Undervoltning i Throttlestop på i7 9750H - delar med mig av resultat och settings

Permalänk
Medlem

Undervoltning i Throttlestop på i7 9750H - delar med mig av resultat och settings

Tjenar alla!

Okej så jag snubblade över Cinebench R23 tråden och såg folks resultat, och tänkte att förbannat, nog ska jag väl kunna komma lite högre, vad 17 är det som gör att min CPU inte vill hålla 4.0 över alla kärnor?

Hade experimenterat lite med Throttlestop sedan innan men på beskedliga -100mV på cache och core, vilket sänkte temperaturerna överlag, men fortfarande i Cinebench så bottnade den pga den slog i 70W PL1 taket. Den höll inte mer än 3.6GHz över alla kärnor och gav en poäng på 7200pts multicore.

Efter lite mer testande och massa blåskärmar lyckades jag undervolta den så kraftigt men stabilt att den drog totalt som mest 72W under testet men fortfarande så throttlade den lite då och då och gick ner till 3.9GHz. Så kan vi ju inte ha det.

Hittade slutligen inställningen för att disabla turbo power limit så man blev av med den där retliga 70W spärren.

Här är de slutliga settings:

Cpu core: -335.0mV
Cpu cache: -145.5mV
Intel GPU: -35.2mV (kan säkert gå ner åt -40mV här, det bara blev att den blev satt på 35.2mV)

Disable and lock Turbo Power Limits: YES
Inget annat rört inne under FIVR

I throttlestop main window: Speed shift EPP: YES, satt på 0
Den maxar på beskedliga 72W under högsta belastning med behagliga temperaturer mellan 72-80grader beroende på vilka kärnor som kör.

Datorn är den i sign, en Lenovo Legion Y540 med i7 9750H, 32GB RAM, GTX 1660 TI Mobile gpu.

Skillnad:

Stock: Cinebench R23: 6800pts och 90-95 grader under testet, maxar nånstans vid 3.2 - 3.4GHz på alla kärnor. Måste eventuellt göra om testet helt stock för jag är inte helt säker på detta, det kan vara så att den gick ännu lägre.

Undervoltat: 8049pts, max 80grader under testet, håller 4.0GHz under hela testet på alla kärnor.

Övrig skillnad: Batteritid stock: ca 5-5tim 15min med nerdimmad skärm. Med undervolt: 6tim 40min med samma ljusnivå på skärmen.
Mycket tystare överlag också. Piper inte iväg lika högt i temp t.ex vid systemstart eller när man gör vardagliga grejer som plötsligt drar lite mer kraft. Behagligare att ha i knäet. Helt sval. Drar t.ex inte iväg uppåt 70-80 grader vid systemstart när mycket grejer startar samtidigt utan håller sticker iväg helt kort kanske uppåt 60-65 grader och lugnar sig sedan.
Så mycket bättre på alla sätt egentligen.

Kan rekommendera alla som vill få bukt med höga temps framförallt i laptops och också möjliggöra för cpun att faktiskt kunna jobba fullt utan att värme- eller powerthrottla. På köpet får man lite längre batteritid och på längre sikt ett batteri som håller längre pga maskinen blir inte så varm, fläktarna varvar mindre och suger in mindre damm osv.

Så finns egentligen inga nackdelar. Det värsta som kan hända är att det blir en blåskärm om man drar på för mycket, då höjer man bara tills det blir stabilt igen och kör ett par nya benchmarks för att försäkra sig om att den pallar trycket. Gör den det så pallar den allt annat också.

Rätt kul att det gick att undervolta såpass mycket och höja prestandan så mycket. Det är stabilt också.
Vägen hit har förstås kantats av många blåskärmar innan man kom på vilka settings det gick att fläska på med och vilka man skulle ta det lugnt med

Här är en bild på inställningarna:

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Måste dela med mig av en intressant sak jag upptäckte här.

Med en undervolt på mer än -330mV på core och runt -140mV på cache, så höll den sig under PL1 limit på 70w och klarade hålla 4.0GHz över alla kärnor och gav högsta möjliga poäng i Cinebench.

Allt var stabilt och gav inga blåskärmar.

Testade sen att dra igång Star Wars Battlefront 1 och upptäckte något konstigt/intressant. Istället för 110-120fps på ultra som jag brukar ligga på med GTX 1660 Ti mobile i signaturen, så låg det helt plötsligt nu nere på 90 och svajade till neråt.

Så, tänkte att det förmodligen hade med undervolten att göra.

Började backa bakåt steg för steg och det var först vid en mer modest undervolt på -250mV på core och -118mV på cache som spelet började bete sig normalt igen.

Men tillsammans med denna undervolt och borttagen Turbo Power limit så toppar cpun någonstans vid helt okej 75w men blir inte överdrivet varm, och klarar hålla turbofrekvensen över alla kärnor.

Ville bara nämna det här. Var själv inte beredd på detta utan man tänker "det funkar, inget kraschar, den orkar prestera i Cinebench"

Så detta var helt klart intressant. Åtminstone för mig som ändå är ganska ny med undervoltning. Vet inte om andra stött på samma fenomen tidigare.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring