Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, enda ytterytorna i min lägenhet som inte är betong är fönstren, uteplatsdörren och lägenhetsdörren. I alla andra riktningar är det tjock, armerad betong. 30 cm ungefär. Jag kan inte se hur brand skulle kunna spridas till min lägenhet. Om alla hus byggdes så skulle det aldrig bli en brand mer än i lägenheten där branden startar.

Branden i Mjölby kan jag nämna som exempel på ett flerbostadshus i betong med dålig konstruktion när det gäller brandskydd. https://rib.msb.se/Filer/pdf/26850.pdf

Bodde själv i ett av de husen mellan 2005 - 2006.

Permalänk
Avstängd

Det många missar är är svagheten och spelar ingen roll om det är betong eller inte.

Om det skulle brinna under dig, och dom har gått ut ur sin lgh men inte stängt ytterdörren så kommer den varma röken att komma ut i trapphuset och bara på några minuter så är hela trapphuset fullt med varm rök, och din branddörr kommer inte kunna stå emot mer än 20-30 minuter innan elden tar sig in.

Elden skulle kunna ta sig in via balkongen, när den varma röken går upp så kan den antända din balkong som i sin tur ta sönder din fönsterruta som elden sen kan komma in i.

Elden kan även spridas via ventilation, om det är ett gammalt hus så delas ofta samma ventilation, nyare så är det en för sig och då skickas luften ut via tex badrummet.

Nya problemet med betong/tegelsten, är att många anser det är fult på grund av dåligt underhåll och ersätt av "plastpanel" så om elden startar i någon lgh så tar det inte mer än nån minut innan elden har spridit sig, som ett känd fall i England ett helt höghus brann upp på några minuter och många dog.

Skrivet av cyklonen:

Usch, jag hatar äldre byggnader. Allt är skevt, trångt, luktar och är opraktiskt utformat. Nej, om det inte hade varit så dyrt skulle jag helst se att man rev alla byggnader vart 30:e år och byggde nytt.

Välkommen till att flytta till Stockholm, där river dom allt hela tiden.

I Göteborg har vi många fina hus som är bra mycket finare än nyare hus, att ens ha en tänka om att ens försöka riva är bara en skam

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Haha amatör.
Trä är nog bland det bästa byggmaterial.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Välkommen till att flytta till Stockholm, där river dom allt hela tiden.

I Göteborg har vi många fina hus som är bra mycket finare än nyare hus, att ens ha en tänka om att ens försöka riva är bara en skam

Dom rev ett anrikt hus i närstaden som var inte fint men inte fult heller,
men huset som byggdes upp i stället var ju bara tråkig att titta fast den blev målad i orange/beige.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

Dom rev ett anrikt hus i närstaden som var inte fint men inte fult heller,
men huset som byggdes upp i stället var ju bara tråkig att titta fast den blev målad i orange/beige.

I Stockholm?

Det rivs mycket, och ersättas ofta med fula hus, sossarna riv ett stort gammalt hus i Stockholm och vill bygga upp ett annat som såg skit ful ut, så SD överklaga och kom med ett eget förslag om att bygga en 1700-1800 tal fasad men nytt i huset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Denna tråden får mig att tänka på det gamla ordspråket: Det är bättre att vara tyst och bli betraktad som mindre kunnig, än att öppna munnen och bevisa det.

Trä, framför allt limträ, är ett väldigt bra byggmaterial med många bra egenskaper (billigt, miljövänligt, formbart, tåligt, m.m.) inte minst:

Citat:

Brandtåligheten för limträ är en fördel gentemot flera andra konstruktionsmaterial. Efter en brand har en limträkonstruktion ofta större delen av sin styrka kvar medan konstruktioner i betong eller stål ofta har starkt nedsatt bärighet och deformationer.

Så om man förespråkar borttagning av träd som byggmaterial i fördel för annat såsom stål, kan ju ta er en funderare. Under tiden kan ni ju titta på mindre kul videos där stålkonstruktion brinner, t.ex. WTC. Hemska bilder, men visar också hur opåligtligt stål är i hög värme.

Sen har vi ju hela den ekonomiska aspekten också. Lätt att säga "bygg med material X!" när man inte behöver tänka på den mycket högre merkostnaden.

Nä, sov lugnt om nätterna.
Det bästa skyddet mot brand är inte att enbart bygga hus i material X, det är främst att försöka ta bort den mänskliga faktorn och allt lättantändligt material. Det är svårare för både elfel och pyromaner att tända eld på flervåningshus om det inte ligger massa torrt, dammigt skräp framme.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Trä är ett underbart byggmaterial. Som brandskyddas, som allt annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Usch, jag hatar äldre byggnader. Allt är skevt, trångt, luktar och är opraktiskt utformat. Nej, om det inte hade varit så dyrt skulle jag helst se att man rev alla byggnader vart 30:e år och byggde nytt.

Jag bor i en byggnad från slutet av 1800-talet och här är varken skevt, trångt* eller någon konstig lukt. Planlösningen är väl kanske något utdaterad dock.

*är förvisso enkelboende i vad som troligtvis ursprungligen var tänkt som en lägenhet för en familj

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag bor i en byggnad från slutet av 1800-talet och här är varken skevt, trångt* eller någon konstig lukt. Planlösningen är väl kanske något utdaterad dock.

*är förvisso enkelboende i vad som troligtvis ursprungligen var tänkt som en lägenhet för en familj

Med trångt menar jag att dörröppningar, hallgångar och liknande är toksmala. Naturligtvis finns det undantag, men generellt stämmer det. Jag har haft ett jobb där jag varit inne i flera tusen bostäder från alla möjliga tidsepoker, så jag har en rätt rejäl grund för mitt påstående.

Lukt är väl subjektivt iofs. Jag är extremt luktkänslig, så jag upplever det kanske som värre än de flesta.

Skevheten beror på hur bra man byggde och vad för mark byggnaden står på. De flesta hus får sättningar med tiden, och blir då i varierande grad skeva. Jag har varit inne i hus där golvet lutar flera grader. Man kan inte lägga runda föremål på golvet utan att de rullar ner till ena väggen. Sängar måste regelbundet flyttas tillbaks "upp" i backen...

Nej, riv och bygg nytt. Jag må låta som en italiensk futurist, men jag menar det verkligen. Gamla hus är en styggelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Usch, jag hatar äldre byggnader. Allt är skevt, trångt, luktar och är opraktiskt utformat. Nej, om det inte hade varit så dyrt skulle jag helst se att man rev alla byggnader vart 30:e år och byggde nytt.

Nja, det finns ju fördelar också. Jag har mestadels bott i lägenheter byggda runt 1900-1940 typ, de senaste åren i ett landshövdingshus byggt tidigt tjugotal. En stor fördel är att det är högt till tak, i nyare hus (och äldre villor och så) är det ofta mycket lägre takhöjd och för mig känns det jobbigt. 2,8 meter minst tycker jag, helst över 3. Sen finns det förstås undantag, min farsa flyttade till en ganska nybyggd lägenhet precis och han har uppemot fem meter i större delen av lägenheten, men det är ju högsta våningen med snedtak och så, lägenheterna under i huset har låga tak, och den kostar tyvärr därefter också.

Sen har ju kvaliteten varierat väldigt mellan hus i olika årgångar. Början av 60-talet var väl en toppnivå men någonstans där, sannolikt på grund av miljonprogrammet, så började man effektivisera för mycket så att allt bara blev sämre. 90-talet någon gång började det väl bli bättre igen, men där har man ju andra problem, dåligt planerade lägenheter med öppna planlösningar som är katastrof exempelvis. Väldigt mycket fokus på säljbarhet också, massa balkonger och så, men inte på funktion eller långsiktighet. Och fortfarande så känns kvaliteten inte i nivå med typ 1900-1940 för att inte nämna andra kvaliteter som utsmyckningar och lite individualism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det finns ju fördelar också. Jag har mestadels bott i lägenheter byggda runt 1900-1940 typ, de senaste åren i ett landshövdingshus byggt tidigt tjugotal. En stor fördel är att det är högt till tak, i nyare hus (och äldre villor och så) är det ofta mycket lägre takhöjd och för mig känns det jobbigt. 2,8 meter minst tycker jag, helst över 3. Sen finns det förstås undantag, min farsa flyttade till en ganska nybyggd lägenhet precis och han har uppemot fem meter i större delen av lägenheten, men det är ju högsta våningen med snedtak och så, lägenheterna under i huset har låga tak, och den kostar tyvärr därefter också.

Sen har ju kvaliteten varierat väldigt mellan hus i olika årgångar. Början av 60-talet var väl en toppnivå men någonstans där, sannolikt på grund av miljonprogrammet, så började man effektivisera för mycket så att allt bara blev sämre. 90-talet någon gång började det väl bli bättre igen, men där har man ju andra problem, dåligt planerade lägenheter med öppna planlösningar som är katastrof exempelvis. Väldigt mycket fokus på säljbarhet också, massa balkonger och så, men inte på funktion eller långsiktighet. Och fortfarande så känns kvaliteten inte i nivå med typ 1900-1940 för att inte nämna andra kvaliteter som utsmyckningar och lite individualism.

Personligen skulle jag gärna ha lite lägre takhöjd än de 240 cm som är minimumkravet idag. Kanske inte riktigt så lågt som var vanligt i gamla hus, men lite lägre iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Personligen skulle jag gärna ha lite lägre takhöjd än de 240 cm som är minimumkravet idag. Kanske inte riktigt så lågt som var vanligt i gamla hus, men lite lägre iallafall.

Det kanske är en smaksak, men för mig så känns det liksom nedtryckande att ha lågt i tak. Brukar hyra stugor på sommaren en vecka eller två exempelvis och de brukar ha rätt lågt i tak och det känns ju helt ok i början men efter några dagar så känner jag mig liksom lite ihopkrupen eller vad man ska säga. När jag kommer hem igen så känns det som man kan sträcka på sig och andas ut ordentligt. Och jag är inte jättelång direkt, 180 cm, så det lär ju vara ännu värre för de som är längre.

Däremot hade jag gärna haft fler eller större fönster i min lägenhet, det är en nackdel med äldre byggnader, och balkong hade inte varit fel heller men där är det inte så mycket åldern på huset som är problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Det där är bara osanning tyvärr. Går utmärkt att bygga brandsäkra hus med trä, om man vet man sysslar med.

https://www.traguiden.se/ Här kan du läsa mer om trä och brand. Trä har till och med positiva egenskaper vid brand, det skyddar sig själv om man överdimensionerar balkar och pelare till exempel. Stål är extremt dåligt vid brand då det tappar all hållfasthet, då det spelar ingen roll om materialet är obrännbart eller ej, du måste ändå skydda det med inbyggnad av gips eller måla med brandskyddsfärg.

//Brandkonsult

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Attans, jag som har 100 kg klorintrifluorider på balkongen av någon outgrundlig anledning!

Det har väl alla, ligger på min altan också

Jag gissar att lägenhetsinnehavaren testa sin nya blomlådegrill. https://cdon.se/hobby-fest/balkonggrill-p58260272

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Ja, jag ser från mitt avstånd att det inte tycks ha gått igenom betongen eftersom de översta balkongerna tycks ha klarat sig mycket bra. Jag antar att betong kan bara smälta av lava eller liknande värme? Lava är svårt att få hit.

Ska väl vara ugnarna på Kubal här i stan som har någon chans (de har smält aluminium i sig) men även de tycks ju vara i något stenliknande material? Självfallet är detta oroväckande eftersom det kan röra sig om stolpskott som bor här.

Betong kan inte smälta. När det utsätts för brand så kommer dock vattnet som är bundet där i att försvinna, då spricker betongen och tappar hållfasthet och kan teoretiskt rasa, speciellt när armeringsstålet också värms upp och tappar hållfasthet. Med det sagt är betongbjälklag dimensionerande för att hålla ett helt brandförlopp. Hela poängen med lägenheter är att man ska kunna stanna i sin lägenhet som grannens lägenhet brinner, kan du inte ta dig ut via trapphuset så kommer räddningstjänsten och plockar dig genom fönster eller från din balkong.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Det har väl alla, ligger på min altan också

Jag gissar att lägenhetsinnehavaren testa sin nya blomlådegrill. https://cdon.se/hobby-fest/balkonggrill-p58260272

Man måste ju respektera kategorin den ligger i xD

Start ->Fest & firande -> Maskeradkostymer & tillbehör -> Maskeradkostymer

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske är en smaksak, men för mig så känns det liksom nedtryckande att ha lågt i tak. Brukar hyra stugor på sommaren en vecka eller två exempelvis och de brukar ha rätt lågt i tak och det känns ju helt ok i början men efter några dagar så känner jag mig liksom lite ihopkrupen eller vad man ska säga. När jag kommer hem igen så känns det som man kan sträcka på sig och andas ut ordentligt. Och jag är inte jättelång direkt, 180 cm, så det lär ju vara ännu värre för de som är längre.

Däremot hade jag gärna haft fler eller större fönster i min lägenhet, det är en nackdel med äldre byggnader, och balkong hade inte varit fel heller men där är det inte så mycket åldern på huset som är problemet.

Jo det är verkligen en smaksak.

För inomhusklimatet är det dock en stor fördel att ha högt till tak och en öppen planlösning. Samt stora fönster som du nämner släpper in mer ljus.

Personligen avskyr jag allt det där. Villan vi köpte hade enorma fönster i vardagsrummet. Sådana som går ända till golvet. Det var många som ifrågasatte vårt val att riva ner och ersätta dessa väggar med mindre fönster.

Planlösningen i övrigt var bra, med ett kök där man kan stänga två dörrar, eller fyra dubbeldörrar ska man väl säga. De som planerade huset hade tänkt till där iallafall och hade väl faktiskt planerat att man ska kunna laga mat i köket utan att det ska behöva spridas ut stekos i resten av huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

https://i.imgur.com/FY6m6Go.png
Mina spekulativa misstankar är självantändna partiklar på vinden som ledde till explosion och sedan brand?

Och ursäkta men vad får du allt ifrån? Självantändande partiklar?? Vad tror du man bygger tak av egentligen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det där är bara osanning tyvärr. Går utmärkt att bygga brandsäkra hus med trä, om man vet man sysslar med.

https://www.traguiden.se/ Här kan du läsa mer om trä och brand. Trä har till och med positiva egenskaper vid brand, det skyddar sig själv om man överdimensionerar balkar och pelare till exempel. Stål är extremt dåligt vid brand då det tappar all hållfasthet, då det spelar ingen roll om materialet är obrännbart eller ej, du måste ändå skydda det med inbyggnad av gips eller måla med brandskyddsfärg.

//Brandkonsult

Trä kommer alltid att brinna. Det kan du inte påstå nåt annat kring.

Betong och stål kan inte brinna (vid en bostadsbrand). Där är vi också överens, hoppas jag.

Stål är ju bara nåt man använder som reglar för innerväggar. Inte strukturellt.

Betong är det strukturella. Det brinner inte. Aldrig. Så är det bara. Trä brinner, alltid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Det många missar är är svagheten och spelar ingen roll om det är betong eller inte.

Om det skulle brinna under dig, och dom har gått ut ur sin lgh men inte stängt ytterdörren så kommer den varma röken att komma ut i trapphuset och bara på några minuter så är hela trapphuset fullt med varm rök, och din branddörr kommer inte kunna stå emot mer än 20-30 minuter innan elden tar sig in. FEL. Det blir inte så varmt i trapphuset att din dörr brinner bort

Elden skulle kunna ta sig in via balkongen, när den varma röken går upp så kan den antända din balkong som i sin tur ta sönder din fönsterruta som elden sen kan komma in i. Mja, betydligt större risk vid inglasad balkon, men de ska också vara konstruerade för att detta inte ska hända

Elden kan även spridas via ventilation, om det är ett gammalt hus så delas ofta samma ventilation, nyare så är det en för sig och då skickas luften ut via tex badrummet. Korrekt i första i alla fall, man körde ofta tryckavlastning som godtycklig lösning. Men separat ventilation är inte vanligt för nybyggda flerbostadshus, även om det förekommer. Det vanligaste nu är fläkt i drift, man gör beräkningar att fläkten skapar ett undertryck som gör att brand-/brandgaser inte sprids via ventilationssystemet till intilliggande lägenheter

Nya problemet med betong/tegelsten, är att många anser det är fult på grund av dåligt underhåll och ersätt av "plastpanel" så om elden startar i någon lgh så tar det inte mer än nån minut innan elden har spridit sig, som ett känd fall i England ett helt höghus brann upp på några minuter och många dog. Om det sker är det felbyggt, där detta hänt har det oftast använts brännbar isolering då den är mycket billigare, vilket är förödande om det inte byggs korrekt. Finns många exempel i kina också. Uppfyller man funktionskravet i BBR för Br1-byggnader så ska det inte kunna hända Finns provningsmetoder för fasader som att visa att de klarar en brand utan att spridas via fasad, detta måste man göra i Sverige om du ska bygga fasad som inte är 100 % obrännbar

Fan vad många det är som sitter och häver ur sig saker med 0 koll i denna tråd Svar i fetstil.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo det är verkligen en smaksak.

För inomhusklimatet är det dock en stor fördel att ha högt till tak och en öppen planlösning. Samt stora fönster som du nämner släpper in mer ljus.

Personligen avskyr jag allt det där. Villan vi köpte hade enorma fönster i vardagsrummet. Sådana som går ända till golvet. Det var många som ifrågasatte vårt val att riva ner och ersätta dessa väggar med mindre fönster.

Planlösningen i övrigt var bra, med ett kök där man kan stänga två dörrar, eller fyra dubbeldörrar ska man väl säga. De som planerade huset hade tänkt till där iallafall och hade väl faktiskt planerat att man ska kunna laga mat i köket utan att det ska behöva spridas ut stekos i resten av huset.

Jo fönster från golv till tak känns inte så varmt i mitt tycke, om det var nån imitation av uterum eller inglasad balkong skulle jag kunna tolerera det,
Skulle föredra fönster börjar som lägst 1m ovanför golvet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trä kommer alltid att brinna. Det kan du inte påstå nåt annat kring.

Betong och stål kan inte brinna (vid en bostadsbrand). Där är vi också överens, hoppas jag.

Stål är ju bara nåt man använder som reglar för innerväggar. Inte strukturellt.

Betong är det strukturella. Det brinner inte. Aldrig. Så är det bara. Trä brinner, alltid.

Har du provat starta en brasa utan Bensin, tändvätska, textil, papper, torra löv eller ilknande nån gång?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo det är verkligen en smaksak.

För inomhusklimatet är det dock en stor fördel att ha högt till tak och en öppen planlösning. Samt stora fönster som du nämner släpper in mer ljus.

Vad jag förstår är öppen planlösning ganska dåligt för inomhusklimatet, eller åtminstone kostnad och energiförbrukning. Tidigare kunde man ha olika temperaturer på olika platser men om allt är en öppen röra så måste man värma eller kyla allt konstant.

Citat:

Personligen avskyr jag allt det där. Villan vi köpte hade enorma fönster i vardagsrummet. Sådana som går ända till golvet. Det var många som ifrågasatte vårt val att riva ner och ersätta dessa väggar med mindre fönster.

Jo det kan absolut gå till överdrift. Jag hade inte velat bo i en "modern" lägenhet med fönster överallt eller så, men som det är här så har vi ett fönster per rum, ett dubbelfönster av gammal modell. Hade det varit en öppning med tre eller fyra fönster per rum istället så hade det blivit ljusare och trevligare.

Citat:

Planlösningen i övrigt var bra, med ett kök där man kan stänga två dörrar, eller fyra dubbeldörrar ska man väl säga. De som planerade huset hade tänkt till där iallafall och hade väl faktiskt planerat att man ska kunna laga mat i köket utan att det ska behöva spridas ut stekos i resten av huset.

Jo det är ju en av nackdelarna med öppen planlösning. Matos, men också ljud från diskmaskinen eller matlagning exempelvis sprider sig mycket längre om man inte kan stänga dörren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Trä kommer alltid att brinna. Det kan du inte påstå nåt annat kring.

Betong och stål kan inte brinna (vid en bostadsbrand). Där är vi också överens, hoppas jag.

Stål är ju bara nåt man använder som reglar för innerväggar. Inte strukturellt.

Betong är det strukturella. Det brinner inte. Aldrig. Så är det bara. Trä brinner, alltid.

Du saknar tyvärr kunskap inom ämnet märker jag (inte menat som nedlåtande, bara fakta), att trä "alltid brinner" betyder inte att det automatiskt är dåligt.

När ytskiktet på trä brinner och förkolnar så skapar detta en skyddsbarriär mot det "friska" träet längre in. Vilket betyder att du kan räkna på vad som händer med en träkontruktion i brand och anpassa storleken på pelare/bjälklag/balkar så att konstruktioner lätt klarar ett helt brandförlopp.

Det går även att brandskyddsimpregnera trä, vilket gör att det brinner avsevärt sämre (men räknas fortfarande som brännbart).

Det går också utmärkt att bygga ett hus i stål, som stomme. Behöver inte alls "bara vara för reglar i innerväggar".

Att betong inte brinner är också orelevant (om du inte har 100 % omöblerade lägenheter såklart!). Har du för klen dimension på betongkonstruktionen kommer den också att kollapsa vid en brand

Hur många kurser har du i brandskydd och konstruktion på högskola/universitet? Hur många år har du jobbat med brandskyddsprojektering?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Visst har vi det, men de är betydligt dyrare.

sen får man inte glömma vikten. skulle vilja se den otroligt kraftiga grund och stomme som kan behövas för att hålla upp ett betong regelverk för taket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ingen utbildning i det för att veta att trä brinner och att betong inte brinner. Att man dimensionerar korrekt är en självklarhet.

Grundprincipen för mig är att hela byggnaden ska vara utförd i material som aldrig kan brinna (vid de temperaturer som uppstår vid en bostadsbrand). Trä är inte ett sånt material, hur mycket du än är förförd av träindustrins fantasier och propaganda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den betongen har uppenbarligen inte mött Chlorine trifluoride.
Det får betong att brinna nämligen

" Chlorine trifluoride and gases like it have been reported to ignite sand, asbestos, and other highly fire-retardant materials. It will also ignite the ashes of materials that have already been burned in oxygen. In an industrial accident, a spill of 900 kg of chlorine trifluoride burned through 30 cm of concrete and 90 cm of gravel beneath"

Ska man vara petig så brinner det inte. Brinna är när saker oxiderar. Allt oxiderar vid rätt tillförd energi... Allt utom fluor! F har nämligen lägst elektronegativitet av alla grundämnen. Så det som sker är att det fluorera istället för oxiderar. Samma process men det är fluoret som knycker elektroner.

Vid fluorgas kan även vatten "brinna".

Och ja, all materia kommer förstöras av fluor om oändlig tid förlöper och inga extrema energier tillförs. Så fluortanten är tant död och förintelse!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag behöver ingen utbildning i det för att veta att trä brinner och att betong inte brinner. Att man dimensionerar korrekt är en självklarhet.

Grundprincipen för mig är att hela byggnaden ska vara utförd i material som aldrig kan brinna (vid de temperaturer som uppstår vid en bostadsbrand). Trä är inte ett sånt material, hur mycket du än är förförd av träindustrins fantasier och propaganda.

Haha men alltså. Det här är anti-vaxxer nivå i kunskapsvägran Tur att du inte arbetar inom branschen i alla fall.

Vad händer i ditt fantastiska betonghus när de glömmer brandtäta en genomföring då?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://i.imgur.com/FY6m6Go.png
Med tanke på att jag bor 100 meter ifrån detta och inte hörde "smällen" (någon på fejjan som bor alldeles intill hörde först en smäll och såg sedan vad som först såg ut att vara "sandrök") som ska ha fått det att börja brinna i taket och vinden så undrar jag hur det är med betongtaket ovanför mig då jag bor högst upp i min lägenhetsbyggnad.

Mina spekulativa misstankar är självantändna partiklar på vinden som ledde till explosion och sedan brand? Observera att detta tak har lutande tegeltak (tvåkupiga takpannor) med någon slags "skorsten" i mitten medan min lägenhetsbyggnad har platt tak med någon nybyggd "skorsten" eller vad det är. Alldeles utanför min dörr går det att öppna upp till vinden via nedfällbar stege upp till den.

När jag var och tittade med kikare från min balkong så verkar det som om branden ej nått någon av de översta balkongarna. Dessa treor har balkonger på både sol- och skuggsida i samma lägenhet.

Därför undrar jag då hur det är med betong vilket tycks vara taket ovanför mig i min lägenhet. Alldeles ovanför är alltså den potentiella explosiva vinden. Nu vill man knappast bo kvar här utan istället hitta ett redigt hus! Säger inte att hus är brandsäkert dock.

Fan, nu får jag lite spöklukt av rök fast jag ser att det blåser förbi mig 100 meter bort och inte mot mig överhuvudtaget. Till och med morsan 3 mil ifrån sa att hon kände rök när vi prata om det. Hm. Kanske är svart te i minimustaschen som jag känner?

Jag kan inte mycket om brand och material, men tycker ditt "självantänande partiklar" var klumpigt uttryckt.
Har aldrig stött på partiklar som självantänt. Däremot när jag pluggade kemi fick vi laborera med vit fosfor som självantände vid kontakt med luft.
Vissa oljor kan väl självantända.
Men partiklar kan du nog släppa helt och hållet. Om du inte upptäck någon ny Higgsboson?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag kan inte mycket om brand och material, men tycker ditt "självantänande partiklar" var klumpigt uttryckt.
Har aldrig stött på partiklar som självantänt. Däremot när jag pluggade kemi fick vi laborera med vit fosfor som självantände vid kontakt med luft.
Vissa oljor kan väl självantända.
Men partiklar kan du nog släppa helt och hållet. Om du inte upptäck någon ny Higgsboson?

De kanske lagrar berg av sopor på vinden? De kan nämligen självantända när de förmultnar i botten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KL7rJ/boende-om-det-bri...

Men att ha självantändande partiklar på vinden i ett bostadshus måste vara nobelpris ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman