Vad kostar det att bygga ett attefallshus?

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att bygga ett attefallshus?

I dagsläget bor vi i hyresrätt, inte mycket till trädgård där inte. Vi vill såklart gärna ha hus, men min sambo är timanställd så jag räknar med att ett bolån kommer att bli svårt om inte omöjligt.

Vi har därför tittat på kolonilott. Vi spanar just på en i ett jättefint område, med ett väldigt fint litet hus. Där är draget el och vatten, samt det finns en stenkista som avlopp.
Det är fint och nymålat invändigt, nytt klickgolv, det finns ett badrum med dusch och mulltoa.
Trädgården är nyligen vidgjord med plattor bla.
Allt är inrett, det finns säng, soffa, en äldre TV, köksinventarier och så. Trädgårdsskjulet innehåller vad man behöver till trädgården samt det finns robotgräsklippare.
Begärt pris är 450k.

Vi är väldigt sugna på detta. Men man kanske skulle köpa en tom tomt eller en med ett ruckel man river, och sedan bygger ett nytt med egna önskemål?
Säg ett hus på 40m² på plint. 100mm isolering, dragen el och vatten, med elpatron för varmvatten och luft/luft värmepump för värme, plåttak osv.
Jag har ingen aning om vad jag ska gissa på för pris. Någon som har byggt något liknande och kan höfta?

Det är alltså ett hus i lösvirke jag i så fall funderar på, inte en färdig byggsats. Vad kan det kosta tro??

Permalänk
Medlem

Beror på väldigt många faktorer. svårt att säga, frågan är hur marken är under. vissa ställen kan plintar bli ett jävla jobb och dyrt om de måste ned djupt för att marken är dålig, likaså med betong platta.
Jag byggde nyligen ett nytt garage i byggsats på 40 kvadrat och hela kalaset gick på runt en 300 tusen. grunden var dyrare än jag trott och då hjälpte min bror mig med den då han är grävmaskinist och fick ned priset från 135 tusen som en firma skulle ha till ca 70 tusen med brors hjälp.
Ska ni bygga allt själv kan tar det ofta längre tid än man tänkt sig, alltid är det något som ställer till det lite även om man kan vara en van byggare.

kanske kan vara vettigare att försöka spara ihop pengar och att din dam skaffar sig ett heltidsjobb. Gör man en så stor investering som ett hus så är det onödigt att snåla så ni får något som ni kanske inte är nöjda med.

mull toa med stenkista som avlopp kommer nog bli en stor omställning från eran hyresrätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

permanentboende på en kolonilott? får man ens det?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

permanentboende på en kolonilott? får man ens det?

Det ligger nått i det. vi har massor av små lotter en bit från oss med söta små minihus men där får man inte bo året runt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har ni råd med kolonilotten och den ligger rimligt i pris utifrån området skulle jag säga slå till.
Kolla bara så att man får nyttja det som ni önskar ( t.ex. att det är ok med övernattningar) och att inte arrendet på marken snart löper ut.
Sommarstuga kan vara ett bra steg att få känna på "hus livet" med gräsklippning trädgårdsfix och allt som hör till.

Att bygga hus tar lång tid, och blir inte billigt om man tänker hyra in hjälp.
Utöver själva byggtiden så är det en del administration och pappersarbete som även tar tid.

Permalänk
Medlem

Osäker om regelverket har förändrats, men ett Attefalls hus är ett hus man får bygga på sin tomt utan bygglov max 25kvm.
Alltså kan du inte ha ett Attefalls hus på 40 kvm.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Notera att ett attefallshus är en komplementbyggnad. Det vill säga att ett faktiskt attefallshus (eller en friggebod) förutsätter att den finns ett en- eller tvåbostadshus på aktuell tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Osäker om regelverket har förändrats, men ett Attefalls hus är ett hus man får bygga på sin tomt utan bygglov max 25kvm.
Alltså kan du inte ha ett Attefalls hus på 40 kvm.

Finns större attenfalls hus att köpa/bygga. Men då krävs det ju soklart bygglov.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Är det bara fritidshus som önskas? Förutsatt att det är i Ängelholmsområdet kan du nog hitta ett mindre under miljonen.

Pris för att bygga, fråga husbyggare. Mark, el, VA och fiber är inte gratis heller. Bara själva byggnaden stomrest behöver inte bli miljoner, men du får förmodligen mycket mer boyta och mark om du köper något äldre som ligger lite avsides. Hur mycket det kostar med nyproducerat beror ju på hur nyckelfärdigt det ska vara och vad man har för krav. Ska det vara nyproducerat inom detaljplanerat område tillkommer också mycket mer krav på byggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Osäker om regelverket har förändrats, men ett Attefalls hus är ett hus man får bygga på sin tomt utan bygglov max 25kvm.
Alltså kan du inte ha ett Attefalls hus på 40 kvm.

Upp till 30 KVM sedan nya regelverket 2020.

Citat:

När nu byggnadsarean utökas till 30 kvm finns det flertalet fördelar men också en del saker att tänka på. Från 1 mars 2020 kom dem första reglerna gällande Attefallshus där det möjliggjordes att bygga komplementbostäder på 30 kvm. I juni 2020 uppdaterades reglerna och möjliggjorde även komplementbyggnader på upp till 30 kvm med enbart en bygganmälan ifrån 1 augusti 2020

Källa: https://extrahuset.se/attefallshus-30-kvm/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

I dagsläget bor vi i hyresrätt, inte mycket till trädgård där inte. Vi vill såklart gärna ha hus, men min sambo är timanställd så jag räknar med att ett bolån kommer att bli svårt om inte omöjligt.

Vi har därför tittat på kolonilott. Vi spanar just på en i ett jättefint område, med ett väldigt fint litet hus. Där är draget el och vatten, samt det finns en stenkista som avlopp.
Det är fint och nymålat invändigt, nytt klickgolv, det finns ett badrum med dusch och mulltoa.
Trädgården är nyligen vidgjord med plattor bla.
Allt är inrett, det finns säng, soffa, en äldre TV, köksinventarier och så. Trädgårdsskjulet innehåller vad man behöver till trädgården samt det finns robotgräsklippare.
Begärt pris är 450k.

Vi är väldigt sugna på detta. Men man kanske skulle köpa en tom tomt eller en med ett ruckel man river, och sedan bygger ett nytt med egna önskemål?
Säg ett hus på 40m² på plint. 100mm isolering, dragen el och vatten, med elpatron för varmvatten och luft/luft värmepump för värme, plåttak osv.
Jag har ingen aning om vad jag ska gissa på för pris. Någon som har byggt något liknande och kan höfta?

Det är alltså ett hus i lösvirke jag i så fall funderar på, inte en färdig byggsats. Vad kan det kosta tro??

Tänk på att i dom flesta kommuner är det inte godkänt med en stenkista som avlopp, många kommuner kräver antingen att man ansluter sig till det kommunala avloppsnätet, finns det redan draget avlopp utanför tomtgränsen kan det kosta mellan 80-350 tusen att bli inkopplad, kostnaden för att gräva avloppet på eran tomt tillkommer. Finns det inte avlopp framdraget så är det mulltoa som gäller men oavsett så kolla upp vilka regler som gäller i eran kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror på väldigt många faktorer. svårt att säga, frågan är hur marken är under. vissa ställen kan plintar bli ett jävla jobb och dyrt om de måste ned djupt för att marken är dålig, likaså med betong platta.
Jag byggde nyligen ett nytt garage i byggsats på 40 kvadrat och hela kalaset gick på runt en 300 tusen. grunden var dyrare än jag trott och då hjälpte min bror mig med den då han är grävmaskinist och fick ned priset från 135 tusen som en firma skulle ha till ca 70 tusen med brors hjälp.
Ska ni bygga allt själv kan tar det ofta längre tid än man tänkt sig, alltid är det något som ställer till det lite även om man kan vara en van byggare.

kanske kan vara vettigare att försöka spara ihop pengar och att din dam skaffar sig ett heltidsjobb. Gör man en så stor investering som ett hus så är det onödigt att snåla så ni får något som ni kanske inte är nöjda med.

mull toa med stenkista som avlopp kommer nog bli en stor omställning från eran hyresrätt.

Jag har en vän med mingrävare, minilastare, bygglaser och allt vad som tänkas kan.
(Han har helrenoverat och byggt maskinhall de två senaste åren)
Den ena brodern är snickare, den andra elektriker, jag är mekaniker. Så inga tummar i händerna här.
Det finns tillgång till redskap och arbetskraft helt enkelt.

300k är mer än vad jag hade gissat på om jag ska vara ärlig :S

Skrivet av Bosse78:

permanentboende på en kolonilott? får man ens det?

Nej nej, alltså vi ska såklart bo kvar i lägenheten. Vi vill bara ha tillgång till lite gräsmatta och jordgubbsland på sommaren.
I det här området får man lov att sova i sin kolonilott 1 April till Oktober (?). Resten av året är det stängt.

Skrivet av henkiii:

Sommarstuga kan vara ett bra steg att få känna på "hus livet" med gräsklippning trädgårdsfix och allt som hör till.

Jo men det är lite så jag känner. Det ligger knappt 2km hemifrån och det är cykelbana dit.
Tidigare somrar så har vi åkt och cambat och annat, detta är ju billigare i längde dessutom.

Skrivet av ztenlund:

Notera att ett attefallshus är en komplementbyggnad. Det vill säga att ett faktiskt attefallshus (eller en friggebod) förutsätter att den finns ett en- eller tvåbostadshus på aktuell tomt.

Jag kan ha missförstått termerna. Men det är ifall ett litet hus på en kolonilott.

Skrivet av Petterk:

Är det bara fritidshus som önskas? Förutsatt att det är i Ängelholmsområdet kan du nog hitta ett mindre under miljonen.

Pris för att bygga, fråga husbyggare. Mark, el, VA och fiber är inte gratis heller. Bara själva byggnaden stomrest behöver inte bli miljoner, men du får förmodligen mycket mer boyta och mark om du köper något äldre som ligger lite avsides. Hur mycket det kostar med nyproducerat beror ju på hur nyckelfärdigt det ska vara och vad man har för krav. Ska det vara nyproducerat inom detaljplanerat område tillkommer också mycket mer krav på byggnaden.

Nej, alltså vi ska inte flytta. Bara ha en liten kolonilott med en liten stuga utan höra krav. Allra helst i ett område med andra lotter, halva grejen är gemenskapen med midsommarfirande och grannar och den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag en vän med mingrävare, minilastare, bygglaser och allt vad som tänkas kan.
(Han har helrenoverat och byggt maskinhall de två senaste åren)
Den ena brodern är snickare, den andra elektriker, jag är mekaniker. Så inga tummar i händerna här.
Det finns tillgång till redskap och arbetskraft helt enkelt.

300k är mer än vad jag hade gissat på om jag ska vara ärlig :S

Nej nej, alltså vi ska såklart bo kvar i lägenheten. Vi vill bara ha tillgång till lite gräsmatta och jordgubbsland på sommaren.
I det här området får man lov att sova i sin kolonilott 1 April till Oktober (?). Resten av året är det stängt.

Jo men det är lite så jag känner. Det ligger knappt 2km hemifrån och det är cykelbana dit.
Tidigare somrar så har vi åkt och cambat och annat, detta är ju billigare i längde dessutom.

Jag kan ha missförstått termerna. Men det är ifall ett litet hus på en kolonilott.

Nej, alltså vi ska inte flytta. Bara ha en liten kolonilott med en liten stuga utan höra krav. Allra helst i ett område med andra lotter, halva grejen är gemenskapen med midsommarfirande och grannar och den biten.

Här är ju en som byggt en Attefallare i princip helt själv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt-attefallsh...
ca274k landade notan på, och det var 6år sedan.
Men är ju ett vinterbonat minihus med kök avlopp m.m.. Kanske lite mer avancerat än vad en sommarstuga behöver vara.

Kort om tidsåtgången. April-December all ledig tid inkl 5veckor semester.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt-attefallsh...

Om målet är att ha det lite trevligt till sommaren så skulle jag absolut köpa något som redan står upp.
Det går ju alltid att bättra på stugan allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Här är ju en som byggt en Attefallare i princip helt själv.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt-attefallsh...
ca274k landade notan på, och det var 6år sedan.
Men är ju ett vinterbonat minihus med kök avlopp m.m.. Kanske lite mer avancerat än vad en sommarstuga behöver vara.

Kort om tidsåtgången. April-December all ledig tid inkl 5veckor semester.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt-attefallsh...

Om målet är att ha det lite trevligt till sommaren så skulle jag absolut köpa något som redan står upp.
Det går ju alltid att bättra på stugan allt eftersom.

Tack för länken. Det var intressant läsning.
Som du själv skriver är det ju mer isolering, samt lagt mer på grunden. Á andra sidan hade jag i så fall tänk bygga något större. Men jag får iaf ett hum om vad allt kostar.

Permalänk

Hittade den här "gamla" tråden och tyckte att den lät klart intressant.

Nu ska jag inte på något sätt påstå att jag är någon "lagvrängare" dvs en person som följer lagar och paragrafer, regler och förbud till punkt och pricka. Snarare är jag väl en individ som helst inte vill sitta i polisförhör och befinna mig i domstolar alltför ofta. Eller snarare - INTE ALLS!

Så jag kan väl dra två stycken lagar som berör just denna tråd.

Det är förbjudet att vara permanentboende OCH mantalsskriven på en kolonilott.
Helsingborgs Dagblad: Nya krafttag mot åretruntboende på koloniområde
Fast det är självklart samma regler över HELA landet.

Största storlek på ett Attefallshus är 25kvm. Eller snarare, man får bygga flera Attefallsbyggnader på samma tomt men den TOTALA byggytan får vara MAX 25kvm.
Boverket: Detta gäller Attefallshus

Skulle rekommendera dig att leta upp en billig tomt en bit från stan. En fördel är om redan el är framdragen till tomtgränsen. I förekommande fall även vatten och avlopp (VA).

Sedan är det bara för dig att rita ditt egna hus och ansöka om byggnadslov hos kommunen. Förutsatt att inte marken ligger på skyddat område eller liknande så beviljas byggnadstillstånd. Ett byggnadstillstånd kostar max 10K kronor.
Utsättningen av byggnaden måste göras av Lantmäteriet sedan är det bara för dig att börja gräva, mura grunden och spika upp huset. Det finns mängder av svartjobbare som både fixar grävning, murning och själva spikandet till löjligt låga priser.

Rent allmänt - lösvirke eller byggsatser? Det är nog en smaksak och en prisfråga.

Lycka till!

Btw, har du några frågor så är det bara att fråga på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Hittade den här "gamla" tråden och tyckte att den lät klart intressant.

Nu ska jag inte på något sätt påstå att jag är någon "lagvrängare" dvs en person som följer lagar och paragrafer, regler och förbud till punkt och pricka. Snarare är jag väl en individ som helst inte vill sitta i polisförhör och befinna mig i domstolar alltför ofta. Eller snarare - INTE ALLS!

Så jag kan väl dra två stycken lagar som berör just denna tråd.

Det är förbjudet att vara permanentboende OCH mantalsskriven på en kolonilott.
Helsingborgs Dagblad: Nya krafttag mot åretruntboende på koloniområde
Fast det är självklart samma regler över HELA landet.

Största storlek på ett Attefallshus är 25kvm. Eller snarare, man får bygga flera Attefallsbyggnader på samma tomt men den TOTALA byggytan får vara MAX 25kvm.
Boverket: Detta gäller Attefallshus

Skulle rekommendera dig att leta upp en billig tomt en bit från stan. En fördel är om redan el är framdragen till tomtgränsen. I förekommande fall även vatten och avlopp (VA).

Sedan är det bara för dig att rita ditt egna hus och ansöka om byggnadslov hos kommunen. Förutsatt att inte marken ligger på skyddat område eller liknande så beviljas byggnadstillstånd. Ett byggnadstillstånd kostar max 10K kronor.
Utsättningen av byggnaden måste göras av Lantmäteriet sedan är det bara för dig att börja gräva, mura grunden och spika upp huset. Det finns mängder av svartjobbare som både fixar grävning, murning och själva spikandet till löjligt låga priser.

Rent allmänt - lösvirke eller byggsatser? Det är nog en smaksak och en prisfråga.

Lycka till!

Btw, har du några frågor så är det bara att fråga på.

Rättelse: Från din länk "Du kan bygga flera attefallshus, men alla attefallshus som du har byggt på tomten får vara högst 30 m2 tillsammans."

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fyller på med mina tankar. Jag har byggt hus och garage mm i ett par omgångar och har också en kolonilott med en liten stuga på.

Ska du köpa en vanlig tomt och riva det gamla samt bygga så är det rivningslov samt bygglov som gäller. Tar tid och kostar inte gratis. Hur mycket får du kolla med din kommun. Du ska också ha en kontrollansvarig och det är sällan de godkänner dig själv som det, ev måste du betala för en. En sak som är bra att veta vad du får bygga på din tomt. Köper du tomt så se till att få lämnat in och godkänt ett förhandsbesked på bygglov för det du tänkt innan du slår till.
Räkna med byggkostnad på minst 15k/m2 + inköp av tomt och alla kostnader för bygglov. Ska det in el och avlopp på ny tomt så lägg till minst 100k på det men ofta betydligt mer...
Ska något gammalt rivas så har du lätt 50-100k på det
Riktig kostnad brukar ligga klart över dessa siffror...

Har du tänkt dig att det är ett billigt alternativ så har du fel. Spelar ingen roll om du så ska göra allt själv. Ska du bygga så se till att ha en rejäl budget, finns inga genvägar där. De som påstår det har ingen koll eller är naiva. Kolla några avsnitt på arga snickaren så ser du ungefär hur det funkar med billiga renoveringar

En kolonilott är väl ett toppenbra sätt att få möjlighet till att komma utanför lägenheten och få chansen att prova på. De 450k som det kostar borde du lätt ha igen om du vill köpa ett riktigt hus senare. Tyvärr brukar man inte få låna till hypoteksränta för kolonilott då ägandet är lite speciellt med arrende.
Glöm inte att kolla stadgar mm samt att det inte är till för permanentboende. Att det är stenkista för dusch mm är ju inget som är godkänt men det behöver man inte skylta med om man säger så... Ska du installera eller om det redan finns någon form av mult-toa eller förbrännings-toa så ska det också allt som oftast sökas lov för. Beviljas oftast inte...
Ofta har man ju gemensam toa på koloniområden så det brukar inte behövas.

Bara mina funderingar som sagt

Visa signatur