Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Då måste du ju gillat windows 8?
För det var ju lika dant oavsett om man hade en platta eller arbetsdator med 42tums monitor utan pekskärm
Det med dra ner och svepa in.. uppifrån, höger vänster osv.. fungerar jäkligt kasst med vanlig datormus.

Det jag hade gillat som säkert skulle tilltala dig oxå är att ha olika skrivbordsmiljöer efter smak eller hårdvara.. så som linux har... Där ena liknar app systemet andra som macOS och andra lite som win10 och ett som gamla hederliga win 7..

Windows har alltid varit till PC datorer och jag tycker de bör ha det i åtanke när de gör nya OS.. Sedan kan de dela in det i olika skrivbordsmiljöer om det är laptop med touchscreen osv

Just Windows 8 var jag inte ett super stort fan utav, men 8.1 smiskade enligt mig Windows 7 på alla fronter som går att nämna — Allt från användarvänlighet, rapphet och visuella intryck var bättre, speciellt enigheten mellan plattformar. Windows 10 här önskar jag hade gått hela vägen och slopat alla gamla "legacy"-menyer i förmån för full integration av kontrollpanelen o.s.v. från början. Hybrid-formatet där man använder Metro-design blandat med gamla Vista-inslag gör det mer krångligt än användbart många gånger.

För mig handlar det inte bara om skrivbordet i fråga, allt kommer ner till menyerna i slutet av dagen när jag bedömer användarvänligheten till vardags av ett operativsystem.
Klickar jag på Inställningar, System och sedan Lagring — Då vill jag direkt i Metro-gränssnittet ha lika bra kontroll som om jag högerklicka på Windows-ikonen och öppnade diskhanteraren. Detta är ett praktexempel på där nytt möter gammalt dåligt, och något jag hoppas MS fixar inför Windows 11 (alltså slopar samtliga förlegade legacy-menyer som Diskhanteraren, Kontrollpanelen o.s.v i förmån för samlad integration direkt i Metro-gränssnittet).

Dessa önskemål är egentligen oberoende från enlighet över diverse plattformar då det handlar om ett konsekvent tänk av upplevelsen, något Android enligt mig ligger i framkant på just nu. XP/Vista-designen är för mig förlegat och inte bara ser omodernt ut, utan krockar även med Microsofts övriga design-filosofi sedan Windows 8.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är ett praktexempel på där nytt möter gammalt dåligt, och något jag hoppas MS fixar inför Windows 11 (alltså slopar samtliga förlegade legacy-menyer som Diskhanteraren, Kontrollpanelen o.s.v i förmån för samlad integration direkt i Metro-gränssnittet).

Frågan är väl om det verkligen är möjligt (eller snarare rimligt; office lyckades ju få in det mesta i ribbon) att lyckas erbjuda samma mängd information och kontroller och samtidigt använda det luftiga "moderna" gränssnittet? Än så länge har man ju inte vågat doppa tårna särskilt djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske inte ens heter Windows 11.

Det ser ut som att det kommer att heta Windows 11 enligt bilden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Just Windows 8 var jag inte ett super stort fan utav, men 8.1 smiskade enligt mig Windows 7 på alla fronter som går att nämna — Allt från användarvänlighet, rapphet och visuella intryck var bättre, speciellt enigheten mellan plattformar. Windows 10 här önskar jag hade gått hela vägen och slopat alla gamla "legacy"-menyer i förmån för full integration av kontrollpanelen o.s.v. från början. Hybrid-formatet där man använder Metro-design blandat med gamla Vista-inslag gör det mer krångligt än användbart många gånger.

För mig handlar det inte bara om skrivbordet i fråga, allt kommer ner till menyerna i slutet av dagen när jag bedömer användarvänligheten till vardags av ett operativsystem.
Klickar jag på Inställningar, System och sedan Lagring — Då vill jag direkt i Metro-gränssnittet ha lika bra kontroll som om jag högerklicka på Windows-ikonen och öppnade diskhanteraren. Detta är ett praktexempel på där nytt möter gammalt dåligt, och något jag hoppas MS fixar inför Windows 11 (alltså slopar samtliga förlegade legacy-menyer som Diskhanteraren, Kontrollpanelen o.s.v i förmån för samlad integration direkt i Metro-gränssnittet).

Dessa önskemål är egentligen oberoende från enlighet över diverse plattformar då det handlar om ett konsekvent tänk av upplevelsen, något Android enligt mig ligger i framkant på just nu. XP/Vista-designen är för mig förlegat och inte bara ser omodernt ut, utan krockar även med Microsofts övriga design-filosofi sedan Windows 8.

Okej
8.1 kräktes jag över då vana är att vänsterklicka på menyn och helt plötsligt bli tvungen att högerklicka på menyn. Jag vet inte hur många gånger jag svor över att jag klicka fel för att jag satt med linux, 7an och 8.1 och bara 8an var bakvänd. haha

Men då du gillar touch menysystemet.. sitter du med touchscreen eller använder du bara datorn att surfa o spela lite spel typ?

Det du beskriver med långa vägen till diskhanteraren var ju inget i 7an.. där hade man start, sedan aktiverat administarationsverktyg så hade man allt snabbt o smidigt åtkomligt
Samt snabbt start, kontrollpanelen så hade man alla inställningar samlade på ett ställe.

Hur är det i win10, på hur många olika ställen ligger inställningar för nätverk, brandvägg, datorhantering, utseende, bluetooth, ljud, enheter osv.. Om man inte genar till gamla kontrollpanelen?
Det är sju spridda och en i klunga sedan 8an tycker ju jag
Jag testa tian i en timma och customisera installations ison så jag fick bort cortana, store, onedrive blotware osv.. anpassa dator o allt för min användarstil då mina datorer ofta går non-stop i månader utan omstarter. Men allt vart sabbat när den rulla upp till senaste programversionen och tvångsomstarta datorn som den absolut inte får göra under några omständigheter.. så jag gav upp tian direkt.. så 10an fick aldrig en andra chans hos mig.. Användare måste få bestämma över datorn.. inte tvärt om att datorn bestämmer över användaren hihi

Permalänk
Medlem

Så ISOn har läckt globalt sedan ett dygn, en massa människor har testat det inkl. användare här på Swec, vi har 11 sidor diskussion som nästan uteslutande handlar om gränssnittet. Ska vi tolka det som att inget substantiellt har hänt med själva operativsystemet?

Det känns som ifall det skett någon innovation av rang som berör själva OS:et, hur program körs, administreras mm. så hade vi fått veta det vid det här laget. Men inga nyheter är kanske goda nyheter i det här fallet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Snyggt. Trots alla spågummor var det väntat att 11an skulle komma. Och om det blir prenumerations baserat som spågummorna säger skulle det låsa ute hundratals miljoner med användare men det kanske blir ett komplement.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Så ISOn har läckt globalt sedan ett dygn, en massa människor har testat det inkl. användare här på Swec, vi har 11 sidor diskussion som nästan uteslutande handlar om gränssnittet. Ska vi tolka det som att inget substantiellt har hänt med själva operativsystemet?

Det känns som ifall det skett någon innovation av rang som berör själva OS:et, hur program körs, administreras mm. så hade vi fått veta det vid det här laget. Men inga nyheter är kanske goda nyheter i det här fallet.

sammanfattat typ så ja
Det jag sitter o väntar på i tråden är att det ska komma info om hur systemet uppdateras och om det fortfarande är rolling release.

Så ni som sitter på 11an o testar, har ni lust att kika hur det ser ut med win update osv om det är identiskt med 10ans lösning?

Permalänk
Medlem

Vi alla vet att vartannat Windows inte brukar vara något att hänga i julgranen
För övrigt så trodde jag först när jag såg bilderna att det var något av dom här linux distros som finns där ute som har "windows style".

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

Jo. Men om det är en version läckt av MS med mening så kan de ju ha lagt in vad som helst bara för att förvilla pressen eller reta upp internettrollen, eller skoja lite med de som skulle ladda ner och installera en icke-publik version via någon suspekt metod. Jag säger inte att det är troligt men det är ju inte omöjligt. Det finns ju exempel på spelutvecklare som själva "läckt" sina spel på piratebay men i en version som slutar mitt i med ett budskap om att köpa spelet eller så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oegat:

Ska vi tolka det som att inget substantiellt har hänt med själva operativsystemet?

Jag tror att världens tyckare förväntar sig att nyheterna främst är användargränssnittet samt möjligen en förbättrad Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Men om det är en version läckt av MS med mening så kan de ju ha lagt in vad som helst bara för att förvilla pressen eller reta upp internettrollen, eller skoja lite med de som skulle ladda ner och installera en icke-publik version via någon suspekt metod. Jag säger inte att det är troligt men det är ju inte omöjligt. Det finns ju exempel på spelutvecklare som själva "läckt" sina spel på piratebay men i en version som slutar mitt i med ett budskap om att köpa spelet eller så.

Ja men det har väl aldrig någonsin hänt att de har gjort något helt annat bara för att förvilla?
Kan inte tänka mig att MS skulle vara så kreativa, eller att de ens skulle vilja göra det om de var så kreativa.

Det är inte direkt krigshemligheter som berör nationens säkerhet... Det är ett program som de visar mer av nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Vet vi äns hur nära detta är nyaste builden?
Tänker funktionsmässigt nu, inte GUI.

Detta kan ju vara en väldigt tidig build med i stort sett endast GUI förändringar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Vet vi äns hur nära detta är nyaste builden?
Tänker funktionsmässigt nu, inte GUI.

Detta kan ju vara en väldigt tidig build med i stort sett endast GUI förändringar.

Vad förväntar vi oss egentligen? Nog för att de kallade detta för det största som har hänt Windows på ett decennium, men det säger ju inte så mycket. När gjorde de senast större ändringar av funktion?
Windows är trots allt en väldigt trög koloss där bakåtkompatibilitet är högsta prioritet. Stora ändringar borde kräva omfattande testning och det är ju besvärligt om det samtidigt skall gå fort och hållas hemligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosplay:

Ja men det har väl aldrig någonsin hänt att de har gjort något helt annat bara för att förvilla?
Kan inte tänka mig att MS skulle vara så kreativa, eller att de ens skulle vilja göra det om de var så kreativa.

Det är inte direkt krigshemligheter som berör nationens säkerhet... Det är ett program som de visar mer av nästa vecka.

Nej som sagt, inte så troligt. Men att ändra texten till Windows 11 från något annat, kanske Windows 10.1 eller Windows 360 eller Windows Series X (Pro) respektive Windows Series S (Home) behöver inte vara så komplicerat. MS försöker ju ha lite humor nuförtiden, som exempelvis med Xbox-kylskåpet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon309108:

Men då du gillar touch menysystemet.. sitter du med touchscreen eller använder du bara datorn att surfa o spela lite spel typ?

Sitter inte i med touch-panel på en Windows-maskin i dagsläget, men har gjort förut! Haft två stycken 2-in-1 datorer som både hade touch

Det jag gör för merparten är spelrelaterat på ett vis eller annat, i alla fall sett till tyngre saker rent hårdvarumässigt.
Antingen är det spelandet i sig, streaming eller hosta spel-servrar (som jag har en dedikerad server-maskin för).

Men gör faktiskt en hel del annat på datorn också. Studerar på heltid så blir en del skrivande, varpå god integration med Office 365 är ett "måste" (OneDrive, Word, Excell o.s.v.). Redigerar även videos från drönaren i Premiere, samt foton för privat bruk eller publicering i Lightroom/Photoshop. Slutklämmen är väl att jag skissar när impulsen slår till, varpå jag använder en Wacom-platta för det i dagsläget.

Summan av kardemumman är väl att jag uppskattar väl integrerad touch-kompabilitet direkt i OS'et för det jag sysslar med på fritiden. Det är otroligt skönt att aldrig behöva lägga ner Stylus-pennan, utan att kunna surfa runt med den eller pilla på något i Windows under en session av redigering eller 'målande'

Skrivet av anon309108:

Samt snabbt start, kontrollpanelen så hade man alla inställningar samlade på ett ställe.

Det är detta jag önskar dom flyttade över helt till Inställningar i Windows 11. Kontrollpanelen är enligt mig förlegad både till utseendet och funktionalitet — Man kan likväl flytta alla dessa saker rätt in i Metro-menyn för att slippa dela funktioner mellan två helt olika navigationsmetoder. För "riktiga power-users" finns redan PowerShell och CMD, som egentligen är snabbare än något GUI förutsatt att man kan kommandon'a som krävs, för att inte tala om mer kraftfullt också.

Skrivet av anon309108:

Hur är det i win10, på hur många olika ställen ligger inställningar för nätverk, brandvägg, datorhantering, utseende, bluetooth, ljud, enheter osv.. Om man inte genar till gamla kontrollpanelen?
Samt snabbt start, kontrollpanelen så hade man alla inställningar samlade på ett ställe.

Du kan göra nästan allt genom Metro-menyn idag i Windows 10 som du kan genom kontrollpanelen. Finns vissa "power-features" som saknas, men inte som gemene man pysslar med generellt. Att pilla på saker som Windows Defender, ljusinställningar och nätverksinställningar går minst lika snabbt i Windows 10, förmodligen snabbare kontra W7. Vilket igen bara stärker punkten jag argumenterar för att flytta "PowerUser"-sakerna och slopa legacy-"skräpet".

Skrivet av anon309108:

Jag testa tian i en timma och customisera installations ison så jag fick bort cortana, store, onedrive blotware osv.. anpassa dator o allt för min användarstil då mina datorer ofta går non-stop i månader utan omstarter. Men allt vart sabbat när den rulla upp till senaste programversionen och tvångsomstarta datorn som den absolut inte får göra under några omständigheter.. så jag gav upp tian direkt.. så 10an fick aldrig en andra chans hos mig.. Användare måste få bestämma över datorn.. inte tvärt om att datorn bestämmer över användaren hihi

Detta är ju en subjektiv sak;
Men jag anser att påtvingade uppdateringar och omstarter är en positiv sak, speciellt när det kommer till säkerhetsuppdateringar eller de större uppdateringarna som har kommit var 6.e månad för Windows 10. A-Ö när jag jobbat med support-ärenden har varit "Har du startat om enheten?" eller "Har du laddat ner senaste uppdateringen?", och det har i åtminstone 3 av 5 gånger löst problemet där och då för klienten i fråga

Vill man slippa dessa "funktioner" kan man alltid vända sig till Enterprise-utgåvorna som tillåter en att pausa eller totalt blockera ut uppdateringarna. Men för Home eller t.o.m. Pro-versionerna av Windows kan folk gott stänga av/starta om datorn emellertid och uppdatera skiten bara, sparar mig personligen huvudvärk då jag utöver ha jobbat med saken får leka personlig Tech-support åt familj o vänner

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Sitter inte i med touch-panel på en Windows-maskin i dagsläget, men har gjort förut! Haft två stycken 2-in-1 datorer som både hade touch

Det jag gör för merparten är spelrelaterat på ett vis eller annat, i alla fall sett till tyngre saker rent hårdvarumässigt.
Antingen är det spelandet i sig, streaming eller hosta spel-servrar (som jag har en dedikerad server-maskin för).

Men gör faktiskt en hel del annat på datorn också. Studerar på heltid så blir en del skrivande, varpå god integration med Office 365 är ett "måste" (OneDrive, Word, Excell o.s.v.). Redigerar även videos från drönaren i Premiere, samt foton för privat bruk eller publicering i Lightroom/Photoshop. Slutklämmen är väl att jag skissar när impulsen slår till, varpå jag använder en Wacom-platta för det i dagsläget.

Summan av kardemumman är väl att jag uppskattar väl integrerad touch-kompabilitet direkt i OS'et för det jag sysslar med på fritiden. Det är otroligt skönt att aldrig behöva lägga ner Stylus-pennan, utan att kunna surfa runt med den eller pilla på något i Windows under en session av redigering eller 'målande'
Det är detta jag önskar dom flyttade över helt till Inställningar i Windows 11. Kontrollpanelen är enligt mig förlegad både till utseendet och funktionalitet — Man kan likväl flytta alla dessa saker rätt in i Metro-menyn för att slippa dela funktioner mellan två helt olika navigationsmetoder. För "riktiga power-users" finns redan PowerShell och CMD, som egentligen är snabbare än något GUI förutsatt att man kan kommandon'a som krävs, för att inte tala om mer kraftfullt också.
Du kan göra nästan allt genom Metro-menyn idag i Windows 10 som du kan genom kontrollpanelen. Finns vissa "power-features" som saknas, men inte som gemene man pysslar med generellt. Att pilla på saker som Windows Defender, ljusinställningar och nätverksinställningar går minst lika snabbt i Windows 10, förmodligen snabbare kontra W7. Vilket igen bara stärker punkten jag argumenterar för att flytta "PowerUser"-sakerna och slopa legacy-"skräpet".
Detta är ju en subjektiv sak;
Men jag anser att påtvingade uppdateringar och omstarter är en positiv sak, speciellt när det kommer till säkerhetsuppdateringar eller de större uppdateringarna som har kommit var 6.e månad för Windows 10. A-Ö när jag jobbat med support-ärenden har varit "Har du startat om enheten?" eller "Har du laddat ner senaste uppdateringen?", och det har i åtminstone 3 av 5 gånger löst problemet där och då för klienten i fråga

Vill man slippa dessa "funktioner" kan man alltid vända sig till Enterprise-utgåvorna som tillåter en att pausa eller totalt blockera ut uppdateringarna. Men för Home eller t.o.m. Pro-versionerna av Windows kan folk gott stänga av/starta om datorn emellertid och uppdatera skiten bara, sparar mig personligen huvudvärk då jag utöver ha jobbat med saken får leka personlig Tech-support åt familj o vänner

Yes. Behöver man kontinuerlig drift så bör man köra någon servervariant, och inte ens då kommer man undan enstaka omstarter, dock inte så ofta och man får ju förvarningar långt i förväg.

Permalänk
Medlem

Står en del angående Windows 11 på Windows Central. Enligt den sidan så kan man eventuellt byta mellan gamla och nya startmenyn.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hoppas inte den bilden är så den ska se ut. Extremt mycket "color banding" på den alltså.

EDIT: Gjorde en snabb fix då jag blev lite sur på hur dålig första bilden va, fast la till lite skräp på bilden så de inte använder den jag gjorde om.
Tycker de borde ta tag i 2000 talet och låta 10-bitars vara standard formatet, samt göra så *.ico stödjer 1024x1024

Såg ut som att gamla explorer program (icke-UWP) körs som sandbox och emulerat på bilden, så blir nog svårt med Open Shell. Vilket vore synd för jag använder det just för att jag inte står ut med standard startmenyn.

Ser ingen banding minimal i på min iPad och iPhone. Din omgjorda ser helt söderkomprimwrad ut.

Permalänk
Medlem

Snälla skippa DLL-skiten och gör något typ som .app formatet på macOS

Dubbla kontrollpaneler , gör en istället.

Skippa c: d: och allt detta som seriöst och låt istället enheten bli typ backup-disk1

Skippa allt jäkla varningar, omstart och annat skit som standard.

Gör ett vettigt uppdateringcenter med öppet av där alla drivrutiner osv kan uppdateras enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Här någonstans sker avhoppet till Linux

Skulle jag också gjort om det inte tog sådan tid att lära sig hur man ska få till det som man vill ha det. Manjaro verkar ju skitkul, men tiden att lära nytt gubbs, tiden. Fast nu har Windows 10 ändrat så mycket att man får lära om varje gång det kommer en uppdatering. Min favorit att handskas med var Windows 7.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Sitter inte i med touch-panel på en Windows-maskin i dagsläget, men har gjort förut! Haft två stycken 2-in-1 datorer som både hade touch

Det jag gör för merparten är spelrelaterat på ett vis eller annat, i alla fall sett till tyngre saker rent hårdvarumässigt.
Antingen är det spelandet i sig, streaming eller hosta spel-servrar (som jag har en dedikerad server-maskin för).

Men gör faktiskt en hel del annat på datorn också. Studerar på heltid så blir en del skrivande, varpå god integration med Office 365 är ett "måste" (OneDrive, Word, Excell o.s.v.). Redigerar även videos från drönaren i Premiere, samt foton för privat bruk eller publicering i Lightroom/Photoshop. Slutklämmen är väl att jag skissar när impulsen slår till, varpå jag använder en Wacom-platta för det i dagsläget.

Summan av kardemumman är väl att jag uppskattar väl integrerad touch-kompabilitet direkt i OS'et för det jag sysslar med på fritiden. Det är otroligt skönt att aldrig behöva lägga ner Stylus-pennan, utan att kunna surfa runt med den eller pilla på något i Windows under en session av redigering eller 'målande'

Det förklarar ju varför du föredrar det gränssnittet då det ökar ditt arbetsflöde

Skrivet av Yatagarasu:

Det är detta jag önskar dom flyttade över helt till Inställningar i Windows 11. Kontrollpanelen är enligt mig förlegad både till utseendet och funktionalitet — Man kan likväl flytta alla dessa saker rätt in i Metro-menyn för att slippa dela funktioner mellan två helt olika navigationsmetoder. För "riktiga power-users" finns redan PowerShell och CMD, som egentligen är snabbare än något GUI förutsatt att man kan kommandon'a som krävs, för att inte tala om mer kraftfullt också.

Men det hade de ju i 7an under start och administrattöstverktyg och den kunde man redigera så man fick mer eller mindre.
Bara för att man är en poweruser så betyder det inte att man gillar o hacka kod

Skrivet av Yatagarasu:

Du kan göra nästan allt genom Metro-menyn idag i Windows 10 som du kan genom kontrollpanelen. Finns vissa "power-features" som saknas, men inte som gemene man pysslar med generellt. Att pilla på saker som Windows Defender, ljusinställningar och nätverksinställningar går minst lika snabbt i Windows 10, förmodligen snabbare kontra W7. Vilket igen bara stärker punkten jag argumenterar för att flytta "PowerUser"-sakerna och slopa legacy-"skräpet".

Fördelen windows haft ganska länge är just bakåtkompatibiliteten, så man kan använda gammal hårdvara länge.. Det är windows bättre på än Linux faktiskt.

Skrivet av Yatagarasu:

Detta är ju en subjektiv sak;
Men jag anser att påtvingade uppdateringar och omstarter är en positiv sak, speciellt när det kommer till säkerhetsuppdateringar eller de större uppdateringarna som har kommit var 6.e månad för Windows 10. A-Ö när jag jobbat med support-ärenden har varit "Har du startat om enheten?" eller "Har du laddat ner senaste uppdateringen?", och det har i åtminstone 3 av 5 gånger löst problemet där och då för klienten i fråga

Vill man slippa dessa "funktioner" kan man alltid vända sig till Enterprise-utgåvorna som tillåter en att pausa eller totalt blockera ut uppdateringarna. Men för Home eller t.o.m. Pro-versionerna av Windows kan folk gott stänga av/starta om datorn emellertid och uppdatera skiten bara, sparar mig personligen huvudvärk då jag utöver ha jobbat med saken får leka personlig Tech-support åt familj o vänner

Ja för er som stänger av datorn varje kväll ja.
Det finns mängder av folk som fått förlorade arbeten och data för dessa påtvingade omstarter, eller att datorerna hamnat i boot-loop eller inte går att starta. Programvaror som varit installerade som försvunnit efter upprullningar.
För min del skulle jag hellre köra ett opachat windowssystem än att komma tillbaka till datorn och allt som var uppe på skärmen är borta.

Ja säkerhetsuppdateringar ska göras med jämna intervaller, ja...
programuppdateringar och massa onödigt.... Nej det behövs inte om man anser att systemet fungerar felfritt. Detta ska vara 100% användarens val att kunna välja bort

Jag kikade på enterprise när win10 kom.. men priset mellan en pro och enterprise är inte försvarbart... Det var därför jag skrev om en home/pro-iso så den mer eller mindre blev som en enterprise version.. dock kunde jag inte lösa winupdate så jag kunde få den att bara köra manuella uppdateringar och för övrigt vara avstängd

Till min familj har jag lagt in Linux så jag kan supporta dem och göra uppdateringar när jag har tid.. så jag slipper irritation för att de råkar ut för att datorerna inte startar osv och jag inte har tid att hjälpa dem på några dagar.
Folk blir riktigt sura när de varit utan dator en vecka. hahahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Snälla skippa DLL-skiten och gör något typ som .app formatet på macOS

Dubbla kontrollpaneler , gör en istället.

Skippa c: d: och allt detta som seriöst och låt istället enheten bli typ backup-disk1

Skippa allt jäkla varningar, omstart och annat skit som standard.

Gör ett vettigt uppdateringcenter med öppet av där alla drivrutiner osv kan uppdateras enkelt.

Håller med dig i allt, men kör macOS och GNU/Linux tills Microsoft för tummen loss (lär dock inte hända).

Tror inte många här inne förstår hur .app-formatet i macOS fungerar, då man oftast får höra hur inlåst macOS är. Ett enkelt högerklick på ikonen och vips, så kommer man åt alla resurser. ResHack i Windows kan slänga sig i väggen!

Samma personer ominstallerar Windows efter att de tappat kontrollen över WindowsApps-katalogen

Undra vilket OS som är mest begränsat egentligen?

Permalänk
Medlem

Av de bilder jag har sett så verkar det vara rätt snyggt. Sen om det lever upp till mina förväntningar är frågan.
Det som jag kräver mest är fullständig bakåtkompatibilitet ner till åtminstone Vista och framåt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det förklarar ju varför du föredrar det gränssnittet då det ökar ditt arbetsflöde

Men det hade de ju i 7an under start och administrattöstverktyg och den kunde man redigera så man fick mer eller mindre.
Bara för att man är en poweruser så betyder det inte att man gillar o hacka kod

Fördelen windows haft ganska länge är just bakåtkompatibiliteten, så man kan använda gammal hårdvara länge.. Det är windows bättre på än Linux faktiskt.

Ja för er som stänger av datorn varje kväll ja.
Det finns mängder av folk som fått förlorade arbeten och data för dessa påtvingade omstarter, eller att datorerna hamnat i boot-loop eller inte går att starta. Programvaror som varit installerade som försvunnit efter upprullningar.
För min del skulle jag hellre köra ett opachat windowssystem än att komma tillbaka till datorn och allt som var uppe på skärmen är borta.

Ja säkerhetsuppdateringar ska göras med jämna intervaller, ja...
programuppdateringar och massa onödigt.... Nej det behövs inte om man anser att systemet fungerar felfritt. Detta ska vara 100% användarens val att kunna välja bort

Jag kikade på enterprise när win10 kom.. men priset mellan en pro och enterprise är inte försvarbart... Det var därför jag skrev om en home/pro-iso så den mer eller mindre blev som en enterprise version.. dock kunde jag inte lösa winupdate så jag kunde få den att bara köra manuella uppdateringar och för övrigt vara avstängd

Till min familj har jag lagt in Linux så jag kan supporta dem och göra uppdateringar när jag har tid.. så jag slipper irritation för att de råkar ut för att datorerna inte startar osv och jag inte har tid att hjälpa dem på några dagar.
Folk blir riktigt sura när de varit utan dator en vecka. hahahahaha

Hade jag nog aldrig klarat själv. Är ingen mobilfreak. Var utan en dator en vecka har nog många inga problem med då de mest använder mobilen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Ser ingen banding minimal i på min iPad och iPhone. Din omgjorda ser helt söderkomprimwrad ut.

Då är det fel på det du använder (apple), eller så blandar du ihop bilderna.

Windows originalbild ser för jävlig ut.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Alltså är det bara design förändring så är det här helt ointressant. Windows behöver förbättras radikalt på lågnivå. Dem kan börja med att skrota den underlägsna NT kärnan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Hade jag nog aldrig klarat själv. Är ingen mobilfreak. Var utan en dator en vecka har nog många inga problem med då de mest använder mobilen.

Det beror lite på vilken generation ... de födda efter 00 tar ju nästan självmord om de är utan mobilen i 24timmar
Äldre föredrar oftast tangentbord, stor skärm osv när de ska göra räkningar, kolla på playkanaler osv osv..

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Jag gillar att man har ikonerna i mitten av skärmen. Trevligt med rundade hörn också

Jag kommer nog att uppgradera ganska omgående efter att det släpps.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Ja det hade varit en intressant lösning!
Sjukt irriterande på jobbdatorerna då man låst så inte aktivitetsfältet kan flyttas till vänsterkanten. Då ser man grejorna bra och får ut full höjd på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det förklarar ju varför du föredrar det gränssnittet då det ökar ditt arbetsflöde

Men det hade de ju i 7an under start och administrattöstverktyg och den kunde man redigera så man fick mer eller mindre.
Bara för att man är en poweruser så betyder det inte att man gillar o hacka kod

Fördelen windows haft ganska länge är just bakåtkompatibiliteten, så man kan använda gammal hårdvara länge.. Det är windows bättre på än Linux faktiskt.

Ja för er som stänger av datorn varje kväll ja.
Det finns mängder av folk som fått förlorade arbeten och data för dessa påtvingade omstarter, eller att datorerna hamnat i boot-loop eller inte går att starta. Programvaror som varit installerade som försvunnit efter upprullningar.
För min del skulle jag hellre köra ett opachat windowssystem än att komma tillbaka till datorn och allt som var uppe på skärmen är borta.

Ja säkerhetsuppdateringar ska göras med jämna intervaller, ja...
programuppdateringar och massa onödigt.... Nej det behövs inte om man anser att systemet fungerar felfritt. Detta ska vara 100% användarens val att kunna välja bort

Jag kikade på enterprise när win10 kom.. men priset mellan en pro och enterprise är inte försvarbart... Det var därför jag skrev om en home/pro-iso så den mer eller mindre blev som en enterprise version.. dock kunde jag inte lösa winupdate så jag kunde få den att bara köra manuella uppdateringar och för övrigt vara avstängd

Till min familj har jag lagt in Linux så jag kan supporta dem och göra uppdateringar när jag har tid.. så jag slipper irritation för att de råkar ut för att datorerna inte startar osv och jag inte har tid att hjälpa dem på några dagar.
Folk blir riktigt sura när de varit utan dator en vecka. hahahahaha

De funktionsuppdateringar som kommer är givetvis helt nödvändiga och de fungerar alltid i princip helt felfritt enligt min upplevelse sen finns det givetvis en potentiell risk om man bara är på med uppdateringar och ser till att man installerar dem innan Windows tvingar ut dem automatiskt får man inte det här problemet och dessutom i de senare versionerna har man väldigt bra kontroll över uppdateringar man kan ställa in aktiva timmar samt skjuta upp dem i sju dagar om det skulle finnas behov av det man kan dessutom pausa under avancerade inställningar till ett särskilt datum nya funktionsuppdateringar innehåller ju också säkerhetsfixar och nya säkerhetsfunktioner som man givetvis ska uppdatera till.