Backup från Windows 10 till Truenas?

Permalänk
Medlem

Backup från Windows 10 till Truenas?

Jag håller på att testa lite att bygga en filserver.

Den skall även få agera backup nr 1 för diverse smått och gott, som tex "download" mappen, och Steam spelen.

Testade nu att andvända den inbyggda funktionen "Backup and restore" i windows. Och det funkar, men filerna på Truenas servern läggs i en massa komprimerade mappar. Jag skulle hellre vilja att det helt enkelt kopieras, inte komprimeras. Är detta lösbart utan tredjeparts mjukvara?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Skript med robocopy skulle jag valt. Finns många guider.

Permalänk
Medlem

Det var precis vad jag letade efter! Ibland är det enklare än man tror.

Tackar.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Ok, följdfråga om Robocopy.

Körde en gång, har valt /MIR för att det skall vara likadana filer. Körde en gång till mest för att kolla, men fick 2st filer på "Failed". Hur kollar jag vad som gick fel?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Den kopierade alla mappar men den skippade tydligen 8132 filer av 8135 och 1 lyckad fil-kopiering...

Det är exakt så en backupprogram _inte_ skall fungera när en användare gör första försöket...

En gissning är att det har med rättigheter att göra och att tex. OS har låst filer.

Körde du som user eller som användaren administrator? - och som administrator brukar du inte se några nätverksenheter att skicka filer till men inkopplade USB-hårddiskar brukar synas och man kan göra backup till (prova att starta powershell i admin-läget så ser du att alla nätverksenheter är borta - det som möjligen kan vara kvar är iSCSI-diskar som ligger på server/NAS då de betraktas som fysiska diskar i windows) nu har jag för mig att det går att aktivera nätverksenheter även i adminläge men det är inte så default.

Detta med rättigheter och tillräckligt höga rättigheter för att få med allt man önskar kan vara rejält knöligt att få till och en del backupprogram använder sig av shadow copy (ett slags 'syntetisk' snapshot som MS försökt knöla in i efterhand ovanpå NTFS) för att få ett filsystemshieraki som är 'frisläppt' från låsningar av olika program som kör för tillfället och då kan läsas av backupprogrammet.

Har sett mer än en scriptad och hembakad backrutin totalt vält och hotat företags existens i ett senare serverhaveri pga. att någon fil var låst och blockerat backuppen och detta inte upptäcks under lång tid för att backuppen var 'automatiserad' och ansågs 'underhållsfri' och efter första månaden bekräftelse att backuppen gick bra så var det ingen som tittade längre på mailen som skickades automatiskt dagligen och än värre samma rubrik oavsett det gick bra eller inte då man var tvungen att öppna mejlen för att se status...

Detta är en fara för alla automatiska och 'underhållsfria' backupsystem som ingen klappar om då och då - att de stannar och ingen märker det under lång tid...

Permalänk
Vila i frid

Allmänna tips, låt inte dina Windows-datorer veta någonting alls om din NAS. Låt de inte spara logins/credentials till några resurser alls på NAS'en. Låt NAS ta versions-backup genom att logga in på Windows-datorerna på ett eller annat sätt, t.ex. SMB/RSYNC/FTP/whatever. Detta minimerar risken att bli ståendes med en ransomware-kapad dator OCH backup. Synology DSM/xpEnology har "Active Backup For Business" som är helt suverän för det ändamålet. Kan använda sig av VSS om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Ok, följdfråga om Robocopy.

Körde en gång, har valt /MIR för att det skall vara likadana filer. Körde en gång till mest för att kolla, men fick 2st filer på "Failed". Hur kollar jag vad som gick fel?

http://kjenik.se/Datorbilder/Robocopy.JPG

Det du kan göra är att lägga till /Log:D:\logs\robocopy_backup.log som argument på robocopy för att få log utskriven på vad som hänt och ev se vilka filer som låses vart.

Permalänk
Medlem

Ok ok, tack för svar. Skall prova igen med log och se vad som händer.

Jag var nog lite otydlig. Första gången jag körde robocopy kopierades allt, men tog ingen bild på det. Men andra gången, exakt samma kommando, blev det fail på 1 fil.

Jag är bara en glad amatör på detta ännu (håller bara på att testar hur det fungerar), men jag har satt upp "datasets" i Truenas. Sedan väljer jag "map network drive" i Windows, så att det visas i Windows med enhetsbokstav. Så robocopy kommandot jag körde såg ut så här: robocopy C:\Users\Deskpc\Downloads x:\users\Deskpc\Downloads /MIR

Just denna backupen har jag faktiskt bara tänkt att köra manuellt då och då. Ingen schemaläggning på den. Det är inget som inte går att återställa, som jag skrev i första inlägget, så är det bara diverse nerladdade saker, typ drivrutiner och annat smått och gott, samt Steamspelen, som ju går att ladda hem igen . Enda orsaken till att kopiera spelen är att jag sitter på mobilt bredband, så det kan ta en stund att ladda hem ett spel.

Finns det andra förslag på en enkel "mirror-copy" till en Truenas, så är jag intresserad.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Hmm. Nu körde jag samma robocopy som innan, fast med log file. Inga fel. Provade flera gånger. Så undrar vad som gick fel igår?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av kjenik:

Hmm. Nu körde jag samma robocopy som innan, fast med log file. Inga fel. Provade flera gånger. Så undrar vad som gick fel igår?

Det är vanligt att Windows Search är ute och tafsar på ditten och datten när den upptäcker något att indexera. Se till att exkludera sökvägar som inte är relevanta.

Permalänk
Medlem

En vild gissning, men kan det vara en fil som var öppen i något program, t.ex en .pst fil om Outlook var igång när du körde skriptet.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag robocopy för lite men om skärmskottet är den andra körningen så förklarar det hela lite mer att det redan hade kopierat över en massa filer till backupvolymen, den andra körningen som är din skärmskott visar, skippade alla filer som redan var kopierade, hittade bara tre filer att uppdatera och av dessa var det två filer som den just då inte kunde kopiera för att någon program gjorde något med den just då hade låst denna.

Vettigare backupprogram använder ofta VSS (Shadow copy) just för att undvika sådana här blockeringar/låsningar som program kan göra mot filer och störa backupprocessen eller tom. helt stoppa den..

Windows är helt tokig på att låsa filer även om de bara skall läsas (tex. att indexeringen snurrar)

Permalänk
Medlem

Jo, så är det nog. Det är Windows som på något sätt petar på filerna som blir fel på. Men Robocopy gör ändå det jag söker på ett enkelt och bra sätt, så kommer att använda det framöver för denna backupen. Tackar för tips och råd!

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in om du inte redan är medveten om det - /MIR kan vara lite farligt att använda då det faktiskt speglar innehållet åt bägge håll, dvs om du tar bort några filer (eventuellt av misstag) i käll-mappen kommer de att försvinna även på destinations-mappen nästa gång kommandot körs.
(Om det inte nu är så du vill ha det, dvs)

Permalänk
Medlem

Jo det är jag med på. Men som skrivet innan, så är just denna backupen mindre viktig data. Allt går att få fatt på igen. Filer jag är riktigt rädd om finns flera backuper på.

Råkade ut för en hdd krasch för några år sedan, och var på väg att förlora massor av mina bilder jag tagit själv. Men lyckades faktiskt rädda alla bilder! Efter det har jag sett till att ha minst två backuper på sånt som är svårt att återskapa.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090