Problem vid husköp (byggnadsår)

Permalänk

Problem vid husköp (byggnadsår)

Hej, jag kommer att vara medvetet vag för att inte avslöja helt vem jag är. Jag är också medveten om att jag har agerat dumdristigt, så det behöver inte förtydligas igen tack:)

Jag köpte precis ett relativt nybyggt hus, som utan min vetskap är en ombyggd sommarstuga i stället för en nyproducerad sommarstuga. Huset är i perfekt skick, inte en skråma eller någonting som tyder på åldrande på vare sig fasad eller innandöme. Utöver detta har jag nyhusgaranti på huset ett flertal år till. I objektsbeskrivningen var det angivna byggåret "2010-talet", vilket innebar att jag skulle bli befriad från fastighetsavgift många år till.

I både objektsbeskrivningen och besiktningsprotokollet var det byggår "2010-talet" som gällde, men i kontraktet som jag dumt nog undertecknade (synade det noga men la inte märke till felaktigheten) stod det "byggår 1960-talet - värdeår 1980-talet - ombyggnation/nybyggnation mitten på 2010-talet".

Det var otroligt dumt av mig att skriva under kontraktet utan att dubbelkolla så att alla fakta stämde överens med objektsbeskrivningen, men gjort är gjort.

Nu står man med ett hus med byggår "mitten på 1960-talet", och kan enbart marknadsföra huset som ett hus som (juridiskt sett) byggdes för cirka 60 år sedan vid en eventuell försäljning. Utöver detta är det en fastighetsavgift på omkring mellan 50 och 60 000 som väntar de närmaste åren.

Min fråga till er blir:

1. Har jag någon rätt på min sida att förhandla om kompensation, trots att jag skrivit under kontraktet. Mäklare och säljare har sagt rakt ut att det är byggår "i mitten på 2010-talet" som gäller. Det står angivet byggår "i mitten på 2010-talet" på alla papper förutom kontraktet.

2. Hur ser mina möjligheter ut för att kunna ändra värdeår till "i mitten på 2010-talet", då mäklaren efter köpet sagt att säljaren förmodligen behöll en "liten liten" del av den förra byggnaden vid ombyggnationen (som jag trodde var nybyggnation).

Jag är jätteglad för alla råd och tips, stavfel skyller jag på sömnbrist;)

MVH

Permalänk
Avstängd

Nummer 1, Ja, du kan stämma säljaren. Prata med en advokat, i många fall ingår en viss juridisk rådgivning i hemförsäkringen. Mäklare är i princip ansvarsbefriade så är säljaren du ska ta det med.

Nummer 2, har antagligen med bygglovet att göra, om de fått bygglov för reovering men inte för nybyggnation måste en del av gamla fastigheten behållas. Tror du då har ganska små möjligheter att få det ändrat

Permalänk
Medlem

Fastighetsskatten försvann för ganska många år sedan, numera ”avgift”, max 8349kr/år
https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/fastighet...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Går hus från 1930 här för 10 miljoner och 500 000.
Går hus från 1960 här för 10 miljoner och 500 000.
Går hus från 2020 här för 10 miljoner och 4 miljoner.

Titta på vad du har istället för vad det står. Att det är ombyggt rejält är väl snarare vad folk kommer haka upp sig på som ett problem som skrämmer köpare och kommer ge krav på en sjujäkla genomgång av flera parter snarare än byggårtalen. Hade du salufört det till mig senare som byggt 2010 hade jag varit den som dragit dig till rätten när jag kommit på det. Mycket dumt att försöka undvika den detaljen i hopp om högre värde.

Använd istället det här för att mjölka eventuella pengar om du så orkar. Det är väl just pga. att man lyckats få till en så pass omfattande ombyggnation som det varit billigare för dig och andra genom att bevara pantbrevsvärden samt sluppit avgifter för vatten/avlopp/el och lantmäteriet / kommun?

Edit: Kom på då det är en sommarstuga kanske det är en liten fastighet ej kommunalt ansluten? Beroende på vad du betalat kan väl hursomhelst både du och säljaren vara vinnare. Har du betalat som ett helt nybygge med de flesta avgifterna som skulle betalats i närtid inräknade har nog dock säljaren gjort den stora vinsten tror jag.

Jag hade för en stuga inte brytt mig i vad det står för år utan tittat på vad det är bara. Det enda det genererat hade varit extra noga undersökning, men det kommer du som sagt aldrig undan "regelrätt" och riskfritt oavsett vad som står.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Det är lätt att känna sig dum och att det är ens eget fel i en sån här situation.
Haka inte upp dig på att du skrev under kontraktet med rätt byggår. Du har blivit fullständigt vilseledd och om jag hade hamnat i en likadan situation så hade jag inte tolererat detta.

Jag hade kontaktat söljaren och mäklaren och försök göra en överenskommelse. Är säljaren inte villig att lösa saken så skaffa en advokat.

Permalänk
Medlem

Skattefritt gällde bara i 5 år på 2010-talet.

Hus på 60-talet hade ofta andra fördelar som större tomt och bättre lägen som är positivt.

Det du ska kolla efter är på vilket sätt det är ombyggt, vilka delar av stommen eller el/vvs är gammal och kan vara sliten eller angripen och speciellt om något är inbyggt och omöjligt att inspektera.

I många fall existerar inte något spår av den gamla stugan förutom konstig planlösning, i andra fall kan dåliga lösningar vara dolda - har de som gjorde renovering bott i huset i 10 år så är kanske inte värsta risken rena svindlerier, men de kan ju ha sålt huset av en anledning.

Permalänk

Tack för alla svar. Det har löst sig, då jag snackat med mäklaren.

1. Hela huset och allt som hör därtill är byggt "mitten på 2010"
2. Säljaren sparade en "hörnsten" som inte hör till byggnaden längre för att kunna nyttja rotbidraget vid bygget av det nyckelfärdiga huset.
3. Mäklaren hjälper mig att ändra byggår till "mitten på 2010" när jag väl tillträtt och bjuder på diffen på årets fastighetsavgift. En anmälan ska skickas till skatteverket som i sin tur godkänner det, och det hade gått utmärkt för alla andra hus i grannskapet.
4. Fastighetsavgift är det juh. You are technically correct, vilket jag har hört är den bästa formen av correct;)

Igen, bockar och bugar för alla svar:)