Öppna Skolplattformen polisanmäls av Stockholms stad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Något helt annat än det som diskuterats här.

Jag tror ärligt talat inte att jag hade använt mitt BankID i en lösning som en litet företag som ÖSP utvecklat. Använder folk sitt BankID så godtyckligt? Lite saftigt att också att sno namnet Skolplattformen i sin egna lösning kan jag tycka.

Ska man göra en sådan här sak så ska man ha en tätare dialog med Stockholms Stad först.

Jag ser inte riktigt problemet, BankID gör ju att de inte kan utnyttja mina inloggningsuppgifter då det inte finns några liksom. Hade jag gett användarnamn och lösenord så skulle ju apputvecklaren kunna samla på sig sådana.

Angående namnet Skolplattformen så är det såpass generiskt att det sannolikt inte kan vara skyddat på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Jag betraktar det inte som ett "öppet api" eftersom det finns krav på autentisering mot BankID. Samtidigt vet jag inte om/hur Skolplattformen har försökt förhindra anropen från ÖSP. Oavsett är problemformuleringen om det ska vara fritt fram att utveckla, distribuera och ta betalt för sådana appar med hänsyn till säkerhetsrisken för känsliga personuppgifter.

Det är väl snarare så att dessa uppgifter i så fall inte ska finnas på sådana osäkra apier, eller så är det ju just användaren själv som väkjer hur den har tillgång till sin egen data? Inte så att ÖSP har tillgång till användarnas data...

Permalänk
Medlem

Inkompetensen inom våra myndigheter sprudlar på som vanligt ... -Sverige har blivit ett av världens största dårhus.

Permalänk
Medlem

Det leder säkert till fällande dom.

Ungefär som när en man blev dömd för att ha länkat till Canal + okrypterade sportsändningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är väl snarare så att dessa uppgifter i så fall inte ska finnas på sådana osäkra apier, eller så är det ju just användaren själv som väkjer hur den har tillgång till sin egen data? Inte så att ÖSP har tillgång till användarnas data...

Det är ju en definitionsfråga. De skulle ju kunna samla in informationen utan medgivande, precis som alla webbläsare eller tillägg i en webbläsare kan samla in all information om vad användaren gör, skriver och så i deras applikation. Eller någon form av skärmläsare eller liknande.

I detta fallet finns det väl inga sådana misstankar dock utan det handlar om att de har byggt en plattform som använder samma API som den "riktiga" plattformen, alltså som att använda en annan webbläsare än den rekommenderade ungefär.

Det tråkiga är ju om det här slutar i att öppna API:er blir förbjudna eller liknande, för det är väldigt trevligt med sådana, även om dokumentationen inte är öppen. Det är ju rätt lätt att fånga anrop med exempelvis Postman och se vad som skickas och tas emot och på så sätt kunna bygga sina egna lösningar som fungerar bättre än den officiella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser inte riktigt problemet, BankID gör ju att de inte kan utnyttja mina inloggningsuppgifter då det inte finns några liksom. Hade jag gett användarnamn och lösenord så skulle ju apputvecklaren kunna samla på sig sådana.

Angående namnet Skolplattformen så är det såpass generiskt att det sannolikt inte kan vara skyddat på något sätt.

Det jag menar är att man ger en privat tredjepart tillgång till alla uppgifter man själv kommer åt via sin inloggning i Skolplattformen. Det är ju även uppgifter om andra barn (klasslistan) och andra föräldrars telefonnummer osv. Varför skulle jag vilja riskera att läcka dessa uppgifter till en tredjepart? ÖSP kan säga att de inte lagrar några av uppgifterna men och det ska man lita på? Vad händer om det uppstår en bugg eller säkerhetshål i deras lösning?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av M89:

Nu är jag inte helt insatt i detta, men även om de har öppna API:er så behöver man väl ändå någon sorts inloggning för att komma åt informationen? Eller ligger allt öppet? Jag tänker mig att om jag skickar iväg ett POST request utan någon data med login och lösen så borde den väl avvisa requesten?

Jag nyttjar exempelvis Telias API för att få tillgång Telia Play i min programvara, men där kommer jag inte undan inloggningen.

Jag tycker det är förlåtligt att inte utesluta att all information ligger helt öppet med tanke på Stockholm stads track record inom IT men det krävs inloggning för att se uppgifterna. Även via den alternativa portalen.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det jag menar är att man ger en privat tredjepart tillgång till alla uppgifter man själv kommer åt via sin inloggning i Skolplattformen. Det är ju även uppgifter om andra barn (klasslistan) och andra föräldrars telefonnummer osv. Varför skulle jag vilja riskera att läcka dessa uppgifter till en tredjepart? ÖSP kan säga att de inte lagrar några av uppgifterna men och det ska man lita på? Vad händer om det uppstår en bugg eller säkerhetshål i deras lösning?

Ja vad händer om det uppstår en bugg eller säkerhetshål i Stockholm stads system?

De hade kunnat göra detta rätt nämligen sagt "bra jobbat med alternativa plattformen, hur kan vi ersätta er för ert fina arbete?" Men istället ska det nu bedrivas hetsjakt på de här uppenbart begåvade personerna och utöver detta ska man tvinga alla att använda den kassa lösningen. Det är ju inget snack om att det blivit en fråga om prestige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det är min åsikt eftersom det gäller känsliga personuppgifter. Om du inte håller med, var drar du gränsen? Är det okej att vem som helst gör en icke-officiell/godkänd app för Skatteverket?

Jag har inget emot att det ska finnas godkända alternativ, men om det är fritt fram är jag rädd att det innebär en samhällsrisk. Om Stockholm Stad inte klarar av att göra en bra app får stockholmarna pressa på att dem iaf godkänner andra seriösa företag, ex. att Not Free Beer får utveckla ÖSP.

Såklart det finns en risk att ha olika plattformar i att någon skulle vara trasig i utförandet eller läcka data.

I det stora hela är risken att en främmande makt använder sig av trasiga APIer värre och sker förmodligen redan idag. I det senare fallet har personen i fråga inget val att lägga medans i fallet olika plattformar så är det en medveten exponering som en användare gör. Likt jag kan lämna ut mitt körkort till någon för att hämta ut paket i mitt namn.

Ur den synvinkeln anser jag att ansvaret för dataskydd ligger hos Skolplattformen, eftersom de har ett API som är en sådan katastrofal säkerhetsrisk när de kan få ut personuppgifter á la Ratsit - Darknet Edition. Sådana utnyttjas garanterat av främmande makt och borde skyddas bättre. Räcker med en sån miss för att all information teoretiskt ska hinna läcka ut. Det är en misstolkning av lagen att ansvaret enbart ligger hos den som tillskansar sig obehörig åtkomst till system oavsett öppenhet. Det korrekta att det kan finnas två förövare, dels den svensk som rimligen kan antas veta att det är känsliga uppgifter som hen inte har tillgång till tillskansar sig den datan, dels den som tillhandahållt känslig data på ett vårdslöst sätt.

Här har Öppna Skolplattformen gjort rätt, eftersom de använder sig av autentisering för att öppna och läsa informationen. På så vis kan de peka på att de har fått delegerad behörighet att läsa relevant data om personerna i fråga.

Min personliga åsikt är att anmälan borde leda till nya åtalspunkter gällande datasäkerhet för Skolplattformen och Stockholms Stad, då det verkar som att det finns eller har funnits stora brister i APIet. Det här borde över huvud taget inte inträffa, utgångspunkten för säkerhet skall vara att systemet kommer attackeras och därmed bör ha ett resonligt skydd då det kommer ske och oftast av personer som aldrig kommer kunna lagföras för det eftersom det inte är olagligt där de befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det leder säkert till fällande dom.

Ungefär som när en man blev dömd för att ha länkat till Canal + okrypterade sportsändningar.

Det här är ett fall där en person hanterat olåsta behörigheter på ett synnerligen vårdslöst sätt.

Skrivet av snajk:

Det är ju en definitionsfråga. De skulle ju kunna samla in informationen utan medgivande, precis som alla webbläsare eller tillägg i en webbläsare kan samla in all information om vad användaren gör, skriver och så i deras applikation. Eller någon form av skärmläsare eller liknande.

I detta fallet finns det väl inga sådana misstankar dock utan det handlar om att de har byggt en plattform som använder samma API som den "riktiga" plattformen, alltså som att använda en annan webbläsare än den rekommenderade ungefär.

Det tråkiga är ju om det här slutar i att öppna API:er blir förbjudna eller liknande, för det är väldigt trevligt med sådana, även om dokumentationen inte är öppen. Det är ju rätt lätt att fånga anrop med exempelvis Postman och se vad som skickas och tas emot och på så sätt kunna bygga sina egna lösningar som fungerar bättre än den officiella.

Skulle det bli så, kommer vi snarare skjuta oss själva i foten eftersom det kommer bli mycket svårare att granska och testa de APIer som lagts upp eftersom det finns en risk att bli straffad. Sverige kommer ha ett uselt skydd á la Security by obscurity istället. Speciellt i sådana här fall skulle det vara förödande. Tänk om Öppna Skolplattformen inte upptäckt att Skolplattformens API var ett Ratsit - Darknet Edition? Nåväl, bara vi svenskar är lyckligt ovetandes om hur oskyddade vi är så går väl allt ... ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dexters:

Inkompetensen inom våra myndigheter sprudlar på som vanligt ... -Sverige har blivit ett av världens största dårhus.

Du behöver nog läsa lite mer internationella medier om du tror att Sverige är ett av världens största dårhus, särskilt när det kommer till sånt här. (ja, vad Stockholm stad håller på med här är retarderat)

Räcker att gå ner 10 platser under Sverige (som för övrigt är på top 3) på korruptionsindex från Transparency International för att hitta riktiga skräckexempel på dårskap. Typ som när national health service i Storbrittanien brände typ 12 miljarder på ett nytt IT-system som åkte ned i soptunnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det är min åsikt eftersom det gäller känsliga personuppgifter. Om du inte håller med, var drar du gränsen? Är det okej att vem som helst gör en icke-officiell/godkänd app för Skatteverket?

Jag har inget emot att det ska finnas godkända alternativ, men om det är fritt fram är jag rädd att det innebär en samhällsrisk. Om Stockholm Stad inte klarar av att göra en bra app får stockholmarna pressa på att dem iaf godkänner andra seriösa företag, ex. att Not Free Beer får utveckla ÖSP.

Nej, jag är nog av samma åsikt, men det är sekundärt. Oavsett var man står i regleringsfrågan så tycker jag det är en intressant diskussion hur man säkrar upp detta om tjänsten har ett API, dokumenterat eller ej, som är öppet för tredjepartsklienter, avsiktligt eller ej. Man använder ju en dator/mobil med något OS, någon slags webläsare eller annan kodplattform och till slut finns där ett app lager som ligger närmast API. Hur ska en lagstiftare dra gränsen här utan att det blivit väldigt tekniskt och specifikt för hur det ser ut idag?

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Såklart det finns en risk att ha olika plattformar i att någon skulle vara trasig i utförandet eller läcka data.

I det stora hela är risken att en främmande makt använder sig av trasiga APIer värre och sker förmodligen redan idag. I det senare fallet har personen i fråga inget val att lägga medans i fallet olika plattformar så är det en medveten exponering som en användare gör. Likt jag kan lämna ut mitt körkort till någon för att hämta ut paket i mitt namn.

Ur den synvinkeln anser jag att ansvaret för dataskydd ligger hos Skolplattformen, eftersom de har ett API som är en sådan katastrofal säkerhetsrisk när de kan få ut personuppgifter á la Ratsit - Darknet Edition. Sådana utnyttjas garanterat av främmande makt och borde skyddas bättre. Räcker med en sån miss för att all information teoretiskt ska hinna läcka ut. Det är en misstolkning av lagen att ansvaret enbart ligger hos den som tillskansar sig obehörig åtkomst till system oavsett öppenhet. Det korrekta att det kan finnas två förövare, dels den svensk som rimligen kan antas veta att det är känsliga uppgifter som hen inte har tillgång till tillskansar sig den datan, dels den som tillhandahållt känslig data på ett vårdslöst sätt.

Här har Öppna Skolplattformen gjort rätt, eftersom de använder sig av autentisering för att öppna och läsa informationen. På så vis kan de peka på att de har fått delegerad behörighet att läsa relevant data om personerna i fråga.

Min personliga åsikt är att anmälan borde leda till nya åtalspunkter gällande datasäkerhet för Skolplattformen och Stockholms Stad, då det verkar som att det finns eller har funnits stora brister i APIet. Det här borde över huvud taget inte inträffa, utgångspunkten för säkerhet skall vara att systemet kommer attackeras och därmed bör ha ett resonligt skydd då det kommer ske och oftast av personer som aldrig kommer kunna lagföras för det eftersom det inte är olagligt där de befinner sig.

Ingen argumenterar emot att Stockholm Stad ska hållas ansvariga för säkerheten i sina API:n. Vet inte om du känner till att Stockholm Stad bötfälldes av Datainspektionen för de säkerhetsbrister som tidigare fanns i Skolplattformens API. Oavsett rättfärdigar inte ett fel att man gör något annat fel.

Öppna Skolplattformen (ÖSP) appen är säkert mycket bättre men distribuering måste ske i samråd med ansvariga myndigheter. Dels pga att koden som appen exekverar har tillgång till känsliga personuppgifter och dels att sessionshantering i appen är utvecklarens ansvar.

Skrivet av Balconette:

Här har Öppna Skolplattformen gjort rätt, eftersom de använder sig av autentisering för att öppna och läsa informationen. På så vis kan de peka på att de har fått delegerad behörighet att läsa relevant data om personerna i fråga.

Vet inte om det har skett ett missförstånd ovan? Att många nämner "öppet api" är missvisande eftersom, såvitt jag vet, kräver samtliga känsliga APIer att man har autentiserat sig mot BankID. Notera att ÖSP använder samma autentisering och samma APIer som Skolplattformens appar. Dvs enda skillnaden i säkerhetsrisken är själva apparna.

Permalänk
Medlem

Old news. Det sägs att budgeten för Stockholms skolplattform är lika med kostnaden av det sista säsongen av "Game of Thrones"?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Rättsutredning som utmynnade i polisanmälan handlar om att ÖSP inte har ett avtal med Stockholm Stad. Juridiskt har jag ingen koll på detta, jag är mest intresserad av de tekniska och säkerhetsrelaterade frågorna.

Har inte haft tid att sätta mig in i detaljerna kring denna fråga men jag tror det är just detta som många missförstår. Det handlar om juridik, inte teknik. Det kan mycket väl vara så att Stockholms Stad känner sig tvingade att driva denna process trots att man inte vill, för att inte själva vara de som bryter mot lagen. Det behöver inte vara så att alla inom kommunen är idioter bara för att man gör något som framstår som idiotiskt. Sen finns så klart även möjligheten att alla inblandade från kommunen är hämdlystna idioter men jag hoppas att så inte är fallet.

Skrivet av dexters:

Inkompetensen inom våra myndigheter sprudlar på som vanligt ... -Sverige har blivit ett av världens största dårhus.

Innan man anklagar andra för inkompetens bör man kanske själv ha koll på vad som är och inte är myndigheter

Permalänk
Skrivet av improwise:

Har inte haft tid att sätta mig in i detaljerna kring denna fråga men jag tror det är just detta som många missförstår. Det handlar om juridik, inte teknik. Det kan mycket väl vara så att Stockholms Stad känner sig tvingade att driva denna process trots att man inte vill, för att inte själva vara de som bryter mot lagen. Det behöver inte vara så att alla inom kommunen är idioter bara för att man gör något som framstår som idiotiskt. Sen finns så klart även möjligheten att alla inblandade från kommunen är hämdlystna idioter men jag hoppas att så inte är fallet.

Du har helt rätt. Det jag grundade mig på var sammanfattningen i rättsutredningen (länk), har dock ingen aning ifall det är tillräckligt för en fällande dom. Oavsett håller jag med om att Stockholm Stad möjligen inte hade något val, gör dem ingenting kan de juridiskt sätta sig själva i klistret.

Permalänk
Medlem

Detta visar väl lite vart mognadsgraden ligger rent allmänt för kommuner och statliga verk ang. just begrepp som API:er, Öppna data, Öppen källkod mm.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara "öppna data" som är ledordet i de sammanhang då Internetsladden råkat kopplas in i hårddisken.

Ser att fler länkat till nedanstående avsnitt, det kan nog vara bra att det här sprids när våra skattepengar gödslas med för det vilda, portalen har ju inte varit någon billig historia så långt.

https://kodsnack.se/410/

Kan ju bara hoppas på en förbättring på det här området. Något nationellt initiativ för skolportaler kanske skulle vara något istället för att alla skall uppfinna hjulet på nytt varje gång, på varsitt håll dessutom. Bara en tanke.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte:

Stockholm stad har ett gäng öppna API:er och nu polisanmäler de folk för att de använder det? Wat?!

Lösningen känns ju rätt enkel, begränsa användningen genom att slå på någon nyckel. Tyvärr kommer väl någon konsultfirma fakturera några hundra miljoner över några år för något så enkelt. Om det nu är så att API:et läcker data så kan man nog anta att Kina och USA redan hämtat ut det mesta. Men nää, låt oss polisanmäla hederliga skattebetalande medborgare istället!

Det är nästan så att man borde spendera helgen framför datorn och hacka ihop något mög som använder API:et för att se om man blir polisanmäld för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent teoretiskt så finns det ju en befogad oro, det kan komma ut en uppdatering till ÖSP som skickar kopior på all data applikationen kommer åt till en bra server i utlandet någonstans.

Samma skulle ju dock kunna gälla vilken alternativ webbläsare, webbläsartillägg, eller skum mobilapp som helst, så det känns som att även om denna oro är befogad är den inte tillräcklig för att stoppa tredjepartsappar på det sättet.

Läste Stockholm stads rapport. Och det är precis därför som polisanmäler. Stockholm stad har ansvaret över personuppgifter oavsett vilken plattform som används.
Oavsett vad Stockholm stad vill göra, så måste de polisanmäla p.g.a det ansvar de har över personuppgifterna.

Jag personligen tycker att allt verkar vara en sörja och misskött. Och tycker att om ÖSP gör en bättre tjänst skulle Stockholm stad kunna göra dem till en officiell leverantör. Men cred ändå till Stockholm stad som NU tar ansvar för de personuppgifter de har ansvar för. Även om det är på ett lite sketet sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag fattar inte:

Stockholm stad har ett gäng öppna API:er och nu polisanmäler de folk för att de använder det? Wat?!

Fast är de öppna? Öppna skolplattformen har ju begärt att de skall lämna ut information om API:erna? Låter ju inte precis som de är öppna.

Bara för att jag kan sätta mig med en webläsare och snoka fram api:erna som något företag använder sig av gör ju inte de öppna. Att jag kan använda dem gör ju dem inte till öppna utan åtkomstbara. Om man sen kanske också måste ljuga om vilken sida man anropar dem via så är de ju definitivt inte öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast är de öppna? Öppna skolplattformen har ju begärt att de skall lämna ut information om API:erna? Låter ju inte precis som de är öppna.

Bara för att jag kan sätta mig med en webläsare och snoka fram api:erna som något företag använder sig av gör ju inte de öppna. Att jag kan använda dem gör ju dem inte till öppna utan åtkomstbara. Om man sen kanske också måste ljuga om vilken sida man anropar dem via så är de ju definitivt inte öppna.

Om det inte krävs någon säkerhet för att komma åt ett API då är det öppet. Vill man få att ingen annan ska komma åt det så måste man ju säkra upp det. Eller de hoppades på att ingen kunde hitta endpoint:sen så det var onödigt att lägga tid på någon säkerhet?

Detta är som att lämna dörren vidöppen och sedan klaga när folk bryter sig in. Gör tjuven ett brott? Ja. Men du får skylla dig själv, försäkringsbolaget betalar inget om du har inbrott och det är vidöppet.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Om det inte krävs någon säkerhet för att komma åt ett API då är det öppet. Vill man få att ingen annan ska komma åt det så måste man ju säkra upp det. Eller de hoppades på att ingen kunde hitta endpoint:sen så det var onödigt att lägga tid på någon säkerhet?

Detta är som att lämna dörren vidöppen och sedan klaga när folk bryter sig in. Gör tjuven ett brott? Ja. Men du får skylla dig själv, försäkringsbolaget betalar inget om du har inbrott och det är vidöppet.

Skolplattformens API kräver en session som har autentiserats mot BankID. Jag hör ständigt ordet "öppet" användas men det är tekniskt fel och missvisande.

Om nu Skolplattformen hade haft ett öppet API på riktigt och det hade rapporterats skulle dem tvingas åtgärda eller stänga ner APIet omedelbart, eftersom det här handlar just om personuppgifter.

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare och som någon som också har jobbat med en myndighet måste jag säga att majoriteten av er är helt ute och cyklar.

Ett API är inte till för allmän konsumtion bara för att det finns tillgängligt på internet. Det gör inte APIet öppet. Jag måste säga att jag är förvånad av att det ens är diskussion kring detta faktum; utvecklarna för ÖSP har begärt ut dokumentation för APIet i fråga och sedan fått ett blankt "Nej" som svar. En vettig person fortsätter inte bygga en applikation som dom säljer kopplat till ett sådant API. Särskilt inte när det är känsliga personuppgifter som hämtas ut.

Bara för att ta ett kort exempel på hur det här kan gå snett. Det är väldigt vanligt att man använder verktyg när man bygger appar för att felsöka problem som kan uppstå i klienten. Konfigurerar man inte dom verktygen rätt så kan alla sorters data också åka med i felloggarna. Och vips så befinner sig nu dina eller dina barns personuppgifter på en server som inte är under din eller Stockholms stads kontroll.

Dom vill naturligtvis försöka förhindra den här typen av händelse. Och ni tycker att det på något sätt är fel?

Jag förstår att det är kul att se något slags "David vs Goliath" grej där en "riktig" utvecklare gör ett bättre jobb än den ondskefulla och dåliga konsultfirman. Men det finns också gränser på vad dom kan tillåta.

Rättelse.
Permalänk
Skrivet av Nemcue:

Som webbutvecklare och som någon som också har jobbat på myndighet måste jag säga att majoriteten av er är helt ute och cyklar.

Jag förstår att många läsare har missförstått och trott att APIet är öppet. Vad jag kunde se framgick det inte i artikeln att Skolplattformens API hanterar känsliga personuppgifter och kräver BankID autentisering. Dvs att det inte är ett "öppet API" i den vanliga bemärkelsen.

Följde diskussionstråden i förra Sweclockers artikeln och det var exakt samma sak. Då var jag själv inte insatt och höll tyst.

Har skickat en rättelse till skribenten/redaktören att det borde förtydligas att APIet inte är öppet och att det hanterar känsliga personuppgifter. Förstår att man missar det här om själv inte är webbutvecklare eller lyckas kolla upp det tekniska.

Permalänk
Medlem

Om API:et nu då inte är "helt öppet", varför åker ÖSP på skit om användaren ändå måste autentisera sig? Då ligger väl ansvaret mer på användaren som använder "fel" klient än klienten i sig?
Borde väl gå att låsa ner API:et till "rätt" klient om det är så jävla viktigt, eller klarar inte Stockholm stad av det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Jag förstår att många läsare har missförstått och trott att APIet är öppet. Vad jag kunde se framgick det inte i artikeln att Skolplattformens API hanterar känsliga personuppgifter och kräver BankID autentisering. Dvs att det inte är ett "öppet API" i den vanliga bemärkelsen.

Följde diskussionstråden i förra Sweclockers artikeln och det var exakt samma sak. Då var jag själv inte insatt och höll tyst.

Har skickat en rättelse till skribenten/redaktören att det borde förtydligas att APIet inte är öppet och att det hanterar känsliga personuppgifter. Förstår att man missar det här om själv inte är webbutvecklare eller lyckas kolla upp det tekniska.

Att API:t kräver autentisering motsätter inte att det öppet, dock. Det handlar snarare om att API:t är dokumenterat och man uppmuntrar andra applikationsutvecklare att interagera det. Ett exempel (bland många) är Bungie:s API in till spelet Destiny 2 som låter tredjepartsapplikationer ha åtkomst till att t.ex. hantera objekt i spelarens inventory. Detta kräver dock att användaren autentiserar mot API:t och tillåter applikationen. Öppna API:er finns i alla möjliga sektorer, som sociala media, dataspel, förvaltningar, och t.o.m. banker.

"Öppet" i det här sammanhanget betyder inte att det inte krävs autentisering. Och de enda som påstår att Skolplattformens API är öppet verkar ironiskt nog vara just Stockholms stad själva...

Skolplattformens API är inte öppet i något av de två bemärkelserna. Det krävs autentisering, och API-dokumentationen är inte offentlig (trots att den enligt offentlighetsprincipen ska vara det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skolplattformens API är inte öppet i något av de två bemärkelserna. Det krävs autentisering, och API-dokumentationen är inte offentlig (trots att den enligt offentlighetsprincipen ska vara det).

Det är högst tveksamt att implementationsdetaljer såsom API-dokumentation, eller källkod för den delen om man vill dra det ännu längre, skulle omfattas av offentlighetsprincipen i den utsträckningen. Om så är fallet antar jag att det är andra lagar och regler som spelar större roll. Jag tror inte det är så svart och vitt som du vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om det inte krävs någon säkerhet för att komma åt ett API då är det öppet. Vill man få att ingen annan ska komma åt det så måste man ju säkra upp det. Eller de hoppades på att ingen kunde hitta endpoint:sen så det var onödigt att lägga tid på någon säkerhet?

Detta är som att lämna dörren vidöppen och sedan klaga när folk bryter sig in. Gör tjuven ett brott? Ja. Men du får skylla dig själv, försäkringsbolaget betalar inget om du har inbrott och det är vidöppet.

En API gör ju att det blir lättare att använda sig av information men det betyder inte att man givits tillåtelse att göra det. Och det man kan göra via ett API kan man i sig, även om det blir något omständigare, göra mot vanliga sidor också.

Sweclockers är ju i sig lika öppet även om det inte har ett API, skulle du tycka att det är ok att någon bygger en app som agerar mellanhand mellan användaren och sweclockers? Gör om designen, tar bort reklamen, och lägger sen till egen reklam eller tar betalt för appen?

(Är det vidöppet så får man, mig veterligen, fortfarande betalt av de flesta försäkringsbolag, men de kommer att dra av ett antal procent.)

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Att API:t kräver autentisering motsätter inte att det öppet, dock. Det handlar snarare om att API:t är dokumenterat och man uppmuntrar andra applikationsutvecklare att interagera det.
[...]
"Öppet" i det här sammanhanget betyder inte att det inte krävs autentisering. Och de enda som påstår att Skolplattformens API är öppet verkar ironiskt nog vara just Stockholms stad själva...

Om API:et nu då inte är "helt öppet", varför åker ÖSP på skit om användaren ändå måste autentisera sig? Då ligger väl ansvaret mer på användaren som använder "fel" klient än klienten i sig?
Borde väl gå att låsa ner API:et till "rätt" klient om det är så jävla viktigt, eller klarar inte Stockholm stad av det?

Enligt din definition är alltså Skolplattformens API inte öppet.. APIet har ingen publik dokumentation och uppmuntrar inte andra utvecklare att interagera mot det. Jag förstår inte hur det landar i att det endast är kommunen själva som tycker detta.

Det jag skrev var "kräver BankID autentisering". Kanske inte var tydligt nog att det gällde BankID. Jag känner då inte till något "öppet API" som kräver att utvecklaren har en session som autentiserats mot BankID, och ovanpå det inte kräver att man är godkänd.

ÖSP blir polisanmälda för att dem distribuerar apparna utan avtal med Stockholm Stad, efter att ha blivit nekade samt varnade av utbildningsnämnden.

Ansvaret för säkerhetsluckor i klienten ligger inte på användaren utan på företaget. Om kommunen ska kunna lita på att en aktör förmedlar personuppgifter till användarna på ett säkert sätt är det rimligt att det finns ett avtal på plats. Varför ÖSP inte fick ett avtal undrar jag också, har tyvärr inga detaljer på det.

Anmärkt missförstånd om öppet API
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemcue:

Det är högst tveksamt att implementationsdetaljer såsom API-dokumentation, eller källkod för den delen om man vill dra det ännu längre, skulle omfattas av offentlighetsprincipen i den utsträckningen. Om så är fallet antar jag att det är andra lagar och regler som spelar större roll. Jag tror inte det är så svart och vitt som du vill få det till.

Vilka andra lagar och regler tänker du på?

En API-dokumentation är en teknisk standard, inte en hemlighet eller ens någon form av personuppgift.