Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Har du suttit i en bil med AC någon gång?

Brukar man ha rutorna uppe eller nere då?

Den liknelsen kanske kan öka din förståelse för vad vi försöker förmedla. 😁

De du verkar inte förstå. I detta hem så ligger solen på som satan. Om man stänger fönsterna så står ju luften stilla och då upplevs varmare och fukten ökar mycket. Har man fönsterna öppna lite så där blir drag så blir det mer behagligare.😁

Så de som inte har AC i en bil. Vad gör de. De rullar den fönsterna så luft kommer in. Som då jag gör i mitt hem. AC störs inte alls av det. Om den gör det. Varför ska jag bry mig. Jag kommer ner i grader där jag vill.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Har du suttit i en bil med AC någon gång?

Brukar man ha rutorna uppe eller nere då?

Den liknelsen kanske kan öka din förståelse för vad vi försöker förmedla. 😁

Liknelse haltar en del med tanke på att man i normalläge i en bil hela tiden tar luft utifrån och kyler ned den innan man blåser in den i kupén. Däremot så sitter kondensorn på utsidan och oftast vid kylaren och kyls av vinddraget och/eller kylarfläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nu har jag till och med visat bilder på vilken varme jag har utanför fönstret. Har inte kommit upp så mycket inne än.
Så du påstår att jag kan få en temp på 19 Grader utan AC är jag har stora fönster i 3 rum som kan sticka upp till 45 grader. från klockan 11:00 till 20:00 ligger solen på hos mig.
Sen då jag har 19 innanför. Har du aldrig varit i ett växthus. Jag bor i ett sådan de. Det kan till och med var mulet.

Jag kommer inte ändra uppfattning. jag vet vad jag har nu och jag säger själv att jag kommer nog ligga runt 21-23 garder när det är 35 grader inne i rummen. Till och med mer. Jag sitter ju och skriver upp för skoj skull se hur utvecklingen går för min AC och hur det kommer vara. Bara jag ligger vid 25 grader så kommer jag vara nyd. när jag har varit uppe i 37 grader visa sommar.
Jag är fortfarande i det läge . Ja ha det ska bli kul att se var jag hamnar. Glöm nu inte bort en sak som ni inte alls har tagit upp.
Kvadrat meter. Jag har bara 12 kvadrat i sovrummet. Men AC kan klara upp till 40 kvadrat. Här är ju en sak ni måste titta på om nu ska sitta och diskutera onödiga saker. Skulle jag hatt 30-40 kvadrat i sovrummet så skulle jag nog inte klarat av så låga temp alls.

Sen till er andra som läser detta. ja ni vet redan. men jag skriver det ändå. Hur märker man undertryck i lägenhet och hur kan man kolla enkelt. Jo man går bara till ett annat fönster, i ett annat rum. om du känner att det tar emot lite eller mycket sen då hör man ett litet sug. Då är är ett undertryck. Jag har installerat i ett annat rum styrd mekanisk ventilation med fläkt för att få upp lite mer kräm in i lägenheten. som då behövs till en AC om man vill ha det bra. Men det går bra att bara öppna ett fönster bara. Fläkt gubbar som jobbar med detta bruka säga att man har bäst flöde om man öppnar i ett rum som är längts bor i en lägenhet. När jag nu öppna ett fönster så känner jag inte alls något motstånd.

Vad ska jag bita i. Jag sitter ju och små smilar när jag läser saker här och nu.

Du tillskriver mig så mycket som jag inte påstått så det blir omöjligt diskutera med dig. Läs vad jag faktiskt skriver och inte vad du tror jag skriver så kanske det blir enklare.

Jag har bott i en lägenhet där det var sol från lunch till solnedgång på alla fönster i lägenheten, fanns inga fönster åt något annat håll så alternativet hade varit att ha ytterdörren öppen för att få luft från ett annat håll enligt ditt sätt. Problemet med det är att det inte funkar. Jag provade. När det var riktigt varmt ute länge så tog det fullständigt bort all effekt från ACn. Det var bastu inne och det var hett vid väggen där slangen gick ut. Hur jag än försökte så fick jag aldrig ner temperaturen mer än några få grader och det kunde som värst vara en bit över 30 grader inne i lägenheten. Tro mig, jag provade ditt sätt för att minimera att den heta luften utanför fönstret skulle smita in. Det gjorde bara att effekten för ACn togs bort nästan helt. Tills jag modifierade min AC och satte dit en extra slang för tilluften. Då började ACn verkligen fungera och temperaturen blev till slut behaglig även under den extremt varma perioden 2018.

Jag talar alltså såväl ur egen erfarenhet som utifrån faktiska fysikaliska lagar. Termodynamik mm. Jag drar inte det jag skriver ur rumpan direkt.

Du blandar ihop vad ventilationstekniker säger om normal ventilation med vad som gäller för luftkonditionering. Två helt olika saker i sammanhanget.

Är du nöjd med ditt arrangemang så är du. Jag tror ändå att du kommer inse att det inte riktigt är en så bra lösning när det kommer en ordentlig värmebölja. Vi får väl se, jag lägger ner nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Electrolux chillflex Pro exp34u338cw.
Tänkte höra med er, vi har inglasad balkong i lägenheten, och ett litet fönster ut till balkongen, som skulle passa perfekt att sätta en skiva i för utblåset, skulle det funka att använda det fönstret och på så vis blåsa ut luften på balkongen, om man öppnar upp alla fönster där ute, eller finns risk att man förstör något? Typ om de droppar vatten från slangen etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Du tillskriver mig så mycket som jag inte påstått så det blir omöjligt diskutera med dig. Läs vad jag faktiskt skriver och inte vad du tror jag skriver så kanske det blir enklare.

Jag har bott i en lägenhet där det var sol från lunch till solnedgång på alla fönster i lägenheten, fanns inga fönster åt något annat håll så alternativet hade varit att ha ytterdörren öppen för att få luft från ett annat håll enligt ditt sätt. Problemet med det är att det inte funkar. Jag provade. När det var riktigt varmt ute länge så tog det fullständigt bort all effekt från ACn. Det var bastu inne och det var hett vid väggen där slangen gick ut. Hur jag än försökte så fick jag aldrig ner temperaturen mer än några få grader och det kunde som värst vara en bit över 30 grader inne i lägenheten. Tro mig, jag provade ditt sätt för att minimera att den heta luften utanför fönstret skulle smita in. Det gjorde bara att effekten för ACn togs bort nästan helt. Tills jag modifierade min AC och satte dit en extra slang för tilluften. Då började ACn verkligen fungera och temperaturen blev till slut behaglig även under den extremt varma perioden 2018.

Jag talar alltså såväl ur egen erfarenhet som utifrån faktiska fysikaliska lagar. Termodynamik mm. Jag drar inte det jag skriver ur rumpan direkt.

Du blandar ihop vad ventilationstekniker säger om normal ventilation med vad som gäller för luftkonditionering. Två helt olika saker i sammanhanget.

Är du nöjd med ditt arrangemang så är du. Jag tror ändå att du kommer inse att det inte riktigt är en så bra lösning när det kommer en ordentlig värmebölja. Vi får väl se, jag lägger ner nu.

Nej nej du får inte ta det fel. Du skriver många saker som låter bra. Men jag blev lite frågande nu när du skriver hur du har det och upplever. Men jag kan nog inte förklara för dig. Men kan väl säga eller visa hur jag har det. Jag sa till mig själv att köpa en AC är inte lönt för mig. Men jag måste pröva. Har läst mycket i denna tråd. Många Bra saker. innan köp.
Men jag har redan så varmt så det kommer slå ut AC . Men jag måste en då prova.
I videon ser du hur jag har det och hur jag gör för att få ner temp. Det funkar för mig. Blev själv lite förvånad att jag kan få ner den så pass mycket.

Du ser i storrummet har jag byggt en prototyp (Inte färdig) i fönstret. Jag har tillfälligt stäng igen den. Provar lite saker.
Detta är mitt svalaste fönster och vinden ligger på bra där. Blir inte så extremt varm som i köket.
Den har min polare och jag byggt med hans hjälp. Han jobbar ju på en fläkt firma. Kan detta med undertryck.
Det optimala är att ha rätt luft mängd. Så AC får ut värmen fort och lätt.
Jag själv när jag såg detta med att moda med två slangar. Tänkte fan vad bra det ska jag göra. Men efter man tänker igenom allt. Så är det inget för mig. Jag som har problem med rökare. Då skulle Två slangs system varar bra . Då går ju äcklig luft in och ut direkt. Istället igenom min lägenhet. AC är ju två uppbyggt i två olika Zoner i den. Vet inte om det skulle gå bra med tro att rök inte kommer ut i rummet.
Allt handlar om att jag är rädd om min garanti. Sen jag själv är ljudkänslig. Vill man ha det tyst en stund så kan min granne inte få det alls. Står till och ned i AC handbok där de varnar just för att den låter och vad som är lagligt att ha.

https://1drv.ms/v/s!An0FBzVUuO-ql0WwsF0mHW6FuPpf?e=4PyRzX

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Till alla härliga roliga personer som har skrivit till mig.
Har läst många gånger som säger att jag gör fel, det funkar inte, kan inte det och det. m.m
Men förklara då för mig varför funkar det då för mig. Då när det var fint väder stack den upp runt 40-45 grader ute vid fönstret. inne låg den på ca 25-29 grader. Sen sovrummet kom jag ner i 19.1 grader. Min garanti har jag kvar. Allt ser snyggt och fint ut som om jag inte har AC alls. Massa kludd vid fönsterna. Sen funkar mitt ventilationen i huset som den ska. För från luft la ju av när man starta AC. inte bra i ett badrum då. Sen då när det händer så stannar ju cirkulation inomhusluften som då är inte bra. Om det händer så blir det så varmare i hemmet. Så man måste ha någon slags sätt att få in luft som då jag har då ordnat.
Balans.. plus minus noll.....................
Vill ni ha undertryck i lägenheten så örona ramlar av. Så får ni ha det. Jag vill inte det.
Vi ni riskera garanti. Så för ni göra det med . Men inte jag.
Vill ni störa grannarna mer så för ni göra det. Det vill inte jag.
Ta nu reda på varför de inte tillverkar med två slangar.
Ha en bra sommar damer och gubbar.

Fast du fortsätter enträget att hävda saker som inte stämmer.

  • Fungerar en AC med enslangslösning? - Ja, den fungerar, annars hade man inte kunnat sälja några av dem

  • Är en AC med enslangslösning mindre effektiv än motsvarande med tvåslangslösning? - Ja, den är mindre effektiv eftersom en sådan AC generar ett undertryck (vare sig du vill det eller inte), som måste kompenseras genom att luft flödar till från annat håll (detta är ingen du kan styra över, så länge du inte har en hermetiskt tillsluten lägenhet, men då bor du i en tryckkammare och kommer snart ha ett vakuum hemma), exempelvis den befintliga ventilationen (kan sabba effekten av ventilationssystem för andra hyresgäster) eller exempelvis ett öppet fönster. Nackdelen blir då den luft som används för att kompensera för undertrycket hämtas "utifrån" och har då en negativ effekt på den temperatursänkning du försöker åstadkomma.

    Detta betyder alltså att en AC med enslangslösning måste jobba hårdare för att åstadkomma samma temperatur som en motsvarande tvåslangs-AC. Jobba hårdare innebär att elförbrukningen kommer bli högre och att det kommer ta längre tid och låta mer (kompressorn måste jobba aktivt mer). Den kommer sannolikt inte heller kunna nå samma lägsta temperatur (eftersom det alltid blandas in relativt mycket utomhusluft).

  • Betyder det att man inte kan eller får ha enslangslösningar? - Givetvis kan man och får man det, men man kan inte hävda att det är lika effektivt, för det stämmer inte!

Gällande ditt tjat om att man förstör AC:n om man har tvåslangslösning:

  1. Hur menar du att en traditionell AC med helt separat ute- och innedel (en så kallad "split unit) kan fungera om den ena delen inte kan vara utomhus?

  2. Tror du att luften som flödar in via ditt öppna fönster (för att kompensera för undertrycket) innehåller mindre pollen/föroreningar/skräp än luften som en AC med tvåslangslösning skulle suga in från samma fönster? Visst, med din lösning så går luften inte direkt in i AC:n, men i så fall betyder det att resten av din lägenhet kommer att täckas med pollen och dylikt från luften som flödar in via ditt öppna fönster som annars borde ha fastnat i AC:ns filter... Jag vet inte hur det är med dig, men om jag tvingas välja mellan att byta filter på en AC (eller i värsta fall byta ut AC:n efter några år), eller att jag tvingas leva i ett pollenmoln och dammsuga varje dag, så väljer jag det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nej nej du får inte ta det fel. Du skriver många saker som låter bra. Men jag blev lite frågande nu när du skriver hur du har det och upplever. Men jag kan nog inte förklara för dig. Men kan väl säga eller visa hur jag har det. Jag sa till mig själv att köpa en AC är inte lönt för mig. Men jag måste pröva. Har läst mycket i denna tråd. Många Bra saker. innan köp.
Men jag har redan så varmt så det kommer slå ut AC . Men jag måste en då prova.
I videon ser du hur jag har det och hur jag gör för att få ner temp. Det funkar för mig. Blev själv lite förvånad att jag kan få ner den så pass mycket.

Du ser i storrummet har jag byggt en prototyp (Inte färdig) i fönstret. Jag har tillfälligt stäng igen den. Provar lite saker.
Detta är mitt svalaste fönster och vinden ligger på bra där. Blir inte så extremt varm som i köket.
Den har min polare och jag byggt med hans hjälp. Han jobbar ju på en fläkt firma. Kan detta med undertryck.
Det optimala är att ha rätt luft mängd. Så AC får ut värmen fort och lätt.
Jag själv när jag såg detta med att moda med två slangar. Tänkte fan vad bra det ska jag göra. Men efter man tänker igenom allt. Så är det inget för mig. Jag som har problem med rökare. Då skulle Två slangs system varar bra . Då går ju äcklig luft in och ut direkt. Istället igenom min lägenhet. AC är ju två uppbyggt i två olika Zoner i den. Vet inte om det skulle gå bra med tro att rök inte kommer ut i rummet.
Allt handlar om att jag är rädd om min garanti. Sen jag själv är ljudkänslig. Vill man ha det tyst en stund så kan min granne inte få det alls. Står till och ned i AC handbok där de varnar just för att den låter och vad som är lagligt att ha.

https://1drv.ms/v/s!An0FBzVUuO-ql0WwsF0mHW6FuPpf?e=4PyRzX

Va? Har du din AC igång eller inte? Klart den låter en del när den är igång, och ljudet påverkas inte nämnvärt om man använder en eller två slangar. Snarare skulle det väl bli lite tystare med två slangar eftersom den kan jobba mer effektivt så.

Man vill ju som sagt inte ha öppet och släppa in mer värme när man kör AC:n. Det är ju den luft som finns i rummet man vill kyla... och har man då öppet någonstans så kommer det ta längre tid och gå åt mer energi.

Permalänk
Medlem

Min AC går för fullt och jag älskart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast du fortsätter enträget att hävda saker som inte stämmer.

  • Fungerar en AC med enslangslösning? - Ja, den fungerar, annars hade man inte kunnat sälja några av dem

  • Är en AC med enslangslösning mindre effektiv än motsvarande med tvåslangslösning? - Ja, den är mindre effektiv eftersom en sådan AC generar ett undertryck (vare sig du vill det eller inte), som måste kompenseras genom att luft flödar till från annat håll (detta är ingen du kan styra över, så länge du inte har en hermetiskt tillsluten lägenhet, men då bor du i en tryckkammare och kommer snart ha ett vakuum hemma), exempelvis den befintliga ventilationen (kan sabba effekten av ventilationssystem för andra hyresgäster) eller exempelvis ett öppet fönster. Nackdelen blir då den luft som används för att kompensera för undertrycket hämtas "utifrån" och har då en negativ effekt på den temperatursänkning du försöker åstadkomma.

    Detta betyder alltså att en AC med enslangslösning måste jobba hårdare för att åstadkomma samma temperatur som en motsvarande tvåslangs-AC. Jobba hårdare innebär att elförbrukningen kommer bli högre och att det kommer ta längre tid och låta mer (kompressorn måste jobba aktivt mer). Den kommer sannolikt inte heller kunna nå samma lägsta temperatur (eftersom det alltid blandas in relativt mycket utomhusluft).

  • Betyder det att man inte kan eller får ha enslangslösningar? - Givetvis kan man och får man det, men man kan inte hävda att det är lika effektivt, för det stämmer inte!

Gällande ditt tjat om att man förstör AC:n om man har tvåslangslösning:

  1. Hur menar du att en traditionell AC med helt separat ute- och innedel (en så kallad "split unit) kan fungera om den ena delen inte kan vara utomhus?

  2. Tror du att luften som flödar in via ditt öppna fönster (för att kompensera för undertrycket) innehåller mindre pollen/föroreningar/skräp än luften som en AC med tvåslangslösning skulle suga in från samma fönster? Visst, med din lösning så går luften inte direkt in i AC:n, men i så fall betyder det att resten av din lägenhet kommer att täckas med pollen och dylikt från luften som flödar in via ditt öppna fönster som annars borde ha fastnat i AC:ns filter... Jag vet inte hur det är med dig, men om jag tvingas välja mellan att byta filter på en AC (eller i värsta fall byta ut AC:n efter några år), eller att jag tvingas leva i ett pollenmoln och dammsuga varje dag, så väljer jag det första.

OMG jag har aldrig pratat om mindre effektiv. Jag bryr mig inte om det ens. Om det är så eller så eller så och blir så. Bara slutresultatet blir bra. Så klart man tänker på att AC drar ju luft och den behöver lika mycket luft in som den får ut.
Sug effekten du har från en AC med ett hål på 100mm -150mm är skit mycket och kommer fylla AC med massa skit efter en länge tid. Med sådan kraft. Men fönster som är öppna drar inte in på samma sätt.

Vattenpumpar är byggda så att de är lätta att komma åt och rengöra. En portabel AC är inte det. Sen är det lätt att städa.
Jag kan garantera tex det lär lagret med skit som sitter på fönster bläcket. Det kommer sitta i AC med efter en tid. Samma skit.
Sen är jag en bra granne som inte kommer störa dem som bor här.
Sen vad som kommer in. Vi har byggt nu till ett fönster som kompenserar under undertryck och då kör vi fläktar där som då har filter som motverkar det du skriver. Jag har rent och fint. Sen kallt som satan, så jag är nyd.
Men om du nu vill köpa en ny AC vart år är upp till dig. Jag vil inte det.

Jag kan säga dig . Om jag hade problem med att få ner tempen. Då skulle jag provat med två slangar system. Men nu har jag inte det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Va? Har du din AC igång eller inte? Klart den låter en del när den är igång, och ljudet påverkas inte nämnvärt om man använder en eller två slangar. Snarare skulle det väl bli lite tystare med två slangar eftersom den kan jobba mer effektivt så.

Man vill ju som sagt inte ha öppet och släppa in mer värme när man kör AC:n. Det är ju den luft som finns i rummet man vill kyla... och har man då öppet någonstans så kommer det ta längre tid och gå åt mer energi.

Tycker du ska läsa vad jag skriver. Ja den blir tystare om man har två slangar i rummet. Men ljudet kommer ledas ut genom slangen och störa grannarna som jag har skrivit många gånger. En sak är säkert . AC låter en hel del.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Tycker du ska läsa vad jag skriver. Ja den blir tystare om man har två slangar i rummet. Men ljudet kommer ledas ut genom slangen och störa grannarna som jag har skrivit många gånger. En sak är säkert . AC låter en hel del.

Vart har du utloppsslangen nu då? Har du den inte ut via fönstret?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Vart har du utloppsslangen nu då? Har du den inte ut via fönstret?

Min granne hör redan det som jag kör nu. Men är på gränsen att vara störande. På natten skulle jag inte kunna ha den igång alls.
Som det är, 2 ljudkällor låter mer 1 ljudkälla. Så mer vill jag inte skapa. Så jag kör bara en. tralala

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Min granne hör redan det som jag kör nu. Men är på gränsen att vara störande. På natten skulle jag inte kunna ha den igång alls.
Som det är, 2 ljudkällor låter mer 1 ljudkälla. Så mer vill jag inte skapa. Så jag kör bara en. tralala

Jaha, du tror att det låter mer om du ansluter en slang till insuget också?

Nej det gör det inte. Det som låter mest är utblåset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Lättare och går fortare att kyla 12 kvadrat en 24 kvadrat. Sen då AC kan klara upp till mycket mer.

Kvadratmeter syftar egentligen på luftmassa där, en enslangs kommer alltid få kyla större volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Min granne hör redan det som jag kör nu. Men är på gränsen att vara störande. På natten skulle jag inte kunna ha den igång alls.
Som det är, 2 ljudkällor låter mer 1 ljudkälla. Så mer vill jag inte skapa. Så jag kör bara en. tralala

Jag har moddat två enheter, en mindre och en större. Det låter inte mer varken inomhus eller utomhus. Det kommer det inte göra någon gång, så där har du fel i ditt påstående att det skulle låta mer. Det som låter är utblåset och med tanke på att effektiviteten ökar så behöver ACn inte jobba lika hårt = Den kommer låta mindre. Utblåsfläkten kan jobba med längre hasighet = mindre ljud.

På insugsdelen så sitter det ett filter som jag slänger i slutet av säsongen. Det är ett enkelt filter på rulle som kostar 99kr och det kommer räcka säkert 5-6 år. Filtret har jag tejpat på insugsröret innan jag trär på slangen.

Skillnaden för mig är att kompressorn inte behöver gå lika ofta och att rummet håller sig svalt mycket längre tack vare att det inte blir något undertryck längre och att den redan nedkylda luften inte blåses ut igen.

Så ska jag sammanfatta så är driften tystare, svalare, och billigare samt att kompressorn slipper gå lika ofta som då sliter mindre. Så om något så kommer livslängden bli längre än med i originalutförande.

Alla som gör samma modd kommer få samma resultat.

En välkommen bonus är att om jag har öppet mot anslutande rum så orkar båda enheterna även kyla dom rummen. Det betyder för mig att både hall och kök även dom håller sig kylda av den mindre ACn. Den större ACn kyler ett sovrum extra samt att vardagsrummet håller sig lite svalare också. Detta kunde inte enslangslösningen fixa. Undertrycket som skapades när två maskiner gick var helt sjukt stort också. Effektiviteten var sjukt dålig då och varma dagar var dom tvungen att gå hela tiden för att kunna hålla rummen svala. Så fort man stängde av så blev det varmt. Det slipper jag nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Perfekt att jag fann denna tråd! Blir nämligen lite väl för varmt i min lilla lägenhet under somrarna. Undrar om ni kan hjälpa mig välja rätt? Vet verkligen inte vilken modell eller fabrikat jag ska gå mot.

Jag har inga problem med att gå mot något högre prissatt. Vill hellre ha något riktigt effektivt och hållbart (samt möjligtvis lite tystare) än ett budgetalternativ som ställer till med besvär. Så en budget uppemot cirka 7000kr bör väl göra susen? Det viktigaste är att den klarar av att kyla lägenheten väl samt snabbt. Storleken på bostaden är 35m² samt att det är högt i tak. Jag har väldigt stora fönster, så fönsterkittet till maskinen bör vara stort nog (eller kunna kompletteras) för att kunna fästas. Är inte heller så händig, så vore bra ifall installationen av fönsterfästet är åt det enklare hållet. Ett bonus vore möjligtvis adderad Wi-Fi-funktion så man kan aktivera AC:n innan man beger sig hemåt. Som nämnt så är lägenheten relativt liten, så en för stor apparat riskerar att ta mer plats än nödvändigt. Därmed behövs kanske inte en stor maskin som är till för att kyla ned en 100m²-lägga.

Vad rekommenderar ni? Vet att Electrolux erbjuder en del i sitt sortiment, annars har jag sett att AC:n från Wood's verkar få bra betyg i olika tester. Läste dock även att Wood's så kallade "silent-modeller" inte alls är så tysta utav sig.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag har moddat två enheter, en mindre och en större. Det låter inte mer varken inomhus eller utomhus. Det kommer det inte göra någon gång, så där har du fel i ditt påstående att det skulle låta mer. Det som låter är utblåset och med tanke på att effektiviteten ökar så behöver ACn inte jobba lika hårt = Den kommer låta mindre. Utblåsfläkten kan jobba med längre hasighet = mindre ljud.

På insugsdelen så sitter det ett filter som jag slänger i slutet av säsongen. Det är ett enkelt filter på rulle som kostar 99kr och det kommer räcka säkert 5-6 år. Filtret har jag tejpat på insugsröret innan jag trär på slangen.

Skillnaden för mig är att kompressorn inte behöver gå lika ofta och att rummet håller sig svalt mycket längre tack vare att det inte blir något undertryck längre och att den redan nedkylda luften inte blåses ut igen.

Så ska jag sammanfatta så är driften tystare, svalare, och billigare samt att kompressorn slipper gå lika ofta som då sliter mindre. Så om något så kommer livslängden bli längre än med i originalutförande.

Alla som gör samma modd kommer få samma resultat.

En välkommen bonus är att om jag har öppet mot anslutande rum så orkar båda enheterna även kyla dom rummen. Det betyder för mig att både hall och kök även dom håller sig kylda av den mindre ACn. Den större ACn kyler ett sovrum extra samt att vardagsrummet håller sig lite svalare också. Detta kunde inte enslangslösningen fixa. Undertrycket som skapades när två maskiner gick var helt sjukt stort också. Effektiviteten var sjukt dålig då och varma dagar var dom tvungen att gå hela tiden för att kunna hålla rummen svala. Så fort man stängde av så blev det varmt. Det slipper jag nu.

Flyttade ned vårat åbäke till sovrummet förut och silvertejpade ihop en liten fulmodd. Tänkte skaffa lite andra saker och göra det mer ordentligt sedan. Om det finns några slangadaptrar någonstans här i stan eller om man måste beställa hem det.

Grabben som är två sprang runt och ropade KALLT!! KALLT!! . Så han var väl nöjd med det iallafall. Slocknade ganska fort i sin säng även med maskinen igång. Fick lägga täcket över honom inatt.

Förstår inte varför det inte säljs några modeller med två slangar någonstans längre?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det finns ju splitenheter för husvagn. En sån borde du titta på så slipper du oljudet.
https://www.amazon.se/EUROM-AC2401-Luftkonditionering-Husvagn...

Tackar! Köpte en sån, funkar utmärkt! Skönt att slippa slangar och grejer.

Hade nog tur med priset med. Köpte för 4800, kostar 7300 nu på Amazon och runt 9000 hos svenska återfösäljare.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bli smått tokig efter att ha grejat hela dagen idag med att försöka få min nya ac (Electrolux Chillflex Pro exp34u338hw) att fungera som man önskar.

Körde först enslangslösning med fönsterkitt för 1000kr. Fick ihop det helt ok. Problemet är att efter en stund märkte jag att undertrycket gjorde att äcklig lukt sögs in i både badrummet och i köket via ventilen där. Värst var det i badrummet (otätt mot avlopp?? :s) Är en nyrenoverad lgh i hyreshus.

Fick vädra i 2 timmar och tycker inte doften försvann helt ens då.

Så jag drog till Biltema, köpte extra 150mm ventilationsslang & skiva att täcka för fönstret.
Sågade till skivan så passar i vädringsfönster. Borrade två hål (150mm).

Gjorde så som jag såg någon annan i forumet hade gjort, använde en kartong, skar till och tejpade på nedre insugsventilen. Fick till tätningen bra.

Tyvärr blir det fortfarande förjävligt undertryck i lägenheten, och jag känner hur det blåser mer ur ventilerna (vs om ac’n är av). Så fick stänga av innan mer kloak-lukt dök upp i badrummet.

Kollade manualen, det övre ”gallret” bak på apparaten är ju också insugsventil (varför isolerar inte ni andra även den?). Jag försökte iaf ta en till kartong och skära till för den övre insugsventilen. Jag drog ett ventilationsrör från den övre kartongen till den undre kartongen (där ventilationsröret är kopplat som går ut genom fönstret, så jag tänkte den får suga luft därifrån).

Det hjälpte undertrycket lite, men inte helt (så problemet kvarstår tyvärr - kan inte leva med kloakdoften och den andra mysko doften som kommer in från köksventilen). Ett nytt problem nu var att apparaten bara vill köra 5 minuter, sen vill den vila 5 minuter innan den kör 5 min till (etc etc). Den verkar inte få tillräckligt med luft in nu?

Jag gick ut och kände framför insugsslangen och utblåsslangen. Utblåsslangen blåser på rejält. Men jag känner inte att det kommer motsvarande mycket luft till insugsslangen.

Mina tankar:
- Jag måste försöka täta med ännu mer tejp, för att få bort undertrycket helt.
- Jag behöver borra ett till hål i skivan och göra 2 separata insug till varje kartong/insugsventil.

Har någon någon bra idé?

Ingen annan som bor i lägenhet som fått samma äckliga luft insugen i hela lägenheten från ventiler & badrum?

Tacksam för era idéer! Känns som en stor bummer när man äntligen slog till o köpte AC

Edit: Kanske bra info: jag körde på ”low” fläkt-läget nu på kvällen när jag testade med kartongerna. Kan det hjälpa kanske att köra högre fläktstyrka för att inte få ac’n att stanna? (får testa imorrn)

Otydlig syftning
Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Jag har moddat två enheter, en mindre och en större. Det låter inte mer varken inomhus eller utomhus. Det kommer det inte göra någon gång, så där har du fel i ditt påstående att det skulle låta mer. Det som låter är utblåset och med tanke på att effektiviteten ökar så behöver ACn inte jobba lika hårt = Den kommer låta mindre. Utblåsfläkten kan jobba med längre hasighet = mindre ljud.

På insugsdelen så sitter det ett filter som jag slänger i slutet av säsongen. Det är ett enkelt filter på rulle som kostar 99kr och det kommer räcka säkert 5-6 år. Filtret har jag tejpat på insugsröret innan jag trär på slangen.

Skillnaden för mig är att kompressorn inte behöver gå lika ofta och att rummet håller sig svalt mycket längre tack vare att det inte blir något undertryck längre och att den redan nedkylda luften inte blåses ut igen.

Så ska jag sammanfatta så är driften tystare, svalare, och billigare samt att kompressorn slipper gå lika ofta som då sliter mindre. Så om något så kommer livslängden bli längre än med i originalutförande.

Alla som gör samma modd kommer få samma resultat.

En välkommen bonus är att om jag har öppet mot anslutande rum så orkar båda enheterna även kyla dom rummen. Det betyder för mig att både hall och kök även dom håller sig kylda av den mindre ACn. Den större ACn kyler ett sovrum extra samt att vardagsrummet håller sig lite svalare också. Detta kunde inte enslangslösningen fixa. Undertrycket som skapades när två maskiner gick var helt sjukt stort också. Effektiviteten var sjukt dålig då och varma dagar var dom tvungen att gå hela tiden för att kunna hålla rummen svala. Så fort man stängde av så blev det varmt. Det slipper jag nu.

Jaså både min granne och jag själv tycker samma att det blir mer ljud. Sen för skoj skull testade jag ju med min dB mätare. jo det ökar visst. Så nej jag har inte fel.
Sen en gång till. Jag behöver inte gå ner mer i temp. Jag är inte ute efter det. Bra som det är. Sen vill jag bara ha det kallt i sovrummet där jag har min dator.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Skrivet av scaleo86:

Jag håller på att bli smått tokig efter att ha grejat hela dagen idag med att försöka få min nya ac (Electrolux Chillflex Pro exp34u338hw) att fungera som man önskar.

Körde först enslangslösning med fönsterkitt för 1000kr. Fick ihop det helt ok. Problemet är att efter en stund märkte jag att undertrycket gjorde att äcklig lukt sögs in i både badrummet och i köket via ventilen där. Värst var det i badrummet (otätt mot avlopp?? :s) Är en nyrenoverad lgh i hyreshus.

Fick vädra i 2 timmar och tycker inte doften försvann helt ens då.

Så jag drog till Biltema, köpte extra 150mm ventilationsslang & skiva att täcka för fönstret.
Sågade till skivan så passar i vädringsfönster. Borrade två hål (150mm).

Gjorde så som jag såg någon annan i forumet hade gjort, använde en kartong, skar till och tejpade på nedre insugsventilen. Fick till tätningen bra.

Tyvärr blir det fortfarande förjävligt undertryck i lägenheten, och jag känner hur det blåser mer ur ventilerna (vs om ac’n är av). Så fick stänga av innan mer kloak-lukt dök upp i badrummet.

Kollade manualen, det övre ”gallret” bak på apparaten är ju också insugsventil (varför isolerar inte ni andra även den?). Jag försökte iaf ta en till kartong och skära till för den övre insugsventilen. Jag drog ett ventilationsrör från den övre kartongen till den undre kartongen (där ventilationsröret är kopplat som går ut genom fönstret, så jag tänkte den får suga luft därifrån).

Det hjälpte undertrycket lite, men inte helt (så problemet kvarstår tyvärr - kan inte leva med kloakdoften och den andra mysko doften som kommer in från köksventilen). Ett nytt problem nu var att apparaten bara vill köra 5 minuter, sen vill den vila 5 minuter innan den kör 5 min till (etc etc). Den verkar inte få tillräckligt med luft in nu?

Jag gick ut och kände framför insugsslangen och utblåsslangen. Utblåsslangen blåser på rejält. Men jag känner inte att det kommer motsvarande mycket luft till insugsslangen.

Mina tankar:
- Jag måste försöka täta med ännu mer tejp, för att få bort undertrycket helt.
- Jag behöver borra ett till hål i skivan och göra 2 separata insug till varje kartong/insugsventil.

Har någon någon bra idé?

Ingen annan som bor i lägenhet som fått samma äckliga luft insugen i hela lägenheten från ventiler & badrum?

Tacksam för era idéer! Känns som en stor bummer när man äntligen slog till o köpte AC

Edit: Kanske bra info: jag körde på ”low” fläkt-läget nu på kvällen när jag testade med kartongerna. Kan det hjälpa kanske att köra högre fläktstyrka för att inte få ac’n att stanna? (får testa imorrn)

https://i.imgur.com/FQ43fq6.jpg
https://i.imgur.com/mhpXe0c.jpg

Hej
Jag fick hem min exp34u338hw https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4670834 (samma maskin som du) igår, och jag kopplade in den i sovrummet ca 14m2,

monterade ett fönsterkit jag köpt på https://www.partykungen.se/fonsterkit-till-portabel-ac-73226.... i princip lik alla andra. som var väldigt enkelt att montera.

slangen från maskinen då den var oval med skåra i mitten kläms åt perfekt när man har fönstrets kant liggandes emot den, så den sitter som gjuten, och fönstret behöver inte alls ha en alltför stor glipa öppen (på våra fönster är det den minsta låsbara öppningen man kan ha) help perfekt annpassad till det.

då det i boken visade bild på att man ej skall ha skarpa krökningar i slangen till utblåset ställde jag maskinen på ett litet stadigt bord så jag fick upp den ca 45cm, och då vart det mycket bättre rakare slang än att ha den ner till golvet (men klart helt rakt går den ej), fick också skruva om lite bättre/hårdare till plast ringen slangen är fäst på så att det vart lite tätare mot utblåset på maskinen, fast det läcker lite varmluft där ändå men försummbart skulle jag tro

Sovrummet har eftermidagssol på ena fönstret och kvällssol på det andra då det är hörnlägenhet med 2 fönster i rummet, så det brukar vara gott varmt där inne om man glömmer draner rull gardinerna

Gorde en test körning först på eftermiddagen då det var riktigt varm ute
körde maskinen på 19 grader och fläkt speed på automatisk, tog ca 40 minuter att kyla ner till en riktig behaglig temperatur

Sov sedan första natten nu med den på hela natten, körde den först i en timme innan läggdags på 21 och automatisk fläkt, knäppte sedan på valet sleep o lät den gå hela natten.

O lät, det gör den verkligen, med ett konstant brummande när den är igång och motorn / kompressorn får jobba, vaknade ett par gånger av den då det var ovant, men jag lyckades ändå sova någorlunda bra från ljudet (jag är inte jätte lättstörd) frugan verkar ha fixat det också för hon snusar fortfarande i skrivandets stund.

däremot har det varit riktigt behagligt i sovrummet hela natten så jag är ändå ganska nöjd
man får bara vänja sig med ljudet tror jag lite mer.

Någon lukt har jag inte känt alls från denna maskinen, men då jag bott 20 år i södra spanien förut och vet hur doften från A/C ibland kan vara lite unken, så vet jag vad du syftar på, men ingen sådan doft alls har jag känt.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jaså både min granne och jag själv tycker samma att det blir mer ljud. Sen för skoj skull testade jag ju med min dB mätare. jo det ökar visst. Så nej jag har inte fel.
Sen en gång till. Jag behöver inte gå ner mer i temp. Jag är inte ute efter det. Bra som det är. Sen vill jag bara ha det kallt i sovrummet där jag har min dator.

Vänta nu, menar du att du har moddat om den till en tvåslangslösning och sedan har du tillsammans med din granne och en dB-mätare kommit fram till att det blev mer högljutt utanför lägenheten?

Jag tror inte för en sekund att det stämmer! Du har ju tidigare i tråden skrivit att du har funderat på en tvåslangsmodd, men inte tyckt det behövdes. Men nu har du alltså redan provat och konstaterat att det är sämre??

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Han syftar på det vi diskuterade för två år sedan i tråden – att man vid undertryck stör ventilationen och drar in luft från köksventilationen eller frånluften, möjligtvis också att vattenlåset inte fungerar bra så att luft dras in via avloppet också. Så diskussionen kring tvåslangs kom igång i tråden för ett par år sedan!

@scaleo86: Den övre delen är den kalla delen rent generellt. De brukar så gott som alltid vara uppdelade i två kammare där den nedre har kondensorn och kompressorn, slangen är utblåset och gallret bredvid slangen är tilluften, den övre kammaren är evaporatorn där den tar in luft baktill för att kyla ner och skjuta ut framtill/upptill. Den övre tilluften bidrar alltså inte till undertryck. Precis som de brukar rekommendera när du lagar mat, har du öppnat ett fönster samtidigt?

Det är alltså detta du vill göra –

Permalänk

Jag kastar mig in i tråden efter konkreta tips på maskin. Vilken ska man köpa? Behöver man modda som jag ser att många gjort?
Jag tänker runt 5000kr kan det ju vara värt, sov så jävla dåligt inatt.. 😅

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Jag håller på att bli smått tokig efter att ha grejat hela dagen idag med att försöka få min nya ac (Electrolux Chillflex Pro exp34u338hw) att fungera som man önskar.

Körde först enslangslösning med fönsterkitt för 1000kr. Fick ihop det helt ok. Problemet är att efter en stund märkte jag att undertrycket gjorde att äcklig lukt sögs in i både badrummet och i köket via ventilen där. Värst var det i badrummet (otätt mot avlopp?? :s) Är en nyrenoverad lgh i hyreshus.

Fick vädra i 2 timmar och tycker inte doften försvann helt ens då.

Så jag drog till Biltema, köpte extra 150mm ventilationsslang & skiva att täcka för fönstret.
Sågade till skivan så passar i vädringsfönster. Borrade två hål (150mm).

Gjorde så som jag såg någon annan i forumet hade gjort, använde en kartong, skar till och tejpade på nedre insugsventilen. Fick till tätningen bra.

Tyvärr blir det fortfarande förjävligt undertryck i lägenheten, och jag känner hur det blåser mer ur ventilerna (vs om ac’n är av). Så fick stänga av innan mer kloak-lukt dök upp i badrummet.

Kollade manualen, det övre ”gallret” bak på apparaten är ju också insugsventil (varför isolerar inte ni andra även den?). Jag försökte iaf ta en till kartong och skära till för den övre insugsventilen. Jag drog ett ventilationsrör från den övre kartongen till den undre kartongen (där ventilationsröret är kopplat som går ut genom fönstret, så jag tänkte den får suga luft därifrån).

Det hjälpte undertrycket lite, men inte helt (så problemet kvarstår tyvärr - kan inte leva med kloakdoften och den andra mysko doften som kommer in från köksventilen). Ett nytt problem nu var att apparaten bara vill köra 5 minuter, sen vill den vila 5 minuter innan den kör 5 min till (etc etc). Den verkar inte få tillräckligt med luft in nu?

Jag gick ut och kände framför insugsslangen och utblåsslangen. Utblåsslangen blåser på rejält. Men jag känner inte att det kommer motsvarande mycket luft till insugsslangen.

Mina tankar:
- Jag måste försöka täta med ännu mer tejp, för att få bort undertrycket helt.
- Jag behöver borra ett till hål i skivan och göra 2 separata insug till varje kartong/insugsventil.

Har någon någon bra idé?

Ingen annan som bor i lägenhet som fått samma äckliga luft insugen i hela lägenheten från ventiler & badrum?

Tacksam för era idéer! Känns som en stor bummer när man äntligen slog till o köpte AC

Edit: Kanske bra info: jag körde på ”low” fläkt-läget nu på kvällen när jag testade med kartongerna. Kan det hjälpa kanske att köra högre fläktstyrka för att inte få ac’n att stanna? (får testa imorrn)

https://i.imgur.com/FQ43fq6.jpg
https://i.imgur.com/mhpXe0c.jpg

Jag bor i lägenhet och har haft en EXP34U338CW i två år, inne på tredje. Har kraftigt undertryck i min lägenhet, känns när man stänger ytterdörren eller sovrumsdörran som är rummet där den står. Har dock aldrig haft några problem med äcklig luft som luktat illa i lägenheten.

Har skrivit ut lösning för att bygga om till tvåslangslösning med min 3D-printer men kommer nog inte hinna fixa till min ombyggnad av mitt fönsterkit jag byggt själv i trä förrän nästa vecka och testa det hela.

https://ibb.co/Q61P3xK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vänta nu, menar du att du har moddat om den till en tvåslangslösning och sedan har du tillsammans med din granne och en dB-mätare kommit fram till att det blev mer högljutt utanför lägenheten?

Jag tror inte för en sekund att det stämmer! Du har ju tidigare i tråden skrivit att du har funderat på en tvåslangsmodd, men inte tyckt det behövdes. Men nu har du alltså redan provat och konstaterat att det är sämre??

Jag känner lika som du. Jag tänkte direkt på skitsnackare när jag började läsa genom inläggen. Det finns ingen logik i påståendena heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Installerade mitt fönsterkit igår, fick direkt känna av skumma lukter från köksventilen och badrummet. Får se om det hjälper att stänga dörren till badrummet och slå av spisventilen idag. Annars får jag skaffa något jag slänger över avloppsbrunnen när det är dags att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Blacksheep: Han syftar på det vi diskuterade för två år sedan i tråden – att man vid undertryck stör ventilationen och drar in luft från köksventilationen eller frånluften, möjligtvis också att vattenlåset inte fungerar bra så att luft dras in via avloppet också. Så diskussionen kring tvåslangs kom igång i tråden för ett par år sedan!

@scaleo86: Den övre delen är den kalla delen rent generellt. De brukar så gott som alltid vara uppdelade i två kammare där den nedre har kondensorn och kompressorn, slangen är utblåset och gallret bredvid slangen är tilluften, den övre kammaren är evaporatorn där den tar in luft baktill för att kyla ner och skjuta ut framtill/upptill. Den övre tilluften bidrar alltså inte till undertryck. Precis som de brukar rekommendera när du lagar mat, har du öppnat ett fönster samtidigt?

Det är alltså detta du vill göra –

https://cdn.thingiverse.com/assets/8f/a1/6e/21/70/featured_preview_IMG_4883.jpg

Du har inte lust att dela .stl-filen? Skulle vilja göra samma sak själv nämligen

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Blacksheep: Han syftar på det vi diskuterade för två år sedan i tråden – att man vid undertryck stör ventilationen och drar in luft från köksventilationen eller frånluften, möjligtvis också att vattenlåset inte fungerar bra så att luft dras in via avloppet också. Så diskussionen kring tvåslangs kom igång i tråden för ett par år sedan!

@scaleo86: Den övre delen är den kalla delen rent generellt. De brukar så gott som alltid vara uppdelade i två kammare där den nedre har kondensorn och kompressorn, slangen är utblåset och gallret bredvid slangen är tilluften, den övre kammaren är evaporatorn där den tar in luft baktill för att kyla ner och skjuta ut framtill/upptill. Den övre tilluften bidrar alltså inte till undertryck. Precis som de brukar rekommendera när du lagar mat, har du öppnat ett fönster samtidigt?

Det är alltså detta du vill göra –

https://cdn.thingiverse.com/assets/8f/a1/6e/21/70/featured_preview_IMG_4883.jpg

Precis sådär skulle man vilja att det såg ut istället. Synd att det inte finns eftermarknadskit att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Jag bor i lägenhet och har haft en EXP34U338CW i två år, inne på tredje. Har kraftigt undertryck i min lägenhet, känns när man stänger ytterdörren eller sovrumsdörran som är rummet där den står. Har dock aldrig haft några problem med äcklig luft som luktat illa i lägenheten.

Har skrivit ut lösning för att bygga om till tvåslangslösning med min 3D-printer men kommer nog inte hinna fixa till min ombyggnad av mitt fönsterkit jag byggt själv i trä förrän nästa vecka och testa det hela.

https://ibb.co/Q61P3xK

Så konstigt att jag fick så stora problem. Glad att du slapp det förstås!

Kanske har med vattenlås och så att göra. Men när jag testade lukta på luften som kommer ut från köksventilen luktade det inte gott precis. Det är en äldre byggnad detta, så kanske har hyresvärden inte kollat in ventilationen på länge.

Lycka till sen med omvyggnationen till tvåslang!

Skrivet av headphoneninja:

Installerade mitt fönsterkit igår, fick direkt känna av skumma lukter från köksventilen och badrummet. Får se om det hjälper att stänga dörren till badrummet och slå av spisventilen idag. Annars får jag skaffa något jag slänger över avloppsbrunnen när det är dags att kyla.

Håller tummarna för dig, men för mig hjälpte det tyvärr inte att stänga badrumsdörren. Jag kunde känna luftdraget i springorna runt den stänga dörren.

Kanske bör du kolla på en liknande lösning så som Petterk nämnde, att ha ett fönster på glänt nånstans. Så luften kan hämtas från en ”bra källa”. Och funkar inte det kanske du behöver börja titta på en tvåslangslösning också.