Google riskerar 5 miljarder dollar i böter efter datainsamling i inkognitoläge

Permalänk
Medlem

Ahapp, blev precis till att byta till duckduckgo för min
goto porrwebbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Låt mig gissa, inga av oss får en del av kakan, så det där med moralsnack är utför fönstret och allt är endast om $$$$ till nån rik gubbe som kom på en snilleblixt.

Statliga utpressare är alltid mycket mer framgångsrika än privata initiativtagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, säg att de samlat lite data i sitt eget program. Hur kan det vara skäligt att betala 40 miljarder för en sån sak?? Var är rimligheten?

Rimligheten ligger i att företag skall känna när de gör fel och inte bara låtsas som det regnar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Rimligheten ligger i att företag skall känna när de gör fel och inte bara låtsas som det regnar.

Jag skulle tippa på att Google går fria, då texten "folk godkänt" ligger i "det ingen normal människa läser", alltså i licens-harangen på tusentals rader text av mumbo-jumbo man klickar "Okej på"..

-Handen på hjärtat, när läste DU "tramset" du klickat "OK" på när du installerat programvara/godkänt cookies etc?

Vill man inte ha med "google" att göra, så finns duck-duck och Firefox. Skippa också Chrome i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag skulle tippa på att Google går fria, då texten "folk godkänt" ligger i "det ingen normal människa läser", alltså i licens-harangen på tusentals rader text av mumbo-jumbo man klickar "Okej på"..

-Handen på hjärtat, när läste DU "tramset" du klickat "OK" på när du installerat programvara/godkänt cookies etc?

Vill man inte ha med "google" att göra, så finns duck-duck och Firefox. Skippa också Chrome i så fall.

Så enkelt är det inte. Vissa saker kan man t.ex. inte avtala bort och detta kan vara ett av dessa fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så enkelt är det inte. Vissa saker kan man t.ex. inte avtala bort och detta kan vara ett av dessa fall.

Möjligen, men jag tror du är mest fokuserad på Sverige i så fall. I USA verkar man kunna avtala bort "allt", om man så vill. Speciellt om man är stort företag mot "liten" konsument. Misstänker starkt att Googles alla advokater har sett till att texten/texterna är juridiskt vattentäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Möjligen, men jag tror du är mest fokuserad på Sverige i så fall. I USA verkar man kunna avtala bort "allt", om man så vill. Speciellt om man är stort företag mot "liten" konsument. Misstänker starkt att Googles alla advokater har sett till att texten/texterna är juridiskt vattentäta.

Inte ens i USA kan du avtala bort allt. Även om de är betydligt mer extrema än i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Har alltid undrat vem som får de 43 miljarderna om de blir fällda? Blir det de som fört gruppanmälan som får dela på 43 miljarder?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag skulle tippa på att Google går fria, då texten "folk godkänt" ligger i "det ingen normal människa läser", alltså i licens-harangen på tusentals rader text av mumbo-jumbo man klickar "Okej på"..

-Handen på hjärtat, när läste DU "tramset" du klickat "OK" på när du installerat programvara/godkänt cookies etc?

Vill man inte ha med "google" att göra, så finns duck-duck och Firefox. Skippa också Chrome i så fall.

Ja precis! Och jag tillhör den skaran individer som inte läser texten vid installation av program, och har inte gjort det på säkert tio år. Skulle man sitta och läsa villkoren vid varje enskild installation skulle det ta dagar, snarare än timmar, att installera om alla program efter en Windows-ominstallation.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOnium:

... annonsnätverken kan fingerprinta dig ändå.
Det är inte Googles fel.

Så Google ägnar sig inte åt att sälja annonser?

Skrivet av Stoffelundgren:

... Skulle man sitta och läsa villkoren vid varje enskild installation skulle det ta dagar, snarare än timmar, att installera om alla program efter en Windows-ominstallation.

Oj vad du är optimistisk! När norska Forbrukerrådet klockade tiden för att läsa användarvillkoren för populära mobilappar var snittiden drygt en timme per app. Drygt tre timmar för iTunes.
Amazon Kindles användarvillkor klockade för ett par år sedan in på nio timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Har alltid undrat vem som får de 43 miljarderna om de blir fällda? Blir det de som fört gruppanmälan som får dela på 43 miljarder?

nån jävel får dem, och lägger dem på skit ingen människa bett om

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

nån jävel får dem, och lägger dem på skit ingen människa bett om

Advokated får någon procent oftast och sedan fördelas det bland kärandena brukar det vara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Advokaten får någon procent oftast...

Advokaterna brukar få täckning för sina kostnader: Några hundratusen kronor (eller mer) i arvoderade timmar, plus ett par hundralappar i förbrukningsmaterial (brevpapper, kuvert, porton (rekommenderat brev), etc) per klient.
Brukar inte bli många kronor över att sprida till målsägandena, kanske uppemot en hundralapp var.

Om advokatkostnaderna hamnar under 50% av utdömt belopp får man vara glad...

Permalänk
Medlem

Testa att köra Cover Your Tracks från EFF i både ett vanligt fönster och ett "anonymnt". Jämför resultaten...

Om ni sedan är en av de som köper med VPN igång ibland för "extra säkerhet", testa då att köra det med VPN:en igång.

Om nu någon skulle tro att man är skyddad bara genom att installera en VPN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Fattar inte detta. Så klart att Google, likt alla andra hemsidor, fortfarande samlar information om dig även ifall du använder inkognito. Det enda som händer när du använder inkognito är att din information inte sparas lokalt.

Detta är väldigt tydligt så fort du öppnar en inkognito-flik.

Your activity might still be visible to:

  • Websites you visit

  • Your employer or school

  • Your internet service provider

Jag antar att förvirringen uppstått p.g.a. att folk inte vet skillnaden mellan Google och Chrome.

Så här står det direkt i incognito

Citat:

You’ve gone incognito
Now you can browse privately...

För mig innebär privately, samma sak som om jag är i mitt privata hem. Om jag läser en bok, lyssnar på musik eller tittar på TV så har ingen annan med det att göra då jag utför det i mitt privata hem, privately. Om någon annan försöker höra vad jag lyssnar på, försöker se vad jag tittar på eller försöker läsa vad jag läser, i mitt privata hem, då är det hemfridsbrott.

Så resonerar jag i varje fall. Inte att "Andra kan inte höra vad du lyssnar på, men din hyresvärd har en microfon i varje rum och får använda den för att höra vad du lyssnar på" aint cool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Advokaterna brukar få täckning för sina kostnader: Några hundratusen kronor (eller mer) i arvoderade timmar, plus ett par hundralappar i förbrukningsmaterial (brevpapper, kuvert, porton (rekommenderat brev), etc) per klient.
Brukar inte bli många kronor över att sprida till målsägandena, kanske uppemot en hundralapp var.

Om advokatkostnaderna hamnar under 50% av utdömt belopp får man vara glad...

Fast målsägandena slipper att stå för eventuella kostnader. Det är ju annars fritt upp för dem att gå samman, anlita några advokater och sedan bara betala för deras tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så Google ägnar sig inte åt att sälja annonser?

Det är separat från webbläsaren Chrome och irrelevant i fallet. Detta handlar om vad för data Chrome delar med sig av i inkognitoläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

De ska inte göra så här, och de ska inte frestas att göra så i fortsättningen.

Sätter man böterna till några miljoner, skiter de i det och kör på i alla fall.

Men sätter man böterna till 40 miljarder, då börjar det svida litet.

Absolut, jag är med på att det ska svida procentuellt mot omsättningen. Men varför måste det svida för en ringa sak? Vad gör vi då när det är något allvarligt som sker? Automatisk konkurs? Det måste ju finnas en skala på straff och här anser inte jag att straffat är i paritet med "brottet". (Satte citationstecken eftersom det inte ens är ett brott...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Absolut, jag är med på att det ska svida procentuellt mot omsättningen. Men varför måste det svida för en ringa sak? Vad gör vi då när det är något allvarligt som sker? Automatisk konkurs? Det måste ju finnas en skala på straff och här anser inte jag att straffat är i paritet med "brottet". (Satte citationstecken eftersom det inte ens är ett brott...)

Jag misstänker att det har sin grund i att allt fler bolag går efter principen "gör först, fråga om lov sedan". Det är många saker de gör som befinner sig i gråzonen och det har nått till en gräns då en del rent av är olagligt. Om bötesbeloppen skulle vara lika "ringa" som lagöverträdelsen de gör, då finns det ekonomiska incitament att göra det olagliga först och betala eventuella böter senare. Om det nu visar sig att det kommer svida även för småsaker så kommer storbolagen helt plötsligt få omvärdera sin inställning till dagens "ringa överträdelser" och börja arbeta mer aktivt för att följa lagen. Att de inte gjort det har varit ett problem länge och detta är antagligen ett steg i rikting att ändra på det.

Det beror också på, hur allvarligt det olagliga beteendet är, om det är ett systemfel eller något som kan knytas till en enstaka person. Om ett bolag skulle göra allvarliga lagöverträdelser, t.ex. beställa mord, då är det nog många som åker dit men också kan nog bolaget se sig om i stjärnorna efter en framtid överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Absolut, jag är med på att det ska svida procentuellt mot omsättningen. Men varför måste det svida för en ringa sak? Vad gör vi då när det är något allvarligt som sker? Automatisk konkurs? Det måste ju finnas en skala på straff och här anser inte jag att straffat är i paritet med "brottet". (Satte citationstecken eftersom det inte ens är ett brott...)

Nu är det ju en grupptalan det handlar om och ersättning till drabbade användare:
"Advokaterna för den kärande parten säger att miljontals användare har blivit drabbade av Googles inskränkning i deras privatliv och kräver 5000 USD i skadestånd för varje individ som aktiverat inkognitoläget sedan 1 juni 2016."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så här står det direkt i incognito
För mig innebär privately, samma sak som om jag är i mitt privata hem. Om jag läser en bok, lyssnar på musik eller tittar på TV så har ingen annan med det att göra då jag utför det i mitt privata hem, privately. Om någon annan försöker höra vad jag lyssnar på, försöker se vad jag tittar på eller försöker läsa vad jag läser, i mitt privata hem, då är det hemfridsbrott.

Så resonerar jag i varje fall. Inte att "Andra kan inte höra vad du lyssnar på, men din hyresvärd har en microfon i varje rum och får använda den för att höra vad du lyssnar på" aint cool.

Hur har du tänkt dig att du ska kunna använda exempelvis Facebook, YouTube, Twitter, etc då utan att de vet att du är på deras sida? Jag förstår om folk som är helt obekanta med internet, och inte läser allt som står i inkognito-tabben, kan tro att allt de gör i inkognito är privat. Men det är inte helt Chrome's fel imo.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hur har du tänkt dig att du ska kunna använda exempelvis Facebook, YouTube, Twitter, etc då utan att de vet att du är på deras sida? Jag förstår om folk som är helt obekanta med internet, och inte läser allt som står i inkognito-tabben, kan tro att allt de gör i inkognito är privat. Men det är inte helt Chrome's fel imo.

Bara för jag inte kan använda vissa sidor, betyder det inte att _alla_ sidor ska få veta vem jag är.

Citat:

kan tro att allt de gör i inkognito är privat

Med tanke på att de första fem orden säger explicit och bokstavligen det, att det är privat, så är knappast "obekanta med internet" att klandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Ja precis! Och jag tillhör den skaran individer som inte läser texten vid installation av program, och har inte gjort det på säkert tio år. Skulle man sitta och läsa villkoren vid varje enskild installation skulle det ta dagar, snarare än timmar, att installera om alla program efter en Windows-ominstallation.

Finns i princip "ingen normal jävel" som läser allt detta. Möjligen därför kan Google "åka dit".
"Avtal mot konsument" får inte vara så krångliga som exempelvis avtal mellan företag tillåts vara. I så fall kan avtalet anses "null and void".
Sådana regler finns även i USA.
Vi får se hur det går! -Blir spännande..

Null and void

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Bara för jag inte kan använda vissa sidor, betyder det inte att _alla_ sidor ska få veta vem jag är.

Med tanke på att de första fem orden säger explicit och bokstavligen det, att det är privat, så är knappast "obekanta med internet" att klandra.

Vad menar du med "Bara för jag inte kan använda vissa sidor, betyder det inte att _alla_ sidor ska få veta vem jag är."?

Inkognito skyddar dig inte från att någon sida spårar dig från första början.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad menar du med "Bara för jag inte kan använda vissa sidor, betyder det inte att _alla_ sidor ska få veta vem jag är."?

Inkognito skyddar dig inte från att någon sida spårar dig från första början.

Jag menar att vissa sidor knappt kan fungera utan cookies, t.ex. facebook. Men andra sidor som youtube kan ju fortfarande fungera bra utan det (likt när man inte är inloggad) eller sidor som aftonbladet eller liknande.

Om sidan inte måste ha cookies för att fungera, så borde incognito låta mig använda sidan som om cookies inte användes. Medan sidor som facebook istället poppar upp att "Då du kör incognito och inte sparar cookies så kommer den här sidan i stort sett inte fungera, men gl hf".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag menar att vissa sidor knappt kan fungera utan cookies, t.ex. facebook. Men andra sidor som youtube kan ju fortfarande fungera bra utan det (likt när man inte är inloggad) eller sidor som aftonbladet eller liknande.

Om sidan inte måste ha cookies för att fungera, så borde incognito låta mig använda sidan som om cookies inte användes. Medan sidor som facebook istället poppar upp att "Då du kör incognito och inte sparar cookies så kommer den här sidan i stort sett inte fungera, men gl hf".

Fast det betyder fortfarande inte att sidan inte spårar dig. Cookies är bara ett av många sätt som en sida spårar dig. Chrome kan inte heller veta vilka cookies som behövs för att en sida ska kunna användas, det måste du själv bestämma på vardera sida i deras cookie-popup.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Fast det betyder fortfarande inte att sidan inte spårar dig. Cookies är bara ett av många sätt som en sida spårar dig. Chrome kan inte heller veta vilka cookies som behövs för att en sida ska kunna användas, det måste du själv bestämma på vardera sida i deras cookie-popup.

Oavsett så är vi tillbaka till mitt ursprungstyckande, att står det "you are now surfing private" så tolkar jag det som att det är privat och då ska jag vara så anonym som mjukvaran kan göra mig, om jag inte aktivt väljer att vara lite mindre anonym.

Se det lite som en godisbutik har "GRATIS GODIS!" i stora bokstäver vid entren, följt av en mindre text där det står "men bara om du handlar för över 500kr och du får då 50g godis gratis per person". Vilseledande marknadsföring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

Jag menar att vissa sidor knappt kan fungera utan cookies, t.ex. facebook. Men andra sidor som youtube kan ju fortfarande fungera bra utan det (likt när man inte är inloggad) eller sidor som aftonbladet eller liknande.

Om sidan inte måste ha cookies för att fungera, så borde incognito låta mig använda sidan som om cookies inte användes. Medan sidor som facebook istället poppar upp att "Då du kör incognito och inte sparar cookies så kommer den här sidan i stort sett inte fungera, men gl hf".

En del av det fina med privat läge är ju att cookies fungerar mer eller mindre som vanligt, tills du stänger fönstret varpå de tas bort. Så sidor som kräver cookies, vilket är väldigt många idag, fungerar som de ska. Dock spåras man ju så länge man sitter i samma fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast målsägandena slipper att stå för eventuella kostnader. Det är ju annars fritt upp för dem att gå samman, anlita några advokater och sedan bara betala för deras tid.

??? Det är (ofta) några målsäganden som går samman och anlitar en advokatbyrå att driva ärendet.
Advokatfirman hjälper till att hitta fler drabbade som vill vara med och dela på kostnaderna.
Advokaterna får betalt genom att dra sina kostnader från tilldelat skadestånd, dvs pengar som av domstolen tilldelats målsägandena. Alltså är det målsäganden som bekostar advokaterna, om inte domstolen specifikt beslutar att svaranden ska täcka även den kostnaden.

Skrivet av xOnium:

Det [annonsplats som säljs av Google] är separat från webbläsaren Chrome och irrelevant i fallet. Detta handlar om vad för data Chrome delar med sig av i inkognitoläge.

Det är långt ifrån otänkbart att specifikt Chrome har "hemliga" funktioner som (kan) nyttjas av Googles annonsmotorer.
Kan gälla såväl direkt lokal kommunikation mellan webbläsare och annonsscript som kommunikation från Chrome via moderbolaget till Googles annons-servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så sidor som kräver cookies, vilket är väldigt många idag, fungerar som de ska.

Vilket går tvärt emot cookie grejjen som EU tvingat igenom som vi därmed ser förfrågan om på varenda jäkla sida; du ska kunna säga nej till cookies och ändå kunna använda 99% av sidor på nätet utan att märka någon skillnad. Vafan kan inte EU stå på sig på den frågan? Istället för att som nu häromdagen vill att alla ens meddelanden och email ska gå att läsa å skickas till privata bolag i usa för 'analys'.