Permalänk
Medlem

Det blir väl runt 30 000 tillbaka i år igen.. jag borde verkligen prata med min arbetsgivare om det. Förr om åren var det ok att få tillbaka en del då jag var dålig på att hålla i pengarna och de riskerade att försvinna till en massa onödigheter, men nu blir de bara inflationsmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Sålde en bostadsrätt förra året som jag ägde 50/50 med min fru. När man beräknar avdrag, delar man helt enkelt allt på hälften? T.ex. om mäklararvodet var 100kkr lägger vi in 50kkr på respektive deklaration? Det var så länge sedan jag gjorde detta så jag har saligen glömt bort hur man ska tänka och jag orkar inte riktigt ringa Skatteverket nu när det är så kort till deklarationen är tillgänglig.

Du kan lägga avdraget där dom gör mest nytta, oftast på den som tjänar mest, för att sänka skatten. Jag och min fru gör så med bla rot o räntor. Vi har iochförsig gemensam ekonomi så allting hamnar i samma spann ändå.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Det blir väl runt 30 000 tillbaka i år igen.. jag borde verkligen prata med min arbetsgivare om det. Förr om åren var det ok att få tillbaka en del då jag var dålig på att hålla i pengarna och de riskerade att försvinna till en massa onödigheter, men nu blir de bara inflationsmat!

Beror lite på vad det handlar om varför du får tillbaka så mycket, om det te.x är skatt som du har betalat på din lön, så ja då är det din arbetsgivare du ska prata med för att begära att bli placerad i en lägre skattetabell och på så vis betala mindre i skatt på din lön.

Om man vet med sig att man kommer att betala för lite eller för mycket i skatt, så går det att ansöka om jämkning hos Skatteverket.
Jämkning betyder att man anger vad man kommer att ha för planerad inkomst under året, och Skatteverket beslutar sedan på denna uppgift om vad man ska betala i skatt under det året (jämkning gäller nämnligen per skatteår).
Jämkning

(På ovanstående länk, finns det även en länk för att räkna ut vad man ska betala i skatt.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Du kan lägga avdraget där dom gör mest nytta, oftast på den som tjänar mest, för att sänka skatten. Jag och min fru gör så med bla rot o räntor. Vi har iochförsig gemensam ekonomi så allting hamnar i samma spann ändå.

Satt och väntade på sista meningen om gemensam ekonomi. Har man inte det, är 50/50 helt klart mest rättvis

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Det blir väl runt 30 000 tillbaka i år igen.. jag borde verkligen prata med min arbetsgivare om det. Förr om åren var det ok att få tillbaka en del då jag var dålig på att hålla i pengarna och de riskerade att försvinna till en massa onödigheter, men nu blir de bara inflationsmat!

Låter väldigt mycket, har du flyttat och fått lägre skatt och arbetsgivaren inte har rätt skattetabell?
Eller har du större rörliga ersättningar som påverkar?

Som du är inne på, onödigt att "låna ut" 30k till staten i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Låter väldigt mycket, har du flyttat och fått lägre skatt och arbetsgivaren inte har rätt skattetabell?
Eller har du större rörliga ersättningar som påverkar?

Som du är inne på, onödigt att "låna ut" 30k till staten i onödan.

Det är väl Skatteverket du får ringa föst? Jag tror inte arbetsgivaren får dra mindre skatt utan intyg från dem (de får bara dra mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Det blir väl runt 30 000 tillbaka i år igen.. jag borde verkligen prata med min arbetsgivare om det. Förr om åren var det ok att få tillbaka en del då jag var dålig på att hålla i pengarna och de riskerade att försvinna till en massa onödigheter, men nu blir de bara inflationsmat!

Vet du varför du får tillbaka så mycket? reseavdrag? ränteavdrag? arbetsgivaren gör fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KGB91:

Det är väl Skatteverket du får ringa föst? Jag tror inte arbetsgivaren får dra mindre skatt utan intyg från dem (de får bara dra mer).

Nej man tar det direkt med arbetsgivaren. De kan ibland dock vilja ha en a-skattesedel men det behöver man inte ringa skatteverket för att få tag på. Det kan man fixa själv här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Permalänk
Inaktiv

Nån som har fått årets deklaration?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Nån som har fått årets deklaration?

Skickas ut 9:e mars.

EDIT: Ser nu att det står 9:e mars som nyhet på skattverket, men går man in och läser den så står det faktiskt 3:e till 9:e mars. Så då borde nån fått kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skickas ut 9:e mars.

Nej, 3-9 mars

Permalänk
Avstängd

Förra året fick jag den 5e, så får vi om de lyckas pricka in samma dag

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Man måste ha eller anmält digital brevlåda (i god tid), typ "Kivra" eller motsvarande för att få mellan 3–9 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej man tar det direkt med arbetsgivaren. De kan ibland dock vilja ha en a-skattesedel men det behöver man inte ringa skatteverket för att få tag på. Det kan man fixa själv här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Korrekt! Utan A-skattesedel drar många arbetsgivare en schablonskatt som ofta är ganska hög för att vara säkra på att arbetstagaren inte skattar för lite och får hög kvarskatt.

Därför bör man lämna in A-skattesedel så fort man kan om man flyttat till en kommun med lägre skatt, tänk <30%.

Större arbetsgivare brukar synka sina register mot sina anställdas folkbokföringsadress någon gång per år och dra skatten efter det men det kan ju ta ett tag om synken hamnar precis utanför spannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Beror lite på vad det handlar om varför du får tillbaka så mycket, om det te.x är skatt som du har betalat på din lön, så ja då är det din arbetsgivare du ska prata med för att begära att bli placerad i en lägre skattetabell och på så vis betala mindre i skatt på din lön.

Om man vet med sig att man kommer att betala för lite eller för mycket i skatt, så går det att ansöka om jämkning hos Skatteverket.
Jämkning betyder att man anger vad man kommer att ha för planerad inkomst under året, och Skatteverket beslutar sedan på denna uppgift om vad man ska betala i skatt under det året (jämkning gäller nämnligen per skatteår).
Jämkning

(På ovanstående länk, finns det även en länk för att räkna ut vad man ska betala i skatt.)

Tack! Ska kolla in länken!

Skrivet av edson:

Låter väldigt mycket, har du flyttat och fått lägre skatt och arbetsgivaren inte har rätt skattetabell?
Eller har du större rörliga ersättningar som påverkar?

Som du är inne på, onödigt att "låna ut" 30k till staten i onödan.

Skrivet av joakim99:

Vet du varför du får tillbaka så mycket? reseavdrag? ränteavdrag? arbetsgivaren gör fel?

Lite av vardera. AG drar 30% fast den ligger på 29.20 där jag bor, Jobbskatteavdraget ej medräknat på lönen och sist några tusenlappar från ränteavdraget. Gör inga andra avdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Tack! Ska kolla in länken!

Lite av vardera. AG drar 30% fast den ligger på 29.20 där jag bor, Jobbskatteavdraget ej medräknat på lönen och sist några tusenlappar från ränteavdraget. Gör inga andra avdrag.

Hej. Så du bor i solna.

Drar arbetsgivaren 30% rakt av drar de inte enligt tabell. Din skatt borde vara ca 26% så länge du inte har högre lön än 47000kr/mån. Då du har tabell 30 (29,20 avrundat uppåt).

Här är din tabell.
https://skatteverket.se/download/18.6de6b99e16e94f3973b79d/15...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej man tar det direkt med arbetsgivaren. De kan ibland dock vilja ha en a-skattesedel men det behöver man inte ringa skatteverket för att få tag på. Det kan man fixa själv här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Aha, så bra! Jag visste bara att man behövde nåt intyg från Skatteverket.

Permalänk
Inaktiv

Fick presis min deklaration, blev 1900 tillbaka, är arbetslös så jag klagar inte, har aldrig fått restskatt.

Permalänk
Medlem

Bytte från en annan digital brevlåda till Kivra 28/2 så det förskjuter säkert en deklaration.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Fick min deklaration idag också.

Tidigare år har jag gjort avdrag för resor (bil+periodkort på buss/tåg) men under 2020 har jag tagit bilen hela vägen till jobbet istället för bara delar av sträckan. Man borde väl kunna ta med parkeringsavgifter och trängselskatt i reseavdraget också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fick min deklaration idag också.

Tidigare år har jag gjort avdrag för resor (bil+periodkort på buss/tåg) men under 2020 har jag tagit bilen hela vägen till jobbet istället för bara delar av sträckan. Man borde väl kunna ta med parkeringsavgifter och trängselskatt i reseavdraget också?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Permalänk
Inaktiv

Hoppades själv att jag fick min idag men icke. Fick tillbaks ett par tusen förra året så får se hur det blir nu. Blir nog lika som förra året, konsumera och investera.

Permalänk
Medlem

Kan man inte se vad man får tillbaka eller ska betala redan nu/hela tiden? Va in och snurra runt lite på mina sidor och såg ”saldo på skatte konto +593kr” och när det senast va uppdaterat osv. Är det vad jag kommer få eller vad menas? Jag har inte fått min deklaration ännu?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Först den 10:e är årets deklaration tillgänglig digitalt (förutom då utskick till digitala brevlådor) om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Trängselskatten är ok att ta med men jag tycker inte att det är entydigt vad som gäller med parkeringen.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste man ha kört minst 300 mil i tjänst vad det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Först och främst måste man ha kört minst 300 mil i tjänst vad det verkar.

Det var det som jag reagerade på. Det är ok att man gör avdrag för milen, trängselskatten men inte att man parkerar. Jag tycker inte det helt hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nån som har fått årets deklaration?

Min kom under kvällen (kl 19:34)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Inaktiv

Fick precis min deklaration, någon tusenlapp tillbaks.

Permalänk
Medlem

2 765 tillbaka i år!