Riot börjar spela in röstchattar i Valorant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Well.
Att privata aktörer har uppföranderegler på sina privata arenor är på intet sätt nytt. Du får inte bete dig hur som helst i forumet här, du får inte bete dig hur du vill på en krog och du får inte bete dig hur du vill på disneyland.
Att det finns uppföranderelger är såklart inte samma sak som ett socialt kreditsystem där allt vävs samman mellan alla olika plattformar. Det tror jag du också är med på.

Det har alltid kunnat bli konsekvenser om du skriver skit i spelchatten. Det har varit krångligare att ha kvar loggar på vad man säger till varandra - men det har alltså varit ett tekniskt hinder snarare än en moralisk gräns.
Regler för hur man beter sig mot andra på sociala arenor är ju inte nytt - oavsett hur man framför det hela.

Att det kan bli konsekvenser på vad man uttrycker till andra i tal såväl som i skrift vilket vi har haft sedan tidigare är väl egentligen inte särskilt konstigt.

Så tänker jag iaf.

Om du hade hängt med i diskussionen skrev jag det för att varje beslut är bara ett steg i en trappa för mer övervakning av beteenden. Och att när regeringar och företag gör ett beslut för mer övervakning backar man sällan sedan. Utan det bara fortsätter. Du får annars gärna visa ett land som helt plötsligt minskat sin övervakning.

Kanske har du även läst om hur tidningar världen över är oroliga över dom friheter regeringarna världen över har tagit under pandemin? Att vår socialminister pratar om ett nytt normalläge och att vi inte kan gå tillbaka till förr?

Gardell skrev en riktigt bra artikel om det idag faktiskt;En otäck övning i att leva under auktoritärt styre

Citat:

I en intervju med TT sa ministern: ”Successivt har det kanske sjunkit in att vi inte bara kommer att gå tillbaka till det samhälle som vi hade innan på många sätt”.

Jag blev iskall när jag hörde vad hon sagt.

Vad var det hon hade mage att insinuera?

Ska vi inte öppna samhället igen?

Detta samtidigt som regeringen begärt att den antidemokratiska och bitvis troligen grundlagsvidriga pandemilagen ska förlängas utan att riktigt ens förklara på vilka grunder.

Det är en skillnad på uppföranderegler och kreditsystem just nu. Tror du övervakningen i Kina implementerades på en dag? Sker gradvis som får grodan att kokas levande.

Av den anledningen är det viktigt att vi förstår helheten när man implementerar dom här sakerna. Att man för en diskussion och lägger upp andra alternativ. Men det är aldrig det. Utan det kommer uppifrån utan en organisk diskussion och utan alternativ.

Fortsättning Gardell:

Citat:

Man kan kanske argumentera för att det varit nödvändigt under rådande omständigheter, att det varit för det allmännas bästa, men minns att varje auktoritär regering i alla tider alltid använt exakt det argumentet för att inskränka sina medborgares frihet. Att det är för det allmännas bästa.

Citat:

Och att de som faktiskt vågat ifrågasätta åtgärderna eller pekat på dess risker blivit misstänkliggjorda och angripna, både i sociala medier och i gammelmedier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag skyller inte alltid på mitt team, men ofta så spelar jag bättre än mitt team.

För att jag straffa dom hårt som förstör för mitt game då det påverka även mig, klart jag är stolt över det då lär dom sig att inte göra dumma saker igen.

Du är inte ens en värde motståndare att möta heller.

Jag skiter i om det är en man eller en liten tjej, jag blir förbannad om dom förstör mitt game och det ska dom straffas för.

haha, tro mig jag är inte ens i närheten av vad andra gör, jag kan inte ens skriva här vad jag har gjort mot såna personer men jag har alltid vart värst.

Sen får du inte glömma, jag är en krigare inte någon tönt som står afk.

Dock ett skit spel, men jag visar ingen nod alla ska dö.
https://i.imgur.com/AdL3BmG.png

Straffa någon för att den är sämre än dig? Lägg ner skiten nu, det är ett spel inte ditt riktiga liv.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon140864:

Om du hade hängt med i diskussionen skrev jag det för att varje beslut är bara ett steg i en trappa för mer övervakning av beteenden. Och att när regeringar och företag gör ett beslut för mer övervakning backar man sällan sedan. Utan det bara fortsätter. Du får annars gärna visa ett land som helt plötsligt minskat sin övervakning.

Kanske har du även läst om hur tidningar världen över är oroliga över dom friheter regeringarna världen över har tagit under pandemin? Att vår socialminister pratar om ett nytt normalläge och att vi inte kan gå tillbaka till förr?

Gardell skrev en riktigt bra artikel om det idag faktiskt;En otäck övning i att leva under auktoritärt styre

Det är en skillnad på uppföranderegler och kreditsystem just nu. Tror du övervakningen i Kina implementerades på en dag? Sker gradvis som får grodan att kokas levande.

Av den anledningen är det viktigt att vi förstår helheten när man implementerar dom här sakerna. Att man för en diskussion och lägger upp andra alternativ. Men det är aldrig det. Utan det kommer uppifrån utan en organisk diskussion och utan alternativ.

Fortsättning Gardell:

Ja det är möligt att jag missat starten här.

Men alltså den retoriken vänder ju sig mot alla typer av uppföranderegler med ansatsen att de teoretiskt sett i framtiden kan bli något annat.
Själv tror jag att väldigt få skulle tycka att med det som grund vara emot uppföranderegler på sociala arenor generellt.

Tvärt om tror jag att lejonparten fortsatt är tacksamma över att restaurangägare slänger ut de som beter sig illa och förstör andras upplevelse. Och ja precis samma upplägg kan appliceras på alla sociala arenor. Exempelvis om någon beter sig illa i chatten eller i röstchatten i ett spel.

Äe - jag kan helt enkelt inte likställa sociala uppföranderegler med sociala kreditsystem.
Jag vill påstå att man kan vara för det ena - och samtidigt emot det andra här.
Möjligheten att kunna hantera de två olika områdena som två olika frågor är av relevans i sammanhanget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Datainsamling förklädd i fina ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Datainsamling förklädd i fina ord.

Och vad ska de till med denna? Intresset måste vara stort för 15-åriga datorspelande Svenskar, utan utbildning utan kompetens eller värdefull information m.m?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan utgå från att sånt här missbrukas på ett eller annat sätt av någon någonstans, men om en spelutvecklare ville samla in data på ett otillbörligt sätt så får du komma ihåg att spelutveklarna kan köra vilken kod de själva vill på din dator, för att inte tala om de invasiva antifusksystem som finns. De har dessutom möjligheten att spela in samtalen redan idag utan att ens berätta om det, så att de berättar det är ju bara bra.

Att utgå från att motsvarande redan missbrukas så till den grad att det inte spelar någon roll om detta skulle missbrukas låter väldigt cyniskt.

Skrivet av pv2b:

Rimligt att ha den inställningen, men också därför man kanske inte säger saker på en voicechatt som man inte skulle vara bekväm med skulle kunna vara offentligt, om inte annat för att vem som helst som är med i spelet också kan spela in vad du säger.

Låter helt rimligt!

Skrivet av pv2b:

Det är en jätteskillnad mellan att logga alla privata telefonsamtal, och att logga samtal i en offentlig kanal.

Bra att du tycker det. Jag talar om en ideologisk glidning i detta. Offentlig kanal är OK idag, vad är OK imorgon?

Skrivet av pv2b:

It takes a village to raise a child. Det är inte bara föräldrarnas ansvar att uppfostra ett barn, hur ett barn växer upp beror till minst lika stor del på hur andra i samhället agerar. Om du inte uppfostrar ditt barn i en bubbla, alltså.

Som förälder försöker jag påverka mina barn positivt, det finns mycket skit i samhället som jag inte håller med om. I slutändan så sätter de ihop sina egna åsikter, men förhoppningsvis så faller inte äpplet långt från trädet, när det gäller att skilja på rätt och fel. Om jag inte blir en bitter gammal gringubbe d.v.s.

Skrivet av pv2b:

En lärdom jag lärt mig av WoW är att matchmaking med randoms förstörde hela communityn i spelet. Det var mycket bättre på den tiden då man var tvungen att lära känna folk, fixa vänlistor, etc. Det gick inte att göra någon framgång i spelet om man var ett totalt as. Numera är det bara att klicka så hittar man en grupp randoms för vilken aktivitet som helst, som man aldrig någonsin kommer träffa igen. Och sen när man ska leta folk för endgame-content så börjar man där helt från ruta noll.

Votekick skulle nog inte heller funka i den typen av spel som Valorant, ska man stanna upp spelet tills en ersättare kommer? Och vad hindrar folk från att bli votekickade bara för att de har fel kön etc?

Gällande WoW så verkar båda lösningarna funka hyfsat. Den gamla metoden krävde ju att man faktiskt betedde sig väl på en server, vilket nog är det bästa. Hur man skapade grupper verkade inte vara bäst tekniskt dock även om jag också har mycket nostalgi kring den tiden.

Tekniken går nog att lösa. Har ingen aning hur Valorant funkar, men det känns som att det borde vara ett litet hinder att fixa om spelutvecklarna nu skulle vilja det.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Och vad ska de till med denna? Intresset måste vara stort för 15-åriga datorspelande Svenskar, utan utbildning utan kompetens eller värdefull information m.m?

Du beskrev nyss Riots målgrupp, jag kan ha fel men det är väl inte 50 åriga "intelligenta" boomers Riot marknadsför sina spel till eller?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Push to talk tänker jag spontant ;).
Alltså har man tänkt sig att dela med sig av vad som snurrar i skallen så behöver man göra det valet aktivt. Svära får man göra om det går dåligt. Men man behöver inte trycka på "skicka till alla andra"-knappen varje gång munnen går.
Push to talk har varit standard för mig sedan iaf 15 år. På så sätt slipper man dela sina reptilhjärna med de andra.

Håller med helt och hållet. Försöker inte alls rentvätta dåligt och okonstruktivt beteende utan bara belysa att vi alla har lite olika personligheter och gränser. Att bli inspelad och få stå till svars för saker och ting över en oklar tidsrymd där bedömningen kan förändras över tid blir jag helt enkelt obekväm med.

Jag vill tydliggöra att jag är en trevlig medspelare 99% av tiden men ibland, en dålig kväll så kan det flyga ut saker. Push to talk eller inte. Givetvis aldrig kränkande saker men en åsikt om hur jag kanske anser att andra inte gör det de borde.

Problemet är att det är svårt att veta var gränsen går för andra kring om något anses kränkande eller inte och det är i betraktarens ögon.

Jag vet inte. Svårt att argumentera emot det också men ibland känner jag att vi liksom hamnar i kontrollmani. The road to hell is paved with good intentions.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är möligt att jag missat starten här.

Men alltså den retoriken vänder ju sig mot alla typer av uppföranderegler med ansatsen att de teoretiskt sett i framtiden kan bli något annat.
Själv tror jag att väldigt få skulle tycka att med det som grund vara emot uppföranderegler på sociala arenor generellt.

Tvärt om tror jag att lejonparten fortsatt är tacksamma över att restaurangägare slänger ut de som beter sig illa och förstör andras upplevelse. Och ja precis samma upplägg kan appliceras på alla sociala arenor. Exempelvis om någon beter sig illa i chatten eller i röstchatten i ett spel.

Äe - jag kan helt enkelt inte likställa sociala uppföranderegler med sociala kreditsystem.
Jag vill påstå att man kan vara för det ena - och samtidigt emot det andra här.
Möjligheten att kunna hantera de två olika områdena som två olika frågor är av relevans i sammanhanget.

Men kom igen. Tror du på riktigt jag och andra motsätter mig uppföranderegler? Det handlar ju om hur det sker och vilka metoder som används i kombination med hur världen ser ut med diktaturer och företag med mindre goda motiv.

1. TILLIT & DEMOKRATI - Jag och min familj har regler hur vi uppför oss. Den kommer inte från ett företag i Kina som vi inte kan påverka eller ha något att säga till om. Utan det är en demokratisk, organisk och öppen diskussion.

2. METODEN - Vad jag vet är det rätt ovanligt att folk spelar in samtal med kollegor på jobbet och sedan analyserar deras beteenden hur dom beter sig, eller det kanske är vanligt på ditt jobb? Här ligger det också andra frågor begravda. Vad gör dom med inspelningen? Spelar dom in allting? Varför inte låta alla gå runt med avlyssning för att motverka mobbning och trakasserier i verkliga livet?

3. FRAMTIDEN - Ja, tråkigt nog måste du tänka på vad framtiden kan bringa. Tyvärr fungerar världen på det sättet. Det är extremt maktfulla institut och många anser att dom har för mycket makt. Just därför EU, Australien och USA sätter sig emot Techjättarna och det monopol och den maktställning dom har.

Det verkar som att man behöver förtydliga: Jag vill precis som 99% av alla andra att vi ska vara goda människor. Att vi ska leva i en enkel värld där alla har det gott. Jag avskyr människor som beter sig illa. Även mig själv när jag gör det. Men den allra viktigaste principen över det är frihet och rätten att säga exakt vad man vill. Exakt vad man vill. För när man börjar censurera sig själv börjar du censurera ditt sätt att tänka.

Varje rättfärdig revolution har sitt ursprung ur hat, mordhot och svordomar. Hur ska jag kunna förmedla att jag hatar något om jag inte får uttrycka det? Hur ska vi kunna bekämpa ondska utan att själva uttrycka ondska? Vi måste använda samma medel och kraft för att förstöra ondska ibland.

Spelar ingen roll om det handlar om att säga att du tycker någon är en hora, jorden är rund eller svordom. När någon beter sig dåligt är en svordom ett sätt att stå upp för sig själv. Anledningen till grova ord är just ett sätt att sätta ner foten. Sedan finns det andra sidan när man trycker ner personer. Den bör vi motarbeta och förstå oss på men på rätt sätt. Samhället är så komplext idag och det är många dimensioner i denna diskussion vilket gör det svårt.

I slutändan måste man vara vara förberedd på konsekvenserna av sitt beteende. Dessa konsekvenser måste vi komma överens om tillsammans. Inte uppifrån och ner. Inte utan diskussion och djup förståelse. Finns det andra lösningar? Filtersystem? Känslighetssystem?

Det enda jag vet är att vi nu eller i framtiden kommer vi censurera det som inte borde censurerats och vi kommer betala dyrt för det för det har redan skett genom historien.

Permalänk
Medlem

Tycker det här låter bra.

Om man inte spelar in, hur ska man annars kunna genomdriva sina regler och tex banna/mutea folk som slänger ur sig angrepp och vidrigheter? En rapport ger ju otroligt lite om det inte finns någon form av loggar man kan använda för att verifiera den.

Regler som inte upprätthålls är rätt meningslösa.

Permalänk
Inaktiv

En fråga till folk här;

Tycker ni man ska sätta mikrofon överallt på läktarna under t.ex. en fotbollsmatch och sedan analysera och anmäla personer som svär? Jag är nämligen känslig mot svordomar även om dom inte ens är riktade mot mig eftersom jag blir ledsen för personen som dom skriker på. Och tänk på domarna och spelarna som man skriker på. Usch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

En fråga till folk här;

Tycker ni man ska sätta mikrofon överallt på läktarna under t.ex. en fotbollsmatch och sedan analysera och anmäla personer som svär? Jag är nämligen känslig mot svordomar även om dom inte ens är riktade mot mig eftersom jag blir ledsen för personen som dom skriker på. Och tänk på domarna och spelarna som man skriker på. Usch

Nej. Tycker du?

Där har man vakter, massa människor runtomkring och folk är inte anonyma.

Tycker du att vanliga svordomar är ett sånt problem? Om någon står och konstant skriker rasistiska budskap (en situation mer likt valorant voice) så hämtar man vakter och polis och de löser problemet.

Övervakningskameror för att enklare kunna identifiera folk som beter sig som svin på fotbollsmatcher och är där för att slåss och gör det till en väldigt otrygg plats att besöka med barn för att man (chocker) vill titta på fotboll. Det skulle jag stödja till 100%.

Permalänk
Musikälskare

Hur mycket användardata kommer dom att sälja? Detta blir klirr i kassan för dom helt klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon140864:

Men kom igen. Tror du på riktigt jag och andra motsätter mig uppföranderegler? Det handlar ju om hur det sker och vilka metoder som används i kombination med hur världen ser ut med diktaturer och företag med mindre goda motiv.

1. TILLIT & DEMOKRATI - Jag och min familj har regler hur vi uppför oss. Den kommer inte från ett företag i Kina som vi inte kan påverka eller ha något att säga till om. Utan det är en demokratisk, organisk och öppen diskussion.

2. METODEN - Vad jag vet är det rätt ovanligt att folk spelar in samtal med kollegor på jobbet och sedan analyserar deras beteenden hur dom beter sig, eller det kanske är vanligt på ditt jobb? Här ligger det också andra frågor begravda. Vad gör dom med inspelningen? Spelar dom in allting? Varför inte låta alla gå runt med avlyssning för att motverka mobbning och trakasserier i verkliga livet?

3. FRAMTIDEN - Ja, tråkigt nog måste du tänka på vad framtiden kan bringa. Tyvärr fungerar världen på det sättet. Det är extremt maktfulla institut och många anser att dom har för mycket makt. Just därför EU, Australien och USA sätter sig emot Techjättarna och det monopol och den maktställning dom har.

Det verkar som att man behöver förtydliga: Jag vill precis som 99% av alla andra att vi ska vara goda människor. Att vi ska leva i en enkel värld där alla har det gott. Jag avskyr människor som beter sig illa. Även mig själv när jag gör det. Men den allra viktigaste principen över det är frihet och rätten att säga exakt vad man vill. Exakt vad man vill. För när man börjar censurera sig själv börjar du censurera ditt sätt att tänka.

Varje rättfärdig revolution har sitt ursprung ur hat, mordhot och svordomar. Hur ska jag kunna förmedla att jag hatar något om jag inte får uttrycka det? Hur ska vi kunna bekämpa ondska utan att själva uttrycka ondska? Vi måste använda samma medel och kraft för att förstöra ondska ibland.

Spelar ingen roll om det handlar om att säga att du tycker någon är en hora, jorden är rund eller svordom. När någon beter sig dåligt är en svordom ett sätt att stå upp för sig själv. Anledningen till grova ord är just ett sätt att sätta ner foten. Sedan finns det andra sidan när man trycker ner personer. Den bör vi motarbeta och förstå oss på men på rätt sätt. Samhället är så komplext idag och det är många dimensioner i denna diskussion vilket gör det svårt.

I slutändan måste man vara vara förberedd på konsekvenserna av sitt beteende. Dessa konsekvenser måste vi komma överens om tillsammans. Inte uppifrån och ner. Inte utan diskussion och djup förståelse. Finns det andra lösningar? Filtersystem? Känslighetssystem?

Det enda jag vet är att vi nu eller i framtiden kommer vi censurera det som inte borde censurerats och vi kommer betala dyrt för det för det har redan skett genom historien.

Ja jag upplever på riktigt att du ovan använde rädslan för ett socialt kreditsystem för att misskreditera den sociala regeln att man inte får bete sig hur som helst i ett chattrum utan konsekvenser. Det är faktiskt den koppingen du presenterade i inlägget jag först citerade. Alltså att de två inte hålls isär som två olika frågor utan att rädslan för det ena används för att skrämma för det andra. Därav min invändning på den fronten. För det är ju inge snyggt om så var fallet.
Men jag kan som du nämnde ha kommit in mitt i och därmed missat en relevant del här.

Angående inspelning av samtal mellan kollegor - alltså i textform kan jag säga att det är väldigt vanligt.
Email är extremt loggat. Allt innehåll i vad man säger till varandra på arbetslplastsen sparas. Chattarna har loggar. Loggar för kommunikationen på arbetsplatsen är väldigt utbrett vill jag påstå. Extremt mycket. Dessutom är dessa ofta väldigt lättillgängliga.

Tar vi istället liknelsen för spelsammanhang så är det väldigt vanligt att kommunikationen i textform är loggad. Och det kan också bli konsekvenser för hur man yttrar sig på sociala arenor i textform. Samma sociala regler gäller även för tal - men just loggningen av tal i spel har varit tekniskt mer komplicerad. Det tar mycket plats.
Etiskt sett är det inte någon skillnad att spara chattloggar och att spara talloggar från spelsessioner.
Hade det inte funnits några problem med att folk beter sig illa så hade varken chattloggar eller ljudloggar varit nå vidare intressanta att spara.
Men ja - här gör sig väl tyvärr verkligheten påmind.

Vad disney tillåter för typ av politiska uttryck på sin nöjespark, vilken nivå krogägaren tillåter på hur otrevlig man är, hur man får bete sig på ett viss forum eller i ett visst spel - ja det kan såklart diskuteras.
Men samtidigt sker allt det här på någon spelplan där de försöker driva business. Vanligen är det upp till företagaren att välja vad man tillåter i sin verksamhet. Påverkar gästers/kunders beteenden och sätt att uttrycka sig på så ser jag en rimlighet att företaget också får välja vad de önskar och tolererar av sina kunder.
Går företagen väldigt långt och förbjuder exempelvis alla svordomar på liseberg så tänker jag mig att gränsdragningarna kommer gå ut över dem själva.
Om man kräver bordsbön på en restaurang så kommer den rimligen tappa gäster. Förbud mot svordomar på en nattklubb eller en nöjespark kommer rimligen också få gäster att tröttna. Men det är upp till företagaren att välja var de drar gränsen ändå.

Så tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ford Prefect:

Att utgå från att motsvarande redan missbrukas så till den grad att det inte spelar någon roll om detta skulle missbrukas låter väldigt cyniskt.

Det var inte riktigt det jag menar. Jag menar att om din hotbild är att en speltillverkare som inte har rent mjöl i påsen vill åt ditt privata data, så finns det betydligt större saker att oroa sig för än att de, med spelarnas tillstånd och berättigat intresse, spelar in offentlig voice-chat så att man vid en anmälan kan verifiera anmälan, och därmed stänga av folk som inte beter sig. Att oja sig över detta är lite att sila mygg och svälja kameler, i sammanhanget.

Om din hotbild är "speltillverkare vill övervaka mig" så finns det bättre (för dem) sätt de kan göra det på. Du bör över huvud taget inte spela spel på samma dator där du har privat data, i alla fall inte utan att skydda genom en virtuell maskin. (Och även där kan det bli klurigt med säkerheten p.g.a. det stora säkerhetshål som öppnas upp med PCIe Passthrough, men nu blir jag långt OT.) Det allra bästa ur säkerhetssynpunkt är en fysiskt seperat spel-PC eller konsoll.

Jag utgår personligen från att detta inte missbrukas, och jag har en primär PC som jag gör allt på. Eftersom jag litar på speltillverkare i allmänhet. Det kanske är naivt, vad vet jag, men jag orkar inte ha en superparanoid opsec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag tycker du kokar ned rätt bra, det blir svårt att föra en diskussion när du skriver långa stycken om vad för fel jag gör, för att sedan säga att du inte alls anklagar mig för något, för att fortsätta det igen i nästa stycke. Att sedan komma med "höj nivån" låter som något som allt annat bara är lösryckt ur sitt sammahang. Jag tror vi är klara med varandra.

Det är en form av gaslighting för att tysta motståndare, och det här är inte den enda tråden det används i. Till metodiken hör också att baka in diverse värdeladdade signalord (även känt som hundvisslor) i texten för att få somliga att instinktivt skicka likes och få det hela att se ut som mer accepterade åsikter än det i själva verket är.

Det är en modern variant av spanska inkvisitionen där det till sist blir omöjligt att inte vara en kättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju du som grinar för riot? De väljer att ta tag i problemet, så varför kritisera dem?
Otrevliga ungar är visst riots problem då det försämrar spelupplevelsen och minskar deras kundbas. Det är väl upp till riot vilken kultur de vill främja på sin plattform, så snacka om snöflinga att gnälla när det inte är din kultur de vill främja!

Jag gör ett enkelt val utan grin och skrik på nätet. Censurerande platformar/spel, vad det nu kan vara väljer jag helt enkelt bort. Inget grin inget skrik, att sitta här och diskutera saken är i min mening inte att grina.

Däremot dom som gnäller till riot att människor är elaka och att dom måste göra något åt det och skydda dom det är att grina. Gör som alla andra, använd mute eller spela inte. Eller i mitt fall om någon snorunge sitter och skriker så går det in genom ett öra och ut genom andra. Varför ska jag lägga tid eller energi på någon random på nätet? Jag spelar vidare med personen på mute eller så lämnar jag och går vidare med mitt liv utan en andra tanke.

Och en tanke på det här med kundbasen, är antalet personen som gnäller fler än dom som inte gör det? Förmodligen inte, dom främjar en minoritet över majoriteten och det kommer garanterat visa sig i siffrorna.

Jag tror att många tror att dom vill ha det såhär, tills det drabbar dom. Censur slutar aldrig med ett ord eller en sak. Alla blir drabbade tillslut.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kkrins:

Jag gör ett enkelt val utan grin och skrik på nätet. Censurerande platformar/spel, vad det nu kan vara väljer jag helt enkelt bort. Inget grin inget skrik, att sitta här och diskutera saken är i min mening inte att grina.

Däremot dom som gnäller till riot att människor är elaka och att dom måste göra något åt det och skydda dom det är att grina. Gör som alla andra, använd mute eller spela inte. Eller i mitt fall om någon snorunge sitter och skriker så går det in genom ett öra och ut genom andra. Varför ska jag lägga tid eller energi på någon random på nätet? Jag spelar vidare med personen på mute eller så lämnar jag och går vidare med mitt liv utan en andra tanke.

Och en tanke på det här med kundbasen, är antalet personen som gnäller fler än dom som inte gör det? Förmodligen inte, dom främjar en minoritet över majoriteten och det kommer garanterat visa sig i siffrorna.

Jag tror att många tror att dom vill ha det såhär, tills det drabbar dom. Censur slutar aldrig med ett ord eller en sak. Alla blir drabbade tillslut.

Om att gå in på forum och häva ur sig "jag är så fruktansvärt trött på alla snöflingor" inte är att gnälla så vet jag inte vad som är..

För det andra är jag helt övertygad om att de är fler som ogillar den vidriga kultur som dykt upp i många spel än de som ogillar moderering av chatten lika mycket. Annars hade inte snudd på varenda spel introducerat features för att rapportera abusive behaviour. Detta är ännu tydligare i forums trivselregler. Anser du att sweclockers också är problematiska? För du använder just nu en plattform som moderera innehållet.

Slutligen, var snäll och sluta blanda ihop censur med moderering. En plattformsägare har all rätt i världen att moderera offentliga kommunikationskanaler de tillhandahåller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är en form av gaslighting för att tysta motståndare, och det här är inte den enda tråden det används i. Till metodiken hör också att baka in diverse värdeladdade signalord (även känt som hundvisslor) i texten för att få somliga att instinktivt skicka likes och få det hela att se ut som mer accepterade åsikter än det i själva verket är.

Det är en modern variant av spanska inkvisitionen där det till sist blir omöjligt att inte vara en kättare.

Jo, jag känner igen metodiken. Det blir rätt uppenbart när vissa vill ge skenet av att man är någon slags helig korsriddare och iklä sig en offerkofta åt andra. Det finns ju så klart bra intentioner och ett bra tänk i botten, men någonstans går man helt vilse och förblindar sig själva i någon form av kollektiv skuldbeläggning med penseldrag så breda att man kunnat landa en jumbojet på dem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns väl spontant mer som att problemet ligger i att du spelar med kids. Du får försöka leta upp spelare att spela tillsammans med istället, så slipper man allt sånt!

Seriöst vad äre jag läser. Ska hon behöva ändra sig när det är "kidsen" som beter sig dåligt? Personen ska inte behöva skaffa en grupp för att kunna njuta av sina spel... Snacka om att "skylla" på offret

Permalänk
Medlem

Om jag var ägare av ett företag som utförde en service så skulle iallafall jag vilja bestämma vad som var tillåtet i mina lokaler.

Ett företags regler om vad som är tillåtet på ett företags privata egendom är inte censur och kan aldrig vara censur.
Den enda som kan utföra censur är staten.

Alla företag har rätt, och måste ha rätt, att få välja vad som får och inte får göras på deras egendom så länge lagar följs, oavsett om egendomen är fysisk eller digital.

Det finns nog inte ett enda fysiskt serviceföretag där en kan gå in och skrika hora eller andra okvädningsord åt folk, för att en inte får som en vill, utan att bli utkastad.
Varför skall det vara skillnad i den digitala världen?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Undvika allt som har Med Tencent att göra!!
UEG belyser problematiken här ganska klart...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mitt råd är nog att sluta vara så bajsnödiga så att ni låter ett Kinesiskt företag spela in samtliga röstchattar ifrån samtliga spelare av deras spel.

Risken för missbruk är enorm.

Om ni är känsliga Snöflingor, Använd de verktyg som finns tillgängliga, Muta folk, Byt lobby, eller i värsta fall Stäng av Voice Chat eller helt enkelt använd det endast med vänner.

Att stå på någon sorts barrikad och veva någon sorts fejk flagga för att få uppröstningar på forumet och mena att detta inte ska behövas, när problemet i realiteten är extremt extremt litet, tro mig av erfarenhet, och nu då så ska detta "hot" slås ner med den här hammaren eller släggan som presenteras här är ju ganska sjukt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Och vad ska de till med denna? Intresset måste vara stort för 15-åriga datorspelande Svenskar, utan utbildning utan kompetens eller värdefull information m.m?

Lite naivt tänkande.
Vad skulle Google gynnas av att de alltid lyssnade av våra Google enheter. Om vi skulle prata om våra politiska tankesätt, vår syn på hbtq, blm whatever... och sen sätta begränsningar beroende på dessa samtal man hade i ett säkert hem?
Du e bara naiv att tro att detta inte skulle kunna straffa dig i slutänden.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Mitt råd är nog att sluta vara så bajsnödiga så att ni låter ett Kinesiskt företag spela in samtliga röstchattar ifrån samtliga spelare av deras spel.

Risken för missbruk är enorm.

Om ni är känsliga Snöflingor, Använd de verktyg som finns tillgängliga, Muta folk, Byt lobby, eller i värsta fall Stäng av Voice Chat eller helt enkelt använd det endast med vänner.

Att stå på någon sorts barrikad och veva någon sorts fejk flagga för att få uppröstningar på forumet och mena att detta inte ska behövas, när problemet i realiteten är extremt extremt litet, tro mig av erfarenhet, och nu då så ska detta "hot" slås ner med den här hammaren eller släggan som presenteras här är ju ganska sjukt beteende.

Är man hammare så ses alla problem som spikar:)

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att vetenskapen ger dig rätt också, så det inte bara dina observationer. Något jag finner extra intressant är det jag har satt i fet text nedan, hoppas att det kan värma lite åtminstone i vårrusket. <3

"Gender inequality and sexist behaviour is prevalent in almost all workplaces and rampant in online environments. Although there is much research dedicated to understanding sexist behaviour, we have almost no insight into what triggers this behaviour and the individuals that initiate it. Although social constructionist theory argues that sexism is a response towards women entering a male dominated arena, this perspective doesn’t explain why only a subset of males behave in this way. We argue that a clearer understanding of sexist behaviour can be gained through an evolutionary perspective that considers evolved differences in intra-sexual competition. We hypothesised that female-initiated disruption of a male hierarchy incites hostile behaviour from poor performing males who stand to lose the most status.

To test this hypothesis, we used an online first-person shooter video game that removes signals of dominance but provides information on gender, individual performance, and skill. We show that lower-skilled players were more hostile towards a female-voiced teammate, especially when performing poorly. In contrast, lower-skilled players behaved submissively towards a male-voiced player in the identical scenario. This difference in gender-directed behaviour became more extreme with poorer focal-player performance. We suggest that low-status males increase female-directed hostility to minimize the loss of status as a consequence of hierarchical reconfiguration resulting from the entrance of a woman into the competitive arena. Higher-skilled players, in contrast, were more positive towards a female relative to a male teammate. As higher-skilled players have less to fear from hierarchical reorganization, we argue that these males behave more positively in an attempt to support and garner a female player’s attention. Our results provide the clearest picture of inter-sexual competition to date, highlighting the importance of considering an evolutionary perspective when exploring the factors that affect male hostility towards women."

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503401/

Skrivet av Balconette:

Ställer mig på din sida i detta. Är själv kvinna så vet hur det är. Om rösten är ljus så är en automatiskt en idiot, skit, har inte existensberättigande på planeten typ när det går dåligt, oavsett om det är ens fel eller inte. Det värsta är de äckel som förnekar existensen av det när de är konfronterade och lovar dyrt och heligt att de är "rättvisa", "inkluderande" och allt vad de nu tenderar att häva ur sig. Jag blir förbannad och brukar ställa förövarna mot väggen men jag är ett undantag också. Det enda som hjälper mot dessa är straff som faktiskt känns, då kanske de börjar fundera över sitt beteende.

Jag har observerat så många situationer med så många olika människor att jag ser systematiken i det. Vare sig det är i situationer som spel, bakom ratten på en bil, på en arbetsplats m.m. Är det en kvinna på posten så är det "inget konstigt att det går dåligt". Även många män som beter sig sjysst i vanliga fall tar fram fördomarna i såna situationer. Är det så män egentligen tänker? brukar jag fundera på.

Att en man är oskyldig tills motsatsen bevisats medans det är tvärtom för en kvinna. Eller skicklig/oskicklig, kunnig/korkad m.m. är vardag idag 2021.

Du kan också föra statistik över hur dina medmänniskor tenderar att vara förlåtande/nervärderande beroende på vilket kön de möter så kommer du ganska snabbt få signifikans i skillnaden. Det är såpass mycket att det är ett allvarligt problem.

T.ex. måste du bevisa dina förmågor snarare än att det kan antas att du har dem även om du har en genomgången kurs i det. Eller bara det att hade du varit kvinna och viljat ha ett jobb så är utseendet lika viktigt eller ibland viktigare än meriter, och det har blivit värre på senare tid för konkurrensen är hårdare.
https://omni.se/rapport-utseendet-spelar-storre-roll-vid-rekr...

För att precis som du säger så kommer du aldrig att tillåta dig se skillnaden i hur du bemöter en man eller kvinna olika i en miljö. Jag är inte förvånad, du beter dig precis som alla andra jag konfronterat.

Om jag kunde ge dig en utmärkelse så skulle du få det för ditt ihålliga försvarande av kvinnor! Tack och lov finns det gentlemän som faktiskt vill se genuin jämlikhet och trivsel för oss i communities såväl som i vardagen. Ni är en stor motpol mot de machomän som tror att de är något.

Det är bara att titta på könsfördelningen på Sweclockers. Inte nödvändigtvis totala antalet utan framför allt aktiva medlemmar. Kvinnor är kraftig i minoritet och det är ett de-facto misslyckande. Jag möter många irl som aktivt dragit sig ur eller inte ens gått med i olika forum (inte nödvändigtvis Sweclockers) eller föreningar just för att det förekommer kränkningar, nervärderingar, sexism etc. på regelbunden basis bara för att en är kvinna. Därför behövs markeringar och ståndpunkter en kan peka på för att lättare kunna tillrättavisa de som inte kan bete sig.

Det finns såklart underliggande oskrivna regler kring datorvärlden där sexism och kvinnofientlighet är accepterade. Som en man peppas en snarare att bli del av jargongen. Jag tror inte på sikt att @pv2b orkar hålla på att käfta emot kommentar efter kommentar och då kommer den misogyna sidan att ta överhanden med sina grundlösa känsloargument. Det enda sättet på sikt att göra något åt det är att det kommer regler uppifrån och att det är kopplat till kännbara straff.

Att Sweclockers skulle göra ett aktivt ställningstagande mot sexism och misogyni skulle snarare vara något positivt för hela communityt. Det skulle gynna både kvinnor och de män som faktiskt kan bete sig.

Argumentet mot, att det ska gå att diskutera på forumet, är det relevant egentligen? Behöver vi ifrågasätta att misogyni existerar? Eller ska misogyni vara tillåtet i ord men inte handling?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Och vad ska de till med denna? Intresset måste vara stort för 15-åriga datorspelande Svenskar, utan utbildning utan kompetens eller värdefull information m.m?

Jag vet inte men fråga varför sociala medier/appar gör så mycket pengar genom att vara gratis, den datan är ju så värdelös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Vill bara säga att vetenskapen ger dig rätt också, så det inte bara dina observationer. Något jag finner extra intressant är det jag har satt i fet text nedan, hoppas att det kan värma lite åtminstone i vårrusket. <3

"Gender inequality and sexist behaviour is prevalent in almost all workplaces and rampant in online environments. Although there is much research dedicated to understanding sexist behaviour, we have almost no insight into what triggers this behaviour and the individuals that initiate it. Although social constructionist theory argues that sexism is a response towards women entering a male dominated arena, this perspective doesn’t explain why only a subset of males behave in this way. We argue that a clearer understanding of sexist behaviour can be gained through an evolutionary perspective that considers evolved differences in intra-sexual competition. We hypothesised that female-initiated disruption of a male hierarchy incites hostile behaviour from poor performing males who stand to lose the most status.

To test this hypothesis, we used an online first-person shooter video game that removes signals of dominance but provides information on gender, individual performance, and skill. We show that lower-skilled players were more hostile towards a female-voiced teammate, especially when performing poorly. In contrast, lower-skilled players behaved submissively towards a male-voiced player in the identical scenario. This difference in gender-directed behaviour became more extreme with poorer focal-player performance. We suggest that low-status males increase female-directed hostility to minimize the loss of status as a consequence of hierarchical reconfiguration resulting from the entrance of a woman into the competitive arena. Higher-skilled players, in contrast, were more positive towards a female relative to a male teammate. As higher-skilled players have less to fear from hierarchical reorganization, we argue that these males behave more positively in an attempt to support and garner a female player’s attention. Our results provide the clearest picture of inter-sexual competition to date, highlighting the importance of considering an evolutionary perspective when exploring the factors that affect male hostility towards women."

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503401/

Tack! Ja det värmer att se att det finns vetenskapligt underlag för våra upplevelser!

Pingar @Tachiyon om den givande texten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Mitt råd är nog att sluta vara så bajsnödiga så att ni låter ett Kinesiskt företag spela in samtliga röstchattar ifrån samtliga spelare av deras spel.

Risken för missbruk är enorm.

Om ni är känsliga Snöflingor, Använd de verktyg som finns tillgängliga, Muta folk, Byt lobby, eller i värsta fall Stäng av Voice Chat eller helt enkelt använd det endast med vänner.

Att stå på någon sorts barrikad och veva någon sorts fejk flagga för att få uppröstningar på forumet och mena att detta inte ska behövas, när problemet i realiteten är extremt extremt litet, tro mig av erfarenhet, och nu då så ska detta "hot" slås ner med den här hammaren eller släggan som presenteras här är ju ganska sjukt beteende.

Mitt råd till dig är att faktiskt lyssna på dom som drabbas.
Har du ens pratat med en enda kvinna om hur det är att vara online? I och utanför spel?

Jag gillar inte begränsningar och att saker loggas det minsta. Men det är folk som inte klarar eller skiter i att bete sig som gör att det blir så.

Det är inte snällt att vara dum som min systerdotter sade.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mitt råd till dig är att faktiskt lyssna på dom som drabbas.
Har du ens pratat med en enda kvinna om hur det är att vara online? I och utanför spel?

Jag vet absolut hur kvinnor har det här i livet. Min efarenhet av kvinnor är väldigt stor.

Jag ser inte något hinder för att kvinnor ska kunna använda de nämda verktygen som redan nämnts tidigare i citatet dvs, muta störande element, byta lobby, stänga av voice chat i de extrema sällsynta fall det skulle behövas.

Att försöka påstå att en kvinna på en gång blir trakasserad när hon dyker upp i online sammanhang är extremt, jag skulle nog säga tvärtom, kvinnor i gaming sammanhang är avgudade, som dom gudinnor dom är.

Att vissa få som känner sig kränkta ska få trigga lösningar som denna tråd handlar om är extremt extremt och det är pinsamt att det får support.

Att tråden även gick in på könsroller är även det helt fel, när den inte ens avhandlar det.