Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hej, blir inte klok på vad det är för skillnad på alla olika modeller av Electrolux chill flex Pro, tänkte köpa en till min lägenhet på 76kvm, kan någon länka den bästa modellen? Under 5000 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Hej, blir inte klok på vad det är för skillnad på alla olika modeller av Electrolux chill flex Pro, tänkte köpa en till min lägenhet på 76kvm, kan någon länka den bästa modellen? Under 5000 sek

Jag kan säga att de där måtten får man ta med en rejäl måtta salt och beroende vilka egna förutsättningar man har, du ska vara nöjd om den iallafall kan kyla ett rum ordentligt tycker jag. Jag har en gammal vindsvåning som blir tokvarm och har därav satt AC'n i sovrummet. Öppen planlösning i vardagsrummet / köket. Där får jag ingen nytta av kylan. Får investera i en längre släng och dra ut den i vardagsrummet isåfall.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Electrolux EXP26U338CW och EXP34U338CW? Ser typ identiska ut i spec, vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Någon som vill köpa min AC?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Kan sälja den för 1500 med ett fönsterkit.
Den är använd kanske 10 gånger. Funkar utmärkt för att kyla ner sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det där går inte ihop. Om du skapar ett undertryck som ersätts med luft utifrån så förstör du med andra ord effekten av din AC. Du eliminerar inte effekten helt och hållet, men du gör den mindre effektiv och det kommer därför krävas mer tid och därmed mer energi för att nå samma inomhustemperatur.

Precis därför vill man ha en AC med två slangar, eller ännu hellre en AC med separata inne- och ute-delar.

Permalänk
Skrivet av Orman:

Vad är skillnaden på Electrolux EXP26U338CW och EXP34U338CW? Ser typ identiska ut i spec, vilken ska man köpa?

Siffrorna efter "EXP" står för kyleffekten, 2600 W jämfört med 3400. Köp den med högst effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag gjorde också ett dubbel-rör mod samt fixade rörigenomföring i fönstret.

Skruvat på en 125mm krage med några gamla fläkt-skruvar igenom gallret och klämde fast ett reklamblad som låg på dörrmattan mellan partikelfiltret och gallret. (sedan är det ett varv pizza-kartong för att röret ska sitta bra)
https://i.imgur.com/qj6KtO9.jpg

Ser rätt snyggt ut och är dessutom bara att skruva loss om man vill.
https://i.imgur.com/TeCnquH.jpg

Byggde sedan en trälåda som ersätter ett av mina sovrumsfönster. två skivor plywood och en 45x45 regel.
På insidan sitter rören på två st väggflänsar (även dessa med ett varv kartong)
https://i.imgur.com/meFyS7W.jpg

Såhär ser det ut på utsidan
https://i.imgur.com/4rl4XQo.jpg

Dina slangar såg fina ut! var köpte du den extra?

Annars någon som kan rekommendera en bra extraslang?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast det där går inte ihop. Om du skapar ett undertryck som ersätts med luft utifrån så förstör du med andra ord effekten av din AC. Du eliminerar inte effekten helt och hållet, men du gör den mindre effektiv och det kommer därför krävas mer tid och därmed mer energi för att nå samma inomhustemperatur.

Vem har sagt att jag skapar under tryck ? Jag har ett annan fönster öppet. Jag har inget undertryck i min lägenhet alls.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Vem har sagt att jag skapar under tryck ? Jag har ett annan fönster öppet. Jag har inget undertryck i min lägenhet alls.

Ja, det har du. Men iom att du har ett fönster öppet där luft dras in för att kompensera undertrycket så får du luftrörelser du inte vill ha, som motverkar effekten av ACn. För att få bästa möjliga effekt av ACn vill du cirkulera luften du har inne för att långsamt kyla ner den. Har du då ett fönster öppet så dras luft in som värmer upp den du nyss kylt. Ovanpå det, eftersom kallare luft sjunker mot golvet, så dras den luft du vill ha in i ACn för att dra ur värme ur värmeväxlaren som sedan skickas ut. Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det har du. Men iom att du har ett fönster öppet där luft dras in för att kompensera undertrycket så får du luftrörelser du inte vill ha, som motverkar effekten av ACn. För att få bästa möjliga effekt av ACn vill du cirkulera luften du har inne för att långsamt kyla ner den. Har du då ett fönster öppet så dras luft in som värmer upp den du nyss kylt. Ovanpå det, eftersom kallare luft sjunker mot golvet, så dras den luft du vill ha in i ACn för att dra ur värme ur värmeväxlaren som sedan skickas ut. Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.

Jag är helt med på ditt resonemang! Hur tycker du att man ska göra om det scenariot med ett öppet fönster är enda alternativet, speciellt om man bor i en stor etta? Lär ju vara bättre än ingen AC alls?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Du får ursäkta mig men utifrån det du skriver undrar jag om du förstår hur en AC/Värmeväxlare fungerar. En AC har två delar, en varm och en kall del. Beroende på konstruktion kan de växla sida. De flesta portabla AC kan inte det dock. För att fungera optimalt ska båda ha ett lika stort in- som utflöde och helst vara oberoende av varandra, det är därför en fastmonterat AC har ena delen ute och andra inne. Den varma delen behöver bara några få graders skillnad på till- och frånluft för att den ska fungera optimalt. Två slangar är därför alltid att föredra, det kan aldrig bli effektivare med bara en slang. Självklart behöver den inte jobba lika hårt om skillnaden i temperatur är större men det leder bara till en något ökad elförbrukning.

Det räcker således med att se till att tilluftsslangen är en bit från frånluftsslangen så det inte blir direktcirkulation på luften. Även om det är 40 grader utanför fönstret är frånluften från ACn högre än så och det räcker för att det ska fungera.

Då tycker jag att du ska förklara varför då inte electrolux då tillverkar en AC med två slangar. Jag vet varför för jag har ju pratat med electrolux om det.
Du har så rätt så om hur det funkar. Jag tycker bara man ska köra som man ska köra och vad electrolux har tänkt. Finns ju en anledning. För då skulle ju det vara bra att då slippa tänka på undertryck i sitt hem. Bara kör och tuta.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Då tycker jag att du ska förklara varför då inte electrolux då tillverkar en AC med två slangar. Jag vet varför för jag har ju pratat med electrolux om det.
Du har så rätt så om hur det funkar. Jag tycker bara man ska köra som man ska köra och vad electrolux har tänkt. Finns ju en anledning. För då skulle ju det vara bra att då slippa tänka på undertryck i sitt hem. Bara kör och tuta.

Joo, fast alla här (inklusive mig själv som var ny på ämnet förra veckan) kan ju konstatera att en AC med två slang-mod är ett effektivare sätt att kyla ned ett rum, just på grund av undertrycket som annars skapas med en ensam slang, då AC:n blir tvungen att hämta varm luft utifrån som motverkar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Är det nån här som har en Woods Cortina 12k Silent tro? Köpte en sån och den kyler bra, men...ja, jag räknade inte med att den skulle vara tyst, dock trodde jag den skulle gå att köra i ett rum medans man kollade på TV i ett annat utan att det skulle störa nämnvärt, men den låter rejält och kompressorn skorrar som fan. Är det normalt eller blev det ett måndags-ex tro?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det har du. Men iom att du har ett fönster öppet där luft dras in för att kompensera undertrycket så får du luftrörelser du inte vill ha, som motverkar effekten av ACn. För att få bästa möjliga effekt av ACn vill du cirkulera luften du har inne för att långsamt kyla ner den. Har du då ett fönster öppet så dras luft in som värmer upp den du nyss kylt. Ovanpå det, eftersom kallare luft sjunker mot golvet, så dras den luft du vill ha in i ACn för att dra ur värme ur värmeväxlaren som sedan skickas ut. Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.

Nja du har både rätt och fel. Jag är med dig helt. Men det fönster jag har öppet är flera rum bort. Jag har aldrig sagt att jag har 45 garder inne i lägenheten. Så någon hög varme går inte till AC. Sen stänger jag till sovrums dörren så märker man att det blir några grader kallare och fortare kallare. Jag är med dig vad du menar med 2 System. Men jag tycker än då att det är dumt om man har 45 garder varmt vid fönstret utanför (föra sommaren 53 Rekord) som då slangen ligger precis vi. Där inne från har jag ca 28 grader. där min varme vandrar till sovrummet.
Jag tycker du skriver lite mot dig själv. Du skriver att det inte har någon påverkan med 2 slang system gälade värmen där. Men här skriver du att : Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.
Men att det har det om luften kommer från det hållet som är mycket svalare än den som den suger in i ett 2 system.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Är det nån här som har en Woods Cortina 12k Silent tro? Köpte en sån och den kyler bra, men...ja, jag räknade inte med att den skulle vara tyst, dock trodde jag den skulle gå att köra i ett rum medans man kollade på TV i ett annat utan att det skulle störa nämnvärt, men den låter rejält och kompressorn skorrar som fan. Är det normalt eller blev det ett måndags-ex tro?

Köpte en sådan nyligen och visst låter den en del men inga missljud eller skorrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nja du har både rätt och fel. Jag är med dig helt. Men det fönster jag har öppet är flera rum bort. Jag har aldrig sagt att jag har 45 garder inne i lägenheten. Så någon hög varme går inte till AC. Sen stänger jag till sovrums dörren så märker man att det blir några grader kallare och fortare kallare. Jag är med dig vad du menar med 2 System. Men jag tycker än då att det är dumt om man har 45 garder varmt vid fönstret utanför (föra sommaren 53 Rekord) som då slangen ligger precis vi. Där inne från har jag ca 28 grader. där min varme vandrar till sovrummet.
Jag tycker du skriver lite mot dig själv. Du skriver att det inte har någon påverkan med 2 slang system gälade värmen där. Men här skriver du att : Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.
Men att det har det om luften kommer från det hållet som är mycket svalare än den som den suger in i ett 2 system.

Om du använder en portabel AC med endast en slang så tas luften, som kyler kondensorn, inifrån rummet och blåses ut. Denna luft som maskinen blåser ut måste ersättas, antingen via ventilationen, ett öppet fönster eller andra hål/springor. Bor man i lägenhet kan man känna ett drag vid brevinkastet... om man har ett sådant på dörren.

För så optimal kylning som möjligt så vill du inte suga in någon luft utifrån, oavsett om det är via ett fönster på sol- eller skuggsidan.

Använder du en portabel AC med två slangar så får den jobba betydligt mindre för att kyla ned samma rum. Oavsett om insugsslangen är på sol- eller skuggsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om du använder en portabel AC med endast en slang så tas luften, som kyler kondensorn, inifrån rummet och blåses ut. Denna luft som maskinen blåser ut måste ersättas, antingen via ventilationen, ett öppet fönster eller andra hål/springor. Bor man i lägenhet kan man känna ett drag vid brevinkastet... om man har ett sådant på dörren.

För så optimal kylning som möjligt så vill du inte suga in någon luft utifrån, oavsett om det är via ett fönster på sol- eller skuggsidan.

Använder du en portabel AC med två slangar så får den jobba betydligt mindre för att kyla ned samma rum. Oavsett om insugsslangen är på sol- eller skuggsida.

Vad finns det för partabla ACs med två slangar på marknaden? De som jag har sett har bara 1 slang och är inte super taggad på att modda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prokie:

Vad finns det för partabla ACs med två slangar på marknaden? De som jag har sett har bara 1 slang och är inte super taggad på att modda.

Sen är det en sak till man ska tänka på om man moddar. Dessa AC är ett jäkla sug i . Om man kör med två system så som då tilluften är ute och då suger in massa skit. Mer en vad man tror. Visst man kan sätta olika filter som då gör att motståndet och minskar då på luften den behöver. Effekten blir då sämre. Men om vi struntar prata om effekter. kvittar hur fina filter du kör med. där kommer bli så mycket skit på raden i AC och då tappa effekt då. Dessa är svåra att rengöra. Men det jag vill komma till. Om du lämnar in den på garanti sen när den har blivit överhettad. Så ser ju de att där är massa skit och då rycker garantin. Där står du med brallorna nere.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Fråga till er med Electrolux Chillflex. Går era på högvarv ett tag, för att sedan gå till något mellanläge för att sedan bli ganska tyst och därefter börja om på högvarv igen? Så kör min nu hela tiden. Den är inställd på Cool med fläktläge Auto.

Är min första portabla AC så har inte full koll på hur de fungerar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Om du använder en portabel AC med endast en slang så tas luften, som kyler kondensorn, inifrån rummet och blåses ut. Denna luft som maskinen blåser ut måste ersättas, antingen via ventilationen, ett öppet fönster eller andra hål/springor. Bor man i lägenhet kan man känna ett drag vid brevinkastet... om man har ett sådant på dörren.

För så optimal kylning som möjligt så vill du inte suga in någon luft utifrån, oavsett om det är via ett fönster på sol- eller skuggsidan.

Använder du en portabel AC med två slangar så får den jobba betydligt mindre för att kyla ned samma rum. Oavsett om insugsslangen är på sol- eller skuggsida.

Detta med undertryck har jag löst med att sätta ett system andra sidan lägenheten. Där jag vet det inte kommer upp i sådan varme jag har vid de andra fönsterna. Där har jag nu två rör som då är en fläkt i var. Som då drar in luft. Så tryck förhållande är plus minus noll i min lägenhet. Men jag kör så jag har lite mer in en vad jag har ut.
Jag måste ha detta för vårt fläktsystem i huset och då i mitt badrum slutar att suga helt när jag startar AC. så jag har löst det. Vad jag har hittills mät. vid tilluften så är där ingen hög varme.
Så jag ligger då på 19 grader i sovrummet när det är mycket varmt ute. Var uppe i dag 43 grader vid fönsterna. Så jag klagar inte alls. allt funkar som det ska och jag har min garanti kvar.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

En eller tvåslangs spelar inte så stor roll så vida du kan ha fönster öppet och det inte stör ventilationen. Spelar ännu mindre roll om du har utblås och insug på samma ställe, den blandas och kyls innan den sugs in vilket som. Kör ni slangarna bredvid varandra kör då inte utblåset underst givetvis.

Däremot får ju maskinen alltid jobba lite hårdare när man kör enslangs. Säg att maskinen drar 1 kW, bara där försvinner då en stor del av effektiviteten. Både kondensorn och kompressorn kyls av luften från insuget nere på maskinen. Effektiva kyleffekten minskar av både detta och ökat luftutbyte, och är luftutbytet inte tillräckligt vid enslangs fungerar maskinen. Vill man bygga igen fönstret och kyla ett sovrum med stängd dörr så kommer det inte fungera särskilt väl med enslangs. Trivialt att modda.

Vill man ha något "finare" får man köra fast med utedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Vad tror ni om nån sån här lösning? Kostar ju en slant och lägre kyleffekt än vissa andra, men om man har en balkong att ställa utedelen på och ett fönster att dra ledningen igenom så borde det väl ändå vara en rätt snygg lösning?

https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/ac/ovriga-ac/vechl...

Titta på obelink eller kampeerwereld.nl oftast mycket billigare där. Kampeerwereld.nl kostar frakten 95:-.

Permalänk
Skrivet av Danzan:

Någon som vill köpa min AC?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Kan sälja den för 1500 med ett fönsterkit.
Den är använd kanske 10 gånger. Funkar utmärkt för att kyla ner sovrummet.

hm wtf. min elctrolux ser exakt likadan ut frånsett panelen på själva ac:n. Fjärrkontrollen ser likadan ut.

jag har exakt denna sedan 3 år:
https://www.netauktion.se/auktion/produkt/electrolux-portabel...

Är det någon random tillverkare & som företag sedan rebrandar?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shape1:

Fråga till er med Electrolux Chillflex. Går era på högvarv ett tag, för att sedan gå till något mellanläge för att sedan bli ganska tyst och därefter börja om på högvarv igen? Så kör min nu hela tiden. Den är inställd på Cool med fläktläge Auto.

Är min första portabla AC så har inte full koll på hur de fungerar

Jag kör aldrig Auto. Men du kan köra så att du sätter tempen på något. Sen stängs bara cool av och fläkten går bara där uppe som då stängs efter ett tag den med. Sen när det börja bli varmare så startar den ful styrka igen. Så är det för mig.
Men jag är lite skruvad. Jag störs mig mer att den håller på att gå av och på sen då helt tyst,. Sen går den igång igen. he he Men om jag kör ful styrka hela tiden glömmer jag bort att den år i gång.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

hm wtf. min elctrolux ser exakt likadan ut frånsett panelen på själva ac:n. Fjärrkontrollen ser likadan ut.

https://www.google.com/search?q=electrolux+portable+air+condi...

Är det någon random tillverkare & som företag sedan rebrandar?

Finns ett par tillverkare i typ Indien, Malaysia och Kina. De är ODM åt alla västerländska märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Dina slangar såg fina ut! var köpte du den extra?

Annars någon som kan rekommendera en bra extraslang?

Köpte från amazon. var ända stället jag kunde hitta en som liknade originalet.

https://www.amazon.se/gp/product/B07QK1L9DD/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag är en av (få verkar det som) de som är glada över att vi fått amazon.se.
Finns ju inte sånt här i Svensk handel. Letat ihjäl mig på bauhaus och liknande butiker. Finns bara skit här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag är helt med på ditt resonemang! Hur tycker du att man ska göra om det scenariot med ett öppet fönster är enda alternativet, speciellt om man bor i en stor etta? Lär ju vara bättre än ingen AC alls?

Det är klart att det är bättre än inget alls. Poängen är bara att en AC med bara en slang blir mindre effektiv. Visst kyler den men den skulle kunna kyla bättre med tvåslangslösningen. Det går ju modifiera själv som andra redan visat i tråden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag är en av (få verkar det som) de som är glada över att vi fått amazon.se.
Finns ju inte sånt här i Svensk handel. Letat ihjäl mig på bauhaus och liknande butiker. Finns bara skit här.

Eftersom du är så nöjd kanske du kan förklara vilka specifikation slangen som länkas ovan faktiskt har? Det verkar Amazon nämligen inte kunna göra då det står alla möjliga saker som inte är förenliga med varandra. Men översättningen utförd av en påtänd och svårt alkoholiserad trädgårdstomte, som förvarats i minst ett halvår i en möglig backlucka tillsammans med en öppen dunk thinner, får i vart fall ses som underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nja du har både rätt och fel. Jag är med dig helt. Men det fönster jag har öppet är flera rum bort. Jag har aldrig sagt att jag har 45 garder inne i lägenheten. Så någon hög varme går inte till AC. Sen stänger jag till sovrums dörren så märker man att det blir några grader kallare och fortare kallare. Jag är med dig vad du menar med 2 System. Men jag tycker än då att det är dumt om man har 45 garder varmt vid fönstret utanför (föra sommaren 53 Rekord) som då slangen ligger precis vi. Där inne från har jag ca 28 grader. där min varme vandrar till sovrummet.
Jag tycker du skriver lite mot dig själv. Du skriver att det inte har någon påverkan med 2 slang system gälade värmen där. Men här skriver du att : Alltså motverkar ditt öppna fönster effekten väldigt mycket.
Men att det har det om luften kommer från det hållet som är mycket svalare än den som den suger in i ett 2 system.

Jag har inte sagt att du sagt det är 45 grader inne. Jag syftade på temperaturen utanför fönstret. Återigen, även om temperaturen precis utanför fönstret där slangarna kommer ut är hög så är ändå frånluften från ACn högre. Det behövs som sagt inte många graders skillnad för att ACn ska fungera som den är tänkt.

Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag tror du missförstår vad jag skriver. Har du ett fönster öppet i en annan del av bostaden för att utjämna undertrycket så kommer aldrig kalluften från ACn att få något riktigt fäste i rummet. Visst, det blir kanske lite svalare men du skulle få en mycket större svalka med inga fönster öppna och två slangar. Du slösar bort en massa energi genom att göra som du föreslår, ännu mer energi än att ha en tilluftsslang som suger in varm luft. Har du två slangar och tätt i övrigt, alltså inget fönster där varmare luft än inomhusluften kan komma in så får du din svalare luft att cirkulera i rummet och ACn kyler ner luften successivt till att bli svalare. Släpper du in luft utifrån så kommer inte ACn kunna göra det.

Varför Electrolux säger som de gör kan jag inte svara på. Antagligen för att de vill sälja sina prylar. Varför det inte finns några tvåslangsenheter på marknaden har jag också undrat över då de ÄR mycket effektivare. Troligen är det så att de allra flesta som köper dessa helt enkelt inte vet eller förstår bättre. Det ligger nog mycket i konsumentmakt här. För få frågar efter dem helt enkelt och de allra flesta kanske är nöjda med den effekt de med en slang ger. Troligen skulle väldigt många hellre välja en tvåslangsvariant om de dels fanns att köpa men också om de faktiskt visste att dessa är effektivare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2