Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka nyköpt dator

Tjena! Känns som att jag lever här på köpråd med tanke på alla trådar jag skapar..

Men nu är det så att jag köpte denna datorn i förra veckanhttps://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-legion-t5-26amr5-rtx2060-stationar-dator/p-1111336/

Men idag så tittade jag lite till bara för skojs skull och upptäckte denna https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavilion-gaming-tg01-2420no-stationar-dator/p-1174262/

Min fråga är nu ifall jag ska lämna tillbaka datorn jag köpte och köpa den andra istället? Det känns som att den är mer prisvärd? Med tanke på att det sitter ett 3060 i och en bättre CPU? Sen har den också Dual Channel vilket den andra inte har!

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde göra det, den tusenlappen får du lätt tillbaka dagen du säljer datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Tjena! Känns som att jag lever här på köpråd med tanke på alla trådar jag skapar..

Men nu är det så att jag köpte denna datorn i förra veckanhttps://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-legion-t5-26amr5-rtx2060-stationar-dator/p-1111336/

Men idag så tittade jag lite till bara för skojs skull och upptäckte denna https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavilion-gaming-tg01-2420no-stationar-dator/p-1174262/

Min fråga är nu ifall jag ska lämna tillbaka datorn jag köpte och köpa den andra istället? Det känns som att den är mer prisvärd? Med tanke på att det sitter ett 3060 i och en bättre CPU? Sen har den också Dual Channel vilket den andra inte har!

Vad tycker ni?

Om du köpt och börjat använda datorn för en vecka sen, är det kanske läge att stå för ditt beslut och acceptera konsekvenserna?
(Om den står typ oöppnad i en kartong nånstans skulle jag kunna köpa att man backar ur)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Den nya datorn du tittar på är lite sämre på vissa saker.

Hälften så mycket lagringsutrymme, och så har den 400W PSU.

Sedan antar jag att 5600G är något långsammare än 5600x men snabbare än 3600 så det är ju en fördel, samt att grafikkortet är snabbare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Jag tycker du borde göra det, den tusenlappen får du lätt tillbaka dagen du säljer datorn.

Jag tänker det också! Det enda jag inte tycker om är chassit, avskyr det faktiskt

Har du något chassi som du rekommenderar?

Skrivet av Roger W:

Om du köpt och börjat använda datorn för en vecka sen, är det kanske läge att stå för ditt beslut och acceptera konsekvenserna?
(Om den står typ oöppnad i en kartong nånstans skulle jag kunna köpa att man backar ur)

Kopplade in det i Torsdagskväll och har knappt använt datorn sen dess, bara surfat lite osv. Inget spelande, så det borde nog inte vara någon fara!

Skrivet av CubaCola:

Den nya datorn du tittar på är lite sämre på vissa saker.

Hälften så mycket lagringsutrymme, och så har den 400W PSU.

Sedan antar jag att 5600G är något långsammare än 5600x men snabbare än 3600 så det är ju en fördel, samt att grafikkortet är snabbare.

Har en till SSD som ligger och dammar i en låda här hemma, så den kan jag ta och sätta i! Har även en 650W PSU som också ska ligga och skräpa någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Jag tänker det också! Det enda jag inte tycker om är chassit, avskyr det faktiskt

Har du något chassi som du rekommenderar?

Kopplade in det i Torsdagskväll och har knappt använt datorn sen dess, bara surfat lite osv. Inget spelande, så det borde nog inte vara någon fara!

Har en till SSD som ligger och dammar i en låda här hemma, så den kan jag ta och sätta i! Har även en 650W PSU som också ska ligga och skräpa någonstans

Är det inte bättre att bygga själv om du hursom ska byta delar och bryta garantin?

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Är det inte bättre att bygga själv om du hursom ska byta delar och bryta garantin?

Det hade jag definitivt gjort om grafikkorten inte kostade en förmögenhet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tragiskt att se att HP är så sviniga att de bygger en dator som har både ett 3060 och en APU som alltså inte används samtidigt som APUerna inte går att köpa för oss som vill ha dem. Dubbelfel gör inte att kombinationen blir rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du köpt och börjat använda datorn för en vecka sen, är det kanske läge att stå för ditt beslut och acceptera konsekvenserna?
(Om den står typ oöppnad i en kartong nånstans skulle jag kunna köpa att man backar ur)

Tagit från Powers kund information"

Våra kundgarantier

Vår vision är att vara världens mest kundvänliga butik.
För oss på POWER är det viktigt att du känner dig trygg och att du blir nöjd när du handlar hos oss. Vi erbjuder därför 30 dagars öppet köp från dagen som du tagit emot eller hämtat ut produkten. Kundgarantin innebär att du kan få pengarna tillbaka om du vill returnera produkten inom öppet köp-perioden. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den. Produkten får vara testad men inte använd mer än nödvändigt.

Kundgarantin gäller t.ex. om produkten inte lever upp till dina förväntningar, om vi inte håller det vi lovat eller om du helt enkelt ångrar ditt köp. Registrera returen här för skicka tillbaka produkten till oss och få pengarna tillbaka. Efter att du registrerat din retur har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.

Utförda tjänster, som t.ex. leverans, inbärning, installation och uppackning som beställts i samband med köpet återbetalas ej.

Upptäcker du en skada när du packat upp produkten ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt. Om produkten inte fungerar som den ska och har ett fabrikationsfel kan du antingen ta kontakt med leverantören eller med oss. Om produkten har blivit skadad vid en självförvållad olycka eller genom oaktsam användning gäller inte kundgarantin.

Öppet köp gäller inte för:

Mobiltelefoner med bruten förpackning.
Hygienprodukter med bruten förpackning(t.ex. tandvårdsprodukter, hud- och kroppsvård, hårvård, träningsklockor etc.).
In-ear hörlurar och bluetooth headset med bruten förpackning.
Programvara, spel, datorkomponenter eller film med bruten förpackning.
Som kund kan du emellertid bli ansvarig för varans reducerade värde om du använt produkten i sådan grad att det övergår det som är nödvändigt och försvarligt. Värdeminskningen består typiskt av reparationskostnader till följd av konsumentens hantering av varan utöver det som är nödvändigt.

Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna nyttjande av öppet köp vid misstanke kring missbruk av kundgarantin.

Permalänk
Medlem

Det enda som är bra i HP datorn är grafikkortet och CPUn. Resten kan man lämna in på skroten första dagen. Så uselt är kvaliten på deras grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Kopplade in det i Torsdagskväll och har knappt använt datorn sen dess, bara surfat lite osv. Inget spelande, så det borde nog inte vara någon fara!

Den är lika begagnad oavsett vad du gjort med den så fort du packade upp och använde den. Power kommer väl säkert förlora 10-15% på det. Tanken med ångerrätt är inte att man ska köpa grejer och sen ha två veckor (fyra här) på sig efter mottagandet att kunna börja använda produkter och ha koll på om det kommer något mer intressant.

Sånt här kommer snart leda till att lagen moderniseras. Produkter som dessa borde inte omfattas och lär inte heller om det fortsätter så här.

Permalänk
Medlem

Kan ju ångra sig oavsett. Utan sånt skulle de ju inte finnas fyndvaror^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kan ju ångra sig oavsett. Utan sånt skulle de ju inte finnas fyndvaror^^

Ja, tills saker ändras och försämras för andra kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Den är lika begagnad oavsett vad du gjort med den så fort du packade upp och använde den. Power kommer väl säkert förlora 10-15% på det. Tanken med ångerrätt är inte att man ska köpa grejer och sen ha två veckor (fyra här) på sig efter mottagandet att kunna börja använda produkter och ha koll på om det kommer något mer intressant.

Sånt här kommer snart leda till att lagen moderniseras. Produkter som dessa borde inte omfattas och lär inte heller om det fortsätter så här.

Tagit från Powers kund information"

Våra kundgarantier

Vår vision är att vara världens mest kundvänliga butik.
För oss på POWER är det viktigt att du känner dig trygg och att du blir nöjd när du handlar hos oss. Vi erbjuder därför 30 dagars öppet köp från dagen som du tagit emot eller hämtat ut produkten. Kundgarantin innebär att du kan få pengarna tillbaka om du vill returnera produkten inom öppet köp-perioden. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den. Produkten får vara testad men inte använd mer än nödvändigt.

Kundgarantin gäller t.ex. om produkten inte lever upp till dina förväntningar, om vi inte håller det vi lovat eller om du helt enkelt ångrar ditt köp. Registrera returen här för skicka tillbaka produkten till oss och få pengarna tillbaka. Efter att du registrerat din retur har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.

Utförda tjänster, som t.ex. leverans, inbärning, installation och uppackning som beställts i samband med köpet återbetalas ej.

Upptäcker du en skada när du packat upp produkten ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt. Om produkten inte fungerar som den ska och har ett fabrikationsfel kan du antingen ta kontakt med leverantören eller med oss. Om produkten har blivit skadad vid en självförvållad olycka eller genom oaktsam användning gäller inte kundgarantin.

Öppet köp gäller inte för:

Mobiltelefoner med bruten förpackning.
Hygienprodukter med bruten förpackning(t.ex. tandvårdsprodukter, hud- och kroppsvård, hårvård, träningsklockor etc.).
In-ear hörlurar och bluetooth headset med bruten förpackning.
Programvara, spel, datorkomponenter eller film med bruten förpackning.
Som kund kan du emellertid bli ansvarig för varans reducerade värde om du använt produkten i sådan grad att det övergår det som är nödvändigt och försvarligt. Värdeminskningen består typiskt av reparationskostnader till följd av konsumentens hantering av varan utöver det som är nödvändigt.

Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna nyttjande av öppet köp vid misstanke kring missbruk av kundgarantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Tagit från Powers kund information"

Våra kundgarantier

Vår vision är att vara världens mest kundvänliga butik.
För oss på POWER är det viktigt att du känner dig trygg och att du blir nöjd när du handlar hos oss. Vi erbjuder därför 30 dagars öppet köp från dagen som du tagit emot eller hämtat ut produkten. Kundgarantin innebär att du kan få pengarna tillbaka om du vill returnera produkten inom öppet köp-perioden. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den. Produkten får vara testad men inte använd mer än nödvändigt.

Kundgarantin gäller t.ex. om produkten inte lever upp till dina förväntningar, om vi inte håller det vi lovat eller om du helt enkelt ångrar ditt köp. Registrera returen här för skicka tillbaka produkten till oss och få pengarna tillbaka. Efter att du registrerat din retur har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.

Utförda tjänster, som t.ex. leverans, inbärning, installation och uppackning som beställts i samband med köpet återbetalas ej.

Upptäcker du en skada när du packat upp produkten ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast möjligt. Om produkten inte fungerar som den ska och har ett fabrikationsfel kan du antingen ta kontakt med leverantören eller med oss. Om produkten har blivit skadad vid en självförvållad olycka eller genom oaktsam användning gäller inte kundgarantin.

Öppet köp gäller inte för:

Mobiltelefoner med bruten förpackning.
Hygienprodukter med bruten förpackning(t.ex. tandvårdsprodukter, hud- och kroppsvård, hårvård, träningsklockor etc.).
In-ear hörlurar och bluetooth headset med bruten förpackning.
Programvara, spel, datorkomponenter eller film med bruten förpackning.
Som kund kan du emellertid bli ansvarig för varans reducerade värde om du använt produkten i sådan grad att det övergår det som är nödvändigt och försvarligt. Värdeminskningen består typiskt av reparationskostnader till följd av konsumentens hantering av varan utöver det som är nödvändigt.

Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna nyttjande av öppet köp vid misstanke kring missbruk av kundgarantin.

Som du förstår handlar inte sakfrågan om juridiken även om den förstås är intressant med och i synnerhet delen om att "Produkten får vara testad men inte använd mer än nödvändigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Har en till SSD som ligger och dammar i en låda här hemma, så den kan jag ta och sätta i! Har även en 650W PSU som också ska ligga och skräpa någonstans

Tänk dock på att i så fall i förväg kolla upp att datorn verkligen använder ett standardiserat nätaggregat. Du kan inte räkna med att det följer ATX-standarden, eller ens att moderkort och kylarmontering etc. följer standardiserade format.

Håller annars med om att detta känns lite som missbruk av ångerrätten, men det är givetvis upp till dig hur du gör. Nästa gång kan det dock vara värt att undersöka utbudet lite mer grundligt kanske.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Byt till HP datorn, inte för att den är bra men för att få tag på grafikkortet. Ta ut 3060 kortet och sälj resten av datorn för 5000:- sedan bygger du en egen dator.
5600G är marginellt bättre än 3600, men har ju inbyggd grafik, vilket duger som en surfdator för 5000:-.
Kolla Gamers nexus på youtube angående 5600G.
Lenovo datorn har annars bättre chassi (luftflöde), PSU 550/400W, moderkort(intel H570?), större SSD samt snabbare Wi-Fi & blåtand.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar! Håller med när det kommer till missbruk av ångerrätten och det är ingenting jag vill hålla på med!
Bestämde mig för att behålla datorn och köpa den andra också! Så kan flickvännen få en liten upgrade också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Tusen tack för alla svar! Håller med när det kommer till missbruk av ångerrätten och det är ingenting jag vill hålla på med!
Bestämde mig för att behålla datorn och köpa den andra också! Så kan flickvännen få en liten upgrade också!

Jättebra.