Intel Core i9-11900K får flådig förpackning

Permalänk
Medlem

Det viktigaste när en köper processor är förstås lådan den kommer i. Tur att Intel har förstått detta.

Permalänk
Medlem

Kakburken räddade inte Buldozer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så otroligt mycket onödigt plast i den förpackningen, de hade kunnat tagit bort kanske 40%.
Jag skulle vilja ha en processorn liggandes i en påse gjord av överblivet katthår, det är bra för miljön.

Och knyter de fast den under en ballong så kan den levereras miljövänligt utan onödiga avgasutsläpp från budbilar också. Bara vinden ligger på åt rätt håll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

... Den lådan är det absolut viktigaste just nu!
Någons som vill byta? Please?

Du kan nog få byta låda med någon som köpt processorn...

Skrivet av medbor:

Lådan ser ju ut som den är fraktskadad...

Min spontana tanke också. Ger väl en föraning om hur processorn kommer fungera.

Skrivet av walkir:

Mmmm... Bacon!

Shakin' Bacon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så otroligt mycket onödigt plast i den förpackningen, de hade kunnat tagit bort kanske 40%.
Jag skulle vilja ha en processorn liggandes i en påse gjord av överblivet katthår, det är bra för miljön.

Varför inte i en torkad hästlort så kan du gödsla din tomatodling med den efter att du kopplat i processorn 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis & där ska vara med ett klistermärke, vem sätter ett klistermärke på sitt chassi?

En nästan lika bra fråga är varför i helvete folk inte tar bort klisterlapparna som följer med vissa datorer, främst bärbara.

Tycker mig hela tiden se bärbara datorer där klisterlapparna sitter kvar.

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen. Modern och udda. Påminner om fronten på Fractal Designs Meshify.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick en rolig idé. Hade man inte kunnat göra ett väldigt ironiskt datorbygge med lådan som chassi och någon ARM64 SoC inuti? 😁 Så får man både användning av förpackningen och ett väldigt unikt bygge.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Blev datorn mycket snabbare?

För att kommentera nyheten så kan jag inget annat än instämma i kören som över en hel oktav frågar sig "Varför?".
Fyrkantiga lådor kanske inte är så sexigt så är år 2021, men det går åt betydligt mindre material och formen har egenskapen att de är lätta att packa och stapla. Kanske är min gubbighet som lyser igenom.

En "konstig" förpackning ger gratis reklam som denna artikeln. Eller alla unboxing videos som teknik bloggare passar på att släppa så fort något inte är precis som det brukar. Kan även öka försäljning i fysisk butik där kunderna ser förpackningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En "konstig" förpackning ger gratis reklam som denna artikeln. Eller alla unboxing videos som teknik bloggare passar på att släppa så fort något inte är precis som det brukar. Kan även öka försäljning i fysisk butik där kunderna ser förpackningarna.

Kanske intel kommer att ta lärdom av grafikkortstillverkarna och köra trappstegs intruduktion

1. NDA'n tillåter en titt på lådan.
2. Ett par dagar senare en "unboxing".
3. Installation och noga utvalda tester (sammanfaller med försäljningsstarten såklart). Rykten om väldans höga överklockningsresultat brukar dyka upp här.
4. Och när mediabruset är stort nog för att dränka allt negativt så tillåts oberoende tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En nästan lika bra fråga är varför i helvete folk inte tar bort klisterlapparna som följer med vissa datorer, främst bärbara.

Tycker mig hela tiden se bärbara datorer där klisterlapparna sitter kvar.

Visst kliar det i fingrarna när man ser dessa dekaltrimmade datorer?!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Haha hemskt vad alla hatar på Intel. Lådan lär väl inte kosta mer än någon enstaka krona mer än andra lådor att tillverka. Själv ser jag fram emot att köpa en 11900K, har redan ett nytt moderkort som ligger och väntar, lär ju fungera ypperligt för spel oavsett låda och tillverkningsteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En nästan lika bra fråga är varför i helvete folk inte tar bort klisterlapparna som följer med vissa datorer, främst bärbara.

Tycker mig hela tiden se bärbara datorer där klisterlapparna sitter kvar.

De sitter kvar på min Lenovo laptop anno ~2010.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

En sådan här förpackning fick jag min 3900X i & tamigf*n den fungerar bra ändå!

https://i.ebayimg.com/images/g/M18AAOSwtgFblnj7/s-l400.jpg

Det där är väl inte så farligt med tanke på att de väl även skickade med en stor fläkt som många av oss inte använder.
Där kan vi prata om miljöförstörelse istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa detta prestanda släpp. Vad kommer snabba minnen göra och hur mycket före är en stabilt oc 11900K mot AMDs senaste serie. 10-20% enkeltrådad prestanda???? Men sist kommer vi se några CPUer med lagersaldo eller kommer det bli som med AMDs cpuer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra vad miljömuppana tycker om detta?

Min personliga åsikt kring att ha mer extrema kartonger kring elektronik är visst om det är en extrem produkt. threadripper var när den lanserades något helt nytt, det är den knappast inte längre. (ialla fall inte de mindre modellerna på 16 core)
Intels Core i9-11900K känns mer bara som en gäsp processor, om några år så kommer man inte ens ihåg att just denna fanns.

*edit*
Jag har svårt att se hur förpackningen blir med dessa bilder och den kanske inte blir så extrem, ja då kan den gått ha det. Threadrippern förpackning är ju extrem på alla sätt och vis, den tar en väldigt stor plats mm.

Bättre än att sända med onödiga kylare i alla fall

Permalänk
Medlem

Någon som vart besviken att prestandan inte höll vad Intel själva lovat och stampade sönder kartongen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag gillar designen. Modern och udda. Påminner om fronten på Fractal Designs Meshify.

Nu är det ju dock en viss skillnad mellan en funktionell, men estetiskt fin front på en produkt vs emballage till en produkt.

Jag tänker spontant 2 saker när jag ser detta:

I en tid när minskad klimatpåverkan är ett hett ämne och många företag går mot mindre flådiga emballage med mindre plaster så känns det här lite sisådär. Jag är helt ok med att företag vill lyfta sina halo-produkter från resten nör de står där i hyllan men då ska vi prata skillnaden mellan Ryzen och Threadripper, inte 200mhz högre klockfrekvens än den andra, i övrigt identiska produkten.

Stora och otympliga emballage kostar mycket pengar i alla led och det är kunden som får ta smällen. Företag investerar stora pengar i att designa frakteffektiva emballage som ändå drar ögonen från kunder.
Men en sån här kartong kan absolut vara skillnaden mellan att (siffror tagna från ingenstans) Intel kan skeppa 1000 enheter i en container ner till 400 om man bara använd en mer traditionell design. Så inte nog mer ökade kostnader för frakt från fabrik, det tar också upp mer värdefull lageryta hos distributörer som kostar och till sist lageryta och hyllyta hos ÅF.

Allt det kostar pengar och det är kunden som får ta smällen.

Unika, nytänkande produkter som behöver en boost i igenkänning så kan det vara en värdefull investering men för år 2021s XX900K-produkt ser det bara larvigt ut.

Skrivet av CubaCola:

Det där är väl inte så farligt med tanke på att de väl även skickade med en stor fläkt som många av oss inte använder.
Där kan vi prata om miljöförstörelse istället.

Jag kan hålla med om att det vore bra med alternativ där processor utan kylare går att köpa för kanske 150-200kr mindre. Men varför har folk på entusiastforum alltid så svårt att inse att vi är i en extrem minoritet? Den andel som bara slänger medföljande kylare vs den andel som använder är minimal

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det där är väl inte så farligt med tanke på att de väl även skickade med en stor fläkt som många av oss inte använder.
Där kan vi prata om miljöförstörelse istället.

Jag vet var lite ironisk då jag fick den så (begagnad).. Jag fick den av säljaren i plastbiten & han fick 4st papperslappar med Birgit Nilsson på!

Back in the days så köpte den lokala datorbutiken processorerna i bulk & sålde proppen vidare i en liten liten pappförpackning det var miljötänk innan miljötänket ens var uppfunnet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Bael:

Precis & där ska vara med ett klistermärke, vem sätter ett klistermärke på sitt chassi?

Sätter dem på jobb datorn, måste ju visa nerdcred med klienterna

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Därför Intel CPUer stiger i pris?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En nästan lika bra fråga är varför i helvete folk inte tar bort klisterlapparna som följer med vissa datorer, främst bärbara.

Tycker mig hela tiden se bärbara datorer där klisterlapparna sitter kvar.

Skrivet av Bael:

Visst kliar det i fingrarna när man ser dessa dekaltrimmade datorer?!

Verkligen. Det första jag alltid gör är att dra bort de förbannade dekalerna samtidigt som jag även drar en ramsa över fenomenet, och flera extra ramsor om det blir kvar jävelklister som vägrar släppa taget utan kemikalier eller fysiskt våld. 🤬

Ett annat ofog som gärna fick försvinna är inplastningen av glansiga delar på nya grafikkort. Kortet är för fanken alltid inuti en rejäl ESD-påse under transporten, det räcker alldeles utmärkt som repskydd. Flera ramsor där också, varenda jäkla gång, det var bättre förr. 😁

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tycker att om man har gjort en ny arkitektur så tycker jag lådan förtjänar se extrem ut.

Om du vill kalla en backport av en 3 år gammal arkitektur för ny så visst...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intelligent Intel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Testpilot

Allt går att sälja med mördande reklam och fina förpackningarna

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om du vill kalla en backport av en 3 år gammal arkitektur för ny så visst...

Sa inte att denna arkitektur är ny, dom kommer att komma med en ny senare om jag har tolkat det rätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sa inte att denna arkitektur är ny, dom kommer att komma med en ny senare om jag har tolkat det rätt.

OK. Då tolkade jag dig nog fel. Jag trodde du kommenterade förpackningen som nämns i artikeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av superegg:

Sa inte att denna arkitektur är ny, dom kommer att komma med en ny senare om jag har tolkat det rätt.

Du tänker på Alder Lake antar jag. Som är planerad för senare delen av 2021.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson8899:

Haha hemskt vad alla hatar på Intel. Lådan lär väl inte kosta mer än någon enstaka krona mer än andra lådor att tillverka. Själv ser jag fram emot att köpa en 11900K, har redan ett nytt moderkort som ligger och väntar, lär ju fungera ypperligt för spel oavsett låda och tillverkningsteknik.

Vet inte om det är så mycket hat egentligen, går ju att vara kritisk utan att för del del ha starka känslor om ämnet

Lådan kanske inte kostar så mycket mer att framställa. Däremot så kostade den säkert en hel del att designa. Samt att allt som inte är rektangulärt leder till mindre effektiva transporter vilket gör det dyrare och sämre för miljön.

Rör det sig om stora prisökningar? Troligtvis är de väldigt små. Är det en onödig kostnad för ett emballage som folk på sin höjd lägger in i källaren? Ja. Är det en onödig kostnad för miljön? Ja.

Är det bra pr av intel? Nja, jo, vi pratar ju om det så det antar jag.

Skrivet av ELF:

De sitter kvar på min Lenovo laptop anno ~2010.

Nä nu...

Jag kräver att du i ett publikt uttalande redogör för ditt misstag samt livestreamar när du plockar bort dem.