AMD Radeon RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag såg dem på Webhallen, Inet, Proshop och Komplett direkt vid 14
typ 14:10 eller något dök de upp på netonnet

På inte hann jag aldrig se ett enda kort som grönt i lager men på alla de andra (sen säger det lagersaldot noll och ingtenting förstås, de var long gone vid det laget)

då genom att stå i kategorin grafikkort och refresha bara dvs

Kanske dags att fimpa cache vid lanseringar...

Permalänk
Medlem

#"#&!%!&#!"#¤!"¤
Nån måste ju uppfinna ett riktigt bra skydd mot bottar... det börjar ju bli löjligt....
Jag satt på amds sida direkt så fort knappen kom fram å ändå kunde man inte lägga i varukorgen.
Detta är ju helt sjukt.
Håller med tidigare talare, det verkar som folk köper bara för att köpa, det har aldrig varit sånt sug efter alla möjliga grafikkort som nu, måste vara att alla minear eller liknande.
Det kommer ju ta lååång tid innan alla miffon köper upp allt som någonsin släpps för antingen mining eller skalping.

Permalänk
Medlem

Tulpanbubblan

Skrivet av Celphish:

#"#&!%!&#!"#¤!"¤

Detta är ju helt sjukt.
Håller med tidigare talare, det verkar som folk köper bara för att köpa, det har aldrig varit sånt sug efter alla möjliga grafikkort som nu, måste vara att alla minear eller liknande.
Det kommer ju ta lååång tid innan alla miffon köper upp allt som någonsin släpps för antingen mining eller skalping.

Det här kommer att krascha så det står härliga till innan året är slut. Det är bara till att sitta lugnt i båten. Investera i en spann istället så att du är beredd att fånga upp alla salta tårar när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju ändå en väldigt relevant datapunkt i sammanhanget oavsett hur marknaden ser ut just nu.

Något som aldrig uppfylls kan väl inte vara relevant

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reimertz:

Var på sista steget där man behövde verifiera att man inte var en robot, klickade gå vidare och blev redirectat till startsidan.
Antar att jag får vänta och se om det gick igenom eller inte genom en mejlverification.

AMD behöver verkligen byta ut digitalriver.com som betalningslösning för de är fanimej sämst.

Samma här, men inga pengar är dragna från kortet. Så troligheten att man lyckades beställa något är nog obefintlig.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det är väl å andra sidan bra att inte alla testare kör med exakt samma system, det gör ju det lättare att hitta resultat som är relevanta för enskilda. Jag råkar sitta på just en 3950X som jag inte har några planer på att byta på åratal, så HUBs resultat är ju väldigt relevanta för mig då det är dom siffrorna jag kan räkna med att få.
Om jag sen skall ha en ny CPU om 3 år kommer jag så klart försöka hitta resultat för just den CPUn, att det skulle bli andra resultat med en CPU jag aldrig kommer äga är helt ointressant för mig även om jag förstår teorin bakom att alltid testa med det snabbaste för att undvika flaskhalsar.

Som Linus från LTT sa dock, det är testning man kan göra separat och inte i en review alternativt ha med flera resultat. När man testar en komponent för en generell recension så vill man veta hur den presterar under optimala förhållanden och inte i just i ditt specifika fall. Om Sweclockers skulle börja recensera processorer med ett RTX 3060 Ti skulle jag anse det var fel också.

Permalänk
Medlem

Finns hos Proshop

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319 Black - 12GB GDDR6 SDRAM - Grafikkort
7790:-

https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-6700-XT-MERC-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Det här kommer att krascha så det står härliga till innan året är slut. Det är bara till att sitta lugnt i båten. Investera i en spann istället så att du är beredd att fånga upp alla salta tårar när det händer.

Det är genom avbetalningar som dessa köp genomförs.
Känns mindre med 500kr i månaden.

Men faktum kvarstår. Det är inte köparen som skrattar på väg till banken

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moffell:

Det här kommer att krascha så det står härliga till innan året är slut. Det är bara till att sitta lugnt i båten. Investera i en spann istället så att du är beredd att fånga upp alla salta tårar när det händer.

Det vet vi inte, Nvidia har ju varnat om att låg produktion under hela året.
De som köper kort just vet ju att tillgången kommer vara rätt usel ett tag framöver och det gör det ganska säkert att köpa upp massa kort ju, man hinner ju sälja med stor sannolikhet sälja allt.
Däremot så skulle jag inte ha något emot att läsa i nyheterna att någon scalper har köpt massa som han inte sen får sålda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Detta kort som du länkade till låg på 6490kr i februari på Prisjakt. Du tror väl ändå inte att det säljs för detta pris när det väl finns i lager ingen med tanke på den svaga tillgången & stora efterfrågan. Det höjs givetvis för dem vet att det säljs ändå. 6700xt kommer säkert gå få tag idag för 5000 om man har tur å snabb på köpknappen sen kommer även detta kort höjas i pris.

som sagt dyrare, gick alldrig för 5k från början

https://www.inet.se/kampanj/6549/amd-radeon-6700xt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

som sagt dyrare, gick alldrig för 5k från början

https://www.inet.se/kampanj/6549/amd-radeon-6700xt

Jodå, de hade referenskortet från PowerColor vid release för strax över 5000 kr. Produkten är borttagen från sidan sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Jodå, de hade referenskortet från PowerColor vid release för strax över 5000 kr. Produkten är borttagen från sidan sedan dess.

typiskt inget bra år för eletronik med andra ord

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Mycket bra siffror jämfört med 5700 XT. 27-30% ökning om jag kollar prestandanindexet. Att de kunnat öka frekvensen med 38% är riktigt bra.

Jag hade gärna sett en version utan RT, 5700XT-RT. Är det där de extra 7 miljarderna transistorer hamnat? 70% extra. Då hade man (under normala förutsättningar) kanske kunnat få ett billigare kort!

En stor cache på 96 MB kräver massor av transistorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det vet vi inte, Nvidia har ju varnat om att låg produktion under hela året.
De som köper kort just vet ju att tillgången kommer vara rätt usel ett tag framöver och det gör det ganska säkert att köpa upp massa kort ju, man hinner ju sälja med stor sannolikhet sälja allt.
Däremot så skulle jag inte ha något emot att läsa i nyheterna att någon scalper har köpt massa som han inte sen får sålda.

Jag tänkte väntat med.. Men samtidigt får man mer för sitt gamla kort så mellanskillnaden blir ungefär samma så jag kunde inte låta bli. Dock ska väl tilläggas jag har bara köpt ett kort. Är nöjd med det så kommer sluta leta. Men förstår andras frustration. Man vet ju aldrig när man kan bygga nytt igen.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Jag tänkte väntat med.. Men samtidigt får man mer för sitt gamla kort så mellanskillnaden blir ungefär samma så jag kunde inte låta bli. Dock ska väl tilläggas jag har bara köpt ett kort. Är nöjd med det så kommer sluta leta. Men förstår andras frustration. Man vet ju aldrig när man kan bygga nytt igen.

Det får man verkligen. Jag fick tag i ett 3060 för MSRP, och sålde mitt gamla 1660 super för lika mycket på tradera. Gratis uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

En stor cache på 96 MB kräver massor av transistorer!

Hur många transistorer per byte för cache? Vet inte vad det är för typ av minne som används för det. Vad jag ser så är det 6 transistorer per byte för SRAM och för DRAM så motsvarar 8 miljarder transistorer ca 1GB.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kelthar:

Hur många transistorer per byte för cache? Vet inte vad det är för typ av minne som används för det. Vad jag ser så är det 6 transistorer per byte för SRAM och för DRAM så motsvarar 8 miljarder transistorer ca 1GB.

6 transistorer per bit, inte byte (Beroende på minnestyp förstås)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Celphish:

#"#&!%!&#!"#¤!"¤
Nån måste ju uppfinna ett riktigt bra skydd mot bottar... det börjar ju bli löjligt....
Jag satt på amds sida direkt så fort knappen kom fram å ändå kunde man inte lägga i varukorgen.
Detta är ju helt sjukt.
Håller med tidigare talare, det verkar som folk köper bara för att köpa, det har aldrig varit sånt sug efter alla möjliga grafikkort som nu, måste vara att alla minear eller liknande.
Det kommer ju ta lååång tid innan alla miffon köper upp allt som någonsin släpps för antingen mining eller skalping.

Här har du facit. Inte så konstigt att det inte finns några kort att tillgå. Sen om alla räknat in elkostnad, skatt och restvärde är en annan femma.

On-topic: Rekommenderat pris: 5 099 kronor, det har varit 1:a april nu sen 17:e september förra året.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag hade inte kommit till den sidan när jag skrev mitt inlägg, såg bara denna info:
Komponenter i testsystemen
Processor
Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz
(här:https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/3). Men visst då är ni på detta - bra, dock skulle redovisningen möjligen kunna var head 2 head - på något smart sätt(?).

@UndaC (Cc @JonasT) Fick ingen kommentar tillbaks från dig. Här följer ett exempel som jag tycker föranleder vikten av att testa grafikkort i både Intel- och Amdsystem. I denna tabell https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23113?key=c7c5d1f... så får Geforce RTX 3070 (8 GB) 28002 och 34770 i Total- resp. Grafikpoäng, och motsvarande resultat är för Radeon RX 6700 XT (12 GB) 27522 och 36384. Här framstår det klart (?) att 3070-kortet haft god hjälp av Intelsystemet, visserligen finns det inget som talar för ett annat resultat i ett Amdsystem, men det är just det som vore önskvärt att få vetskap om.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NutCracker:

@UndaC (Cc @JonasT) Fick ingen kommentar tillbaks från dig. Här följer ett exempel som jag tycker föranleder vikten av att testa grafikkort i både Intel- och Amdsystem. I denna tabell https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/23113?key=c7c5d1f... så får Geforce RTX 3070 (8 GB) 28002 och 34770 i Total- resp. Grafikpoäng, och motsvarande resultat är för Radeon RX 6700 XT (12 GB) 27522 och 36384. Här framstår det klart (?) att 3070-kortet haft god hjälp av Intelsystemet, visserligen finns det inget som talar för ett annat resultat i ett Amdsystem, men det är just det som vore önskvärt att få vetskap om.

Jag är inte helt säker på tolkningen där, att 3070 skulle gagnats mer av att kombineras med en Intel-CPU än vad AMD-kortet gör?
På grund av deltat mellan total- och grafikpoäng?

Men rent allmänt: Det är lite bortom scopet för ett grafikkorttest att testa dubbla plattformar tyvärr. I största möjliga mån vill vi snarare röra oss bort från det. (Just nu är det dock massa plattformsspecifikt skräp som ställer till det så som SAM/Resizable BAR och PCI Express 4.0 etc som gör att vi ändå lägger med en del. Men vi behöver röra oss bort från det för att ha en mer hanterbar arbetsbörda inför dessa tester.) Att medvetet skapa hybridtester där vi testar både grafikkort OCH processorer head to head kommer inte att bli hanterbart för oss tyvärr.

Det kan absolut vara värt att ta en titt på i en standalone artikel, men inte i varje test av grafikkort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Här har du facit. Inte så konstigt att det inte finns några kort att tillgå. Sen om alla räknat in elkostnad, skatt och restvärde är en annan femma.

On-topic: Rekommenderat pris: 5 099 kronor, det har varit 1:a april nu sen 17:e september förra året.

Mitt NVIDIA RTX 2080 Ti (runt 1500 kr/mån när strömmen är dragen) presterar ju bättre än alla nya AMD-kort och mer än 2080 super. Ändå är just RTX 2080 Ti det sämsta kortet du kan sälja begagnat. Pris under nya AMD-kort på begagnat marknaden Så tror inte att mainers är den största boven i att alla grafikkort försvinner. Det är nog bots. NVIDIA RTX 3090 är det som du tjänar mest på men de finns om man letar. Dyra men de ger pengar tillbaka ganska snabbt. Tror att denna gång är det Scalpers som damsuger mer än kryptogrävare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är inte helt säker på tolkningen där, att 3070 skulle gagnats mer av att kombineras med en Intel-CPU än vad AMD-kortet gör?
På grund av deltat mellan total- och grafikpoäng?

Men rent allmänt: Det är lite bortom scopet för ett grafikkorttest att testa dubbla plattformar tyvärr. I största möjliga mån vill vi snarare röra oss bort från det. (Just nu är det dock massa plattformsspecifikt skräp som ställer till det så som SAM/Resizable BAR och PCI Express 4.0 etc som gör att vi ändå lägger med en del. Men vi behöver röra oss bort från det för att ha en mer hanterbar arbetsbörda inför dessa tester.) Att medvetet skapa hybridtester där vi testar både grafikkort OCH processorer head to head kommer inte att bli hanterbart för oss tyvärr.

Det kan absolut vara värt att ta en titt på i en standalone artikel, men inte i varje test av grafikkort.

Skulle hellre se såna tester än jämförelser mellan olika märken av samma kort som presterar mer eller mindre identiskt. Det är riktigt bortkastat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror att denna gång är det Scalpers som damsuger mer än kryptogrävare.

Håller med om det. Under förra kryptovågen fanns det fortfarande vissa modeller i lager. Till och med under januari som var den värsta månaden gick det att köpa de sämre modellerna. Var främst AMDs kort och till mindre grad 1060 och 1070 som blev fullständigt slutsålda. Ändå var dessa inte alltför svåra att hitta om man kollade lagerstatus då och då. Själv lyckades jag köpa två 1070 till två byggen innan jul.

Nu tror jag inte heller att det är rättvist att lägga hela skulden på scalpers; om det fanns tillräckligt stort utbud skulle scalpers gå med förlust. Problemet är väl snarare att det råder en global brist på produktionskapacitet för avancerade kiselkretsar samtidigt som efterfrågan är extra hög då folk stannar hemma. Scalpers och miners gör det givetvis värre, men jag tror inte att det är grundorsaken till problemet. (Tycker dock fortfarande att scalpers är värdelösa insekter som välden kunde leva utan; de bidrar med absolut ingenting till världens utveckling. Miners ska åtminstone vara viktiga för kryptovalutorna om jag inte har förstått det fel).

Jag förstår inte varför inte Nvidia kan starta upp produktionen av 12 nm-kretsar (2000-serien) igen och sälja dem till reducerat pris, men jag antar att de inte skulle göra tillräckligt med vinst på det och hellre säljer skitdyra kort från 3000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är inte helt säker på tolkningen där, att 3070 skulle gagnats mer av att kombineras med en Intel-CPU än vad AMD-kortet gör?
På grund av deltat mellan total- och grafikpoäng?

Men rent allmänt: Det är lite bortom scopet för ett grafikkorttest att testa dubbla plattformar tyvärr. I största möjliga mån vill vi snarare röra oss bort från det. (Just nu är det dock massa plattformsspecifikt skräp som ställer till det så som SAM/Resizable BAR och PCI Express 4.0 etc som gör att vi ändå lägger med en del. Men vi behöver röra oss bort från det för att ha en mer hanterbar arbetsbörda inför dessa tester.) Att medvetet skapa hybridtester där vi testar både grafikkort OCH processorer head to head kommer inte att bli hanterbart för oss tyvärr.

Det kan absolut vara värt att ta en titt på i en standalone artikel, men inte i varje test av grafikkort.

AMD-kortet är vinnare i Grafikpoäng, men vägs bassystemets (här Intel) påverkan in (Totalpoäng), då är Nvidiakortet vinnare. Jag blev varse den här påverkan för ett par år sedan, och förde resonemang med både Matt på AMD och Marko hos ASUS, då gällde det ett Vega64. Det kortet presterade VÄLDIGT olika i två olika system, det ena Intelbaserat (ASUS Z170-WS/i7-6700K) och ett AMD-baserat (ASUS TUF B450-PRO/r5-1600X) när det mättes med GPU-testet (OpenGL) i Cinebench R15. Jag tänker mig - som jag skrev, att ni kanske skulle kunna minska ner på antalet speltester till förmån för detta, för att mäkta med. Påverkan på mätresultat från dylikt som SAM/Resizable BAR och PCIE-versioner etc kan ju inte jämställas med bassystemens (Intel/AMD) inverkan - imho.

Edit: I samma test hade jag ett GTX 1080, men det presterade mer lika i de båda systemen - vad jag minns.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Asså... Var tvungen att kolla hur en dator kostade förut. Kan dessa priser stämma? Ett high-end kort som kostade 3 000kr då?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Tja, jag betalade 3 895 för mitt HD5870 och det var highend när det kom. Priserna låg där någonstans på den tiden. Men det motsvarar ca 4500 idag vilket man också måste ha i åtanke.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tja, jag betalade 3 895 för mitt HD5870 och det var highend när det kom. Priserna låg där någonstans på den tiden. Men det motsvarar ca 4500 idag vilket man också måste ha i åtanke.

Ja, men känns ju sjukt att det ska ha triplats eller fyrdubblats sedan dess, eller? Vad är det som gjort att priserna ser ut som de gör jämfört med för 8 år sedan?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, men känns ju sjukt att det ska ha triplats eller fyrdubblats sedan dess, eller? Vad är det som gjort att priserna ser ut som de gör jämfört med för 8 år sedan?

Själv betalade jag ca. 3100 kr för mitt 7970 som var det bästa på marknaden när jag köpte det.

Jag skulle säga att de två största faktorerna är att folk numera är villiga att betala de summorna för sina grafikkort samt att AMD har gett upp på att konkurrera. AMDs HD 4870 och HD 5870 matchade prestandan av Nvidias toppkort med nästan halva elförbrukningen och en tredjedel eller halva priset. Sett till kiselarean borde AMD lätt kunnat sålt 5700 och 5700 XT för $250-$300, men de tänkte väl att de gör större vinst på att lägga på några hundra dollar än att försöka konkurrera med Nvidia prismässigt.

Även när de konkurrerade med Nvidia och erbjöd samma prestanda för halva eller en tredjedel av priset köpte 50% av konsumenterna fortfarande Nvidias kort, och när de senare med 7970 erbjöd likvärdig prestanda till bara 30% lägre pris blev Nvidia återigen mer populära. Kanske inte konstigt att de har gett upp på att konkurrera prismässigt när de flesta fortfarande köper Nvidias kort.

Sedan skulle Nvidia givetvis inte sälja kort för över 1000 dollar om folk inte köpte dem, men det verkar i dagsläget som att många är villiga att spendera alltför mycket på grafikkort som de egentligen inte behöver. Likaså skulle det inte finnas scalpers om ingen köpte korten för över butikspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Själv betalade jag ca. 3100 kr för mitt 7970 som var det bästa på marknaden när jag köpte det.

Jag skulle säga att de två största faktorerna är att folk numera är villiga att betala de summorna för sina grafikkort samt att AMD har gett upp på att konkurrera. AMDs HD 4870 och HD 5870 matchade prestandan av Nvidias toppkort med nästan halva elförbrukningen och en tredjedel eller halva priset. Sett till kiselarean borde AMD lätt kunnat sålt 5700 och 5700 XT för $250-$300, men de tänkte väl att de gör större vinst på att lägga på några hundra dollar än att försöka konkurrera med Nvidia prismässigt.

Även när de konkurrerade med Nvidia och erbjöd samma prestanda för halva eller en tredjedel av priset köpte 50% av konsumenterna fortfarande Nvidias kort, och när de senare med 7970 erbjöd likvärdig prestanda till bara 30% lägre pris blev Nvidia återigen mer populära. Kanske inte konstigt att de har gett upp på att konkurrera prismässigt när de flesta fortfarande köper Nvidias kort.

Sedan skulle Nvidia givetvis inte sälja kort för över 1000 dollar om folk inte köpte dem, men det verkar i dagsläget som att många är villiga att spendera alltför mycket på grafikkort som de egentligen inte behöver. Likaså skulle det inte finnas scalpers om ingen köpte korten för över butikspris.

Exakt min tanke för folk köper det absolut bästa, det senaste etc så fort det finns tillgängligt, av någon anledning. Uppenbarligen står scalpers och sånt för en del men att folk är så jävla kåta på att ha det absolut senaste varje gång? Jag menar, man ser folk som säljer 3060, 3070 som de köpt bara för att de väntar på 3080 som de beställt bara för att de inte ska bli utan. Jag förstår verkligen inte.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Folks plånböcker är djupare och det är antagligen fler som som känner inre tomhet o hoppas att ett fint grafikkort kan lösa den känslan, speciellt i dessa tider. Sen har gpu marknaden blivit mer hypebeast senaste åren. Innan var det sneakers, nu är det gpuer

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT