Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

1% tar dom på nicehash, lätt värt för hur smidigt det är.

naa... 1 % är jag väldigt säker på inte stämmer. Men ja, vad jag kunnat läsa mig till så tar de iaf några procentenheter. Det får väl anses vara OK för den "smidigheten". Vi tänker lite liknande där..
Anledningen till att jag valde att gå tillbaka till NH var just för att jag insåg att en Phoenix/ethermine/coinbase kombination också tog ganska många procent i alla led, innan pengarna till slut var i min ägo.
NH tar endast ca 3 % i miningen och sedan 1,5 % i exchange från krypto till euro, uttaget till svenska kontot är gratis.
""endast"". Nu tror jag att det sker saker bakom lykta dörrar också, men när jag ändå räknar på hur det faller ut så är det knappt märkbart sämre än att köra andra alternativ. Däremot har jag smidigheten och allt samlat på samma ställe...

Vill förtydliga: Jag rekommenderar ingen att göra på ett visst sätt. Jag redogör bara för hur jag tänkt och hur jag gjort mina val. Jag rekommenderar andra att göra liknande research och att jämföra olika alternativ innan Ni bestämmer Er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

naa... 1 % är jag väldigt säker på inte stämmer. Men ja, vad jag kunnat läsa mig till så tar de iaf några procentenheter. Det får väl anses vara OK för den "smidigheten". Vi tänker lite liknande där..
Anledningen till att jag valde att gå tillbaka till NH var just för att jag insåg att en Phoenix/ethermine/coinbase kombination också tog ganska många procent i alla led, innan pengarna till slut var i min ägo.
NH tar endast ca 3 % i miningen och sedan 1,5 % i exchange från krypto till euro, uttaget till svenska kontot är gratis.
""endast"". Nu tror jag att det sker saker bakom lykta dörrar också, men när jag ändå räknar på hur det faller ut så är det knappt märkbart sämre än att köra andra alternativ. Däremot har jag smidigheten och allt samlat på samma ställe...

Vill förtydliga: Jag rekommenderar ingen att göra på ett visst sätt. Jag redogör bara för hur jag tänkt och hur jag gjort mina val. Jag rekommenderar andra att göra liknande research och att jämföra olika alternativ innan Ni bestämmer Er!

håller med 👍🙂 kollade upp nu och dom tog visst 2% på nicehash 🙂
https://www.nicehash.com/support/mining-help/earnings-and-pay...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Aldrig använt NiceHash, är det mycke smidigare än t.ex Binance? Binance kan du ju mina till, växla, stoppa in i olika plånböcker plus att de har ett Visa kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Aldrig använt NiceHash, är det mycke smidigare än t.ex Binance? Binance kan du ju mina till, växla, stoppa in i olika plånböcker plus att de har ett Visa kort också.

Nu när jag bara minar med tre kort så har jag gått från Nicehash (när jag återigen började, för det är himla smidigt) till Ethermine och planerar att byta till Binance imorgon (när jag når 0.05 ETH hos Ethermine).

Rent generellt ser jag ingen nackdel bortsett från att det "känns" mindre smidigt än t.ex. Coinbase. Och jag, som smålirare, är inte så förtjust i deras app. Men det är inte tillräckligt för att vara kvar hos Ethermine och mina direkt till min Coinbase-plånbok.

Mest osmidigt att behöva verifiera och fixa med konton hos Binance osv.

Sen kan man ju bry sig mer eller mindre, men Binance är väl kinesiskt, så man kan ju tycka vad man vill om att skicka bild på körkort osv till dom.

För mig är det redan för sent, jag har konton hos dessa sedan sist jag minade.

Edit: Nicehash är smidigt att komma igång med, sköter miners och inställningar automatisk. Men lär man sig vad man ska skriva i bat-filen (eller config) så är det ju bättre att mina till valfri annan pool.

Om man bortser från nån extra procent som Nicehash tar jämfört med andra (småsummor om man inte har många kort), så ska man ju komma ihåg att Nicehash betalar det köpare av din hashrate betalar, vilket NÄSTAN alltid är lägre jämfört med att mina mot en annan pool.

Nicehash hade större chans att ge något högre, eller likvärdigt, som andra pooler för några år sedan. När ETH inte var det enda man tjänade pengar på (iaf hos Nicehash).

Hur som helst så är det inga enorma skillnader, men tillräckligt stora skillnader för att MINST täcks elkostnaden, om inte mer. Så att byta från Nicehash snarast är ju att rekommendera.

Just Binance är ju extra bra för mindre miners, eftersom man får utbetalt varje dag. Nicehash betalar ut var fjärde timme, men en gång per dag räcker nog för dom allra flesta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nicehash hade större chans att ge något högre, eller likvärdigt, som andra pooler för några år sedan. När ETH inte var det enda man tjänade pengar på (iaf hos Nicehash).

Nicehash.orsakade mycket besvär på cryptomarknaden eftersom det blev enorma svängningar i hashrate bland olika coins. Typ oj nu är xmr mest lönsamt nicehash svänger och minar skiten ur xmr, vilket gör att de andra coinsen inte får igenom transaktioner. Efter en stund blir plötsligt coin x mer lönsamt, alla nicehash miners svänger igen osv.
Detta fick ett flertal coins att ändra strategi att 1) tillåta asics och 2) gå över till pos ist för pow.

Inget stort fan av nicehash av många anledningar.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

......
Just Binance är ju extra bra för mindre miners, eftersom man får utbetalt varje dag. Nicehash betalar ut var fjärde timme, men en gång per dag räcker nog för dom allra flesta.

Hur funkar binance kortet? Kan jag betala i det lokala ICA:t med det, likt Revolut, eller kan jag enbart handla på ställen som tar emot krypto som valuta?

Hur gör du på Binance... Säljer du dina ETH först och sen använder pengarna i ditt Binance kort, eller använder du dina ETH direkt?

Tänker att jag gärna vill veta om man ska titta åt annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Hur funkar binance kortet? Kan jag betala i det lokala ICA:t med det, likt Revolut, eller kan jag enbart handla på ställen som tar emot krypto som valuta?

Hur gör du på Binance... Säljer du dina ETH först och sen använder pengarna i ditt Binance kort, eller använder du dina ETH direkt?

Tänker att jag gärna vill veta om man ska titta åt annat håll.

Om du minar till binance poolen, har du en "Pool Wallet" dit ETHen kommer, sen kan du flytta dem till din Spot/Flat wallet som typ är bas plånkan. Skaffar du ett VISA får du en "Card Wallet".

Du kan sälja ETH från din spot wallet till t.ex EUR på exchangen och stoppa in den i din card wallet. Sen kan du handla med det där Visa accepteras. Vet inte om de funkar på ica, men det gör det säkert om du har det fysiska kortet. Skaffar du kortet får du först ett virtuellt visa, som du kan handla online med, samt att du kan beställa ett fysisk kort som kommer på posten efter 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Om du minar till binance poolen, har du en "Pool Wallet" dit ETHen kommer, sen kan du flytta dem till din Spot/Flat wallet som typ är bas plånkan. Skaffar du ett VISA får du en "Card Wallet".

Du kan sälja ETH från din spot wallet till t.ex EUR på exchangen och stoppa in den i din card wallet. Sen kan du handla med det där Visa accepteras. Vet inte om de funkar på ica, men det gör det säkert om du har det fysiska kortet. Skaffar du kortet får du först ett virtuellt visa, som du kan handla online med, samt att du kan beställa ett fysisk kort som kommer på posten efter 1-2 veckor.

Nice! Tack!! Det lät ändå ganska smidigt... Det enda Binance tar är dessa 2,5 % i poolavgift asså? Och sen såklart något litet i exchangen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Nice! Tack!! Det lät ändå ganska smidigt... Det enda Binance tar är dessa 2,5 % i poolavgift asså? Och sen såklart något litet i exchangen?

Menar du inte 0,5% i poolavgift?

Någon som vet vad deras "Pool Savings" är för något och om det är värt att bry sig om?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu när jag bara minar med tre kort så har jag gått från Nicehash (när jag återigen började, för det är himla smidigt) till Ethermine och planerar att byta till Binance imorgon (när jag når 0.05 ETH hos Ethermine).

Rent generellt ser jag ingen nackdel bortsett från att det "känns" mindre smidigt än t.ex. Coinbase. Och jag, som smålirare, är inte så förtjust i deras app. Men det är inte tillräckligt för att vara kvar hos Ethermine och mina direkt till min Coinbase-plånbok.

Mest osmidigt att behöva verifiera och fixa med konton hos Binance osv.

Sen kan man ju bry sig mer eller mindre, men Binance är väl kinesiskt, så man kan ju tycka vad man vill om att skicka bild på körkort osv till dom.

För mig är det redan för sent, jag har konton hos dessa sedan sist jag minade.

Edit: Nicehash är smidigt att komma igång med, sköter miners och inställningar automatisk. Men lär man sig vad man ska skriva i bat-filen (eller config) så är det ju bättre att mina till valfri annan pool.

Om man bortser från nån extra procent som Nicehash tar jämfört med andra (småsummor om man inte har många kort), så ska man ju komma ihåg att Nicehash betalar det köpare av din hashrate betalar, vilket NÄSTAN alltid är lägre jämfört med att mina mot en annan pool.

Nicehash hade större chans att ge något högre, eller likvärdigt, som andra pooler för några år sedan. När ETH inte var det enda man tjänade pengar på (iaf hos Nicehash).

Hur som helst så är det inga enorma skillnader, men tillräckligt stora skillnader för att MINST täcks elkostnaden, om inte mer. Så att byta från Nicehash snarast är ju att rekommendera.

Just Binance är ju extra bra för mindre miners, eftersom man får utbetalt varje dag. Nicehash betalar ut var fjärde timme, men en gång per dag räcker nog för dom allra flesta.

Har Binance mining pool eller eget program?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Har Binance mining pool eller eget program?

Jag kör Phoenixminer till deras pool, I -wal skriver man in sitt Binance username.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag kör Phoenixminer till deras pool, I -wal skriver man in sitt Binance username.

Och där fick du utbetalning varje dag och inte tex efter 0.01 eth?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Och där fick du utbetalning varje dag och inte tex efter 0.01 eth?

japp en gång om dagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

japp en gång om dagen!

Kör cruxpool nu, dom fungerar bra men vill hellre payment varje dag istället för vid 0.01 eth. Verkar som binance har 0,5% fee oxå istället för 1%

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Kör cruxpool nu, dom fungerar bra men vill hellre payment varje dag istället för vid 0.01 eth. Verkar som binance har 0,5% fee oxå istället för 1%

Ja, jag blev riktigt sugen på Binance också nu... Kör ju NH för tillfället.
Hur upplever Ni Binance annars? Funkar det bra? Får man ut mer än via NH? Varför isåfall?
Någon nämnde om att täcka elen.. den står ju för 10% av intjänade pengar. Skiljer det verkligen så mycket mellan NH och Binance t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Ja, jag blev riktigt sugen på Binance också nu... Kör ju NH för tillfället.
Hur upplever Ni Binance annars? Funkar det bra? Får man ut mer än via NH? Varför isåfall?
Någon nämnde om att täcka elen.. den står ju för 10% av intjänade pengar. Skiljer det verkligen så mycket mellan NH och Binance t ex?

Bytte från NH till T-Rex med cruxpool som mining pool i förrgår sitter nu och värderar vilken som ger mest. Men det är nog inte stor skillnad. Men nu kan jag mine.a direkt till coinbase så slipper transaktions avgiften från NH. Känns oxå som jag har mer kontroll på allt. Tror nog jag får högre mh/s oxå

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Ja, jag blev riktigt sugen på Binance också nu... Kör ju NH för tillfället.
Hur upplever Ni Binance annars? Funkar det bra? Får man ut mer än via NH? Varför isåfall?
Någon nämnde om att täcka elen.. den står ju för 10% av intjänade pengar. Skiljer det verkligen så mycket mellan NH och Binance t ex?

Folk hyr din hashrate via Nicehash. Du gör jobb åt någon annan som också ska göra vinst, utöver Nicehash själva.

Dom som hyr hashrate betalar därför inte lika mycket jämfört med att mina själva, sedan tar Nicehash en del, vilket lämnar mindre över till dig. När du sen minar så tar Nicehash en liten del till. Och för man inte över till Coinbase så försvinner ytterligare pengar när du omvandlar till EUR och tar ut.

Binance betalar ut transaktionsavgifter från poolens hittade block till sina miners, det lär inte Nicehash göra, men rätta mig om jag har fel.

Osäker på hur Binance "Pool Savings" fungerar, då jag inte har börjat mina dit. Förstår jag det rätt att man får ränta på sin minade krypto tills man överför det till din exchange-plånbok?

Skrivet av cerb1980:

Bytte från NH till T-Rex med cruxpool som mining pool i förrgår sitter nu och värderar vilken som ger mest. Men det är nog inte stor skillnad. Men nu kan jag mine.a direkt till coinbase så slipper transaktions avgiften från NH. Känns oxå som jag har mer kontroll på allt. Tror nog jag får högre mh/s oxå

En dag är alldeles för kort tid för att riktigt utvärdera en pool. Speciellt en så liten pool som Cruxpool. Cruxpool har knappt 0.8TH/s av nätverkets nästan 400TH/s. Jämförelsevis har Binance drygt 5.8TH/s och Ethermine 80TH/s.

Med Nicehash får du betalt hela tiden beroende på din hashrate. Cruxpool måste ju hitta block för att du ska få betalt, och med en så liten del av nätverket så kan det nog skilja en hel del från dag till dag.

Ska man göra väldigt tester på någon dag så bör man i sådana fall hålla sig till en pool som hittar många block och har en stor del av nätverket.

Edit: Oops, läste fel, du hade testat i två dagar. Låter det dock stå kvar om någon har användning för det i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag kör Phoenixminer till deras pool, I -wal skriver man in sitt Binance username.

är username samma som mining ID?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

är username samma som mining ID?

Du behöver skaffa dig ett mining-konto hos Binance först, så gör det när du är inloggad: https://pool.binance.com/en

Edit: Borde vara det som står här (om du har något): https://pool.binance.com/en/mining-account
Jag är inte helt hundra på hur man navigerar deras sida ännu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ok nice, men inte riktigt så enkelt väl? När jag jämförde alla avgifter via coinbase med NH verkade det nästan billigare via NH. Bortsett från den detaljen att jag oftast får betalt direkt via poolerna man har kopplade till Coinbase jmf med NH. Så den stora skillnaden är nog i att man säljer sin hashrate eller minear åt sig själv. Hur stor den skillnaden är vet jag dock inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du behöver skaffa dig ett mining-konto hos Binance först, så gör det när du är inloggad: https://pool.binance.com/en

Edit: Borde vara det som står här (om du har något): https://pool.binance.com/en/mining-account
Jag är inte helt hundra på hur man navigerar deras sida ännu.

är registrerad, men lite osäker på användar namnet, det är inte emailen iaf?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv NanoMiner via NanoPool som jag tror gör utbetalning till coinbase på mitt 2080ti när jag inte använder datorn. Jag snittar 56Mh/s med 70% Powerlimit, +1000 Memory Clock, ingen ändring av Core Clock. Har dock problemet med NanoPool har minimum payout på 0.05eth, på 3 dagar har jag nått drygt 15% av 0.05eth (14,2 euro) och då har jag mineat på väldigt bra, kanske 16timmar per dag. När jag väl når upp till 0.05eth tänker jag byta miner och pool så att jag får utbetalat varje dag, även om det i längden kan ge mindre pengar. Någon pool ni vet om som gör detta, som dessutom har relativt låga avgifter. Eller är detta att drömma iväg för långt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

är registrerad, men lite osäker på användar namnet, det är inte emailen iaf?

Förstog till slut vad username var. Men har man automatiskt en etherum wallet eller måste man skapa och ställa in en själv eller går det automatiskt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag alltid räkna på 100 eur åt gången. På NH tar de alltså 2 % i broker fee för det jag minear fram, sedan tar de 1,5 % (och minimum 1,5 eur) för att sälja BTC på exchangen. Gratis uttag.
CoinBase tar 3 % bara för att sälja på exchange (3 eur på 100 eur). Kostar sen ytterligare 0,15 eur att ta ut pengar från CoinBase.
Dvs 3,5 % på NH vs 3,15 % med "xxx+coinbase" t ex. - "ingen" skillnad.

Den stora skillnaden borde alltså ligga i att jobba direkt mot en pool, t ex Ethermine med avgift på 1 %, eller mot att sälja sin Hashrate på NH. Jag tror att man både tjänar och förlorar på att sälja hashrate via NH, eftersom jag ibland har en accepterad rate långt över vad jag producerar men således ibland också långt under. Skulle vara kul att veta vad man fått betalt för i snitt...
Men antagligen går man ju bet på mer än 1 % genom att sälja via NH, eftersom någon mellanhand också ska tjäna pengar. Men är det 3, 5 eller 10 %? Den första kan jag acceptera, inte de senare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Bytte från NH till T-Rex med cruxpool som mining pool i förrgår sitter nu och värderar vilken som ger mest. Men det är nog inte stor skillnad. Men nu kan jag mine.a direkt till coinbase så slipper transaktions avgiften från NH. Känns oxå som jag har mer kontroll på allt. Tror nog jag får högre mh/s oxå

nicehash har 0% avgift att föra över till coinbase, går inom 5min också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nicehash har 0% avgift att föra över till coinbase, går inom 5min också.

Det stämmer kom jag på. Men först så förde jag över till min wallet adress på coinbase då var det avgifter men inte när jag förde över direkt till coinbase via min epost.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Inaktiv

Lite off:

Det är lite facinerande tots allt dessa farmers, en hel del jobb ochså

https://www.youtube.com/watch?v=-AJhJKSx_70&ab_channel=BitsBe...

och så har vi såklart vinnarna i dett arace

https://www.youtube.com/watch?v=u-vrdPtZVXc&ab_channel=VICENe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Förstog till slut vad username var. Men har man automatiskt en etherum wallet eller måste man skapa och ställa in en själv eller går det automatiskt?

Ja du har ju en pool wallet där du kan ha alla möjliga coins. Användargränsnittet är ju en djungel till en början.
Vet inte hur du gör i din miner, men t.ex i claymore och phoenix-miner startar du oftas med .bat filer. Så när du redigerar den, ser den ut nått så här: PhoenixMiner.exe -pool stratum+tcp://ethash.poolbinance.com:1800 -wal <DittBinanceMiningUsername>

kör du mot nanopool t.ex skriver du in din ewallet adress som är typ -wal 0xF386635c24e2eCcbAc4blablabla men alltså på binance skriver du bara in ditt username.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Själv brukar jag alltid räkna på 100 eur åt gången. På NH tar de alltså 2 % i broker fee för det jag minear fram, sedan tar de 1,5 % (och minimum 1,5 eur) för att sälja BTC på exchangen. Gratis uttag.
CoinBase tar 3 % bara för att sälja på exchange (3 eur på 100 eur). Kostar sen ytterligare 0,15 eur att ta ut pengar från CoinBase.
Dvs 3,5 % på NH vs 3,15 % med "xxx+coinbase" t ex. - "ingen" skillnad.

Den stora skillnaden borde alltså ligga i att jobba direkt mot en pool, t ex Ethermine med avgift på 1 %, eller mot att sälja sin Hashrate på NH. Jag tror att man både tjänar och förlorar på att sälja hashrate via NH, eftersom jag ibland har en accepterad rate långt över vad jag producerar men således ibland också långt under. Skulle vara kul att veta vad man fått betalt för i snitt...
Men antagligen går man ju bet på mer än 1 % genom att sälja via NH, eftersom någon mellanhand också ska tjäna pengar. Men är det 3, 5 eller 10 %? Den första kan jag acceptera, inte de senare..

Om du använder Coinbase bör du räkna på att sälja och ta ut via Coinbase Pro, så att du inte får en kostnad på €3 när du säljer för €100.

Minar man mot Binance så är det ju dagliga utbetalningar plus transaktionsavgifter från hittade block, oavsett om du minar €3 eller €100 per dag. Vill man låta sina pengar ligga kvar som ETH tills man har €100 så verkar man ju dessutom få ränta på det (eller €10 för den delen, som är det lägsta att ta ut via SEPA-överföring).

0,5% i poolavgift och sedan 0,1% avgift mellan paret ETH/EUR (0,075% avgift om man krånglar med BNB, men det är väl lite överkurs). Uttag kostar €0,8.

Tror jag fick med allt där.

Text hade hamnat på fel ställe
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du använder Coinbase bör du räkna på att sälja och ta ut via Coinbase Pro, så att du inte får en kostnad på €3 när du säljer för €100.

Minar man mot Binance så är det ju dagliga utbetalningar plus transaktionsavgifter från hittade block, oavsett om du minar €3 eller €100 per dag. Vill man låta sina pengar ligga kvar som ETH tills man har €100 så verkar man ju dessutom få ränta på det (eller €10 för den delen, som är det lägsta att ta ut via SEPA-överföring).

0,5% i poolavgift och sedan 0,1% avgift mellan paret ETH/EUR (0,075% avgift om man krånglar med BNB, men det är väl lite överkurs). Uttag kostar €0,8.

Tror jag fick med allt där.

Schysst!!

Hur ser det ut om man använder sig av deras Visa? Några fördelar?