Koppling av en strömbrytare med 4 sladdar?

Permalänk

Koppling av en strömbrytare med 4 sladdar?

Hejsan!

Köpte för ett tag sedan en strömbrytare som jag tänkte skulle passa bra att koppla på ett serverkort jag har installerat i en hutch.

Normalt sätt brukar jag starta serven genom att lägga en skruvmejsel på Ground-2 och PWR:

För att komma ifrån denna metod tänkte jag att det inte borde vara svårare än att köpa en strömbrytare med 2 kablar. Dock blev jag lite förstummad när jag öppnade påsen och märkte att strömbrytaren kom med 4 stycken kablar förmonterade, samt en ensam liten platta.

Strömbrytaren jag köpt är en sådan här: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/strombry...

Finns det någon som vet ifall denna går att använda till ett morderkort eller är det möjligtvis så att denna strömbrytare är tänkt för annat? Jag har en viss aning att jag hittade den bland båtprylarna.. men det var länge sedan.

Kan tyvärr väldigt lite om elektronik, så i fall denna skulle fungera, vad betyder de 4 kablarna och den ensamma plattan? Jag har inte hittat någon manual.

ps. kablarnas plattor verkar vara numrerade, 1 till 4. Under den ensamma plattan högst upp ser det ut att stå "NC"

Permalänk
Medlem

Äh, läste inte hela produktbeskrivningen...

Koppla in den så strömbrytaren är kopplad på "NO", dvs "Normal Open".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är den inte tvåpolig och alternerar mellan öppen och sluten? Du vill väl rimligen ha en enpolig som bara sluter när du trycker på knappen.

Permalänk

Kolla om dessa har något som kanske passar bättre.
https://www.electrokit.com/produkt-kategori/omkopplare/vipp/
Jag är novis på elektronik så vågar inte rekommendera nån exakt produkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur svårt är det att prova ? Inget går sönder av det i det här läget. Brytaren har ju belysning så kopplar du fel har du kopplat in ljuset och det gör ingen skada för det du är ute efter är ju ändå en ren kortslutning när du trycker på knappen så uselt ljus eller ingen funktion är det värsta som händer om du kopplar den fel.

Du kan ju också mäta men hade du haft verktygen hade du väl redan kollat funktionen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar.
Har nu testat alla de möjliga kombinationer som går med de 4 kablarna, ingen lycka.. Dock gav svart och röd tillsammans resultatet att knappen i sig lyste blått, vilket var rätt fränt, men det hjälpte inte. Känns som att jag får sticka ut och skaffa en med 2 kablar och som @ztenlund sa, en som bara sluter när knappen är intryckt, denna jag köpt verkar göra mer.

Det är sant som ni nämner att det inte är någon större fara att bara testa sig fram (har även lyckats pilla på alla möjliga pins när jag var nere med skruvmejseln). Har dock väldigt mycket lättare för mig att navigera exempelvis mjukvara med liknande komplexitet. När kommer till el vet jag inte riktigt hur jag ska utröna saker för att komma fram till en slutsats. Mjukvara kommer mycket mer naturligt eftersom att jag kan programera och bygga egna tester, inom el vet jag knappt om ett poff är likställt med ett error eller släkta lampor i trappuppgången!
Men att lära mig el är något jag alltid velat och har i mitt sikte.

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån produktbeskrivningen och vad du skriver så finns här 5 st stift, varav 4 är framkopplade som det är.

Två av dessa är för belysningen (blå ring). Du kan använda denna som power-LED. Jag skulle GISSA på att det är röd som är plus, och svart som är minus, detta eftersom detta är ganska vanliga färgkoder för plus och minus i lågspänningssystem. Oklart hur mycket spänning du ska ha genom detta, men det borde vara rätt safe att testa med Power LED-utgången på moderkortet.

Uteslutningsmetoden säger därför att det bör vara den gröna och den blåa som är själva knappen.

Angående NO/NC, detta har att göra med att knappen är omkopplingsbar mellan att knappen sluter kretsen när den är nedtryckt (d.v.s. normalt är kretsen öppen, normally open, NO), eller tvärtom, d.v.s. att kretsen är normalt sluten och öppnas när du trycker (normally closed, NC). För en powerknapp vill du köra med NO.

Har du en multimeter så kan du verifiera detta rätt enkelt, kör i kontinuitetsläge, se om det är kontinuitet mellan grön och blå, och om det förändras med intryckt knapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Äggröra:

Tack för alla svar.
Har nu testat alla de möjliga kombinationer som går med de 4 kablarna, ingen lycka.. Dock gav svart och röd tillsammans resultatet att knappen i sig lyste blått, vilket var rätt fränt, men det hjälpte inte. Känns som att jag får sticka ut och skaffa en med 2 kablar och som @ztenlund sa, en som bara sluter när knappen är intryckt, denna jag köpt verkar göra mer.

Det är sant som ni nämner att det inte är någon större fara att bara testa sig fram (har även lyckats pilla på alla möjliga pins när jag var nere med skruvmejseln). Har dock väldigt mycket lättare för mig att navigera exempelvis mjukvara med liknande komplexitet. När kommer till el vet jag inte riktigt hur jag ska utröna saker för att komma fram till en slutsats. Mjukvara kommer mycket mer naturligt eftersom att jag kan programera och bygga egna tester, inom el vet jag knappt om ett poff är likställt med ett error eller släkta lampor i trappuppgången!
Men att lära mig el är något jag alltid velat och har i mitt sikte.

Aha! Då hade jag rätt i mitt inlägg som jag skrev medan du postade detta, svart och röd är lysdioden. Det ska gå att koppla om knappen till NO, och därmed få den att funka med ditt moderkort! Frågan är bara hur...

Antar att du ska flytta antingen grön eller blå sladd till det stift som idag inte har en kabel kopplad till sig? Finns ju bara två sätt att göra på, så om du chansar och flyttar grön och det inte funkar, så kommer det funka efter du flyttat blå istället.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Aha! Då hade jag rätt i mitt inlägg som jag skrev medan du postade detta, svart och röd är lysdioden. Det ska gå att koppla om knappen till NO, och därmed få den att funka med ditt moderkort! Frågan är bara hur...

Antar att du ska flytta antingen grön eller blå sladd till det stift som idag inte har en kabel kopplad till sig? Finns ju bara två sätt att göra på, så om du chansar och flyttar grön och det inte funkar, så kommer det funka efter du flyttat blå istället.

HA! Nu jäklar gick det igång!

Såg din edit efter jag skrivit mitt senaste svar och innan så hade jag bara testat olika kombinationer i så som kablarna var monterade från början. Nu testade jag med att flytta runt dom och då hittade jag både "NC" och "NO". Mixtrade lite och så här blev resultatet:

Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Äggröra:

HA! Nu jäklar gick det igång!

Såg din edit efter jag skrivit mitt senaste svar och innan så hade jag bara testat olika kombinationer i så som kablarna var monterade från början. Nu testade jag med att flytta runt dom och då hittade jag både "NC" och "NO". Mixtrade lite och så här blev resultatet:
https://vinterdal.org/collections/sharepicz/koppling.png

Tack så mycket för all hjälp!

Nice! Får gratulera, fetare powerknapp får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äggröra:

HA! Nu jäklar gick det igång!

Såg din edit efter jag skrivit mitt senaste svar och innan så hade jag bara testat olika kombinationer i så som kablarna var monterade från början. Nu testade jag med att flytta runt dom och då hittade jag både "NC" och "NO". Mixtrade lite och så här blev resultatet:
https://vinterdal.org/collections/sharepicz/koppling.png

Tack så mycket för all hjälp!

Aha, då är det väl så att om man kopplar mellan mittstiftet och det övre NC så öppnas kretsen när man trycker på knappen, och om man kopplar mellan mitten och NO så sluts den när man trycker på knappen. Och de två andra är för lysdioden som andra skrivit.

Jag fick för mig att det var en tvåpolig brytare som växlar mellan permanent öppen/stängd och då kan man ju bara hämta spänningen till belysningen från inkommande.