Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

När jag hade en stationär dator så blev det nog vartannat år, eller kanske en gång om året om det verkligen behövdes. När datorn blev för seg helt enkelt så blåste man ur skiten.

Permalänk
Medlem

Senaste ominstallationen var 2011 eller 2012 när jag hade problem med att datorn laggade till ibland. Då var felet en trasig SATA-sladd.

Sedan dess har jag bytat moderkort/cpu 3 gånger, Intel -> AMD -> Intel utan ominstallation. Fortfarande full fart. Har dock gjort uppdateringar Win 7 -> Win 8(.1) -> Win 10 under denna tid med.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Jag installerar OS när jag byter större hårdvara (moderkort + CPU) vilket i princip betyder när jag bygger datorn.
Har inte installerat om win 10 sedan jag byggde denna burken med en 8700k. Känner ingen skillnad i prestanda sedan dess. Jag installerar dock inte speciellt mycket efter att utvecklingsverktyg är på plats och spelen kommer via steam.
Tycker detta var ett större problem förr när windows självdegraderade.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Discokungen

Tror jag fortfarande kör samma installation som jag uppgraderade från Windows 8 till Windows 10? Så kanske sju år sedan sist? Kört några testpiloter och en himla massa hårdvara genom den. Funkar fortfarande finfint. Bör väl vara något sliten SSD vid det här laget så en ominstallation vore nog på sin plats. Men jämfört med hur det var runt år 2000 är det inte alls många anledningar att installera om datorn längre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Min primära stationära installerades hösten 2008 när den köptes med Windows Vista. Sen dess har jag migrerat samma installation till SSD, bytt grafikkort säkert 10ggr, uppgraderat till Windows 7, och Windows 10, bytt till en annan större SSD, bytt moderkort och CPU...

Varför ska man installera om? Som att måla om badrummet varje gång man duschar eller något... går ju lika bra att städa och hålla koll på grejerna...

Idag funkar det ju rätt bra att byta mer eller mindre allt i datorn och behålla installationen även när man växlar mellan AMD och Intel. Har själv gjort det utan att inse att jag bootat med en SSD med en gammal Windowsinstallation, men för min del så vill jag gärna installera om helt tills dess.

Äldre Windowsversioner hanterade inte detta bra alls minns jag, ända upp till iallafall Windows XP var systemet defekt om man bytte moderkort. Men idag kan man egentligen fortsätta med samma installation och migrera den allt eftersom datorn uppgraderas.

Ganska häftigt med riktigt gamla installationer som bara fortsätter att rulla vidare. Inte så mycket skit i bagrunden som säckar ihop systemet, och i värsta fall finns Refresh. Ingen ominstallation utan en refresh av befintlig installation.

Hade ju varit rätt häftigt om man började med någon tidig windowsversion i första datorn man använde och sedan lyckats hålla kvar samma installation, dock med windowsuppgraderingar ända till Windows 10, eller kanske snarare snart anländande 11an.

Typ:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Idag funkar det ju rätt bra att byta mer eller mindre allt i datorn och behålla installationen även när man växlar mellan AMD och Intel. Har själv gjort det utan att inse att jag bootat med en SSD med en gammal Windowsinstallation, men för min del så vill jag gärna installera om helt tills dess.

Äldre Windowsversioner hanterade inte detta bra alls minns jag, ända upp till iallafall Windows XP var systemet defekt om man bytte moderkort. Men idag kan man egentligen fortsätta med samma installation och migrera den allt eftersom datorn uppgraderas.

Ganska häftigt med riktigt gamla installationer som bara fortsätter att rulla vidare. Inte så mycket skit i bagrunden som säckar ihop systemet, och i värsta fall finns Refresh. Ingen ominstallation utan en refresh av befintlig installation.

Hade ju varit rätt häftigt om man började med någon tidig windowsversion i första datorn man använde och sedan lyckats hålla kvar samma installation, dock med windowsuppgraderingar ända till Windows 10, eller kanske snarare snart anländande 11an.

Typ:
https://www.youtube.com/watch?v=8WP7AkJo3OE

Yes exakt så! Tar ju en stund i början att få till det så det håller sig bra, lära sig vart man ska hålla rent och vilka tjänster man vill bli av med, men jag har inte märk några problem alls under dessa år

Permalänk
Medlem

Endast vid byte av hela datorn (moderkort, cpu m.m). Win 10 är rätt bra på att städa upp efter dig numera och gamla windows update/uppgraderingsfiler går enkelt att rensa:

Utforskare->Den här datorn->C:, Ta upp Egenskaper och välj Diskrensning, i den dialogen klicka knapen "Rensa systemfiler", i den dialogen så komemr även windows update-filer m.m. med.

Upplever inte att filsystemet växer utan kontroll när det nått en balanspunkt, som det kunder göra med äldre OS. Så om man sköter det och rensar tempfiler under ens användarmapp, där det trots allt kan stacka upp, så är det inga som helst problem.
Som utvecklare både som hobby och professionellt så har jag en shitload med programvara installerad och konfigurerad, VPN-konton till kunder m.m. Att installera om allt och få upp miljön som det var är en process som bruka ta några dagar. Spelmässigt funkar datorn perfekt med perfekt prestanda. Inga problem att dela datorn som speldator/jobbdator bara man stänger ner de services och programvaror som kan ta prestanda, vilket är snabbt gjort.

Sen, om man har som vana att ladda ner diverse suspekt mjukvara så är man ju i riskzonen på ett helt annat sätt. Får man in virus som man inte får bort, ja då är det kanske enda alternativet. Och sånt kan ju hända den bäste. Fått in nåt malware för några år sedan, men jag lyckades rensa bort det.

Permalänk
Medlem

Det här är egentligen en lite Windows-specifik fråga, tycker jag.
Jag använder inte Windows på min dator, och jag tycker att då svara på frågan vore som att jämföra äpplen och päron.

OK. Jag har en platta med Windows 10 på också, men jag har den i flygplansläge, och för det mesta med WiFi avstängt för att försöka slippa uppdateringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Svarade 2 gg år men använder mig av genvägen clonezilla så det är en ominstallation fast med massa steg redan gjorda. Metoden kan låta krånglig (är det inte) man sparar minst en halvdags jobb. Och steget till en ren installerad dator kan avklaras på någon timme eller 2 på sin höjd så (aktiv tid)

Metod:

  1. Installera OS med alla uppdateringar

  2. Gör clonezilla image 1

  3. Installerar drivrutiner

  4. Inställningar som: quick launch,Visa alla filändelser och annat win nörd haks

  5. Installerar programmen som är absolut nödvändiga med lite uppdaterings frekvens

  6. Gör clonezilla image 2

  7. Installerar allting annat (Mycket av detta följer inte med i nästa image)

  8. Efter 1-2 månader noterar allting jag vill få in/ändra i clonezilla image 3

  9. Formatera om SSD med clonezilla image 02

  10. Installerar uppdateringar och utför noterade förändringar

  11. Gör clonezilla image 3

  12. Installerar allting annat

  13. Efter 4-12 månader (ny hårdvara eller bara seg dator) noterar allting jag vill få in/ändra i C.Z image 4

  14. Formatera om SSD med clonezilla image 03

  15. Installerar uppdateringar och utför förändringar

  16. Gör clonezilla image 4

  17. Installerar allting annat

  18. Vid behov utför steg 13 till 17 och i bland hoppar jag tillbaka till en tidigare image om det är något oönskat med i senaste clonezilla imagen

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

I praktiken görs en ny installation vid sidan av varje gång man installerar en ny Windows 10 Feature Update, sedan migreras inställningar m.m. till den nya installationen. Systeminfo visar att Windows 10 installerades 2021-05-20 på min dator, vilket vad när jag installerade 21H1.

Kör även en "Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase" då och då för att frigöra lite diskutrymme på C-disken.

Senaste gången jag själv installerade Windows 10 "rent" var när jag byggde nuvarande dator någon gång 2017.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Under XP & Mekaniska hårddisktiden kändes det som att det behövdes göras mer ofta. Vill minnas att max efter 2 år kändes datorn otroligt seg och ingen defragmentering hjälpte.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Förut rätt ofta i samband att man bytte hårdvaror i större omfattning (minst en gång om året), nu när det knappt går att köpa någonting vettigt har det gått flera år sen sist.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Nyinstallation 2011. Däremot har arbetsdatorn fått uppgradering allteftersom. Tydligen anser Microsoft att min arbetsdator är en utmärkt plats erbjuda diverse testversioner då och då.

Ännu har jag och min surrande kamrat inte drabbats av kodstopp. Det har varit så sedan NT3.5x tiden.

Dum som jag är tar jag gladeligen emot provpatcharna... Numera sitter inte datorn ihop med industriapparatur pga pension. Peppar peppar...

Styckeindelning
Permalänk
Medlem

Aldrig längre, i stort sett. Ser inte behovet av att installera om den längre. Förr i tiden, framförallt med mekaniska hårddiskar, så märkte man att det blev segare och segare ju mer tid det gick. Nu för tiden är det tillräckligt snabbt ändå.

Permalänk

Jag installerar om Windows när jag behöver det. Har inte gjort det på något år. Tycker att det fungerar bra, trotts att man har bytt hårdvara till och från.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Archlinux-installation sedan typ 10 år tillbaka nu. Den har flyttats mellan 3-4 olika datorer under den tiden. Har inte sett någon anledning att installera om, eftersom allt är inställt som jag vill ha det

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Skulle ha funnits ett alternativ för "När jag uppgraderar datorn"

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

7-8e året som mitt system rullar utan ominstallation minns knappt längre...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mer sällan än vart femte år.
Ominstallerar då ja skaffar nytt grafikkort o liknande o det sker inte ofta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Var blev alternativet Aldrig av?
Dvs om jag inte måste pga av problem som uppstått och det finns det inte tidsintervall på.

Har en dator som står och tuffar på senaste W10, den installerades med W7 för en 6 - 7 år sedan och har därefter endast uppdaterats.

Permalänk
Medlem

Bara vid ny dator, ser ingen anledning att blåsa ur datorn om det fungerar...varför "laga" nått som är helt....

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara när jag byter Linux-distribution.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Räknas alla ggr jag installerar om i mina försök att gå över till windows har det skett kanske 8ggr senaste halvåret.

Windows blåste jag in nytt å fräscht för första ggn på ett par år dock, blev lite struligt när jag flyttade runt partitioner å enheter i ett försök att testa manjaro… 😬

Permalänk
Master of Overkill

3-4 månad

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Borde ominstallera min Arch Linux-installation (6 år nu) eller pröva någon andan distro, men orka. Behövs inte, vinner ingen prestanda ändå...

Permalänk
Medlem

Nu har det nog gått ungefär ett år sedan. Innan kunde jag installera om 2-3gånger i veckan för jag var uttråkad... Är nog dags för en ny hobby

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Frågeställningen var dålig så svarar vid behov

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kör samma på min laptop som när den var ny 2016, bara uppgraderad till senaste.

Stationära som överklockas och byter CPU som kalsonger har alla fräscha installationer från i år.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Brukade installera om vid varje Windows 10 release men är ett tag nu sen sist, har inte haft tid.