Valheim - dedikerad server finnes, hur är det med intresset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Här är ännu en vilsen själ som irrat runt solo typ 5 timmar i spelet och förvånas över miljöerna och de få buggarna hittills. Tar gärna ett PM med invite om man får

PM skickat! Varmt välkommen in i värmen! (Förutom The Svamp då, otrevligt ställe...)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

PM skickat! Varmt välkommen in i värmen! (Förutom The Svamp då, otrevligt ställe...)

Det tyckte jag också. Men nu har jag upptäckt ett annat biom och helt plötsligt är träsket ett ganska harmlöst ställe.

Har för övrigt börjat bygga en andra bas på en annan ö. Åker med båten längs kusten och ser en hel by med 5-7 hus. Går i land och då börjar det drälla ut 4-5 Draugr från varje hus. jag blev inte långlivad om vi säger så.

Man tror att man sett det mesta som spelet har att erbjuda och ändå blir man överraskad...

Permalänk
Medlem

Tar gärna invite skulle va kul att ha en server o gå in på

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

PM:a mig om du vill köra med oss andra - väldigt kul tycker jag att bara se att det är "liv" i världen även om man håller på med något eget projekt.

Tar jättegärna en invite.
Jag hatar PvP dock, bara intresserad av PvE och hjälpas åt.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@juckeyy och @bobani, PM skickat!

Varmt välkomna!

Edit: @bobani, helt med dig! PVP är avstängt på servern och fokus är att jobba tillsammans mot världen (i den mån man vill då, jag försöker hantera en husrenovering genom ibland, ironiskt nog, bygga grejer inne i spelet i lugn och ro).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Jag tar gärna en invite också, började spela solo för ett par dagar sedan och har precis spöat första bossen så kan grunderna
Det skulle vara kul att kunna samarbeta, hjälpas åt med bossar och byggprojekt etc. Jag är ca 30 år gammal, stressar inte direkt igenom sådana här spel och är inte överambitiös.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor, NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti, Corsair Vengeance DDR3 16GB på ett gammalt P8Z77V-PRO.
Samt dålig humor.

Permalänk
Medlem

@AndreasMeow, PM skickat!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna en invite. Spelat singleplayer och det är väldigt avslappnande (och tvärtom!).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av superegg:

Har inget med målgruppen att göra, om dom kan svenska så översätter dom det på nolltid, det handlar mest om att dom inte värde sätter sitt land och därför så skiter dom i det.

Jag bruka värdesätta spelet mer när dom lägger tid och bry sig om andra länder, och inte bara tänker på USA hela tiden.

Tex Battlefield var på svenska innan fram till 2142 efter det så slutar dom helt med det.

Om det behövs mer server så har jag kraften för det.

Att blanda in patriotism med spelutveckling som något "positivt" är nog bland det mest vridna jag sett på länge här på Sweclockers

Valheim är utvecklat av 5 personer, ett litet indie-företag helt enkelt.
Det är då självfallet att man utvecklar spelet på engelska först som "målgrupp" för att så många som möjligt ska kunna ta del utav det. Det uppenbara valet efter det är att översätta till spanska, franska och tyska - Om släpp i Kina är planerat så Mandarin. Sedan bör koreanska och japanska ta prioritering då deras marknader också är otroligt mycket större än svensk någonsin kan hoppas bli.

Finns ingen poäng att sitta och översätta ett spel till svenska när man sålt lika många spel utan det (svenska dvs) som en tredjedel av sveriges totala invånarantal... Det är resurser man i bästa fall outsourcar när man har pengaröverflöd och tid nog, mest som ett PR-stunt eller för att man har lust mer än något annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag kan lätt tänka mig att testa detta. Men funkar det om man spelar 1-3 timmar i stöten? Har några noobs som också är nära 40+ som jag funderar på. Låter som ni spelar mer!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Jag kör alltid spel på Engelska även om det finns på Svenska. Känns ofta lite "halvtöntigt" med vissa benämningar på Svenska

Ja, jag vet exakt vad du menar. Jag känner likadant. Läser alltid böcker på engelska också, det blir lite torftigt på svenska och det är svårt att leva sig in tycker jag. Det blir så "Johan på ICA" på nått sätt. Verkligheten är blek jämfört med fantasin ... det är kanske därför ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag kan lätt tänka mig att testa detta. Men funkar det om man spelar 1-3 timmar i stöten? Har några noobs som också är nära 40+ som jag funderar på. Låter som ni spelar mer!

Jag spelar ungefär den mängden och det funkar. Visst kommer man efter proffsen som gnider 8-9 timmar varje dag men det viktigaste är att ha kul.
Är också en bit över 40 så vi kan bilda en egen liten by om ni bygger i närheten av mig. Bor längs vattnet lite norr ut mot de andra, Jack Kurbitz är namnet i spelet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Tar gärna också en invite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jack Kurbitz är namnet i spelet.

Haha, det ligger en gräv med ditt namn på bredvid lite kopparstenar, din grav har fått legat orörd i flera dagar, säger lite om at vi gillar att vara snälla på denna server! KUL!

Permalänk
Inaktiv

Jag tar gärna en invite med, om möjligt.

Spelat en del timmar i helgen, säkert 6 timmar både igår och idag, och tycker trollen är lite intressanta. Mötte inget troll igår vad jag kan minnas, var aktivt ute och jagade dom. Idag har jag nog dödat 6-8 stycken, tappade räkningen ett tag. Byggt en utpost vid vad som verkar vara havet (sett vad jag antar vara ett av de där sjöodjuren) och funderar lite på om det är detta som drar fram alla dessa. Belägen på en klippa i utkanten av black forest så är på, vad de inbillar sig vara, deras territorium hehe.

Permalänk
Medlem

@Abbs, @kelthar, @Liiightning och @anon5930 - PM skickade!

och @kelthar man behöver inte alls spela speciellt mycket skulle jag säga. Och att vissa har kommit längre gör liksom inget - mest en fördel då man kan få lite hjälp med grejer, bossar & så. På servern är det dessutom ett gäng som har byggt massor av portaler så man kan åka runt i den gigantiska världen mycket enkelt.

@Stefflo och @JoOngle, haha, jag har också sett minst en "dödsruna" för Jack. Och jag uppskattar verkligen att det är en sådan trevlig stämning på servern och att alla är snälla. Några troll slog ner halva min bas när jag inte spelade - och då fick jag en ping på Discord om detta så jag kunde gå in och försöka fixa.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

@Abbs, @kelthar, @Liiightning och @anders190 - PM skickade!

@Stefflo och @JoOngle, haha, jag har också sett minst en "dödsruna" för Jack. Och jag uppskattar verkligen att det är en sådan trevlig stämning på servern och att alla är snälla. Några troll slog ner halva min bas när jag inte spelade - och då fick jag en ping på Discord om detta så jag kunde gå in och försöka fixa.

Japp, har dött några gånger och plockat det jag behövde från den graven.
Får verkligen hoppas att folk inte springer och plockar av andra. Klart det är ok att gå in i varandras hus och låna arbetsbänk men inte att sno finprylar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo, nä, det upplever inte jag att folk gör.

Sedan en shout-out till @Izenoz som hörde av sig och erbjöd sig donera hårdvara till servern! Och allt annat än gamla grejer dessutom. Vilket fint gjort och värmer i mitt hjärta när personer man inte känner visar den givmildhet och att vi är en fin community.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

@Stefflo, nä, det upplever inte jag att folk gör.

Sedan en shout-out till @Izenoz som hörde av sig och erbjöd sig donera hårdvara till servern! Och allt annat än gamla grejer dessutom. Vilket fint gjort och värmer i mitt hjärta när personer man inte känner visar den givmildhet och att vi är en fin community.

Det var tydligen någon som haft stölder ur sina kistor när jag spelade lite igår. Vet inte vad och hur mycket som försvunnit.
Gött med trevligt folk som har saker liggandes och gärna ser att det används istället för att samla damm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag spelar ungefär den mängden och det funkar. Visst kommer man efter proffsen som gnider 8-9 timmar varje dag men det viktigaste är att ha kul.
Är också en bit över 40 så vi kan bilda en egen liten by om ni bygger i närheten av mig. Bor längs vattnet lite norr ut mot de andra, Jack Kurbitz är namnet i spelet.

Jag kommer. Köpte det precis. Leif Leijonpung heter jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, ber om ursäkt då.

Började spela detta med några polare igår.

Funderar på att sätta upp en server till kompisgänget med den befintliga värld som vi byggt upp. Det ska inte vara några problem om jag fattat det rätt.

Jag kanske är dum, men kan jag ha servern på en annan maskin än den jag spelar på med samma steam-konto? Testade lite snabbt igår och får inte ihop det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag kommer. Köpte det precis. Leif Leijonpung heter jag.

Härligt att höra, vi behöver lite åldermän på servern så det blir ordning och reda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Kanske lite OT, ber om ursäkt då.

Började spela detta med några polare igår.

Funderar på att sätta upp en server till kompisgänget med den befintliga värld som vi byggt upp. Det ska inte vara några problem om jag fattat det rätt.

Jag kanske är dum, men kan jag ha servern på en annan maskin än den jag spelar på med samma steam-konto? Testade lite snabbt igår och får inte ihop det...

Absolut går det.

Du behöver SteamCMD installerat på den separata datorn.
https://developer.valvesoftware.com/wiki/SteamCMD

När detta är installerat så skapa en .bat med följande innehåll.

steamcmd +login anonymous +force_install_dir C:\valheimserver +app_update 896660 validate +exit

Notera att du får redigera så du hittar steamcmd, personligen så ser min ut såhär

c:\sc\steacmd\steamcmd.exe +login anonymous +force_install_dir C:\valheimserver +app_update 896660 validate +exit

Detta laddar ner server på din maskin till mappen som du angivit ovan(C:\valheimserver).
I den mappen nu så hittar du en annan .bat som heter "start_headless_server", denna är för att starta servern.
Innan du startar så måste du redigera denna filen med namn & lösenord.
Spara och sedan starta .bat filen, så bör du får upp ett cmd fönster, när allt är laddat så är servern igång och du hittar den mha namnet i In-game browsern.

Tänk på att du måste öppna portar också, standard är 2456-2458, så öppna både i windows firewall(eller vad ni nu använder) och sedan öppna upp samma portar i routern min datorns IP.

Personlig rekommendation är att patcha .dll filerna för era klienter och servrar för att tillåta mer trafik, spelet har en begränsning på 64kb i send&rec.
Vi upplevde massor av lag( tex Loot flög upp i luften) pga data inte kunde skickas snabbt nog. Då är vi endast 3 pers också.
Ökade från 64 till 256 på alla klienter och 512 på servern. Nu flyter allt på som smör igen.

Instruktioner finns i denna tråden.
https://www.reddit.com/r/valheim/comments/lkea78/valheim_dedi...

Permalänk
Medlem

@h3l1m4n

Stort tack för ditt svar! Nu vet jag vad jag ska göra efter jobbet!

Permalänk
Medlem

Gubbe som pruttat runt i 40+ timmar solo skulle gärna ta en invite till servern också!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

@Juggernawt, PM skickat!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också gärna ta en invite, har kört ungefär 15 h solo

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

@StenmanJones, PM skickat!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Här finns en gammal gubbe som också gärna hänger på om det går för sig.

Permalänk
Medlem

@seal33, PM skickat!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.