvan man investerade i mars 2020).

Det är några få börsdagar som står för en majoritet av avkastningen över längre tidsperioder, se: https://youtu.be/w_aOERmUWdA?t=291

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tjänar faktiskt mer på att hålla en del likvider utanför börsen som du handlar vid små eller större dippar. Att vara 100% investerad är inte alltid bra när marknaden är volatil.

Historiskt sätt, övertid lönar det sig alltid att ha pengarna på börsen, oavsett om man investerar i en dal eller topp.
Du ska däremot sprida dina ägg över olika korgar!

Det är sparhorisonten som spelar roll.
Ska du ha pengarna inom 5 år skulle jag inte att vara 100%, men >10 år - JAVISST!

Har du dessutom pengarna utanför börsen äter inflationen upp dem.
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Historiskt sätt, övertid lönar det sig alltid att ha pengarna på börsen, oavsett om man investerar i en dal eller topp.
Du ska däremot sprida dina ägg över olika korgar!

Det är sparhorisonten som spelar roll.
Ska du ha pengarna inom 5 år skulle jag inte att vara 100%, men >10 år - JAVISST!

Nja hade du varit fullinvesterad under finanskrisen hade du fortfarande inte legat på samma nivå som innan krisen men annars stämmer det.

Och jag skulle aldrig vara 100% fullinvesterad då man behöver pengarna vid eventuell kris t ex att bilmotorn behöver bytas ut för att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tjänar faktiskt mer på att hålla en del likvider utanför börsen som du handlar vid små eller större dippar. Att vara 100% investerad är inte alltid bra när marknaden är volatil.

Problemet är väl egentligen att jag håller för stora summor helt utanför som aldrig investeras. Handlar ju om riskbenägenhet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja hade du varit fullinvesterad under finanskrisen hade du fortfarande inte legat på samma nivå som innan krisen men annars stämmer det.

Och jag skulle aldrig vara 100% fullinvesterad då man behöver pengarna vid eventuell kris t ex att bilmotorn behöver bytas ut för att ta ett exempel.

Börsen nu är väl minst 2x värdet när det stod som högst innan 2008? Gjorde en snabb räkning och även om man gått in med allt precis innan kraschen 2008 hade man fått ut typ 8% i årlig tillväxt (varje år i genomsnitt) på sitt kapital om man sålde idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja hade du varit fullinvesterad under finanskrisen hade du fortfarande inte legat på samma nivå som innan krisen men annars stämmer det.

Och jag skulle aldrig vara 100% fullinvesterad då man behöver pengarna vid eventuell kris t ex att bilmotorn behöver bytas ut för att ta ett exempel.

Det stämmer ju dock inte.
OMX30 med utdelningar har gått upp 100% sen finanskrisen och S&P500 ännu mer, typ 150%

edit: 2a på bollen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja hade du varit fullinvesterad under finanskrisen hade du fortfarande inte legat på samma nivå som innan krisen men annars stämmer det.

Och jag skulle aldrig vara 100% fullinvesterad då man behöver pengarna vid eventuell kris t ex att bilmotorn behöver bytas ut för att ta ett exempel.

Stämmer inte alls, eller om du syftar på något annat som jag inte förstår.
Du fastnar på momentan mätning tror jag.

Även om jag hade investerat allt jag hade på toppen innan finanskrisen 2008 så hade jag ändå gått med vinst 10 år senare:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckli...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Den vinnande strategin är och kommer alltid att vara att köpa månadsvis, år ut och år in.

Permalänk

Någon som kan rekommendera bra guldfonder eller liknande? Jag vill hedga mig med guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Den vinnande strategin är och kommer alltid att vara att köpa månadsvis, år ut och år in.

Eller min favorit, köp billigt, sälj dyrt.

Din strategi är lite enklare i praktiken och den som jag själv använder för den absoluta majoriteten av mitt sparande.