Ljudredigeringsprogrammet Audacity börjar samla in användardata

Permalänk
Melding Plague

Ljudredigeringsprogrammet Audacity börjar samla in användardata

Efter ett ägarbyte har gratisprogrammets användarpolicy uppdaterats med en förändring gällande datainsamling och hur insamlad data delas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Version 2.4.2 finns officellt att ladda ned från Audacity själva om man vill slippa den nya versionen.
https://archive.org/details/audacity-2.4.2

OBS, saxxat från Reddits tråd angående detta imorse.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Känns udda med öppen källkod och sen samla data in i sitt slutna system. Det kanske används redan i andra produkter och bara jag som missat?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Finns redan en fork där de plockat bort all skit
https://twitter.com/cookiengineer/status/1411913168335650829?...

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Känns udda med öppen källkod och sen samla data in i sitt slutna system. Det kanske används redan i andra produkter och bara jag som missat?

Ubuntu?

De fick mycket skit för att de delade med sig av data till Amazon för en massa år sedan.

Som alternativ till Audacity, så vill jag tipsa om Ocenaudio:

https://www.ocenaudio.com/en/

Permalänk
Avstängd

De ville tjäna pengar på appen genom att samla in och sedan sälja vidare användaruppgifter förståeligt nog.

Svårare att förstå varför de valde ett program med öppen källkod där deras önskan redan har täppts igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ubuntu?

De fick mycket skit för att de delade med sig av data till Amazon för en massa år sedan.

Som alternativ till Audacity, så vill jag tipsa om Ocenaudio:

https://www.ocenaudio.com/imgs/screenshot_multios.png
https://www.ocenaudio.com/en/

Var vad jag också hittade som alternativ efter snabbt Googlande, har full editering och stöder VST så kan fungera bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skönt att det finns en städad fork. Ser inte varför jag frivilligt ska använda ett verktyg som skickar min data när det finns en vettig fork.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ånej, gratis är inte så gratis som vi vill att det ska vara...trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ånej, gratis är inte så gratis som vi vill att det ska vara...trist.

Jo, fram tills nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ubuntu?

De fick mycket skit för att de delade med sig av data till Amazon för en massa år sedan.

Som alternativ till Audacity, så vill jag tipsa om Ocenaudio:

https://www.ocenaudio.com/imgs/screenshot_multios.png
https://www.ocenaudio.com/en/

Skrivet av the squonk:

Var vad jag också hittade som alternativ efter snabbt Googlande, har full editering och stöder VST så kan fungera bra.

Så alternativet för ett program med öppen källkod som börjat samla in data är ett låst program som också möjligtvis gör det?

Bättre att vänta och se vilken fork som går vinnande ur det här. (Och inte uppgradera Audacity.)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara vara transparenta och erbjuda alternativ.

"Hej, du har två val om du vill använda vår produkt."

1. Vi skördar data om dig och dina närmaste och säljer till högstbjudande för att finansiera utvecklingen av vår produkt som kostar pengar.
2. Du är med och betalar en liten struntsumma för att vi ska fortsatt kunna ge dig en kvalitativ produkt, i gengäld lovar vi att inte ta reda på allt om dig och dina närmaste och sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skönt att det finns en städad fork. Ser inte varför jag frivilligt ska använda ett verktyg som skickar min data när det finns en vettig fork.

Tror väl inte att någon skulle använda det frivilligt, men frågan är hur många som kommer komma ihåg skillnaden mellan Audacity och Audacity "by Muse" i framtiden.

Liknande har hänt med Ublock (Ublock Origin), Adblock Plus och Ghostery. För att inte tala om alla "stulna" program som laddas upp till Microsoft Store.

Illa nog att jag hittat "Chrome" installerat på vänners datorer, där det visat sig vara Chromium fylld med spyware och rebrandad till Chrome.

Helt enkelt alldeles för många naiva användare som tror allt dagens antivirus skyddar mot dumhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så alternativet för ett program med öppen källkod som börjat samla in data är ett låst program som också möjligtvis gör det?

Ett tips är att använda PiHole eller NextDNS samt Radio Silence eller FireWall App Blocker och inte lita på något program

Jag tipsade om Ocenaudio, då jag tycker att Audacity spelat ut sin roll för många många år sedan. Jag kör Windows, macOS samt GNU/Linux, så det är trevligt med program som fungerar på samtliga plattformar.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Har aldrig funnits någon anledning att släppa Audacity ut på nätet. Fungerar fint offline.

Permalänk
Medlem

Inte underligt att de kan göra så autentiska hologram i Star Trek 🤔

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett tips är att använda PiHole eller NextDNS samt Radio Silence eller FireWall App Blocker och inte lita på något program

Jag tipsade om Ocenaudio, då jag tycker att Audacity spelat ut sin roll för många många år sedan.

Fråga kring pihole; den blockerar väl bara DNS requesten (eller svarar med något i stil med 127.0.0.1)? Hade jag utvecklat en produkt som behövde ringa hem så hade jag hårdkodat ett IP som backup om jag inte fick det svaret jag förväntade mig när jag skickade data till den adressen jag fick tillbaka från DNSuppslaget. Förutsatt att företaget har ett statiskt IP då men det hade jag nog löst om datan var viktig. Blockeras anropet i t.ex. en brandvägg så funkar inte programmet, tough luck

Gällande datainsamling så känns det som folk skriver i tråden väldigt konstigt att ha det i en app baserat på open source. Må alternativen bli framgångsrika

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett tips är att använda PiHole eller NextDNS samt Radio Silence eller FireWall App Blocker och inte lita på något program

Jag tipsade om Ocenaudio, då jag tycker att Audacity spelat ut sin roll för många många år sedan. Jag kör Windows, macOS samt GNU/Linux, så det är trevligt med program som fungerar på samtliga plattformar.

Spelat ut sin roll hur? och hur är ett closed source där du inte vet vad programmet gör ett alternativ till en reaktion där folk reagerar på just vad företaget vill göra?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Att sälja persondata om någon annan än sig själv borde gå under häleri.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Känns minst sagt udda att göra så här när det är open source. Dröjer väl inte länge innan de överger open source, och framför allt nu när många ändå lär börja köra forks eller gå över till något annat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag använt programmet väldigt lite på senare år, men hur mycket utveckling är det egentligen "kvar" för Audacity? Känns som det mjukvaran förväntas klara bör ha tagits fram för längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att sälja persondata om någon annan än sig själv borde gå under häleri.

Eller skvaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Illa nog att jag hittat "Chrome" installerat på vänners datorer, där det visat sig vara Chromium fylld med spyware och rebrandad till Chrome.

Vad är skillnaden menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är skillnaden menar du?

Tänkte på motsvarande detta:
https://www.tomsguide.com/news/fake-chrome-update-malware

Sen kan man iofs se allt som Google lägger händerna på som spyware

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ånej, gratis är inte så gratis som vi vill att det ska vara...trist.

Nu är det skillnad på open source och gratis. Den klassika kommentaren "Free, not as in beer, but as in freedom."
Open source behöver inte vara gratis, men är det i många fall.
Det som upprör är att de möjligen delar med sig av data till andra aktörer när den allmänna bilden av mjukvaran inte gjorde det.
Upprördheten är inte relaterad till kostnaden av mjukvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Tänkte på motsvarande detta:
https://www.tomsguide.com/news/fake-chrome-update-malware

Sen kan man iofs se allt som Google lägger händerna på som spyware

Mitt största problem med Chromebook är att den använder Chrome. Skrämmande när man inser hur Chrome(ium) slagit ut all konkurrens, förutom skadeskjutna Firefox idag. Använder ett program en inbyggd webbläsare? Troligen inbakad Google.

Sedan hur Chrome länge installerades, som adware/malware mer eller mindre dolt med andra program. Samt nag-screens i andra webbläsare än i Chrome.

Permalänk
Medlem

Tackar, då är den avinstallerad för gott.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon borde ha forkat denna mjukvara redan när dem bytte ägare. Alltid lika konstigt för mig när ett företag köper upp en/flera OSS mjukvaror (speciellt så här gamla och älskade). Hade dem skapat programmet från början hade det ju varit en sak + med GPLv2 så är ju lite som att lägga sig i frysen och äta glassen istället för att ta ut glassen ur frysen och sen äta den (det är varmt, OK!).

Ett företag vill ju alltid tjäna pengar i slutändan.

Permalänk

Datainsamling kan ju också vara för att förbättra sin mjukvara? Crasher, vilka funktioner som används mest, regionala skillnader osv. Nytta om de har flera produkter att utveckla.
Alla säljer ju inte data.

Skulle alla sluta använda alla saker som skickar data så fanns nog snart inget kvar.

Öppen källkod har väl inget med nått att göra förutom att då är dom ju väldigt transparanta och man kan bidra till produktutvecklingen. Alla är ju inte google eller facebook.

När jag varit med och byggt inhousemjukvara så rapporterades det in mycket som skedde, gjorde att vi tidigt såg potentiella problem innan användarna blev allt för arga.
Kunde skriva om det så blev dom toknöjda över att vi jobbade på saker innan dom knappt hänt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här